Jag är inte så mycket för att göra det olagligt men om det skulle göras olagligt så skulle tiggeriet upphöra fort eftersom man har koll på ländernas lagar. Något vi inte ser i Sverige t.ex. är barn som tigger vilket förekommer i andra länder, just för att i Sverige skulle socialtjänsten ingripa direkt på dessa barn. Tiggarna har mer koll på saker än vad man kan tro.

Ja, det är att dra tolkningen på tok för långt, såpass att det helt enkelt får stå för dig själv. Återigen blir ovan fullkomligt orimligt; vill ej förbjuda tiggeri = vill att alla världens medborgare ska kunna få Sveriges socialförsäkringar? Kom igen nu. Orkar ej ens försöka diskutera med en sådan form av argumentation alltså.

Men frågan kvarstår ju, tycker du att alla som tar sig hit ska åtnjuta de socialförsäkringar och andra förmåner som svenska medborgare har? Du tycks ju inte ha andra krav än att man råkar befinna sig på svensk mark.

Jag tror att nyckeln ur fattigdom för romerna är studier och arbete. Tyvärr finns inget akademisk tradition rent generellt bland romerna. Delvis säkerligen grundat i diskriminering sen lång tid tillbaka.
Såg en intervju med ett par romska pojkar och de fick frågan, vad vill ni arbeta med när ni blir stora? Och alla blev tysta. Sen sa en av killarna, att han inte tänkt på det sättet, att han skulle utbilda sig eller arbeta.
Man kan inte endast förklara detta med fattigdom, det är ett strukturellt och kulturellt arv. Frågar du barn i flyktingläger runt om i världen får du höra svar som: "jag vill bli läkare, lärare, fotbollsproffs...". Man kan vara fattig men ändå full av drömmar och ambitioner.
Jag tror att nyckeln ligger här, att få romer att skicka barnen till skolan, inte minst flickorna! Och självklart har Rumänien/Bulgarien ett ansvar för dessa barn och ungdomars inkludering i samhället, samt att jobba mot rasism odyl. Samtidigt som man måste kunna ställa motkrav tex följa upp skolplikten. Annars upprepar sig det sociala/kulturella arvet gång på gång, generation till generation.

Jag har noll intresse av fotboll, så jag hade inte direkt blivit ledsen av till exempel förbud mot publik på matcher, men jag tror inte att det är en speciellt bra lösning.

Det är ju fullkomligt världsfrånvänt. Vad tyckte du om de förslag jag skrev? (Tro mig, vi som går på fotboll utan att vara huliganer ser gärna hårdare regler.)

Gör något åt orsaken till att folk tigger så ska du se att problemet är löst också, utan att sparka på folk som redan ligger.
Jag är dock fortfarande nyfiken på hur svältande människor hjälps av ett tiggeriförbud. Kom igen nu.

Jag kan göra ngt åt den saken lika lite som Sverige kan avskaffa världsvälten.

Däremot kan jag och vi som bor i det här landet fördela de resurser som finns mellan oss eller om majoriteten sner det (vilket jag betvivlar) fördela resurserna över världen.

Tiggeri innebär att ett system byggs upp i hemlandet anpassat för just den typen av verksamhet o inkomster. Man tjänar mer på att ge sig av än att bygga upp ngt hemma.

Samma sak händer om man skulle pumpa in resurser utan motprestationer...man dödar på sikt viljan och förmågan att försörja sig själv och permanentas i ett beroende.

Men frågan kvarstår ju, tycker du att alla som tar sig hit ska åtnjuta de socialförsäkringar och andra förmåner som svenska medborgare har? Du tycks ju inte ha andra krav än att man råkar befinna sig på svensk mark.

