Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

Har man hästen ute så slipper man en hel del, tex svullna ben pga stillastående, största delen av halsinfektioner (om det inte är luftburet), röda och slemmiga halsar, olika tvångsbeteenden såsom vävning och krubbitning. Listan kan göras hur lång som helst.

Tänk, jag har alltid haft mina hästar på stall i 30 år, och aldrig haft ett enda av de problem du nämner här. Inga tjocka ben, inga halsinfektioner, inga tvångsbeteenden, nöjda och glada hästar.

Fast dom hade antagligen varit ännu friskare och ännu gladare om dom gick på lösdrift. Precis som med barfota hästar, hade du hållit på lite längre till så hade din häst också kunnat gå barfota.

Det börjar gå en sådan hysteri i det här med tillbaka till naturen. Allt skall vara som när hästen var helt fri.

Men faktum är att så fort vi rör vid hästar så gör vi något som är onaturligt för hästen. Igentligen så skulle hästarna bara gå omkring lösa utan någon som helst männsklig kontakt och vi skulle få bara titta på dessa djur genom en kikare på långt håll för att inte störa.

Vad man skall tänka på är att hästarna skall vara ute mycket, få lång ättid, ha bra luft och social gemenskap av andra hästar.

Mina hästar kommer in när de är dåligt väder ute för att de vill in själva. Oftast så lägger de sig ner och sover när de kommer in. Jag försöker lösa så att de har något att tugga på så gott som hela tiden. Jag har inget galler i mina boxar så de kan stå och gnugga varandra även när de står på box. Ute i hagen så vill jag att de skall ha sällskap av andra hästar.

Dock får jag göra den kompromissen att när underlaget är som sämst på vintern så får de gå i grushagar (dock så går de i flock där också). Jag lägger ut grenar och försöker göra det så roligt som möjligt. Visst skulle det vara bra om jag hade hur mycket hagar som helst men tyvärr är det inte möjligt just där jag bor. Visst är det en kompromiss men kompromissa får man göra hela livet.

Mina hästar slipper rovdjur, köld, att gå hungriga och de får komma till en veterinär om de har ont. Däremot så får de stå i grushage en period varje år och stå i box några timmar varje dag. Det tycker faktiskt jag att det är en bra kompromiss och mina hästar verkar mer än nöjda.

Jag har försökt med lösdrift men tyvärr så orsakade det mer problem än vad det löste och mina hästar fungerar bättre på box av olika själ just nu. Den yngre hästen kan kanske gå på lösdrift om några år när hon inte har så stort matbehov. Problemet är att den gamla och den unga är väldiga kompisar och jag vet inte om jag har lust att dela på dom när de mår så bra i alla fall.

Mvh

Tora

Mina hästar står stadigt vid grinden efter en timme i spöregn. Hur sunt är det då att de ska stå där i typ 8 timmar till?! Hur många hästar är det som rör på sig i regn....Och likaså mat i hagen. Jag vill ha koll på vad mina hästar äter och vem som äter vad. Oftast är det den som behöver minst som äter mest. Dessutom ökar skaderisken markant när man fodrar i hagen.
För mig är idealet att hästarna är ute 9-15. Kommer in och äter och sover några timmar innan aktivitet och ridning senare under kvällen och sista målet mat ges mellan 21-22. Alla hästarna får äta sin mat i takt och utan att behöva strida om den. Och vid skräpväder behöver de inte ens vara ute så länge....
Sommarhalvåret är de ute 9-20 ungefär förutom de hästar som rids. De kanske kommer in kl.18. Och det skulle aldrig falla mig in att ha mina hästar som rids och tränas ute dygnet runt. Fy vad illa de far av alla insekter...Jag kan tillägga att jag har haft en häst på 35 år som trivdes med att vara ute dygnet runt...
:):):)

När det gäller regn är det väldigt olika från häst till häst. Min häst står mitt ute i regnet och mumsar i sig gräs utan att bry sig det minsta, med eller utan täcke. Andra hästar, som dina kanske, är mer frusna av sig och bör väl åtminstone täckas vid sådant väder.

Att fodring i hagen kan vara ett problem där har du en poäng, särskilt om de ska ha kraftfoder. Vi har till viss del löst det problemet på vårt stall genom att ha max 3 hästar i samma hage och genom att lägga högarna långt ifrån varandra, det blir mindre byten och strul så. Jag tror inte att det skulle vara någon direkt skaderisk för hästarna. I en flock med fungerade rangordning attackerar hästarna inte varandra, det ska räcka med hot. När det kommer till skaderisken för människorna tycker jag att innan man tar jour ska ha så pass mycket respekt hos hästarna att de inte attackerar då man kommer med mat.

När det kommer till insekter håller jag med dig. Efter att ha blivit född och uppvuxen i norrlads myriga inland vet jag vilken fruktansvärd plåga de kan vara!!
Ibland hjälper flugtäcken och medel men inte alltid. Då tycker jag att man bör ta in dem. Fy fasen för mygg, knott, svea och bremsar! :mad: Fast annars tycker jag man låta dem gå ute dygnet runt, egentligen oavsett årstid. Men det beror ju lite på vilken häst man har och ifall den är klippt eller ej. Dock tycker jag helt klart att hästen ska ha tillgång till något sorts skydd.

Fast dom hade antagligen varit ännu friskare och ännu gladare om dom gick på lösdrift. Precis som med barfota hästar, hade du hållit på lite längre till så hade din häst också kunnat gå barfota.

:angel: Attans, jag vet :angel:

I övrigt håller jag med. finns en hel del BEDRÖVLIGA lösdrifter häromkring, med undermåliga förhållanden för hästarna. Men ägarna är övertygade om att det är ett fantastiskt liv de erbjuder hästen.

är fortsatt intresserad av de som rider sina hästar seriöst och tränar/tävlar och jobbar heltid, med dessa fantastiska ute tider 20-21.00 som nämns. Hur rider ni då? rider ni 21.00 6 dagar i veckan så att hästen får gå ute så länge? Plockar ni in den från hagen blöt och lerig och väntar tills leran torkat, eller spolar bort den och väntar sen på att hästen torkar? eller på att den ska äta? 6 dagar i veckan?
Till att börja med: Vad är seriös ridning? Finns det oseriös ridning? :confused:

Jag har redan förklarat hur jag gör. Jag tar in hästen från hagen (som har fri tillgång på grovfoder och inte är hungrig precis vid intaget), gör i ordning med allt vad det innebär (ja, jag torkar hästen om det behövs), rider, släpper ut efteråt igen. Svårare än så är det inte. Hästarna tar jag sedan in igen senare på kvällen.

Dessutom vill jag påpeka att jag inte påstår att alla hästar ska stå på lösdrift. Jag har ju inte min egen häst på lösdrift i vinter, exempelvis. Däremot är det bedrövligt med de stall som ger hästarna väldigt lite utevistelse, som vissa stall som nämns i tråden där hästarna bara får några få timmar per dag ute.

Senast ändrad av en moderator:

Jo men det är ju såååååå naaaaatuuuuurligt för hästen förstår du.

De lösdrifter jag har använt mig utav har dock varit väldigt välskötta (och har kostat därefter, inte billigare än uppstallning men väldigt bekvämt för mig).

Något som jag gärna skulle vilja prova på är Active Stable. Tror att det kanske skulle ha fungerat även för mina. Men där är tänkandet lite annorlunda än i en "vanlig" lösdrift.

Mvh

Tora

Att fodring i hagen kan vara ett problem där har du en poäng, särskilt om de ska ha kraftfoder. Vi har till viss del löst det problemet på vårt stall genom att ha max 3 hästar i samma hage och genom att lägga högarna långt ifrån varandra, det blir mindre byten och strul så. Jag tror inte att det skulle vara någon direkt skaderisk för hästarna. I en flock med fungerade rangordning attackerar hästarna inte varandra, det ska räcka med hot. När det kommer till skaderisken för människorna tycker jag att innan man tar jour ska ha så pass mycket respekt hos hästarna att de inte attackerar då man kommer med mat.

Aldrig i livet att jag skulle fodra kraftfoder i hagen om det fanns mer än en häst där.

Det är ju som gjort för att det skall hända olyckor.

Mvh

Tora

Till att börja med: Vad är seriös ridning? Finns det oseriös ridning? :confused:

Jag har redan förklarat hur jag gör. Jag tar in hästen från hagen (som har fri tillgång på grovfoder och inte är hungrig precis vid intaget), gör i ordning med allt vad det innebär (ja, jag torkar hästen om det behövs), rider, släpper ut efteråt igen. Svårare än så är det inte. Hästarna tar jag sedan in igen senare på kvällen.

Dessutom vill jag påpeka att jag inte påstår att alla hästar ska stå på lösdrift. Jag har ju inte min egen häst på lösdrift i vinter, exempelvis. Däremot är det bedrövligt med de stall som ger hästarna väldigt lite utevistelse, som vissa stall som nämns i tråden där hästarna bara får några få timmar per dag ute.

ja rider man 1-3 dagar i veckan efter behag, så är det inte seriös ridning i min värld, och då är det lätt att säga att hästen går ute större delen av dygnet till 21.00 på kvällen.

dessutom, rider du mitt på dagen, så får du väl räkna bort ca 2 timmar runtikring intag och torkning av hästen osv, som går bort från den dagliga utevistelsen? då är ju i princip den som säger att hästen går in 21.00 faktiskt inne kl 19.00.

vi landar då på i stort sett exakt samma antal timmar ute, som min häst som går in vid 17 snåret vintertid och sen rids och tränas och sällan är klar före 20.00 på kvällen.

I övrigt så var min fråga inte riktad till dig alls, utan ett allmänt KL.

dessutom, rider du mitt på dagen, så får du väl räkna bort ca 2 timmar runtikring intag och torkning av hästen osv, som går bort från den dagliga utevistelsen? då är ju i princip den som säger att hästen går in 21.00 faktiskt inne kl 19.00.
Tja, man kan ju faktiskt göra så att man låter hästen vara ute 2 extra timmar de dagar man rider. Vilodagar går de in kl 21. Det är ju upp till var och en. För min del går min häst fortfarande ute dygnet runt, så där är det fri utevistelse 21-22 h/dygn som gäller än.

Jag förstod att du inte vände dig till mig specifikt, jag ville dock besvara din fråga och passade på att även göra ett förtydligande.

Jag vill inte att min häst ska stå ensam inne i stallet utan mat. Det skulle stressa upp henne rejält. Då är det bättre hon får vara ute med kompisarna och vänta tills även de ska in.
På ridskolan jag har min häst finns det bara en anställd. Resten är "frivilliga" jourtagare. Jag har beskrivit systemet lite längre upp. Det jag menade var att in- och utsläpp ingår i stallhyran.

det gör det hos oss också. Dock har jag lite medkänsla med vår anställda så jag släpper inte ut en timme innan utsläpp. Då planerar jag min ridning (som 99,9% sker utomhus) så att hästen inte behöver komma in tidigt.

Det ingår ju ändå i arbetsuppgifterna?!?!! Hur tusan kan man då vara "Måttligt road" om en hästägare väljer att ge sin häst det man faktiskt betalat för?

Instämmer med lethal_smile:
"Bekvämlighet och brist på kunskap är nog de största orsakerna till varför människor tar in sina hästar så grymt tidigt. "

Har man jobbat i ett stall själv vet man att det är tillräckligt slitigt utan att hästägarna försvårar för en.

Jag blir mer fundersam på vad ni har för stall? Våra hästar blir inte stressade eller liknande av att få komma in/ut en timme tidigare/senare.

Jag börjar undra om era hästar är understimulerade?
Eller så är det kanske det faktum att vi har superbra hagar så hästarna får utlopp för sina behov på våra 8 timmar medans de inte får det i era hagar på 15 timmar?

Är det då inte bättre att ta in en till kompis till henne? De som tar in hästarna skulle kunna lägga den tiden de sparar på andra viktiga saker i stallet istället för att springa en extra gång fram och tillbaka bara för en timmes skull?

Mvh

Tora

De vore att lura de andra hästarna att tro att det vore insläpp och kvällsfodring. Dessutom får ännu en häst stå inne en timma extra, det vore inte särkilt sjyst vare sig mot den hästen eller ägaren. Den extra tiden som går åt till insläpp av min häst (som jag oftast tar in själv) är max 5 min. Väger man den tidsförlusten mot 1 h så tycker jag att det är värt att ta ut henne. Men vi har olika uppfattning så är det bara.

Mina hästar har aldrig bråttom in eller blir stressade vid intag. De visar bara att de vill gå in genom att stå och hänga vid grinden. Men jag kanske har bättre rutiner och inga hungriga hästar?

Jag är mer rädd om de personer som tar in och ser till att de har de så lätt som möjligt än att promt ha ute hästen i bara en timme till. Det är ju så fruktansvärt lite i det stora hela så det gör ju ingen skillnad.

Verkar inte som om du har intaget speciellt ofta för då hade du förstått vad vi andra pratar om eller så är det bara några få hästar som du tar in.

Mvh

Tora

5 min * 20 hästar = 100 min.
Sen tar det sällan 5 min att leda in en häst, särskilt när täcken ska av/på.

för att inte tala om att ibland springa omkring och försöka få tag i den häst som JUST släppts ut igen, och inte vill komma in just därför att den nyss släppts ut. Jäkligt irriterande för den som ska ta in kan jag säga.

Mina hästar har aldrig bråttom in eller blir stressade vid intag. De visar bara att de vill gå in genom att stå och hänga vid grinden. Men jag kanske har bättre rutiner och inga hungriga hästar?

Jag är mer rädd om de personer som tar in och ser till att de har de så lätt som möjligt än att promt ha ute hästen i bara en timme till. Det är ju så fruktansvärt lite i det stora hela så det gör ju ingen skillnad.

Verkar inte som om du har intaget speciellt ofta för då hade du förstått vad vi andra pratar om eller så är det bara några få hästar som du tar in.

Mvh

Tora

Hästarna får sitt eftermiddagshö vid 16:00 (i hagen) och sedan kvällshö vid insläppet kl 20:00. Så jag tror inte de är vrålhungriga. Men försvinner två kompisar in mot slutet av dagen undrar de nog vad som är på gång (är ett litet gäng på 8 st).

Det är sant, jag har inte haft henne där särskilt länge och har därför inte hunnit ha särskilt många. Men jag har haft insläpp helt själv en gång. Visst var det lite knöligt ensam, men är man två går det galant. Vi har som sagt inte så många hästar men har man ett större stall borde det väl också finnas mer folk att tillgå?

nej, då betalar folk som sagt för att nån annan ska sköta det.
Jag hade ca 16 hästar att leda in/ut själv varje dag.

Hästarna får sitt eftermiddagshö vid 16:00 (i hagen) och sedan kvällshö vid insläppet kl 20:00. Så jag tror inte de är vrålhungriga. Men försvinner två kompisar in mot slutet av dagen undrar de nog vad som är på gång (är ett litet gäng på 8 st).

Det är sant, jag har inte haft henne där särskilt länge och har därför inte hunnit ha särskilt många. Men jag har haft insläpp helt själv en gång. Visst var det lite knöligt ensam, men är man två går det galant. Vi har som sagt inte så många hästar men har man ett större stall borde det väl också finnas mer folk att tillgå?

Du har bara åtta hästar att ta in och bara gjort det några gånger. Vänta tills du har 15-20 hästar att ta in och skall göra det flera gånger i veckan. Att ta in 8 hästar själv är ju rena semestern.

Vi har inga som helst problem att ta in två hästar och låta två hästar stå kvar i hagen. Fast då har vi inte heller några fasta intagningstider utan det varierar lite + att hästarna har så gott som alltid något litet att pula med ute i hagen (även när de går i grushagarna). Kraftfoder ger jag aldrig vid intag då får man bara hästar som har bråtttom in. Kanske det som är problemet?

Mvh

Tora

5 min * 20 hästar = 100 min.
Sen tar det sällan 5 min att leda in en häst, särskilt när täcken ska av/på.

Nej om alla tog in sina hästar tidigare skulle jourhavande vara helt överflödiga, det har du rätt i. Men det är väl oftast långt ifrån alla hästar som har täcke på, iof beroende på väder och hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 731
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 430
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31