Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Dessa hinder är ju betydligt mer inbjudande, om de ev. är större spelar mindre roll utan det är hästens intryck av hindret som räknas.

Fast det är klart. :angel: ni måste ju alltid vara värst och dra till med Danmark ;)

Själv tycker jag att bara för att det finns de som är ännu sämre behöver ju inte jag vara dålig

:p

Det var inte många hästar som hoppade bra på graven eftersom vi kom i nedförsbacke så hästarna såg rakt ner i graven, vi hade liet djuplandning bakom hindret dessutom och ut på en asfaltsväg (:eek:) så man vågade inte ha för stort språng där, den andra graven låg så man fick rida på den på böjtspår dvs 180grader

Dessutom så har jag hoppat graven i Tranemo då den inte var igenfylld utan helt öppen, vad jag kan se på bilden har de lagt i graven. Jag har aldrig fått dåliga språng på den utan tycker personligen att den är helt ok dock kanske inte till deb klass, fast nu ser den ju som sagt igenfylld!??

Om du läser tråden ser du att flera hästar fastnade i hindret och drog loss spjälor och det kan ju aldrig vara ok!

Jag har aldrig heller fått problem med det hindret men det spelar ju mindre roll för dom hästar som fastnade i hindret eller dom som fick problem saken är att det hindret som det ligger och ser ut borde vara bannlyst i en 90 klass! :mad:

Dessa hinder är ju betydligt mer inbjudande, om de ev. är större spelar mindre roll utan det är hästens intryck av hindret som räknas.

Fast det är klart. :angel: ni måste ju alltid vara värst och dra till med Danmark ;)

Hästens intryck ja... :D Ryttaren är ofta mer pessimist. :idea:

Ang Danmark så har de en del bra grejor där att ta efter och en del som vi inte vll ha här. :D
(Vi har 2-2,5 timme till 5 banor)

Tex så gör 70 och 80 klasserna att det inte känns stort i 90 osv. Varför har vi inte det? Vi har ju banorna!

Ja det kanske inte borde vara med i 90 klass men jag kan verkligen inte komma ihåg att det är speciellt stort faktiskt :crazy:

Det borde kanske varit med men med ett alternativ :idea:

Själv tycker jag att bara för att det finns de som är ännu sämre behöver ju inte jag vara dålig

Nu går skam på torra land men JAG måste hålla med Betti....:eek: Snälla Olga, du kan inte på fullt allvar mena att de hinder du visat skulle på nåt sätt vara värre än en lutande grind med spjälor? Och dessutom har du visat ett Lätt klass hinder när diskussionen gäller ett hinder som fanns i en 90-klass.

Och för alla som nu hoppar in i denna tråd vill jag bara meddela att jodå, MIN häst hoppade det hindret bra och det var därför jag kände att jag kunde öppna denna tråden utan att bli påhoppad...

Ang. normalt utfall på uteslutna så kan jag garantera dig att merparten som inte kom runt stannade ut sig på hinder nr 3.

Ja du hur tänker man? jag kan inte bigripa hur man tänker när man lägger hela sin fritid varje helg år efter år för att det ska bli tävlingar. Ni måste nog tänka lite på det. Och jag vet att det blir inte alltid bra.
Hur såg övriga banan ut? va det bara hinder nummer 3 som va skit eller va det hela banan? va det bara nummer 3 så tycker jag det är lite elakt att behöva flera sidor för att tala om hur dåligt det va. det måste finnas fler hinder som är dåliga i sverige eller hur? och med tanke på utslaget på det hindret så har nog banbyggaren där fått något att fundera på.

:idea:Jo en sak till jag har byggt på 4 olika platser i år från 70cm till *** totalt 12 banor. Och ni som vet vilka det är kan ge mig lite smuts.:devil: vill ha lite. :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom hindret är nyss ombyggt kan du inte hoppat det i detta utförandet. Tidigare har grinden stått upp och ingått i *, så mkt möjligt du hoppat det med stående grind :) Graven har nog "fyllts igen" av naturliga orsaker.

Jag tänker dra ett citat från en välkänd profil angående banbyggeri.

"Det självförtroende som ryttare och häst har byggt upp under flera år kan en dålig banbyggare förstöra på en tävling"

Om man lägger ner hela sin fritid på att bygga banor kan man ju lägga ner lite tid på att fundera över ovanstående citat oxå och bygga därefter, det är tröttande att gång på gång få höra att ekipage skall testas på konstiga hinder i låga klasser :confused:

Eftersom hindret är nyss ombyggt kan du inte hoppat det i detta utförandet. Tidigare har grinden stått upp och ingått i *, så mkt möjligt du hoppat det med stående grind :) Graven har nog "fyllts igen" av naturliga orsaker.

Fast det är ju samma hinder oavsett hur högt det är.

Nu går skam på torra land men JAG måste hålla med Betti....:eek: Snälla Olga, du kan inte på fullt allvar mena att de hinder du visat skulle på nåt sätt vara värre än en lutande grind med spjälor? Och dessutom har du visat ett Lätt klass hinder när diskussionen gäller ett hinder som fanns i en 90-klass.

Och för alla som nu hoppar in i denna tråd vill jag bara meddela att jodå, MIN häst hoppade det hindret bra och det var därför jag kände att jag kunde öppna denna tråden utan att bli påhoppad...

Ang. normalt utfall på uteslutna så kan jag garantera dig att merparten som inte kom runt stannade ut sig på hinder nr 3.

Saken är att även om det var i lätt klass så var denna grav betydligt större än vad det får vara i klassen. I * så reds denna grav utan ändring fast från andra hållet. Den var betydligt bredare än vad någon grav har varit i Sverige i lätt klass.

Dessutom så hoppade vi den i nedförsbacke och ut på en asfaltväg där efter så hade vi bara ca 3 galoppsprång efter svängen ytterliggare en grav. Varför kan man inte lägga in detta som exempel?? Har för mig att du klagade på ett vattenhinder i lätt klass tidigare då man hoppade ett hinder ner i vatten eller har jag fel?

Det hindret som vi hoppade innan denna första grav var just ett svårt vattenhinder för lätt klass hästar med trappa ner följt av 3 språng stor stock med djuplandning i vatten, banan var dessutom närmare 3km lång vilket det dessutom var en stor förändring från Svenska lätta klasser.

Eller handlar denna tråden bara om denna grav i debklass?

Ja du hur tänker man? jag kan inte bigripa hur man tänker när man lägger hela sin fritid varje helg år efter år för att det ska bli tävlingar. Ni måste nog tänka lite på det. Och jag vet att det blir inte alltid bra.

Fast vi vet att ni är ett konstigt, ihärdigt släkte. :p som vi :love:

Visst kan ett hinder slå fel. Bli mycket svårare än det är planerat. I Gärds ett år var det höstsolen som slog ut en hel del ekipage på ett enkelt hinder. Få ryttare som red klokt. :mad:
Dock är det inte särskilt ofta som det stämmer med vad ryttarna tror innan. (Bygger detta påstående på alla förslag etc som blir inlämnade på Gärds/Vinslöv där jag har insyn.)
Så jag har fullförståelse för att TD inte ändrar så fort en ryttare har åsikter om ett hinder.

Sen kan 3:an här vara för svårt för klassen MEN höll hindret måtten?

Jag tycker fortfarande att vissa ryttare gnäller om för många hinder istället för att se det som utbildande att stöta på svårigheter på lägre nivå. När ska de komma? Där är danskarna långt före oss.

Nu säger jag inte att det var så här. Jag var inte där. Ser "bara en bild" på ett hinder, med grav framför och det kan ställa till, det vet vi. Att det blir utslag på ett hinder är vanligt. En banbyggare reagerar alltid på det såklart.

Jag vill bara lägga till till mitt inlägg att jo jag tyckte graven var för stor för klassen och för min häst som inte sett en så stor grav, till det kom en massa andra svårigheter för min häst som han inte heller tidigare stött på, men visst knorrade jag en del innan start (fastd et gör jag ju alltid :angel:)

Men jag kände det som att går han runt denna bana på ett bra sett så har han "vuxit" i sin utbildning och framför allt fått betydligt mer erfarenhet till att gå upp ett steg.

Han tog sig an terrängen på ett jättebra sett och även om han ibland hajade till och undrade så svarade han väldigt bra på mina hjälper.

Kort sagt han gjorde det jättebra.

När man ger sig ut på en deb så finns det en hel del kriterier man skall klara av dvs grönt kort, hoppkval etc Då borde man ha tränat på gravar både större och mindre än vad man skall tävla på. Har man inte gjort det så har man missat något i utbildningen av hästen anser jag.

Vad händer om man vill gå upp ett steg när man ridit runt på små terrängbanor utan "frågor"??

Jag tycker helt klart att man skall ta efter så som man har utomlands och mycket så som man har i just Danmark där man har banor på lägre nivå som ser ut som de stora banorna fast betydligt mindre.

Jag hade def inte velat möta en jättegrav för första gången när jag tog steget upp till *, det vill jag träna på redan i deb. Även enklare smalhinder och alla andra typhinder.

Fast det är ju samma hinder oavsett hur högt det är.

NEJ! det är inte samma hindertyp om det är ett räcke i bakkant på en grav eller om det är ett "stigsprång" hängandes halvt över diket med skum marklinje.

Denna tävlingsplats har 3 internationella banbyggare varav den ene är banbyggarutbildare, jag upphör aldrig att förvånas av vad de åstadkommer på hemma plan :devil:

Lite av "skomakarens barn går i trasiga skor"

Saken är att även om det var i lätt klass så var denna grav betydligt större än vad det får vara i klassen. I * så reds denna grav utan ändring fast från andra hållet. Den var betydligt bredare än vad någon grav har varit i Sverige i lätt klass.

Dessutom så hoppade vi den i nedförsbacke och ut på en asfaltväg där efter så hade vi bara ca 3 galoppsprång efter svängen ytterliggare en grav. Varför kan man inte lägga in detta som exempel?? Har för mig att du klagade på ett vattenhinder i lätt klass tidigare då man hoppade ett hinder ner i vatten eller har jag fel?

Det hindret som vi hoppade innan denna första grav var just ett svårt vattenhinder för lätt klass hästar med trappa ner följt av 3 språng stor stock med djuplandning i vatten, banan var dessutom närmare 3km lång vilket det dessutom var en stor förändring från Svenska lätta klasser.

Eller handlar denna tråden bara om denna grav i debklass?

Jag tycker det är rätt meningslöst att diskutera om de bygger si eller så i Danmark i lätta klasser, det kan vi inte påverka och har inte med att göra heller för den delen.

NEJ! det är inte samma hindertyp om det är ett räcke i bakkant på en grav eller om det är ett "stigsprång" hängandes halvt över diket med skum marklinje.

Denna tävlingsplats har 3 internationella banbyggare varav den ene är banbyggarutbildare, jag upphör aldrig att förvånas av vad de åstadkommer på hemma plan :devil:

Lite av "skomakarens barn går i trasiga skor"

Skum marklinje har du ju inte den är ju tydligt markerad av gravens framkant.

Och som jag förstår det så lutan man "grinden" för att komma ner i höjd.

Jag har ridit i Tranemo sedan slutet av 80-talet så jag har mött det mesta där..

Jag tycker det är rätt meningslöst att diskutera om de bygger si eller så i Danmark i lätta klasser, det kan vi inte påverka och har inte med att göra heller för den delen.

Nej det tycker absolut inte jag att det är, tycker det är i allra högsta grad relevant att utveckla våra banor till det bättre för att inte alla de som debuterar int utomlands får hicka varje gång.

Varför skall vi påverka deras banor?? Det är väl bättre att ta efter

Hästarna uppfattar den som skum då det blir "två marklinjer" en i framkant på graven och en i "hålet" under grinden.
Jag har som sagt ett liknande hinder på hemmaplan och hästarna skall vara rätt rutinerade om de skall hoppa det rent på träning. Markskygga hästar hoppar det inte alls :angel:

Nej det tycker absolut inte jag att det är, tycker det är i allra högsta grad relevant att utveckla våra banor till det bättre för att inte alla de som debuterar int utomlands får hicka varje gång.

Varför skall vi påverka deras banor?? Det är väl bättre att ta efter

Du behöver inte åka till Danmark för att hitta bättre banor... Det är bara att åka norrut :devil:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30