Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

Du har bara åtta hästar att ta in och bara gjort det några gånger. Vänta tills du har 15-20 hästar att ta in och skall göra det flera gånger i veckan. Att ta in 8 hästar själv är ju rena semestern.

Vi har inga som helst problem att ta in två hästar och låta två hästar stå kvar i hagen. Fast då har vi inte heller några fasta intagningstider utan det varierar lite + att hästarna har så gott som alltid något litet att pula med ute i hagen (även när de går i grushagarna). Kraftfoder ger jag aldrig vid intag då får man bara hästar som har bråtttom in. Kanske det som är problemet?

Mvh

Tora

Men är ni 2-3 st har även ni bara ca 8 hästar var eller mindre.

Eftersom att vi bara har högst 3 hästar i samma hage blir 1 eller 2 hästar ett stort frånfälle från gruppen.
Det är möjligt att det hägrande kraftfodret :p är en stor bidragande factor till att många har bråttom in, men det är inget större problem. De är ändå fullt hanterbara. Jag står fast vid att det är bättre att gå extra med en häst istället för att ta in två för tidigt.

alltså jag har ingen aning, i vårat ställ så får man ta in sin häst när man vill bara det är innan kl 10 på kvällen fär då ska dem få sitt kvälls hö.

men om du inte vill att din häst ska gå in så tidigt så kan du väl fråga runt och höra fall det är någon som vill ha sin häst ute länge så kan ni ju samsas om vem som tar in ena kvällen osv ( om det inte så att hästarna måste gå in kl 17:00 och måste ha sitt kvälls hö 20:00 kan bli lite svårt då)

alltså jag har ingen aning, i vårat ställ så får man ta in sin häst när man vill bara det är innan kl 10 på kvällen fär då ska dem få sitt kvälls hö.

men om du inte vill att din häst ska gå in så tidigt så kan du väl fråga runt och höra fall det är någon som vill ha sin häst ute länge så kan ni ju samsas om vem som tar in ena kvällen osv ( om det inte så att hästarna måste gå in kl 17:00 och måste ha sitt kvälls hö 20:00 kan bli lite svårt då)

Jo, jag ska höra mig för om det är möjligt att få till en sådan lösning. Men huvudsaken är att hon inte går själv ute utan har åtminstone en kompis kvar ute.
Samtidigt som de andra hästarna tas in och får hö så får hon och kompisen/kompisarna i hagen eller något i den stilen. :)

Oj, det verkar nästan ha blivit en TÄVLING i vem som har sina hästar ute längst och har man inte hästen ute i minst 12 timmar är man en DÅLIG hästägare och det är SYND om hästen. Det är min sammanfattning av alla inläggen.

Står själv på en ridskola i storstan (Malmö) där det är ont om hagar. Hagarna är dessutom ganska små och utan gräs.

Har stått i detta stall i över 20 år och kan helt sanningsenligt säga att majoriteten av hästarna verkar må hur bra som helst, den korta hagvistelsen till trots (2-6 timmar/ dag beroende på häst).

Jag tycker absolut inte att hagtiderna eller hagarna är OPTIMALA men anser ändå att man bör vara lite mer nyanserad i sina uttalanden än vad vissa här varit.

Det ÄR inte synd om alla hästar som inte får gå ute 12 timmar/dag, i så fall är det lika synd om de som får göra det men som tex rids av en kass ryttare. Bara för att ta ett exempel.

"En hage gör ingen häst" skulle man kunna skämta till det och säga eller om man vill vara mer allvarlig så fattar man att en hästs välmående beror på så många flera faktorer än många timmar i en hage.

För vissa har "hage-dygnet-runt" mer eller mindre blivit ett självändamål och man inbillar sig att det ALLTID är det bästa. Att hästar står i dynga / vatten upp till knäna med kanske inget att äta, i ur och skur och huttrade tycker man är helt ok.

Nu är det ju väldigt svårt att faktiskt VETA vad hästarna själv föredrar (de flesta hästar är tåliga djur som finner sig i och accepterar det mesta) men själv skulle tex inte vilja ha min häst ute enligt beskrivningen ovan.

Kör ut en sväng på "landet" en regnig höstdag så får ni ser hur många exempel som helst!

Instämmer! jag har haft häst i 35 år och endast 1 häst har varit nöjd med att gå ute dygnet runt. Och då under juli månad bara. Resten av hästarna har mått alldeles ypperligt att få komma in nattetid för äta och sova i lugn och ro. Och mina hästar har inga hostningar, svullna ben, olater mm utan tvärtom. Jättefina, harmoniska och välmående pållar....

Förresten hade det varit intressant att läsa hur alla dessa "minst-12timmar-i hagen" förespråkare gör på sommaren då det i vissa delar av landet är ett ENORMT insektstryck?

Har läst om hästägare som haft hästar som rusat runt i hagen som besatta pga insekter/ broms och det ser jag inte bara som en enorm skaderisk utan också som att psykiskt plåga hästen.

Sen förstår inte jag vitsen med att släppa ut hästen i hagen för 1 ynka timme så den ska bli smutsig om benen och kroppen och behöva stå med det hela natten. Jag vill lämna min häst för natten rengjord och utan sten mm i hovarna. Och med rätt "pyjamas" så han kan sova gott.....:love:

Snälla du, de sitter inte vid hagen och vaktar dygnet runt för att se hur hästarna mår. De är på egen semester och deras hästar har det sååå bra! :rofl: :rofl:
Och det här är egen erfarenhet, jag har haft inackorderingsstall.

Ytterligare en sak som jag har reflekterat över är att så många hästar inte tas in förrän vid 21.00.

Jag har lite svårt att förstå vem som orkar ta på sig så sena intag?

Om man har eget stall kan man ju ta in hästarna när man vill men att "hänga" på en ridskola eller ett inackorderingsstall så sent på kvällen finns inte i min värld och definitivt inte dagligen.

Har folk inget annat liv och hur ORKAR de vara i stallet så sent?

Om jag hade haft ett inackorderingsstall på samma gård som där jag bodde skulle jag inte vilja ha folk springande där hur sent som helst. Snacka om NOLL privatliv!

Ingen har fortfarande svarat på min fråga, de som släpper ut sina hästar igen på kvällen vintertid för att de ska vara ute till 21.00 då nattfodringen är. När ni tar in dem igen, borstar ni bort lera och spolar av leriga ben och hovar igen då?

Jag blir mer fundersam på vad ni har för stall? Våra hästar blir inte stressade eller liknande av att få komma in/ut en timme tidigare/senare.

Jag börjar undra om era hästar är understimulerade?
Eller så är det kanske det faktum att vi har superbra hagar så hästarna får utlopp för sina behov på våra 8 timmar medans de inte får det i era hagar på 15 timmar?
Frågar du mig specifikt?

Isåfall kan jag svara att jag inte har en stressad häst alls. Inte heller är hon understimulerad - hon går i en stor hage med fem kompisar, har tillgång till ligghall och kommer ha fri tillgång på grovfoder i höst och vinter.

Det är helt enkelt jag som vill ge henne möjligheten att vara ute mycket, eftersom jag kan det.

Senast ändrad av en moderator:

Tråkigt att det blivit så tråkig attityd i tråden. Ironiseringar och förlöjligande verkar vara populära argumentationstekniker :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror de klarar sig ändå...

Jag tillhör de som jobbar skift, vilket gör att jag kan vara i stallet på morgonen vissa dagar, mitt på dagen andra osv.

Ska Räkan behöva stå inne hela dagen då för att hon inte ska bli smutsig om benen?

Ingen har fortfarande svarat på min fråga, de som släpper ut sina hästar igen på kvällen vintertid för att de ska vara ute till 21.00 då nattfodringen är. När ni tar in dem igen, borstar ni bort lera och spolar av leriga ben och hovar igen då?
Om det behövs, ja. Självklart.

Jag tror de klarar sig ändå...

Jag tillhör de som jobbar skift, vilket gör att jag kan vara i stallet på morgonen vissa dagar, mitt på dagen andra osv.

Ska Räkan behöva stå inne hela dagen då för att hon inte ska bli smutsig om benen?

Jag ser ingen anledning att vara sarkastisk.

Jag undrar därför att för mig hör det till hästens dagliga vård att den inte går omkring blöt och skitig 24 timmar om dygnet, utan att den borstas ren och torr, lämpligen kvällstid så att den är torr och fin över natten. Hovkvalitet och annat blir bättre, och så även päls och allmänt vältillstånd. så jag frågar igen: kanske man borstar den en gång till inför natten då, om man tar in 21.00? Eller skiljder det sig, så att det bara är 17.00 hästarna som blir rengjorda för natten?

Men din går väl på lösdrift? den kommer väl inte in alls? :confused:

Åker man ut en gång till till stallet då, eller? om man släppt ut den igen på kvällen?
Läser du tråden igen ser du att hon har en ligghall i sin hage ja, men stallas in nattetid (ellerja - ska stallas in nattetid framöver) :)

I just mitt fall så behöver jag inte åka till stallet - utan jag går till stallet eftersom jag har privilegiet att ha gångavstånd dit.

Okej, då förstår jag missade det.

men alla övriga som inte bor brevid stallet då, hur gör dessa? Ingen verkar vilja svara trots att jag ställt dessa frågor flera gånger nu. så tack för att du svarat : )

Fast dom hade antagligen varit ännu friskare och ännu gladare om dom gick på lösdrift. Precis som med barfota hästar, hade du hållit på lite längre till så hade din häst också kunnat gå barfota
Tora

Och som vanligt när man diskuterar på Buke så ska man dra allt till sin spets. Jag har aldrig och kommer aldrig att förespråka att tränande hästar ska eller borde gå barfota. Trodde att vi pratade om lösdrift? Rätta mig om jag har fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 731
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31