Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

Ok, jo det har jag förståeelse för. Kommer kraftfoder in i bilden blir det genast mer krångel att utfodra i hagen. Vakta på fler än 2 hästar i ett sådant läge vore rent omöjligt. :crazy:

Ja, det blir ju lite körigt om man säger så :D (Ser mig själv springa i skottspolefart mellan hagarna med sura hästar)

Nämen, vi har i ett sådant läge föredragit att hästarna får gå i bra hagar med sällskap framför de få timmars extra tid utomhus som det blir mellan ca 17.00 till19-20.00 De behöver oftast den extra vilan ändå när de tränas hårt. I perioder så är de ändå skadade eller vilar utav annan anledning och då kan de ju gå ute längre.

Mvh Jate Volim

Är det ett stall jag tänker mig stå länge i så hade jag själv inte tvekat att kosta på hagen där min häst står. Det går ju också att förhandla om hyra, vad som händer om man flyttar/blir uppsagd etc..

På vår ridklubb har de s.k. pyttehagar (en av anledningarna till att jag vägrar stå där). Där har vissa av hästägarna av egna medel fixat till underlaget i hagen (är hagarna små blir det inte fullt så dyrt) men p.g.a. hagarna storlek gick det tyvärr inte att bygga en enklare ligghall.

Men om det inte går att göra något åt det? Anledningen till att jag frågar är att jag själv är kluven i frågan. Ute är bra, ja. Men ute i gyttjepölen? Våra hagar är av den berömda gammal havsbotten typen. Du kan fixa och trixa och dränera och Gud vet vad, men efter en månad eller två med ett antal regndagar och ett antal hästar i hagen så..slurp..nedtrampat och förstört. Mugg florerar friskt även med dagligen avspolade ben, rasp har uppstått på häst över natten. Därav frågan: ute till sent på kvällen till varje pris?

Våra två hästar (fullblod och en shettis) har ganska varierande tider. Går ut allt mellan 6-9 på morgonen och går in när dom börjar vandra. Är det klara fina, lite blåsiga kvällar kan dom gå ute till nio på sommaren. Fullblodet har klart egen vilja och ska hon in står hon vid grinden och skriker tills hon får komma in. Hungrig som en varg :p

Dock rör sig båda hästarna ganska mycket ute, speciellt fullblodet som får sina ryck :angel: Rider några gånger i veckan, dock bara skritt.

Det tror jag inte ens är tillåtet enligt djurskyddslagen.
"34 § Markytor som är hårt belastade av djuren ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion."

Källa:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002118/DFS_2007-05.pdf

det stämmer, det ÄR inte tillåtet. det skall finnas en skälig yta för hästarna att kunna komma undan väta och lera i hagen. annars är det olagligt. Men det är mer regel än undantag att den lagen inte åtföljs.

Det tror jag inte ens är tillåtet enligt djurskyddslagen.
"34 § Markytor som är hårt belastade av djuren ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion."

Källa:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002118/DFS_2007-05.pdf

Kul! Som det sett ut de två sista åren med ingen vinter = ingen tjäle plus mycket regn så är det ju mer regel än undantag att mindre hagar är upptrampade och gyttjiga. Nu är det inte illa hos oss att varenda millimeter av hagarna varit gyttjiga, men större delen är ju det. Sedan har ju hästar en förmåga att inte ställa sig där det är som torrast.

på "min" ridklubb går hästarna ut vid 7-8 och in klockan 3.
några få som går in 6 (då måste ägarna hämta dem själv)

I privatstallet jag står går hästarna ut 7-8 och går in 6, även på sommaren.

när jag harft hästarna hemma har de gått ut vid 7-8 och fått gå in ca 10, senare vid bra väder/tidigare vid dåligt väder.

Då så får man grusa - och lägga markduk under gruset om det inte håller under.
Och lägga dräneringsrör.

För sådär får man inte ha det.

Dyrt - javisst.
Men om man vill ha häst så får man ju se till att ha råd att följa de lagar som kommer med i paketet.

Duken trampas ned. Been there, done that. Håller i några månader. Nu gällde ju inte frågan detta i och för sig. Dessa problem tampas vi med och många med oss här runtomkring och vi gör vårt bästa. Frågan kvarstår dock. Det är skillnad på hage och hage. Vill man fortfarande ha hästen ute i ur och skur? Visst, personal tar in vid en viss tid, men man kan ju alltid släppa ut själv igen och ta in. Frågan är ju om man vill.

Senast ändrad:

Jag tycker nog att man först måste se till att följa lagen.
Och först sedan kan ägna sig åt finlir med hur många timmar/dag hästen skall vara ute.

Den får faktiskt inte vara ute i en sådan hage.
Men den får stå inne.

Precis. Hästarna finner sig i vad som helst utan att klaga ;)

I stallet jag var på på irland fanns det hästar som aldrig fick gå ut mer än när de reds. Nog såg de ut att må bra ändå.
Men ändå är det optimala för hästarna faktiskt att gå ute i kuperade hagar så länge som möjligt. Både för det psykiska och fysiska.

Ja kräken visste väl inte annat, "såg ut att må bra ändå" Det var det dummaste jag hört :devil:

Återigen så är det ju så att alla hästar olika och inte fungerar på samma sätt.
Min häst går i fina platta gräshagar med sin kompis. Han har mkt energi och bus i sig.
Dina kanske mest står och hänger?
Min häst leker med sin kompis (bita grimma) och drar bockrepor runt ngra gånger per dag.
Det blir småsår ganska ofta. Inte varje dag men iallafall varje vecka.

Med de senaste årens vinter vi har haft här i södra sverige med lera, lera och åter lera blir det infekterat direkt.

Känner mig lite manad att svara, håller med Inte_ung, mina hästar går på lösdrift, valacken är lekfarbror åt unghingstarna och hagen är kuperad skog och äng, under denna sommar har han inte haft ett enda sår eller skada (inte tidigare heller för den delen) så mina hästar står absolut inte och hänger och det tror jag inte_ungs heller gör. Min valack har ett ganska tufft jobb och det leks hårt med hingstarna i hagen, Ja ja jag vet inte om det är för att mina inte är porslinshästar som de är friska och skadefria ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 730
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 833
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31