Tidiga insläpp

Sv: Tidiga insläpp

Det är ju farligare att hantera hästar ute i mörkret än i dagsljus.
Bl.a. för att hästarna kan bli skrämda utav att inte se runt omkring sig när de blir bländade av belysningen.
Man behöver mycket lyse för att lysa upp 1ha rasthage.

Skulle bli glad om många hästar hade en så pass stor rasthage! Självklart är det farligare att hantera en häst när det är mörkt, men man ska vara medveten om att det är farligt även i dagsljus. Man är ju ute och rider när det är mörkt så varför skulle det inte gå att leda in dom från hagen då det är mörkt? Det går inte ihop för mig.

ok, så 17.00 och sen red du - kanske var klar med ridning och skötsel osv då 19.00? gick hästen ut 2 timmar till då, efter det?

Nej då så åt hästen till mellan 18-19 sedan så red jag.
Och hästen/-arna gick då rakt inte ut igen efteråt.
Det var det ingen som orkade administrera.
Så de fick vackert vara kvar inne.
Vi var väl klara runt 22 och stallägaren fodrade och släckte kl 23.

Det var litet problem med vissa som hade fått för sig att deras hästar inte kunde vara inne själva och därför tog in andras hästar mitt på dagen som sällskap.
Det var vi ganska så arga på.
Jag för min del anser att en häst skall kunna stå inne ensammen.

Jag red direkt när jag kom till stallet och släppte sen ut igen. För jag hade minst tre hästar kvar att rida varje kväll. Den sista gick ju inte ut igen men den kom in sent. Jag var oftast den som släckte och låste, 22:30. Det började jag med redan på högstadiet.

OK, då räknar jag dig som 1 % som svarat hittills i tråden. :bow:

Fler som kan bidra?

Nej då så åt hästen till mellan 18-19 sedan så red jag.
Och hästen/-arna gick då rakt inte ut igen efteråt.
Det var det ingen som orkade administrera.
Så de fick vackert vara kvar inne.
Vi var väl klara runt 22 och stallägaren fodrade och släckte kl 23.

Det var litet problem med vissa som hade fått för sig att deras hästar inte kunde vara inne själva och därför tog in andras hästar mitt på dagen som sällskap.
Det var vi ganska så arga på.
Jag för min del anser att en häst skall kunna stå inne ensammen.

Okej, då faller du alltså in i den kategorin som jag själv tillhör, där hästen faktiskt kom in vid 17.00 och sen aktiverades varje kväll, med slut tid ca 20-21.00.

Håller med ang. sällskap, hästar ska kunna vara själva, särskilt om det handlar om att bara ta in den och göra i ordning för ridning osv. då är den ju inte ens ensam, den har ju ryttaren med sig.
skulle bli vansinnig om nån plockade in min häst dagtid regelbundet pga den anledningen.

.... varför skulle det inte gå att leda in dom från hagen då det är mörkt?

Det är så lätt att bli trampad eller översprungen i mörkret.
Det är ju svårt att hålla reda på alla hästarna i en stor hage på en gång när man inte ser dem.
Jag tycker helst att man även skall undvika att rida i mörker.
Det finns upplysta ridbanor.

Okej, då faller du alltså in i den kategorin som jag själv tillhör, där hästen faktiskt kom in vid 17.00 och sen aktiverades varje kväll, med slut tid ca 20-21.00.

Javisst.
Men det ser jag som en eftergift till ryttarens/ägarens bekvämlighet.
En eftergift som jag faktiskt inte tror att hästen lider det minsta utav.
Men inte heller som något hästen behöver.

i Övrigt har min häst fri tillgång på ensilage så han kan äta detta dygnet runt.

Vid fri tillgång till grovfoder så spelar det ju ingen roll.
Det är när hästen antingen är hungrig.
Eller proppmätt som det blir bökigt.

Dina fodringar är bara kraftfoder eller hur?
Och det är ju på ett annat sätt med dem.

Vi är helt överrens.

Visst är vi.

Det som jag tycker blir fel är när hästägarna hävdar att hästarna mår bättre utav att vara kvar inne.
För det tror jag ärligt talat inte spelar någon roll.
Om man inte har hagar med flera dm djup lera då.
Vilket jag inte tycker att hästar skall gå i alls.
Men vet att det är vad som står till buds i vissa fall.
Jag hade själv lite bökigt med leran i vintras, dock ansåg jag inte att det var acceptabelt utan åtgärdade det med att bygga en ny lösdrift på fast mark.

Hästar är anpassningsbara och det är mycket som blir rätt för dem i deras liv.
Många varianter fungerar alldeles utmärkt för de flesta hästar även om de är alldeles olika.

Jag har alla mina hästar ute nästan hela tiden.
Men har då ingenting emot att man har hästar på stall heller.

Det var roligt att läsa.
Antagligen så blir man mer nyanserad efter en mycket lång tid med hästar som hålls på olika vis och mår bra på alla sorters vis.
Eller dåligt.

Det finns gräsliga lösdrifter - också.
Och gräsliga stall.
Men alla varianter kan ju bli fel likväl som att de kan bli rätt.

När mina har fritt med ensilage så kan man också rida när som helst.
Det blir ju ingen skillnad på tidpunkter i sådana fall.

Ingen har fortfarande svarat på min fråga, de som släpper ut sina hästar igen på kvällen vintertid för att de ska vara ute till 21.00 då nattfodringen är. När ni tar in dem igen, borstar ni bort lera och spolar av leriga ben och hovar igen då?

Nu har jag min häst på lösdrift men när jag tidigare stod uppstallad så visiterades självklart alla hästar vid ingång (även om någon ridit före och släppt ut igen. Vi har dock ordentligt med snö på vintern och fina hagar vår, höst och sommar så någon leravspolning var sällan aktuell. Att känna igenom karlederna på hästen och lyfta hovarna tar inte speciellt lång tid.

Visst är vi.

Det som jag tycker blir fel är när hästägarna hävdar att hästarna mår bättre utav att vara kvar inne.
För det tror jag ärligt talat inte spelar någon roll.
Om man inte har hagar med flera dm djup lera då.
Vilket jag inte tycker att hästar skall gå i alls.
Men vet att det är vad som står till buds i vissa fall.
Jag hade själv lite bökigt med leran i vintras, dock ansåg jag inte att det var acceptabelt utan åtgärdade det med att bygga en ny lösdrift på fast mark.

Hästar är anpassningsbara och det är mycket som blir rätt för dem i deras liv.
Många varianter fungerar alldeles utmärkt för de flesta hästar även om de är alldeles olika.

Jag har alla mina hästar ute nästan hela tiden.
Men har då ingenting emot att man har hästar på stall heller.

Fast det var väl inte tiden ute som jag (och fler) blev irriterade på (jag har gärna mina ute så länge det går och så länge de vill) utan att man red sin häst och släppte ut den igen när det bara var en timme kvar innan hästarna skulle in (då hade hästen dessutom varit ute hela dagen i många timmar, det var inte frågan om 4 timmars hagvistelse utan 10-12 timmar) i stället för att låta den stå kvar inne.

Jag tror också att lösdrift är det bästa för hästarna. Jag har även provat det med mina. Jag fick dock en del problem som var lite svårlösta. Gamlingen var (och är) en vakthund. Hon skall passa de andra hela tiden så hon var så stressad och kunde inte riktigt slappna av. När hon står på stall så går hon ner i varv och kan lägga sig och sova utan problem. Unghästen var svår att hålla i hull. Hon behöver stå stilla och äta ordentligt i några timmar i alla fall.

Jag har haft den förmånen att jag kunnat kombinera stall och lösdrift som gör att hästarna är inne i kanske 10 -12 timmar men de står i en box där de kan gå ut i en liten grushage på natten. De är dock åtskilda på natten för att lillan skall kunna äta i lugn och ro. Då jag inte har några galler så kan de ändå gnugga varandra över boxväggarna. Tycker detta fungerar jättebra och mina hästar verkar trivas väldigt fint.

Mvh

Tora

Ja här är alla definitivt klara kl 21.00.

Ridhuset vi transporterar till har sällan lediga tider förrän efter 21 så det har inneburit att man åkt till stallet kring 19.20- 20.00, åkt till ridhuset och efter avspolning (hemma eller på ridhuset beroende på hur kallt det är) så har vi varit tillbaka kring midnatt.

Inga problem för stallägaren sålänge man inte lever om mer än nödvändigt.

När man får barn är det dessutom perfekt att kunna umgås med dem efter jobbet, natta och sedan åka till stallet. Annars skulle barntimmarna vara försvinnande få och det är inget hästintresse värt (för mig i alla fall).

När det gäller mörkerridning använder vi pannlampa men snön gör förstås att det blir rätt ljus ändå, speciellt i månljus.

Jag har nyligen börja leta stallplats åt min häst då jag ska flytta och då stötter man på detta fenomen rätt ofta på diverse ridklubbar och stall. Man tar in hästarna redan kring kl. 17:00!! :eek: Då får de sitt eftermiddagshö och sen får de stå inne till ca 20:00 innan de får en sista utfodring och sen är det natti natti.

Min häst har jag alltid brukat ta in kring 20:00-21:00 och hon har fått sitt kvällshö samtidigt. Jag kan inte se någon anledning till att man tar in hästen tidigare annat än möjligt för sin egen skull (då de flesta ska rida). Visst är det -25, snöoväder, åska, spöregn, storm, mygg/knott invation eller likanande tar man ju in dem tidigre men annars kan jag inte se någon rimmlig anledning.
Vad tycker ni? Varför tar man in hästarna så tidigt på en del stall? :confused:

Jag jobbar i ett stall där hästarna under vintern är ute mellan 07.30-15.30 ungefär.
Nu på sommaren går de dock ute 07.00-12.00.
Anledningen är mycket insekter.

Och ja, vi har mycket insekter på dagarna, men det skulle ju gå att lösa genom att hästarna gick ut igen på em och bara stod inne några timmar på dagen då det är som varmast. Men visst, det är en administrationsfråga också, jag skulle inte hinna göra annat än att ta ut och in hästar hela dagen om vi hade det systemet.

Jag har mina två hästar i detta stall men eftersom jag jobbar och bor här går mina ändå ute dygnet runt nu, alternativt om det regnar mycket, så går de ute 21.00-15.30

Jag vill givetvis ha mina hästar ute så mycket som möjligt, när jag hade eget stall var de ute 8-21 året runt. (Och nätter på sommaren.)

Men jag har faktiskt inget emot att vintertid ta in hästarna vid 16-17, låta dem äta i lugn och ro någon timme och sedan rida och sköta 1-2 timmar. Då är klockan 20-21 och dags för kvällsfodring.

Jag förstår inte vad folk har emot att hästarna kommer in vid 17 om de rids och tränas regelbundet..kan förstå det om hästarna bara blir ridna ett par dar i veckan.. min kommer in vid 16-17 för att hon ska hinna äta och smälta sin mat innan jag rider,sen är hon inte inne i boxen förrän vid 20...vad är det för skillnad då?? jo att min häst har blivit motionerad i en timme och blivit ompysslad istället för att stå i hagen..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 703
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka