Terriertråden!!

Sv: Terriertråden!!

Men behöver han verkligen gå ut och göra ifrån sig med så korta mellanrum? Vad gör han om du inte går ut med honom?

Mellan 22 och 06 håller sig våra valpar utan problem, och har gjort sedan 4,5 månaders ålder..

Gnäller tills han får gå ut (har gnällt i 90min en gång). Så jag får ändå inte sova. Vi har provat "ignore" men det hjälpte ju inte mig.
Han gör inte så överdrivet mycket på dagen, eftersom vi jobbar, han rastas ordentligt mitt på dagen av snäll "dagmatte". Så jag antar att det mest handlar om att han vill stimuleras mer = jag får dåligt samvete = jag går upp. (Och ja, det är säkert en dålig vana).

6h ungefär klarar han, sen läcker det.

MEN jag måste ändå upp 03.30 när jag jobbar, så det är bara 01-rastningen som är "onödig", den hoppade vi över i natt så jag är nästan utsövd :D

Ah om du kliver upp 3.30 så antar jag att du lägger dig i hyfsad tid ? När rastas han sista gången innan natten?

Jag lägger mig vi sju/åtta, sambon tar ut honom vid 22 (vi går alltså om varandra med ca 3h varje dag, jag börjar jobba före 06 och han efter 09).

Så ur kissynpunkt finns det ingen anledning till att han ska ut 01.

Igår kom vi in 21 efter lite längre promenad där vi tom hittade en kompis att leka med ( :bow: ) och då fick jag sova ända till 03 och att han vaknar ungefär då är ju inte så konstigt :D

Då skulle jag ta tjuren vid hornen, det blir lätt en vana.

Om han är aktiverad dagtid och ordentligt rastad vid 22 så skulle jag ignorera hunden 01 faktiskt. Det är jobbigt nu, men ni kommer till en punkt när ni måste bryta vanan om du ska få sova om natten.

Om lite mindre än tre veckor är det semester = 4.5v att träna in bättre vanor på.

Får se om jag orkar ta tag i det innan. Provade att muta honom vid ett med ett grisöra men det var inte intressant tillräckligt länge.

Han är smart det lilla odjuret, han försöker inte väcka husse :mad:

I förrgår sov han självmant till 3 (dvs ingen 01-runda), fick leka med en ny kompis på kvällen, det kanske hjälpte.

Inatt så försökte han väcka mig vid 01 men jag grävde ner mig i täcket så han inte kom åt att slicka mig på näsan eller dra i mina handleder (bits inte, drar "bara") och sen gick vi ut vid 3.30 men då hade han faktiskt läckt inne fast han var ute vid 22 med husse. Och så var vi ute och långpromenerade på dagen, 6h i ganska makligt tempo inkl pauser för fika och så åkte vi buss några kortare bitar.

På dagen om det är dåligt väder eller vi är allmänt slöa så kan han vara inne 8h utan att det läcker, då ligger han på soffan med mig och sover när jag läser.

Vi har nog tränat bort 01-turen nu.

Och häromdagen fick jag sova ända till 03.40! :D

Idag har vi varit ute i Lunsen-skogen och letat checkpoints (www.hittaut.nu). Första stunden i långlina, sen släppte vi linan och han fick springa "lös" och sen efter en stund fick han vara lös på riktigt och det gick bra. Lyssnade när vi bad honom vänta eller komma.

Men det fanns inga direkta störningar så det är ju svårt att veta hur bra han lyssnar egentligen... Men han stack iaf inte :bow:

Vi var ute i runt 4h mitt på dagen, han avslutade med ett lerbad (hehe) så när vi kom hem blev det dusch. Sedan har han sovit och sovit och sovit.

I denna tråd passar min fina tjej! :)

5799620166_48912f09a2_m.jpg

Tindra är en strävhårig foxterrier på drygt två år. Liten och söt men med ett riktigt terriertemperament. :D

Här syns hemmets äkta terrorist.. Nu fylld 8 mån, mitt inne i höglöpet och hon trakasserar skiten ur alla dom vuxna!

blogg
Man kanske inte kan tro på det?

blogg
Detta är hennes riktiga jag! Här syns hon ovanpå Peggy - som är 3 år äldre, 4 kg tyngre och både vild, galen och gjord av enbart muskler. Valpjäkeln är ändock ovanpå..

Sen en liten bild på våra lugnaste terrorister - far och dotter :love:
blogg

Bajjon plågar sin mor, som alltid;
blogg

Världens sötaste lilla prinsessa;
blogg

Den andra prinsessan (?)
blogg

Dotterns terriertik, (som är efter min Strumpa) funderar på om hon och kattkompisen inte ska få gå ut snart?

0617-a-1.jpg

Det lilla odjuret sov häromdagen ända till 06:20! Och förra måndagen var vi på resande fot i ganska exakt 23h (han sov på bussen och tåget och i bilen typ hela dagen) vilket började med 5km trav bredvid cykel och avslutades på samma vis. Vi klev innanför dörren 01.00 och husse väckte oss vid 08 och jag tror nog lilla odjuret hade kunnat sova några timmar till :rofl:

Så om jag skulle kunna ha honom MED mig hela tiden så skulle han nog sova bättre också. Men det är liksom svårt att gömma en JRT i förarbåset på bussen :angel:

Han har även stunder då han bjuder på "gå fint " (dvs ngn form av embryo till fot men utan det kommandot), han kan vara lös i skogen efter avrastning (håller sig på stigen) och häromdagen så kunde vi kalla tillbaka honom i långlina efter att han sett en annan hund och de börjat skälla. Det har aldrig gått att bryta med bara rösten innan :bow:

Så det finns hopp. Fast sen såg han en igelkott och då blir han helt fixerad. Stannar om man är skarp på rösten men kommer inte på inkallning. Ser han katt som springer (LEKA :banana: ) så blir han också helt fixerad.

Men totalt sett går det framåt :)

*KL*

Här blir det en till liten terrierist i höst.
En liten Evi. :love:

Vår nuvarande terrierist njuter av minisemestern uppe i Dalarna.
102tmio.jpg

:banana:Vi har en staffe som vi kallar för Charlie!

Orkar aldrig lära mig hur man lägger in bilder men jag tänkte att jag kanske kunde bidra med ytterligare en beskrivning av staffarna, för nyansens skull.

Charlie är den ultimata sällskapshunden. Han är social och älskar att mysa och ligga nära, då är han en riktig soffpotatis.
Med on-knappen intryckt är han ett godståg som bara ångar på, mentalt och fysiskt. Ber jag honom hoppa, frågar han "hur högt?" Lättmotiverad och nöjer sig ofta med känslan av att matte tycker att han är duktig. Mycket will-to-please alltså. Tar man fram en boll offrar han livet för att få den.
Visst har han lite jakt i sig men den har vi kunnat ta ur honom. Kanske beror det på att storebrorsan är totalt ointresserad av att följa efter något.
Han är lagom husse/matte-kär, klarar sig utmärkt hemma själv. (Till skillnad från storebror som bara tycker att husse räknas och blir nervös om han inte är i samma rum.)

Han är 1,5 år och än så länge har jag inte sett ett uns aggresivitet mot andra hundar. Men vi är lite restriktiva med vem han får leka med. Helt klart är att staffe-fasoner inte passar andra hundar som kan bli lite skrämda när han ångar på med sina brottningslekar och då slår det lätt över inbillar jag mig.:crazy:

För oss kommer det fortsättningvis bara att finnas en ras, Staffordshire bullterrier!:idea:

[QUOTE Helt klart är att staffe-fasoner inte passar andra hundar som kan bli lite skrämda när han ångar på med sina brottningslekar och då slår det lätt över inbillar jag mig.:crazy:
[/QUOTE]

Alla hundar ska det stå.:o Lugna, trygga och språksäkra hundar går utmärkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
641
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 109
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka