A
avslutat medlemskap
Eller byter färg på glasögonen, "strutsen" funkar också i alla lägen.Jodå det kan vi...om vi blundar inför verkligheten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller byter färg på glasögonen, "strutsen" funkar också i alla lägen.Jodå det kan vi...om vi blundar inför verkligheten
Jag kan inte säga bu eller bä om vad som ligger i någons kultur, men att fråga en rumän om romer är som att be en nazist beskriva en jude.
Dåså. Då behövs inte ett tiggeriförbud också.Vi har ett regelverk för hur vi bestämmer vem och vilka som ska komma i åtnjutande av våra gemensamma resurser.
Enligt de regler vi gemensamt beslutat.
Iom medlemskapet i Schenegen så har vi nu en fri rörlighet inom unionen.
Med det enkla vilkoret att vi ska ha med oss resurser så att vi inte belastar landet vi besöker. Detta inkluderar försäkringar för sjukvård.
Att komma hit för att ockupera en bit mark, svina ner och försörja sig medelt att tigga är inte andemeningen med det öppna eu.
Vill du komma för att jobba så är det ok...på våra villkor.
Dessa romer har inte asylrätt. alltså....
de får komma på samma vilkor som alla andra eu medborgare.
Det får du fråga @landsbygdsbo om, jag har bara bemött hans argument.@gul_zebra
I exempelvis Rumänien svälter inte fler människor ihjäl än i Kanada, Schweiz eller Frankrike (per 100 000 invånare, enligt WHO). Förklara nu din retorik om människor som svälter till döds tack.
Hm..hur vill du lösa problemn med att hundratusentals barn svälter ihjäl utomlands då?
Eller att stora delar av världens befolkning lever på och under svältgränsen?
Vi kan inte hjälpa alla.
Och vi bör ha klart för oss konsekvenserna av tiggeri, inte enbart för dem som tigger.
Det får du fråga @landsbygdsbo om, jag har bara bemött hans argument.
De som svälter befinner sig inte utanför systembolaget dag ut o dag in. Dom är kvar i länderna i Afrika och tar sig ingenstans.Du svarar fortfarande inte på hur svältande hjälps av ett tiggeriförbud.
Dra inte in mig i din xenofobi.Men ni som tycker att det är ok med tiggare, har ni på fullt allvar inte märkt av övriga problem som de drar med sig? Bor ni i storstäder kanske? för vi som bor i småstäder har alla märkt av hur stölder av alla de slag eskalerat, diesel/bensinslangning, stölder av motorgräsklippare och annat som går att avyttra, husvagnsstölder, cykelstölder mm you name it, sen tiggarna kom till staden. Markägare hittar "campingplatser" på sina avlägsna marker där det både eldats ( har varit snustorrt här i sommar) och skräpats ned kopiöst. För mig är detta inte ok. Jag är helt för att vi ska hjälpa andra, t ex Rumänien, men då i deras land. Om villkoren förbättras där så minskar ju problemet.
Nu har jag inte hunnit läsa ikapp. Både Bulgarien o Rumänien har fått massvis med öronmärkta pengar avsatta från EU. Tyvärr fryser dom inne eftersom länderna inte kan/vill öronmärka dem.Men hallå? Det görs ju redan. Och det händer inte ett skit. Desperata människor gör vad de behöver för att överleva, det är inte svårare än så.
Eftersom tiggeriet är motorn som skapar markockupationen och det medföljande svineritet så är det tvärtom effektivt för att beivra krimminaliteten med just ett förbud...om det verkligen genomdrivs.Dåså. Då behövs inte ett tiggeriförbud också.
Det får du fråga @landsbygdsbo om, jag har bara bemött hans argument.
Att inte acceptera markockupation och svineri är knappast rädsla för främlingar. Det enda vi kräver är att samma regler ska gälla för alla.Dra inte in mig i din xenofobi.
Så är det. Och att då fråga en del om den andra delen anar man ju svaret. När jag reste i Rumänien och även då genom romska byar, även vid en begravningsakt , spottade genomresande rumäner på de. Rumänerna vägrade leverera el, vatten, sälja mat till de osv. Romerna får inte bo i samma byar som rumäner (rent juridiskt vet jag inte men det var så)Att det handlar om 2 grupper som betraktar varandra med stor misstänksamhet och aversion.
Ett alternativ, omän segt och långsiktigt, är ju också att vi, som EU-medlemmar, pushar idogt för att Romernas hemländer ska använda de öronmärkta pengarna och verkligen arbeta för en förändring. Det är väl egentligen det enda vi kan göra, på sikt. Rumänien och Bulgarien är medlemmar i EU och därför menar jag att man kan ställa krav på dem.Problemet är väl att grunden/orsaken inte ligger unde varken din eller den svenska statsmaktens kontroll. Vi har egentligen bara 2 val
1 acceptera tiggeri
2 agera för att försvåra tiggeri
För våra val begränsas ju av landets nationsgränser.
Ett arbete pågår redan i Brüssel men man måste inse att det går att göra ytterst lite om inte hemlandets regering är intresserad.Ett alternativ, omän segt och långsiktigt, är ju också att vi, som EU-medlemmar, pushar idogt för att Romernas hemländer ska använda de öronmärkta pengarna och verkligen arbeta för en förändring. Det är väl egentligen det enda vi kan göra, på sikt. Rumänien och Bulgarien är medlemmar i EU och därför menar jag att man kan ställa krav på dem.
Nu har jag inte hunnit läsa ikapp. Både Bulgarien o Rumänien har fått massvis med öronmärkta pengar avsatta från EU. Tyvärr fryser dom inne eftersom länderna inte kan/vill öronmärka dem.
Om du tycker att det är likvärdigt att diskutera frågan män vs. kvinnor på samma nivå som svenska medborgare vs. utländska medborgare så är vi helt oense.
Jag begär inte att fattigdom ska lagstiftas bort. Jag tycker att det är bra att det görs möjligt att införa förbud mot tiggeri. Helt olika saker.
Ett förbud mot tiggeri är per automatik ett förbud mot fattigdom. Det är verkligen inte svårare än så.
ett förbud mot stöld är knappast ett förbud mot att alla inte får vad de behöver.Men hur kan det ens vara "olika saker"?! Ett förbud mot tiggeri är per automatik ett förbud mot fattigdom. Det är verkligen inte svårare än så.
Men hur kan det ens vara "olika saker"?! Ett förbud mot tiggeri är per automatik ett förbud mot fattigdom. Det är verkligen inte svårare än så.
Men hur kan det ens vara "olika saker"?! Ett förbud mot tiggeri är per automatik ett förbud mot fattigdom. Det är verkligen inte svårare än så.