Tidiga insläpp

Sv: Tidiga insläpp

Skulle bli glad om många hästar hade en så pass stor rasthage! Självklart är det farligare att hantera en häst när det är mörkt, men man ska vara medveten om att det är farligt även i dagsljus. Man är ju ute och rider när det är mörkt så varför skulle det inte gå att leda in dom från hagen då det är mörkt? Det går inte ihop för mig.

Du bor i norr, ni har snö. Det är en gigantisk skillnad mot det mörkret vi har i sthlm när det är snöfritt. Vi rider inte i skogen då eftersom man inte ser handen framför sig.

Där håller jag med dig! Min häst trivs säkerligen bättre ute men jag tycker inte det är schysst mot henne med tanke på vad jag kräver av henne.

Och jag tror inte att min häst lider. Det är den åsikten jag vänder mig mot. Den perfekta hästhållningen finns nog inte, man gör så gott man kan.

Skulle bli glad om många hästar hade en så pass stor rasthage! Självklart är det farligare att hantera en häst när det är mörkt, men man ska vara medveten om att det är farligt även i dagsljus. Man är ju ute och rider när det är mörkt så varför skulle det inte gå att leda in dom från hagen då det är mörkt? Det går inte ihop för mig.

Jag rider aldrig när det är mörkt, förstår inte grejen med att rida runt i kolsvarta mörkret? Min häst skulle aldrig ens ge sig iväg om det var mörkt. Förstår inte grejen med pannlampor heller, min häst hade dött av skräck. Det finns ingen som ser i mörker, skulle aldrig riskera att min häst trampade på något eller skadade sig bara för att man inte såg.
Det är inga problem att ta in sina egna hästar i mörkret, problemet kommer om man står på en stor anläggning det funkar inte att ta in 30 hästar i mörkret.

Hur länge får du ha kvar dem?

Tja, tills ett förbud går igenom, antar jag. Så vitt jag vet är det enda förbud som finns än så länge gällande nybyggen. Hur som helst är tanken att vi ska göra om så småningom men än så länge är det som det är.

Jag säger så här, okej om man har jätte stora hagar där hästarna kan gå runt ordentligt, spring och ha kul. Men att stå i en hage som är 20 x 20 m i över 12 timmar när det är oväder, med ingen möjlighet till skydd, hur roligt är det för hästarna? Jag tror att min häst hellre står inne i sin varma sköna box med mat istället för en liten, lerig hage när vädret är som sämst. men det är vad jag tror.

Jag rider aldrig när det är mörkt, förstår inte grejen med att rida runt i kolsvarta mörkret? Min häst skulle aldrig ens ge sig iväg om det var mörkt. Förstår inte grejen med pannlampor heller, min häst hade dött av skräck. Det finns ingen som ser i mörker, skulle aldrig riskera att min häst trampade på något eller skadade sig bara för att man inte såg.

de är ju en vanesak, min häst går och ser jättebra i mörkret och jag rider bara vägar som jag känner till jättebra, pannlampan är nog mer till för mej när jag rider när de är mörkt för hästen verkar då inte behöva den.

grejen med att rida runt i mörkret är att man ska motionera hästen, min häst klarar inte av att stå så jag har inte så mycket annat val än att ge mej ut när de är mörkt ibland..helt och hållet en vanesak.

Du bor i norr, ni har snö. Det är en gigantisk skillnad mot det mörkret vi har i sthlm när det är snöfritt. Vi rider inte i skogen då eftersom man inte ser handen framför sig.
Det är därför man har pannlampa. Funkar utmärkt under den mörka årstiden, bara man har en tillräckligt bra lampa. Hästen vänjer sig fort.

Hade jag inte kunnat rida med pannlampa hade min häst fått stå hela vinterhalvåret (förutom lördagar + söndagar).

Jag förstår inte vad folk har emot att hästarna kommer in vid 17 om de rids och tränas regelbundet..kan förstå det om hästarna bara blir ridna ett par dar i veckan.. min kommer in vid 16-17 för att hon ska hinna äta och smälta sin mat innan jag rider,sen är hon inte inne i boxen förrän vid 20...vad är det för skillnad då?? jo att min häst har blivit motionerad i en timme och blivit ompysslad istället för att stå i hagen..

Min häst får sitt eftermiddagshö samtidigt som din, fast i hagen. Sen tar jag in och sadlar vid 18:30 och är klar med ridningen strax innan 20:00 då det är dags för kvällsfodring och nattning. Ska jag inte rida låter jag henne gå ute till 20:00. Ska tillägga att jag rider minst 5 dar i veckan.

Anledningen till att jag vill att min häst ska ha så mycket hagvistelse som möjligt är så att hon "ostört" ska få vara bara häst med sina kompisar utan att jag är och petar och styr med mina "onaturliga" rutiner (ridning, "isolerad" i box, folk som kommer och går i stallgången etc).
Men vill hon spunkt komma in och visar det tydligt (står och gnäggar vid grinden även då hon nyligen fått mat = ej hungrig) så tar jag ju in henne. Men det är ytterst sällan hon gör det innan kvällsfodringen.

pannlampa funkar finfint i skritt. I högre hastigheter blir synfältet för litet för att det ska vara säkert.

jag rider på ridbana eller i ridhus.

Fast det var väl inte tiden ute som jag (och fler) blev irriterade på (jag har gärna mina ute så länge det går och så länge de vill) utan att man red sin häst och släppte ut den igen när det bara var en timme kvar innan hästarna skulle in .....

Men det gör väl ingenting - om man nu vill det?
Hästen kanske behöver litet lugn och fri rörelse efter arbetet för att inte bli stel?
Det där kan ju vara olika på olika hästar.
Om det inte märks på hästen så kan den ju lika gärna vara kvar inne.

Jag har haft hästar av båda varianterna.

Ja men hur kul är det när man skall ta in kanske bortåt 20 hästar på vintern och vädret inte är det bästa. Varför i hela friden inte underlätta för den stackare som skall ta in och låta hästen stå inne den ynka timman det gäller? Tar man ingen hänsyn till sina medmänniskor och försöker underlätta?

För återigen så handlar det om att hästen kanske är ute 11 timmar istället för 12 timmar.

Har man problem med att hästen blir stel efter ridning så kan man ju skritta av den lite längre själv istället för att lägga det jobbet på någon annan men det är klart då skapar man ju merarbete åt sig själv och det brukar ju inte vara populärt.

Mvh

Tora

Det beror ju såklart lite på omständigheterna runt i kring men våra tävlingshästar har alltid fått gå in ca 17.00 därför att de behöver det. De behöver vila och tid på sig att äta. Eftersom hästar i hård träning oftast behöver mkt kraftfoder så behöver de få det fördelat på 3 givor (för att inte ge för mkt samma mål). Därav har många andra hästar fått gå in samma tid. (och det är av bekvämlighet men också för att det annars blir ett himla stim i stall och hagar om hälften får gå in och resten stannar ute.)

Unghästar, avelsston och hästar som tränas lättare får gå ute längre ( = tills det blir mörkt) sedan vill de ändå gå in. På vintern blir det ju mörkt ca 17 och i så fall blir insläppet då.

Mvh Jate Volim

Det där får man ju göra upp om mellan sig i stallet.
Men man förstår ju varför skrittmaskiner är populära.
Dock måste dessa ju övervakas så man kan inte kasta in hästen där och sticka och "ha något annat liv" som någon utryckte det.

Ok, jo det har jag förståeelse för. Kommer kraftfoder in i bilden blir det genast mer krångel att utfodra i hagen. Vakta på fler än 2 hästar i ett sådant läge vore rent omöjligt. :crazy:

Det är väl inte så konstigt att hästar på ridklubbar och i andra inhyrningsstall får komma in "tidigt" på eftermiddagen runt 16-17.

Hur lång arbetsdag brukar en person ha som jobbar normal heltid???

De som hyr ut hästboxar brukar få ganska liten vinst över, och då kan man väl knappast förvänta sig att de dessutom jobbar dygnet runt.

Hyr själv in på ett stall där hästarna är ute ungefär 0730-16 varje dag och nöjd med det.
Har man hästen hemma hos sig själv och jobbar heltid, blir det automatiskt en längre utegång eftersom man ju är borta drygt 9 timmar dagligen.

Det är väl som vanligt så att vårt sätt att hantera hästhållning beror mycket på övriga omständigheter.

För nåt år sen praoade jag och några kompisar på en ridskola, då släppte vi ut hästarna 8 och de skulle in igen vid 12.. :grin:
Det tog emot lite - min häst fick gå ut vid 7 och in vid 19.. Vilket var betydligt mer!

pannlampa funkar finfint i skritt. I högre hastigheter blir synfältet för litet för att det ska vara säkert.

jag rider på ridbana eller i ridhus.
Nejdå, har man en bra pannlampa kan man definitivt trava utan några problem.

Kul att du har belyst ridbana och ridhus, det är inte alla som har den lyxen.

Sen tar jag in och sadlar vid 18:30 och är klar med ridningen strax innan 20:00 då det är dags för kvällsfodring och nattning. Ska jag inte rida låter jag henne gå ute till 20:00. Ska tillägga att jag rider minst 5 dar i veckan.

Men har man mer än en häst att rida varje dag så är det väldigt smidigt att hästarna kommer in runt 16-17 tiden så att dom hinner äta och torka om vädret är dåligt. Och mina hästar får inte komma ut i hagen efter det.

*KL*

Ni som vill ha hästar ute så länge det någonsin går, gäller detta till varje pris? Har hagkvalite någon betydelse? Storlek? Många stall i alla fall runt Stockholmsområdet är ju inte direkt kända för sina stoooora och vackra hagar. Nu pratar jag inte om fållor etc, jag pratar om en typisk "stockholmshage". I storlek varierar den mellan en basketplan och en fotbollsplan. Underlaget är i torka stampat jordgolv, i blöta mer som ett träsk. Två till fyra hästar går i den. Är detta en hage som fyller kvoten för att hästen är gladare ute i ur och skur? Höst/vinter/vår står oftast dessa hästar till kota/knä i lera. De stallar med bättre ekonomi kanske har dränerat med framgång och då består underlaget av sand med varierand mängd vatten i. Skulle dessa stall försöka "odla" upp hagarna, skulle hästarna under en period behöva stå inne dygnet runt eftersom marktillgången är begränsad. Denna hage eller ingen hage.

I en perfekt värld skulle ingen ha häst här utan i ett stall med vidsträckta hagar så långt ögat når. Men verkligheten ser ofta inte ut så runt en storstad. Så nu undrar jag..ute till varje pris så länge det går? Oberoende av hur hagen ser ut?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 703
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka