Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag

För vem blir det enklare med så få lagar som möjligt? På vilket sätt är det inkonsekvent att ha en lag mot sexuellt umgänge med barn och samtidigt en mot barnmisshandel?

Källa tack.

Här har du mina som påstår motsatsen:

Ascione, F.R. and Barnard, S. The link between animal abuse and violence to humans: Why veterinarians should care. In: Recognizing and reporting Animal Abuse: A Veterinarian´s Guide. American Human Association, Englewood, 4-10, 1998.

Gray, J. The psychology of fear and stress. Cambridge, Cambridge University Press. 1971.

Jensen, P. Stress i djurvärlden. LTs förlag, Stockholm, 1996.

Munro, H. and Thrushfield, M. “Battered pets”: Features that raise suspicion of nonaccidental injury. Journal of Small Animal Practice, 2001, May Vol. 42, 218-226.

Munro, H. and Thrushfield, M. “Battered pets”: Non-accidental physical injuries found in dogs and cats. Journal of Small Animal Practice, 2001, June Vol. 42, 279-290.

Munro, H. and Thrushfield, M. “Battered pets”: Sexual abuse. Journal of Small Animal Practice, 2001, July Vol. 42, 333-337.

Munro, H. and Thrushfield, M. “Battered pets”: Münchhausen syndrome by proxy (factitious illness by proxy). Journal of Small Animal Practice, 2001, August Vol. 42, 385-389.

Rydström, Jens. Sinners and Citizens – bestiality and homosexuality in Sweden 1880 – 1950. Dissertation, Stockholms Universitiet, 2001.

Seligman, M. and Maier, S. Failure to escape shock. Journal of Experimental Psychology, 1967, 74:1-19.

Starrin, K. Hund i rätta händer – om hundägarens ansvar. Betänkande av Hundansvarsutredningen. Statens Offentliga Utredningar, SOU 2003:46.

Striwing, H. Djur som brottsoffer. Nya doxa, Nora, 1998.

Tapper, Ingrid. Etologiboken. Om hundars beteenden. Bilda Förlag. 2002.

Weiss, J. Effects of coping behaviour in different warning signal conditions on stress pathology in rats. Journal of Comparative and Psychology, 1971, 77:1–13.

Jämför ett treårigt barns vagina med en treårig hästs dito. Addera det faktum att våra vanligaste könssjukdomar + HIV inte är zoonoser.

För rättsväsendet och för allmänheten. Det är s a s. mindre att hålla reda på, mindre risk att lagar krockar med varandra o s v.

Menade inte att lagstiftning mot sexuellt umgänge med minderårig var inkonsekvent. Det var mest helt apropå, nu när vi ändå kom in på ämnet lagstiftning.

Inte_Ung skrev:
Man kan utan vidare se psykisk skada.
Bara för att de inte pratar vårt språk, så betyder inte det att de inte går att förstå.

Ridning kan vara ren tortyr för vissa hästar.
Om hästen har en okänslig ryttare utan förmåga att förstå sin häst.
Det går utan vidare att se psykiska men från en sådan ridning.

Just därför har vi ett tävlingsregemente där misshandel av sin häst vid tävling, dvs okänsliga ryttare bestraffas. :smirk:

Jag som tränare bestraffar också ryttare som slår eller rycker sina hästar i munnen.

Helt naturligt!!! Och det är upp till alla som ser att någon misshandlar sin häst ridmässigt att säga TILL!!! :mad:

Har du nån källa till det eller faller det under samma kategori som du kritiserar oss andra för nämligen din egen subjektiva uppfattning?

Man måste inte piska sin häst för att den ska må dåligt av ridning. :smirk:

Och oavsett vad, så är ridning ett utnyttjande.

Inte_Ung skrev:
Då så handlar det ju enbart om att din moral vill det.
Alltså vill du ha en moral-lag.
Sådana är tack och lov avskaffade i Sverige.

Är det äckligt när en karl sätter på en karl i röven också?
Det var förbjudet enligt samma lag, som numera är avskaffad.

det människor gör mot människor spelar ingen som helst roll i detta samanhang för de kan säga nej, vilket ett djur inte kan

Det är väl tämligen logiskt att många lagar ökar risken för missförstånd och krångel?

Jag kan dra en parallell med Buke, där det tätt som oftast uppkommer diskussioner om reglerna och hur de ska följas, varpå debatt följer.

På ett annat forum finns en enda regel och där existerar inte dylika diskussioner och debatter.

slice skrev:
Nu ska jag leka pekpinne.

Påstår du att t ex. en häst är försvarslös?

JAAAAAAAAAA

Mitt ena sto har blivit skuret hemma i stallet, vad gjorde hon jo ingenting. Hon stod där och blev skuren!!!

Att hon senare inte fungerade att klappa och slutade att lite på människor är då en helt annan sak ?? :mad: :mad:

Djur LITAR på människor det är en helt annan sak och det skall vi INTE missbruka!!!

Fy fan säger jag!!!

slice skrev:
Det är jag väl medveten om. Sen å andra sidan är det väl oftast så att personen inte är trevlig för att h*n ahr en viss läggning, utan det är så att personen är trevlig för att det helt enkelt är en personlighetsdrag.

De jag har pratat med säger att de är mycket måna om att ingen tvingas till något. Jag har ingen anledning att misstro dem.

Djurskyddslagen (fjärde upprepningen).

Precis som pedofiler då?

de brukar vara ytterst trevliga personer och älskar verkligen barn :crazy:

Jag uppfattar fortfarande att du, med visa andra här, försvarar tidelag... å jag kan verkligen inte förstå det. Jag har läst det ni skrivit och försökt tänka som ni gör men det går inte för det enda jag får fram är att det är SÅ FEL!

Kan det ha att göra med att jag med tiden som jag växte upp fått inpräntat att det är ngt äckligt eller är det för att det inte är naturligt?!

Jag skulle aldrig kunna acceptera det... att gå in i stallet och se nån exempelvis suga av en häst och tycka att det är lika okej som att en annan tränsar sin häst? :eek:

Frågar jag en jurist så är jag övertygad om att jag får ett annat svar, jag tror inte alls de tycker att det automatiskt blir mindre krångel för att vi dumpar lagen mot sexuellt umgänge med barn och låter det falla underbarnmisshandel. Att det finns en lag mot sexuellt umgänge med barn och en mot barnmisshandel har naturligtvis sina skäl - just dessa skäl tycker jag är applicerbara även på en lag mot sexuellt umgänge med djur.

T ex är det omöjligt att åtala en zoofil om han (för det är oftast en han) inte blir tagen på bar gärning oavsett hur uppenbara skadorna på djuret är. Sen vill jag personligen inte se Sverige bli en fristad för zoofilifilmer och annat sexuellt utnyttjande av djur.

Over & out.

slice skrev:
Jämför ett treårigt barns vagina med en treårig hästs dito. Addera det faktum att våra vanligaste könssjukdomar + HIV inte är zoonoser.

En treårig baby är att jämställa med ett föl :smirk:

slice skrev:
Man måste inte piska sin häst för att den ska må dåligt av ridning. :smirk:

Och oavsett vad, så är ridning ett utnyttjande.

Vänd på det!

En häst kanske gillar att bli tränad och riden. :smirk:

slice skrev:
Nu ska jag märka ord.

Våldta. Ta med våld.

Hästar är ganska stora. De behöver inte tas med våld.

Våldtäkt är dessutom ett ord som jag känenr inte hör hemma i djurvärlden.

Du förespråkar alltså sex med djur eftersom du inte visar det minsta avsky!
Med sådan inställning skulle vi aldrig ha fått några lagar överhuvud taget.

Då är det tur att det finns människor med sunt förnuft som reagerar!

En penispenetration i en häst är ett övergrepp och, en psykisk våldtäkt.
Hästar är inte dumma!!!
Inte Hundar heller!

Dessutom blir det en insemination av en helt annan
ras.
Ska man fritt få spruta sin sperma i ett djur.
Det är en fruktansvärd kränkning...och dessutom
risk för infektioner, bakterier könsjukdomar.
En veterinär har både tvättat sina händer och har handskar.

Har du någonsin sett en häst njuta av att en veterinär rotar i underlivet? :eek:

Dessutom kan sjuka männsikor först "knulla" djuret i arslet och sedan föra in penisen i slidan med fullt av bakterier.

Ska vi låta bli att lagstifta om sådant snusk.
I h*lv*te heller :mad:

Människor ska lära sig att veta HUT!

Djuren behöver massor av skyddslagar ju fler och utförligare....dessto bättre.

slice skrev:
Så tråkigt då, men jag anser att det har hög relevans för diskussionen. Diskussioner brukar dessutom kunna hållas på en relativt hög nivå om de deltagande parterna har viss insikt och kunskap.

Insikt har du absolut inte visat med dina inlägg!
Kunskap har du säkert!
...Men var har du hjärtat, ansvar, moral och etik???

slice skrev:
Och så länge djuret inte tar skada så anser jag, i ärlighetens namn, att ägaren får göra som han vill. Om djuret tar skada har vi djurskyddslagen. Om någon har sex med någon annans hund/häst så finns det lagar som reglerar det.

Oj, oj, oj illa....har du djur?

slice skrev:
Och när de objektiva argumenten tryter drar man ner diskussionen på sandlådenivå. :smirk:

Din diskussionsnivå låg redan i sandlådan :devil:

Jag fortsätter hävda att en häst inte är försvarslös.

PS. Djurskyddslagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare