Tidiga insläpp

Sv: Tidiga insläpp

Jag rider på morgonen innan jobbet (är på jobbet senast 8.30).

Om jag absolut måste rida efter jobbet slutar jag 16.00, är i stallet 16.15 och sitter i sadeln 16.45.
I mina trakter så är mindre än 30min mellan arbetsplats och stall mycket ovanligt.

Men det kan ju också störa stallrutinerna - lika mycket som efter 21.00 kan göra det.

Att rida hästar som inte fått frukost är ju inte riktigt vettigt.
Så för att det skall fungera måste ju fodringen vara före 6.00.
Om intag och fodring sedan är runt 17.00 så stör ju även din em ridning schemat.

Jag fodrar (när inte hästarna har fri tillgång) kl 10.00, kl 17.00 och kl 22.00.
Ridning är lämpligt på dagen mellan 12-17 eller efter 18 före 22.

Ytterligare en sak som jag har reflekterat över är att så många hästar inte tas in förrän vid 21.00.

Jag har lite svårt att förstå vem som orkar ta på sig så sena intag?

Om man har eget stall kan man ju ta in hästarna när man vill men att "hänga" på en ridskola eller ett inackorderingsstall så sent på kvällen finns inte i min värld och definitivt inte dagligen.

Har folk inget annat liv och hur ORKAR de vara i stallet så sent?

Om jag hade haft ett inackorderingsstall på samma gård som där jag bodde skulle jag inte vilja ha folk springande där hur sent som helst. Snacka om NOLL privatliv!

Jag kan utan problem ta ett sådant "pass". Jag är gärna bland de sista att lämna stallet. Är väl kanske en anning tramsig av mig men men. :grin:

En del ser hästarna som sitt liv, medan andra pysslar med musik, konst, motorer, partar etc. Huruvida man orkar eller ej beror väl på hur pass stressigt man har det i övrigt samt om man är kvälls människa eller inte.

Har ingen erfarenhet av eget inackorderings stall, så här säger jag inget.

vad har du för boxar om hästben kan fastna under boxväggen? det är ju inte klokt.
Ja det vore ju inte riktigt klokt och det har jag aldrig sett i hela mitt liv.
Men de flesta stall har några mm mellan boxvägg och golv och där så kan det fastna traktarmar på skor.
Och det har jag sett både litet här och där dock ej i stallet som jag har nu.
Då så var det järnskodda boxar mot golvet och nu så har jag trä som ger vika i stället för att sprätta skon av hästen.

samma sak ang. att rulla fast - vad är det för storlek och utformning på boxarna då?
Ganska stora (3.0X4.0) och med ponny i.
Men en av ponnysarna har rullat fast i de flesta typer av boxar så det spelar nog ingen roll.
Det tror jag mer beror på hästen än på boxen - vissa hästar har som hobby att rulla fast.

Så jag vidhåller att box inte alls är det säkraste för alla hästar.
Vissa gillar inte box på något vis alls och gör allt för att komma ut.
Och de kan bli hängande över boxdörren.
Det har hänt en av mina (nu död av ålder vid 30 år) i massor av stall.
Om han inte lyckades att hoppa ut vill säga, vilket var det vanligaste.

Så lugna har de då inte varit.
Utan bara med helt andra intressen.
De ville vara ute.

Icke att förglömma ridhuset på Djurgårdens ridskola.
Det är inte alla ponnyer som lyckas med det.

Den grå verkar inte vara talangfull på det sättet iaf :crazy:

Vi tar in innan det blir mörkt pga säkerheten både för djur och människor. På vintern blir det då runt 15tiden.

Hmm, förstår inte? Vadå för säkerhet? Det finns väll lampor/ strålkastare! Låter som en dålig ursäkt.

Det har hon slutat med. Staketen. Tack och lov, annars skulle jag fått hjärtsnörp med tanke på var de är någonstans just nu. För närvarande samlar hon på kardborrar :crazy:

KL

jag skulle fortfarande vilja få grepp på vilka, dvs procenten av de som debatterar härinne, hur många som rider, tränar och tävlar sina hästar och som jobbar heltid och rider kvällstid 5 dagar i veckan, som tar in sina hästar 20-21.00 vintertid när det är som mörkast, regnigast och ruskigast ute.

Förresten hade det varit intressant att läsa hur alla dessa "minst-12timmar-i hagen" förespråkare gör på sommaren då det i vissa delar av landet är ett ENORMT insektstryck?

Har läst om hästägare som haft hästar som rusat runt i hagen som besatta pga insekter/ broms och det ser jag inte bara som en enorm skaderisk utan också som att psykiskt plåga hästen.

Men nu får du väll lugna ner dig! Känns som att du söker fel på andra bara för att inte du har ute din häst mer än 2-6 timmar/ dag! Hört talas om myggmedel? Jag bor i norrland och har inga som helst problem med mygg och liknande så länge jag smörjer in mina hästar ordentligt! Dom står ute dygnet runt, sommar som vinter!

Blev det specificerat nu också?

Ja, i forntiden när jag sysslade med sådant, så gick de ute till sent på kvällarna. Inte den fastrullande ponnyn förstås för hon satte inte foten utan för stallet om det var nederbörd. Men de andra. Tillgång till bra hagar med någon form av vindskydd har alltid funnits. Men just NU har jag ju en tvååring som kommer vara ute till 21 ca men det räknas ju inte just nu :) Men for what it´s worth. Hon går ut igen om jag har varit ute på kvällen och fixat och det är mer än två h kvar till insläpp.

KL

jag skulle fortfarande vilja få grepp på vilka, dvs procenten av de som debatterar härinne, hur många som rider, tränar och tävlar sina hästar och som jobbar heltid och rider kvällstid 5 dagar i veckan, som tar in sina hästar 20-21.00 vintertid när det är som mörkast, regnigast och ruskigast ute.

Svar: En mycket liten minoritet om du frågar mig. De som gör på detta vis rider troligen på dagen eller så rider de bara någon gång i veckan. De arbetar med allra största sannolikhet INTE heltid utan är studenter och förtidpensionärer/ sjukskrivna.

Om man ska sköta ett heltidsarbete finns varken tid eller ork till ovanstående, i alla fall inte 5-6 dagar i veckan.

Men nu får du väll lugna ner dig! Känns som att du söker fel på andra bara för att inte du har ute din häst mer än 2-6 timmar/ dag! Hört talas om myggmedel? Jag bor i norrland och har inga som helst problem med mygg och liknande så länge jag smörjer in mina hästar ordentligt! Dom står ute dygnet runt, sommar som vinter!

Jag har flera bekanta som sett sig tvingade att ha hästarna inne långa stunder dagtid just pga insekter, dvs hästarna har sprungit runt som galningar.

Detta är VETTIGA hästmänniskor som inget hellre skulle vilja än att ha hästarna ute men som också kan avgöra när en häst far mer illa av att vara ute än i stallet. Tror knappast att mina bekanta skulle hålla hästarna inne av illvilja utan för att det som sagt är det mest humana för hästarna.

Så klart beror det på var man bor och du är bara att gratulera om du aldrig har problem med insekter. Det har inte jag heller i det sommarstall där min häst står (och går ute från morgon till kväll) men man måste förstå att det inte ser likadant ut runt om i hela Sverige.

I mina trakter så är mindre än 30min mellan arbetsplats och stall mycket ovanligt.

Men det kan ju också störa stallrutinerna - lika mycket som efter 21.00 kan göra det.

Att rida hästar som inte fått frukost är ju inte riktigt vettigt.
Så för att det skall fungera måste ju fodringen vara före 6.00.
Om intag och fodring sedan är runt 17.00 så stör ju även din em ridning schemat.

Jag fodrar (när inte hästarna har fri tillgång) kl 10.00, kl 17.00 och kl 22.00.
Ridning är lämpligt på dagen mellan 12-17 eller efter 18 före 22.

Jag morgonfodrar innan jag rider och har aldrig upplevt några problem med detta.

Eftermiddagsfodring sker hos oss 16.00.

i Övrigt har min häst fri tillgång på ensilage så han kan äta detta dygnet runt.

Blev det specificerat nu också?

Ja, i forntiden när jag sysslade med sådant, så gick de ute till sent på kvällarna. Inte den fastrullande ponnyn förstås för hon satte inte foten utan för stallet om det var nederbörd. Men de andra. Tillgång till bra hagar med någon form av vindskydd har alltid funnits. Men just NU har jag ju en tvååring som kommer vara ute till 21 ca men det räknas ju inte just nu :) Men for what it´s worth. Hon går ut igen om jag har varit ute på kvällen och fixat och det är mer än två h kvar till insläpp.

det har varit en specificerad fråga länge i tråden, men ingen svarar ett de passar in under de kriteria, ändå predikas det att allas hästar minsann SKA och GÖR dvs går ute till 20-21.00

Nej du faller inte in under min fråga. Men när du gjorde det, som du skrev, dvs jobbade heltid till kvällen och red på kvällen - hur fick du ihop det att hästen gick ute till 20.00 om du red 5 dagar i veckan vardagar? red du 20-21.00 då eller?

Senast ändrad:

.. hur många som rider, tränar och tävlar sina hästar och som jobbar heltid och rider kvällstid 5 dagar i veckan,

Nu så gör jag ju inte det längre.
Men när jag gjorde det så togs de in vid 17.00 på stallet där de var inackorderade.
Eller togs in för ridning och släpptes sedan ut på lösdriften igen när de hade torkat svetten.
Mellan 2 till 10 timmar senare beroende på hur fort de torkade.

Nu så gör jag ju inte det längre.
Men när jag gjorde det så togs de in vid 17.00 på stallet där de var inackorderade.

ok, så 17.00 och sen red du - kanske var klar med ridning och skötsel osv då 19.00? gick hästen ut 2 timmar till då, efter det?

Hmm, förstår inte? Vadå för säkerhet? Det finns väll lampor/ strålkastare! Låter som en dålig ursäkt.

Det är ju farligare att hantera hästar ute i mörkret än i dagsljus.
Bl.a. för att hästarna kan bli skrämda utav att inte se runt omkring sig när de blir bländade av belysningen.
Man behöver mycket lyse för att lysa upp 1ha rasthage.

Jag har flera bekanta som sett sig tvingade att ha hästarna inne långa stunder dagtid just pga insekter, dvs hästarna har sprungit runt som galningar.

Detta är VETTIGA hästmänniskor som inget hellre skulle vilja än att ha hästarna ute men som också kan avgöra när en häst far mer illa av att vara ute än i stallet. Tror knappast att mina bekanta skulle hålla hästarna inne av illvilja utan för att det som sagt är det mest humana för hästarna.

Så klart beror det på var man bor och du är bara att gratulera om du aldrig har problem med insekter. Det har inte jag heller i det sommarstall där min häst står (och går ute från morgon till kväll) men man måste förstå att det inte ser likadant ut runt om i hela Sverige.

Givetvis ska man göra det som är bäst för hästen. Jag gör det som är bäst för mina, dvs smörjer in dom ordentligt under sommarhalvåret och låter dom gå ute dygnet runt, UTAN att var särskilt angripna av insekter. Jag är helt övertygad om att hästarna kan gå ute dygnet runt bara man ger dom rätt förutsättningar.

Sen är det som du säger, att folk kanske tror att hästen mår bra så länge dom får mycket utevistelse i en hage. Men dom måste få rätt förutsättningar, dvs en torr och fin hage gärna med fri tillgång till mat och vindskydd för att klara vinterns klimat. Kan men inte erbjuda allt detta ser jag utevistelsen lika tragisk som den långa vistelsen många hästar får inomhus.

Jag red direkt när jag kom till stallet och släppte sen ut igen. För jag hade minst tre hästar kvar att rida varje kväll. Den sista gick ju inte ut igen men den kom in sent. Jag var oftast den som släckte och låste, 22:30. Det började jag med redan på högstadiet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 708
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka