Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

Jag har lite svårt att förstå vem som orkar ta på sig så sena intag?
Den som kom ut till stallet för att rida kl 19.00
Vilket är ganska så vanligt för dem som jobbar heltid.

Om jag hade haft ett inackorderingsstall på samma gård som där jag bodde skulle jag inte vilja ha folk springande där hur sent som helst. Snacka om NOLL privatliv!
Precis.
Det är inget privatliv att ha ett inackorderingsstall.
Var glad om du kan stänga för natten vid 23.00.

Har stått i detta stall i över 20 år och kan helt sanningsenligt säga att majoriteten av hästarna verkar må hur bra som helst, den korta hagvistelsen till trots (2-6 timmar/ dag beroende på häst).

Nu är det ju väldigt svårt att faktiskt VETA vad hästarna själv föredrar (de flesta hästar är tåliga djur som finner sig i och accepterar det mesta) men själv skulle tex inte vilja ha min häst ute enligt beskrivningen ovan.

Precis. Hästarna finner sig i vad som helst utan att klaga ;)

I stallet jag var på på irland fanns det hästar som aldrig fick gå ut mer än när de reds. Nog såg de ut att må bra ändå.
Men ändå är det optimala för hästarna faktiskt att gå ute i kuperade hagar så länge som möjligt. Både för det psykiska och fysiska.

Men som du säger, det är ju bättre för häsetn att stå inne än att den får stå i en kass hage.
Kan man inte ge hästarna en bra hage så får man ju lixom rucka på hagtiderna lite.

Ingen har fortfarande svarat på min fråga, de som släpper ut sina hästar igen på kvällen vintertid för att de ska vara ute till 21.00 då nattfodringen är. När ni tar in dem igen, borstar ni bort lera och spolar av leriga ben och hovar igen då?

Det är ingen som svara för jag misstänker att hästarna ställs in i boxarna över natten utan den mista koll innan nattning.

Jag skulle aldrig vilja ställa in min häst i boxen för natten och upptäcka sår, tappskor eller skador dagen efter, när det redan blivit infekterat eller hästen blivit ännu haltare...:crazy:

Vilka sjuka tider vissa har :o! 13.00 , ett insläpp för en häst :s? Vad är de frågan om? Det är ju inte ens rimligt :s. Det finns faktist gräner!

Det är ingen som svara för jag misstänker att hästarna ställs in i boxarna över natten utan den mista koll innan nattning.
Och så generaliserar vi igen... :angel:

Det KAN ju inte vara så att folk kanske inte sitter på bukefalos hela dagarna? Och kanske inte ens har sett den här diskussionen? Eller inte tycker att de behöver förklara sig för andra?

Jag hade min häst i ett stall där hästarna togs in kl 2 senast, ofta blev det bara ca 3 timmar ute om dagen. Vid misstanke om regn eller snö fick de stå inne hela dagen... På sommaren kunde de få vara ute två timmar längre, men inte mer. Började det regna åkte plötsligt alla hästägare till stallet och tog in sina hästar. Fattar inte hur de kunde lyckas vara nära till stallet varenda gång det skvätte lite?

Tänk alla härliga försommarkvällar, och de fick inte vara ute och njuta av vädret!!! :eek:

En av hästarna fick bara vara ute en timme om dagen. Den var nyköpt till stallet. Jag frågade ägaren om det. Då sade hon att "på det förra stallet fick hon bara vara ute en timme i veckan, om hon hade tur, så detta är rena lyxen"!:devil:

Och så generaliserar vi igen... :angel:

Det KAN ju inte vara så att folk kanske inte sitter på bukefalos hela dagarna? Och kanske inte ens har sett den här diskussionen? Eller inte tycker att de behöver förklara sig för andra?

Men det är många i den här tråden som förklarar för andra att hästarna skall minsann vara ute 12 timmar/dygn annars är man en dålig hästägare som missköter sin häst. Kan inte de förklara då?

Vilken rolig tråd!

Vissa hästar går i rena hagar så att det inte behövs.
Och en bra vinter så finns det snö....

Inte där jag bor.
vill man ändå inte kratsar ur hovar osv? Har svårt att tänka mig att hästarna åtminstånde inte är leriga i karleder och annat, då är du nog ett stort undantag som inte ens har lera runt grindarna.

Senast ändrad:

Den som kom ut till stallet för att rida kl 19.00
Vilket är ganska så vanligt för dem som jobbar heltid.

Precis.
Det är inget privatliv att ha ett inackorderingsstall.
Var glad om du kan stänga för natten vid 23.00.

Jag bor i ett av sveriges mest hästtäta län i fråga om inackorderngs stall osv. Jag har aldrig hört talas om ngn som stänger sitt stall 23.00. sista nattfodringen är 20-21.00.

Jag skulle aldrig vilja ställa in min häst i boxen för natten och upptäcka sår, tappskor eller skador dagen efter, när det redan blivit infekterat eller hästen blivit ännu haltare...:crazy:

Tack, någon som tydligen förstår och delar min åsikt. :bow:

CeciliaW:
det är ju mängder med folk som deltar i den här diskussionen, jag har ställt flera frågor till dessa men ingen svarar.Utom du : ) Jag undrar bara helt enkelt, rätt och slätt, hur det går till runt skötsel och annat? Kan väl knappast vara så besvärligt att svara på när man nu redan som sagt engagerar sig i tråden och har starka åsikter om hur länge hästen ska vara ute?

Senast ändrad:

CeciliaW:
det är ju mängder med folk som deltar i den här diskussionen, jag har ställt flera frågor till dessa men ingen svarar.Utom du : ) Jag undrar bara helt enkelt, rätt och slätt, hur det går till runt skötsel och annat? Kan väl knappast vara så besvärligt att svara på när man nu redan som sagt engagerar sig i tråden och har starka åsikter om hur länge hästen ska vara ute?
Hehehe, nån måste ju föra folkets talan :D Nä, skämt åsido... det är klart att man har rätt att fråga hu det går till runt skötsel och annat - inget fel med det. Jag kan dock tänka mig att många av dem som skrivit i tråden och propagerat för lång utevistelse kanske antingen har hästarna hemma hos sig själva, eller väldigt nära hemmet. Det gör det ju oändligt mycket enklare att själv reglera utevistelsemängden.

Jag kan ju bara se på mig själv - i mitt fall var det en förutsättning för att kunna ha häst att jag kunde ha den antingen hemma, eller väldigt nära hemmet. Något annat var inte aktuellt för mig.

För dem som inte har den lyxen, så kanske man står i ett kollektivstall där alla har samma syn på hästarnas "rätt" till mycket utevistelse, och har väl fungerande rutiner som innefattar att hästarna visiteras vid insläpp av den personen som tar in hästarna. Finns säkert flera lösningar :)

Och apropå hagar, så går det ju faktiskt att ordna bra hagar genom att ha god ventilering och låta området runt grindarna tex bestå av en väldränerad grusbädd. Då slipper man mycket lera.

Haha, varför låter vi inte folket tala för sig själva :)

nu handlar det ju inte om HUR man kan skapa bra hagar utan hur det funkar NU.

sen har jag aldrig stått i ett kollektiv där insläpparen spolar rent och borstar rent och visiterar samtliga hästar vid insläpp. finns det såna stall så blir jag väldigt överraskad.

kolla att hästen står på alla 4, samt att det klapprar 1-2-3-4 om skorna vid insläpp, vilket betyder att de förefaller sitta på under leran, brukar vara normen.

Det är väl rätt naturligt i många stall där folk är aktiva och rider på kvällen efter jobbet, att hästen fått komma in på seneftermiddan, äta mellanmål, torka upp och vila lite, innan det är dax för motion. Jag ser inget problem med det hela över huvud taget om man förutsätter att de flesta rider sina hästar aktivit och tränar. Om hästen gått ute 07.30 till 16-17.00 så är det åtta, nio timmar ute, sen kommer hästen in, vilar ett par timmar på box, och motioneras sen. Ett helt okej upplägg enligt mig - särskilt vintertid då det är mörkt, regnigt, lerigt och ogästvänligt ute ofta.

Precis så här är det hos oss och tycker det fungerar bra. Speciellt eftersom vi inte har möjlighet att fodra i hagen och skulle vi ta in senare skulle det bli på tok för länge utan mat vintertid. Sommartid, vår o höst när det finns mat (gräs) i hagarna får de givetvis vara ute lite längre (sommartid dygnet runt).

Men är ni 2-3 st har även ni bara ca 8 hästar var eller mindre.

Eftersom att vi bara har högst 3 hästar i samma hage blir 1 eller 2 hästar ett stort frånfälle från gruppen.
Det är möjligt att det hägrande kraftfodret :p är en stor bidragande factor till att många har bråttom in, men det är inget större problem. De är ändå fullt hanterbara. Jag står fast vid att det är bättre att gå extra med en häst istället för att ta in två för tidigt.

Men om vi är 2-3 st vid insläppet vem skall då ta dom andra passen? Vi har faktiskt även morgonfodring, utsläpp, middagsfodring och kvällsfodring. De flesta har ett jobb att sköta och har inte möjlighet att åka ut flera gånger per dag till stallet. Många hinner inte med mer än 2-3 pass i veckan.

Som sagt när du har hållit på lite längre och tagit in hästar i mörker och regn åtskilliga gånger i flera år då skall det bli intressant att höra om du tycker det är lika nödvändigt att släppa ut en häst för bara en timme när den redan har gått ute hela dagen i många timmar.

Mvh

Tora

Och som vanligt när man diskuterar på Buke så ska man dra allt till sin spets. Jag har aldrig och kommer aldrig att förespråka att tränande hästar ska eller borde gå barfota. Trodde att vi pratade om lösdrift? Rätta mig om jag har fel.

Du har missat hela poängen. Det är inte sakfrågan i sig som är viktigt utan argumenten som är desamma oavsett vad det gäller. Nämligen alla hästar kan.....Bara du hade hållt på lite längre.........Det passar alla hästar..........osv.

Det viktiga är att mackan förstod vad jag menade. Vilket hon tydligen gjorde.

Mvh

Tora

Som om box skulle vara något skydd mot det?
Man kan ställa en helt ren och fullt frisk häst i en box på kvällen och hitta en skolös skadad häst i den på morgonen, nedpissad och insmetad i hästbajs också om man har otur.
Eller så hittar man hästen upp-och-ned fastrullad mot boxväggen.
Förhoppningsvis levande......

Inte där jag bor.
Söder om frysgränsen?
Skåne kanske?
Om man bor på lera som inte fryser och inte täcks av ren snö, så kan jag förstå problemet.

vill man ändå inte kratsar ur hovar osv?
Helst inte faktiskt.
I hovarna får leran gärna vara kvar och skydda mot piss och skit, samt hålla fukten.
Om nu inte hovarna har behov av att torka upp för att de löses upp av för mycket fukt ute.
Det där varierar ju med väder och underlag.

Har svårt att tänka mig att hästarna åtminstånde inte är leriga i karleder och annat, då är du nog ett stort undantag som inte ens har lera runt grindarna.
I vintras när vi simmade i lera, så skulle jag ha hållit med dig.
Men oftast så klarar min mark tramp så bra att leran bara blir några cm och inte når upp till karlederna.
Numera så har jag grusat upp så att det alltid skall hålla så bra.
Hus ute i hagarna så att de kan gå in under tak om de vill har de också.

Med en fin och ren skogsbacke, redigt grusat vid grindarna och en ligghall att vara i vid dåligt väder, så kan hästarna gott vara ute.

Jag har mina ute hela tiden och förundras så över denna "stall-hysteri".
Stall är väl bra när det behövs - men det behövs inte alltid.
Och jag är övertygad om att det mest är för ryttaren och hästägaren som stallet behövs.
De flesta hästar far då rakt inte illa utav stall.
Vissa tycker t.o.m. jättemycket om att få komma in i stallet.
Men hästar far heller inte illa utav att vara ute - de är liksom gjorda för det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 730
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 421
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 833
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur