Sv: Terriertråden!!
Vi har en staffe som vi kallar för Charlie!
Orkar aldrig lära mig hur man lägger in bilder men jag tänkte att jag kanske kunde bidra med ytterligare en beskrivning av staffarna, för nyansens skull.
Charlie är den ultimata sällskapshunden. Han är social och älskar att mysa och ligga nära, då är han en riktig soffpotatis.
Med on-knappen intryckt är han ett godståg som bara ångar på, mentalt och fysiskt. Ber jag honom hoppa, frågar han "hur högt?" Lättmotiverad och nöjer sig ofta med känslan av att matte tycker att han är duktig. Mycket will-to-please alltså. Tar man fram en boll offrar han livet för att få den.
Visst har han lite jakt i sig men den har vi kunnat ta ur honom. Kanske beror det på att storebrorsan är totalt ointresserad av att följa efter något.
Han är lagom husse/matte-kär, klarar sig utmärkt hemma själv. (Till skillnad från storebror som bara tycker att husse räknas och blir nervös om han inte är i samma rum.)
Han är 1,5 år och än så länge har jag inte sett ett uns aggresivitet mot andra hundar. Men vi är lite restriktiva med vem han får leka med. Helt klart är att staffe-fasoner inte passar andra hundar som kan bli lite skrämda när han ångar på med sina brottningslekar och då slår det lätt över inbillar jag mig.
För oss kommer det fortsättningvis bara att finnas en ras, Staffordshire bullterrier!