Men vad pratar du om ens?
Du frågade om du skulle tolka det som att två fel gör ett rätt.
Nej, skrev jag och gav en annan tolkning, t ex att man inte kan lagstifta bort kön trots att så många förövare är män.
Du replikerade med ett svenska medborgare vs icke-svenska medborgare.
Vilket alltså inte spelar någon som helst roll eftersom grunden av majoriteten förövare stavas m-ä-n. Sen tycker du att jag anser att Sverige ska ta hand om alla som existerar på Moder Jord och att alla också ska få ta del av våra socialförsäkringar.

Jag måste ha missat något väsentligt för du har liksom tappat bort mig helt här.

Men vad pratar du om ens?
Du frågade om du skulle tolka det som att två fel gör ett rätt.
Nej, skrev jag och gav en annan tolkning, t ex att man inte kan lagstifta bort kön trots att så många förövare är män.
Du replikerade med ett svenska medborgare vs icke-svenska medborgare.
Vilket alltså inte spelar någon som helst roll eftersom grunden av majoriteten förövare stavas m-ä-n. Sen tycker du att jag anser att Sverige ska ta hand om alla som existerar på Moder Jord och att alla också ska få ta del av våra socialförsäkringar.

Jag måste ha missat något väsentligt för du har liksom tappat bort mig helt här.

Du såg ingen skillnad på svenska medborgare jämfört med utländska medborgare. Då frågar jag om alla som råkar befinna sig på svensk mark ska åtnjuta de fördelar som finns i Sverige.
Jag ser en skillnad på om det är svenska medborgare (som jag anser att vi ska ta hand om) jämfört med utländska medborgare (som jag anser att respektive land ska ta hand om).

Därför anser jag att argument i stil med "Det är flest män som begår brott" eller "Det finns andra brott som förstör" är ganska poänglösa. Vi kan nämligen inte utvisa män och vi kan inte utvisa människor som är endast svenska medborgare. Alltså i mitt tycke helt ointressant som argumentation.

Det var lite det som var min poäng. Jag anser att det är precis lika världsfrånvänt att förbjuda tiggeri på grund av de problem som finns.

Så det är världsfrånvänt att anse att respektive land borde ta hand om sina medborgare? Ja, tycker du så förstår jag att vi inte kommer bli överens i frågan.

Blir det olagligt i sverige så åker de till ett annat land som lägger in ett förbud också, sen finns det inga länder kvar och då svälter de.

Problemet är att rumänien inte vill/kan hjälpa deras egna fattiga folk.

Men, jag tycker inte det är ok att sitta i en dörröppning till ICA eller shoppingcentret, DET borde vara reglerat.
Och hur de får ''pressa'' folk att ge pengar, nästan tvingar en att stoppa i pengar vid tågstationen och går inte förrens man lägger i pengar.

Men ja, reglera HUR man får tigga.

Du såg ingen skillnad på svenska medborgare jämfört med utländska medborgare.

...när det kommer till brott som begås av män, nej. Då det inte spelar någon roll vilket medborgarskap de har. Problemet är i grund och botten män. Liksom det i grund och botten är fattigdom som är problemet i tiggerifrågan. Poängen verkar liksom gå dig förbi.

Då frågar jag om alla som råkar befinna sig på svensk mark ska åtnjuta de fördelar som finns i Sverige.
Jag ser en skillnad på om det är svenska medborgare (som jag anser att vi ska ta hand om) jämfört med utländska medborgare (som jag anser att respektive land ska ta hand om).

Därför anser jag att argument i stil med "Det är flest män som begår brott" eller "Det finns andra brott som förstör" är ganska poänglösa. Vi kan nämligen inte utvisa män och vi kan inte utvisa människor som är endast svenska medborgare. Alltså i mitt tycke helt ointressant som argumentation.

...när det kommer till brott som begås av män, nej. Då det inte spelar någon roll vilket medborgarskap de har. Problemet är i grund och botten män. Liksom det i grund och botten är fattigdom som är problemet i tiggerifrågan. Poängen verkar liksom gå dig förbi.

Och vi kan utvisa icke-svenska medborgare, oavsett vilket kön. Vi kan inte utvisa manliga svenska medborgare. Därför anser jag att det är en icke-diskussion.
Problemet är i mångt och mycket Rumäniens ovilja att ta hand om sina medborgare. Därför är de fattiga. (Och som @tornblomma skriver, en tradition hos romer att inte utbilda sig.) Det är inte Sveriges fel att romerna, eller övriga tiggare, är fattiga.

Och vi kan utvisa icke-svenska medborgare, oavsett vilket kön. Vi kan inte utvisa manliga svenska medborgare. Därför anser jag att det är en icke-diskussion.
Problemet är i mångt och mycket Rumäniens ovilja att ta hand om sina medborgare. Därför är de fattiga. (Och som @tornblomma skriver, en tradition hos romer att inte utbilda sig.) Det är inte Sveriges fel att romerna, eller övriga tiggare, är fattiga.

Det är en icke-diskussion som du gör till en diskussion genom att göra en svenska medborgare vs utländska medborgare? Aja, nevermind.

Det handlar inte bara om "ovilja" eller icke-tradition inom utbildning. Det handlar om strukturellt förtryck, och det rör fler länder än bara hemlandet. Nej, det är inte Sveriges fel att de är fattiga (vem som nu påstår det, eftersom du finner det nödvändigt att peka ut?) men frågan återstår om man kan lagstifta bort fattigdom. Nej, det kan man inte.

Det är en icke-diskussion som du gör till en diskussion genom att göra en svenska medborgare vs utländska medborgare? Aja, nevermind.

Det handlar inte bara om "ovilja" eller icke-tradition inom utbildning. Det handlar om strukturellt förtryck, och det rör fler länder än bara hemlandet. Nej, det är inte Sveriges fel att de är fattiga (vem som nu påstår det, eftersom du finner det nödvändigt att peka ut?) men frågan återstår om man kan lagstifta bort fattigdom. Nej, det kan man inte.

Om du tycker att det är likvärdigt att diskutera frågan män vs. kvinnor på samma nivå som svenska medborgare vs. utländska medborgare så är vi helt oense.
Jag begär inte att fattigdom ska lagstiftas bort. Jag tycker att det är bra att det görs möjligt att införa förbud mot tiggeri. Helt olika saker.

Blir det olagligt i sverige så åker de till ett annat land som lägger in ett förbud också, sen finns det inga länder kvar och då svälter de.

Problemet är att rumänien inte vill/kan hjälpa deras egna fattiga folk.

Men, jag tycker inte det är ok att sitta i en dörröppning till ICA eller shoppingcentret, DET borde vara reglerat.
Och hur de får ''pressa'' folk att ge pengar, nästan tvingar en att stoppa i pengar vid tågstationen och går inte förrens man lägger i pengar.

Men ja, reglera HUR man får tigga.
Var man får tigga är en sak, men hur man bor det måste regleras. Det får inte vara så att man bara ockuperar en bit mark, svinar ner och flyttar vidare.

Var man får tigga är en sak, men hur man bor det måste regleras. Det får inte vara så att man bara ockuperar en bit mark, svinar ner och flyttar vidare.
Nej verkligen inte. Hade en grupp utanför min lägenhet som grisade ner så in i helvete. 5m! från ca 10 soptunnor :rage:
Skräp precis överallt på vår baktomt, vidrigt. De var försvunna på morgonen men lämnade allt.

tror inte alla som sitter utanför "affären" med en mugg har det så illa ställt som man tror. Jag ser dagligen dessa gå ut och fika tillsammans, samt prata/surfa i sina mobiler i timtal. Jag har även sett dom gå på sina "möten" i stan och blivit upphämtade i många fall fina bilar. Jag ser detta då jag vistas mkt omkring dessa miljöer dagligen. Vissa är det synd om, andra inte.

Förbjuda tiggeri tror jag väl inte på, men kanske på vissa platser.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 634
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 234
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka