The hobbit [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Var det mer misstänkt att jag gjorde det än att Hedinn gjorde det?
Eftersom vi båda tänkte i de banorna, men fokus hamnade på mig.

Jag får kolla igenom tråden igen så får jag se vad det var som drog blicken till dig istället.

Du nämnde tidigt att det var viktigt att dom med specialroller försöker visa sig på något vis för övriga goda spelare och det fick mig att fundera på om du sa så för att lura i någon att du har en specialroll så du hålls till goda sidan, när du egentligen är ulv.
Redan när du besvarade LindgrenVs fråga så nämnde du det. Men det kan ju också betyda att du väntar på något tecken från någon annan. Vad vet jag inte.

Fast alltså, i så fall skulle det ju precis lika gärna kunna vara så att cirkus har en specialroll och hintade om det för att goda skulle uppfatta det/ängeln skydda henne.

Jag uppfattade emellertid ingen hint alls från cirkus sida, så jag tror inte på något av alternativen :).

Jag misstänkte inte MM mer, det var därför jag röstade på dramatik. Den starkaste teorin jag hade var den på dramatik och därför hamnade min röst där. Uppenbarligen ett misstag men det är lätt att vara staketkusk.

Hette inte orcherna vättar i Bilbo-böckerna? Och så blev de orcher till LOTR? Eller var det bara så att det var just vättar som var med i Bilbo och inte orcher? Antingen det eller så försöker LL att lura oss på något sätt :cautious:.

Nu tar vi det här... det är tre filmer, men bara en bok. The Hobbit, i första översättningen Bilbo på svenska.:D

Jag har bara sett första filmen. Men jag kan meddela att handlingen i boken inte räcker till tre filmer. Så därför har de stoppat in lite mer och lite folk (t ex Galadriel) från trilogin som inte alls finns i The Hobbit egentligen.

Fast alltså, i så fall skulle det ju precis lika gärna kunna vara så att cirkus har en specialroll och hintade om det för att goda skulle uppfatta det/ängeln skydda henne.

Jag uppfattade emellertid ingen hint alls från cirkus sida, så jag tror inte på något av alternativen :).

Det var det jag menade med mina sista meningar. Hon kan vara god med eller utan specialroll, eller så är hon ulv. Svårt att avgöra för tillfället.

Förlååååt, jag är trött! :p Jag har läst boken tre gånger men inte sett filmerna, så det var ett skrivfel, inte ett tankefel! Oh well, hellre skriva fel här än någon annanstans i tråden :p.

Förlååååt, jag är trött! :p Jag har läst boken tre gånger men inte sett filmerna, så det var ett skrivfel, inte ett tankefel! Oh well, hellre skriva fel här än någon annanstans i tråden :p.

Klart ulvigt!:rofl:

Fast jag undrar om inte jag också skrev fel. Funderar på om inte boken hade en annan svensk titel först...

Kl. Tråkigt på dramatik, bra att dina teorier kom till slut cirkus (även om jag inte hann läsa dem innan det var för sent) :p är jag kvar imorgon ska jag gå igenom det hela lite noggrannare, nu ska jag sova dock! ;) :D

Haha, känner att jag kan hoppa in med lite info här, då jag läste Bilbo senast förra veckan :D (På svenska då)

1. Det förekommer inga orcher öht i Bilboboken. Faktum är att de orcher som jagar gänget i filmerna inte finns, utan det är vättar. Och vättar är ena fula jävlar som bor i bergen :D

2. Legolas, den kvinnliga rödhåriga skogsalven, Galadriel m.m. existerar inte öht i boken.

3. Jag baserar temat på boken och inte filmerna, därför kommer det inte finnas orcher i denna lek :D

Och de som är vättar i denna lek är så här vackra:

Goblins_High_Pass.jpg

*KL*

1,5 timme till DL (när jag börjar skriva) och äter frukost på jobbet. Jag hinner med ett teoriinlägg:)! De brukar resultera i att jag misstänker typ alla.

Niyama: Finner inget konstigt i Niyamas röst eller när den lades. Hittills har jag inte sett något som gör att jag kan sätta henne åt någon av sidorna - vilket jag inte väntade mig såhär tidigt i leken heller.

Habina: För liten aktivitet för att kunna dra några slutsatser ännu. Med tanke på att hon inte hann läsa igenom leken innan hon röstade är rösten verkligen inte konstig på något sätt.

CaisaLundblad: Jag förstår Caisas röst på cirkus. Den baseras på vad jag själv reagerade på nu, vid genomgång i lugn och ro. Missförståndet med att Hedinn var godare som god (typ) har retts ut och jag tycker Caisas långa teoriinlägg var vettigt. Inga direkta misstankar just nu, fortsatt neutral med andra ord.

Mumorsan: Känns i nuläget neutral. Reagerade på ungefär samma saker som jag och röstade därför på Drama. Det säger varken bu (mu?:p) eller bä. Vi får se vad som händer.

Hedinn: Reagerar på att Hedinn röstar lite lagom diskret på cirkus efter något som hände på typ första sidan, efter att så mycket annat har hänt sedan. Å andra sidan var det inte lätt att rösta igår och Hedinn fann kanske att inget av det andra som hänt tydde på ondska. Vi får se vad som händer idag, men jag känner mig lite misstänksam.

cirkus: Efter att ha gått igenom inläggen - inga jättebra vibbar. Skrivit en hel del, men det handlar mest om spelet i allmänhet. Jag hittar ett enda teoriinlägg där andra spelare diskuteras. Fyra minuter efter det röstar cirkus på Hedinn för att Hedinn röstade på cirkus. Jag känner mig lite misstänksam.

Vira: Är alltid svår att placera. I nuläget känns hon neutral. Röstade på drama och det gjorde ju jag med, så det är ju inte så konstigt att jag tycker att Viras röst inte är underlig, trots att drama visade sig vara god.

SoffiProppi: För liten aktivitet för att kunna säga något. Det jag reagerar på är hennes röstmotivering. Uppenbart kan man som god tycka att Monstermom är ulvig (drama gjorde det ju), men om Soffi tycker att Monster skriver i en faslig fart och pekar finger åt alla möjliga håll förundras jag över att hon inte tycker detsamma om Matmissbrukaren som verkligen pekade ut två personer som ulvar. Soffi verkar haft dåligt med tid igår och var kanske tvungen att rösta i all hast. Vi får se vad som händer idag.

TeamLundVer: Märkligt att hon redan nu håller en spelare som Hedinn, som är skitsvår att placera, åt den goda sidan. Det noterade jag redan igår. Dessutom en diskret röst på Vira. Annars för liten aktivitet ännu för att kunna säga något.

Monstermom: Håller med Mumorsan som igår skrev att en spelstil där man kastar fram alla möjliga teorier i ljuset och sedan backar ofta tyder på en god spelare. Notera: ofta, det behöver inte göra det. Men ännu har jag inga direkta misstankar mot Monster, utan håller henne neutral.

Matmissbrukaren: Skrev jag om en del igår. Även om den förändrade spelstilen kan förklaras med att hon nu är god är det en hel del konstiga saker, bl a utpekande av ulvar och vad jag tycker är en förvrängning av Niyamas misstankar. Det häftiga försvaret med diverse misstankar kan tydda på godhet, men behöver inte göra det. Jag har sett samma spelstil från onda, orutinerade spelare satta under press. Jag tror just att den plötsliga pressen är en minst lika trolig förklaring till den ändrade spelstilen som att hon hamnat på andra sidan. I förra leken fick väl MM inga misstankar eller röster?

Efter denna genomgång drar jag själv slutsatsen att jag just nu har sämst vibbar av cirkus. Jag är fortsatt tveksam till MM, tycker att TLV och Soffi har vissa inkonsekvenser i sina resonemang och behöver se mycket mer av dem. Jag funderar över Hedinns röst, men jag är ju av gammal vana alltid extra fundersam över Hedinn och Niyama. Och Vira, förresten. Mumorsan kan vara lurig och har ännu inte skrivit så mycket.

Vi får se vad som händer. Nu har jag i alla fall skrivit ner mina tankar om jag skulle dö om fyrtio minuter. Så nu ska jag hugga i med jobbet!

Hm. Vad sticker ut om man tittar på röstlistan?

Niyama röstar på Matmissbrukaren
Dramatik röstar på Monstermom
Teamlundver röstar på Vira
Matmissbrukaren röstar på Monstermom
Monstermom röstar på dramatik
Hedinn röstar på cirkus
Caisa röstar på cirkus
Mumorsan röstar på dramatik
SoffiProppi röstar på Monstermom
Vira röstar på dramatik
Habina röstar på Matmissbrukaren
cirkus röstar på Hedinn
Myrten röstar på dramatik

Så, nu är jag åter (en stund) och provar fortsätta ungefär där jag kollapsade igår... Vad kan man se av röstningen, som Myrten var inne på? Om man letar vättar (+ Smaug?), hur gör man då? Är det troligt som någon var inne på, att det ligger vättar bakom när en god blir lynchad? Eller kan det ha blivit så helt utan deras röster? Jag tänker, om jag kunde (alltså ingen ond var på väg ut, vilket det ju heller inte blev), så skulle jag i vättarnas skor hellre vilja "alla röstar varsinn" - alltså sprida rösterna så mycket som möjligt? Tänker jag rätt då? Kan man se något från listan då? Jag tycker nämligen det blev ganska många av oss som blev röstade på, så jag funderar på om det snarare är någon av ensamrösterna som döljer vättar... Hedinn fick en, Vira fick en, fler var det visst inte som fick bara en röst. Så rimligtvis måste det väl också vara nån/några vättar i mängdrösterna också ändå.

Nevermind me, jag funderar nog vidare ett tag som det verkar...:meh:
(Förresten himla kul att alla hann dyka upp! Och jag vill bara nämna att Mumorsan är en av dem jag minns att jag spelat med förr, och precis som då skrämmer du livet ur mig fast du skriver förnuftiga saker som till och med stöttar mig! Det är nog den läskiga pudeln som gör det. :p )
(Och jag har också tänkt på alla MM här! Jag hajar till emellanåt när någon skriver vad MM sagt/gjort, och tänker "nähä, det gjorde jag inte alls, det var ju.... jujustja" :D)

Niyama, . Tycker inte hon gjort nånting som är konstigt. Jag förstår hennes tidiga röst på MM, vid den tidpunkten reagerade jag också på hur hon skrev.

Fast vad spelar det för roll? Du reagerade också vid den tidpunkten, men Niyama ändrade sig aldrig... Jag säger inte att hon måste ändra sin röst, men jag fattar inte hur din acceptans av hennes val kan grundas i "för ett kvarts dygn och ett dussin sidor sen verkade det rimligt"? Har du inte tagit in i värderingen resten av deras diskussioner och den utveckling det blev efter rösten?

MM skriver att Niyama försöker starta ett drev, men jag har svårt att se hur Niyama kan göra det med den första rösten? MM känns mer ulvig för stunden än Niyama, så hon får min röst ikväll.

Jag säger inget om rösten eller början av motiveringen, men för mig verkar det som ett jättebra sätt att försöka starta ett drev? I och med att första rösten lades så långt innan DL, och att Matmissbrukaren så länge stod som den enda med röst på sig (och dessutom reagerade rätt så kraftigt på det) så blev det ju ett stort fokus på detta - känns som drevpotential?

Jag har inte fastnat, men MM fortsatte att hävda att jag misstänkte henne för något som inte stämmer.

Niyamas "fixering" vid Matmissbrukaren kan jag dock helt förstå med den här motiveringen (jag reagerade ju ungefär likadant på Dramatiks påståenden om mig... :(), vad som än låg bakom det (missförstånd eller annat) så försvarade sig Matmissbrukaren mot något annat än vad Niyama sagt, vilket flyttade fokus. Jag kan helt förstå att Niyama inte såg någon anledning att släppa det.

Ja, jag har läst igenom resten också. Jag tycker faktiskt inte att det blev mer orimligt efter alla de sidorna. Jag tycker allts inte att Niyama hade någon anledning att ändra sig, snarare tvärt om, jag tycker att MM's ganska så aggressiva försvar av sig själv gjorde rösten än mer rimlig.

Jag får en skum känsla av MM, jag tänker att hon väljer att hugga på mig och inte på Hedinn, hon har heller inte kommit in och förklarat varför blickarna vändes så. Kan det bero på att hon vet att Hedinn är ond och att hon själv antingen är i lyan eller rent av är Smaug? MM skrev att jag kunde vara god, med eller utan specialroll, eller ulv. Men hon uteslöt Smaug. Jag tycker hon är skitskum

cirkus röstar på Hedinn, jag tycker att hon i sin motivering gör precis det som hon pekar på att jag gör. Hon kopierar ju vad nån annan (minns inte riktigt vem Monster tror jag) skrev i ett tidigt stadium och inte reagerat då.

Jag gillar inte den här röstmotiveringen, för att det inte stämmer. Jag kan dock förstå att det var mycket att läsa igenom och DL närmade sig snabbt (och min invändning inte hann tas in). Men å andra sidan tycker jag väl att man ska kolla en extra gång så det man baserar en röst på faktiskt är korrekt... Såna här misstag(?) kan ju lika gärna vara sätt att flytta fokus och förvirra.

Ja, jag har läst igenom resten också. Jag tycker faktiskt inte att det blev mer orimligt efter alla de sidorna. Jag tycker allts inte att Niyama hade någon anledning att ändra sig, snarare tvärt om, jag tycker att MM's ganska så aggressiva försvar av sig själv gjorde rösten än mer rimlig.

Jag får en skum känsla av MM, jag tänker att hon väljer att hugga på mig och inte på Hedinn, hon har heller inte kommit in och förklarat varför blickarna vändes så. Kan det bero på att hon vet att Hedinn är ond och att hon själv antingen är i lyan eller rent av är Smaug? MM skrev att jag kunde vara god, med eller utan specialroll, eller ulv. Men hon uteslöt Smaug. Jag tycker hon är skitskum

OK, det kan jag i stort hålla med om. Problemet jag hade var att det lät som att du bara släppt det när rösten lades, och sen höll för öronen och lallade, typ. ;)
Men då är jag med på hur du tänker (och håller delvis med om en del).

kl.

Då jag inte hinner med ett helt teoriinlägg innan DL skriver jag lite snabbt ner lite reflektioner kring röstningarna:

Niyama röstar på Matmissbrukaren
Dramatik röstar på Monstermom
Teamlundver röstar på Vira
Matmissbrukaren röstar på Monstermom
Monstermom röstar på dramatik
Hedinn röstar på cirkus
Caisa röstar på cirkus
Mumorsan röstar på dramatik
SoffiProppi röstar på Monstermom
Vira röstar på dramatik
cirkus röstar på Hedinn
Myrten röstar på dramatik

Dramatik lynchades, var en god dvärg.

Möjligheten finns att det bara var goda som röstade på Dramatik, men jag vill ändå tro att det gömmer sig en vätte där också, minst. Helt enkelt för att det gör det hela lite lättare såhär tidigt i leken.

Monsters första röst på Drama behöver inte säga något alls, jag reagerade också på Dramas konstiga motivering mot Monster och det gör ju det hela lite svårare, eftersom jag förstår allas motivering på Drama (utan att hinna gå tillbaka och läsa igenom dem, var det någon som röstade på Drama utan att motivera sig med hennes konstiga motivering på Monster?).

Skulle Myrten som ond slå spiken i kistan för Drama? Känns riskabelt, och jag hjar inte uppfattat några direkt onda vibbar från Myrten tidigare. Men som med Niyama tror jag inte Myrten drar sig för att göra något en ulv aldrig skulle göra för det skulle dra blickarna till sig. Men for now tror jag ändå inte det. Och jag, precis som Myrten, tror inte ritktigt på att Monster känns ond heller, som när Myrten röstade hade lika många röster som Drama...

Ligger det någon ulv därimellan? Vira eller Mumorsan? Ingen som känns direkt ulvig heller, egentligen. Men ja gska titta närmare på dem om jag är kvar efter käket.

HINNER INTE MER!

Tyckte Cirkus röst på Hedinn var konstig också, och tyckte hennes teoriinlägg var klent när jag läste igenom det. Fortfarande misstänkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
44 401
Senast: Artline
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
31 717
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 546
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar