Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Du behöver inte åka till Danmark för att hitta bättre banor... Det är bara att åka norrut :devil:

Fast det håller jag inte med om, tycker oftast de är simplare:p

Lag SM som jag red i Trossnäs kändes alldeles för lätt för den nivån. Men å andra sidan så kanske det berodde på hästen jag red :idea:

Skum marklinje har du ju inte den är ju tydligt markerad av gravens framkant.

Och som jag förstår det så lutan man "grinden" för att komma ner i höjd.

Jag har ridit i Tranemo sedan slutet av 80-talet så jag har mött det mesta där..

Men du, det handlar ju inte om att det är en grav? Det är ju dels utförandet av pinnarna som gick sönder och fick bändas loss och att graven ligger där den ligger. Du vet ju själv i vilken sväng man kommer ur och att man bara har ett par -tre galoppsprång fram till hindret ur nerförsbacke och kraftig vänstersväng som man dessutom nästan alltid får en ganska sne anridning på eftersom det är stenrös i vägen i svängen. Hästen ser ju inte hindret förrän ganska så sent.
Det är ju debutanthästar vi talar om, vi har ju ridit det hindret i Msv A och * klass såklart det inte vållat problem där.

I lätt klass är det en annan femma där skall betydligt mer rutinerade hästar gå och särskilt i Danmark där dom då hade 70 och 80 klass.

Jag föredrar definitivt banor åt det maxade hållet men taskiga anridningar i debutant gynnar inte varken hästar eller ryttare

Fast det håller jag inte med om, tycker oftast de är simplare:p

Lag SM som jag red i Trossnäs kändes alldeles för lätt för den nivån. Men å andra sidan så kanske det berodde på hästen jag red :idea:

LagSM gick väl knappast i 90-klass ;)

Jag har för mig att man faktiskt kan rida an ganska så bra på det hindret, det beror ju på hur långt ner man rider.

Som sagt så har jag ju redan skrivit min åsikt om just detta hinder i deb klass.

Lätt klass är i mina ögon utbildningsklass och skall eg bara vara snäppet svårare än deb.

Felet vi har i Sverige är just att vi INTE har dessa 70/80 klasserna dvs en intro klass vilket man har i de flesta andra länder

Visst kan man göra det. Vi får inte starta deras 70/80 klass och med dagens utbud på tävlingar så är det många som åker över dit för att tävla. Vi har dock betydligt närmare dit än uppåt landet i Sverige

Visst kan man göra det. Vi får inte starta deras 70/80 klass och med dagens utbud på tävlingar så är det många som åker över dit för att tävla. Vi har dock betydligt närmare dit än uppåt landet i Sverige

Får man inte? Vi har varit på massor av tävlingar i Danmark - har inte riktigt läst allt kanske, men hela tävlingen som sådan är ju öppen för utländska ekipage (svenska)..:confused:

Banbyggarna bygger ju utifrån att dom har 70/80 banor så det är ju inte så konstigt att lätt klass där är ganska svårt, dom skiter väl i att det kommer ryttare ifrån Sverige som enbart har ett par 90 klass i bagaget. Dom bygger ju inte utifrån svenska förutsättningar utan utifrån de förutsättningar som dom har i Danmark givetvis.

Får man inte? Vi har varit på massor av tävlingar i Danmark - har inte riktigt läst allt kanske, men hela tävlingen som sådan är ju öppen för utländska ekipage (svenska)..:confused:

Nej inte de klasserna för häst alltså brukar vara stängda för "oss" här

Banbyggarna bygger ju utifrån att dom har 70/80 banor så det är ju inte så konstigt att lätt klass där är ganska svårt, dom skiter väl i att det kommer ryttare ifrån Sverige som enbart har ett par 90 klass i bagaget. Dom bygger ju inte utifrån svenska förutsättningar utan utifrån de förutsättningar som dom har i Danmark givetvis.

Du om någon borde ju veta hur det ser ut utomlands. Man måste kanske höja kraven i Sverige för att inte chocka de som vill ge sig ut och tävla internationellt. Vad jag hör så är det en massa klagomål på banorna när Svenskarna kommer ut.

Det finns inga som klagar så mycket som vi på att banorna är för svåra och tyvärr ät vi kända för det nu :crazy:

KL lite grann för att få med allas åsikter...

Fio..jag kunde inte sagt det bättre själv...det som man ägnat en lång period att bygga upp, dvs självförtroende på både häst och ryttare kan raseras fullkomligt.

Olga, tråden handlar inte om Tranemo enbart men flera blev väldigt nyfikna på detta hinder så därför togs det specifikt upp. Jag ville veta hur banbyggare i allmänhet tänker när de lägger en såpass stor svårighet som hinder nr 3. Jag har aldrig nånsin sagt att typhinder inte ska finnas med, läs hela tråden så ser du att jag tvärtom sagt motsatsen! Men de ska inte ligga bland de 3 första hindren.

Betti...vad har hänt med dig, jag känner inte igen dig???;) Jag håller med dig fullt ut igen i allt det du säger om banbyggnad i allmänhet och detta hinder specifikt. Framförallt din kommentar om marklinjen...:bow:

Du om någon borde ju veta hur det ser ut utomlands. Man måste kanske höja kraven i Sverige för att inte chocka de som vill ge sig ut och tävla internationellt. Vad jag hör så är det en massa klagomål på banorna när Svenskarna kommer ut.

Det finns inga som klagar så mycket som vi på att banorna är för svåra och tyvärr ät vi kända för det nu :crazy:

Men hallå, DET håller jag med om inget snack om den saken men det var väl inte egentligen det som tråden handlade om. Den handlade om oschyssta hinder i debutant och lätt klass. De hinder du visade från Danmark är ju stora hinder men inte dumma och oschysst placerat vilket gör en himla skillnad. Jag klagar aldrig på att banorna utomlands är för svåra utan mer på att banorna här hemma är alldeles för enkla! Jag hävdar fortarande att våra svårklassbanor inte håller högre klass än ** nivå internationellt.

Problemet HÄR i Sverige är ju att det blir ett stort hopp från antingen debutant till lätt klass eller från lätt klass till * klass.
Lätt klass måste vara den svåraste klassen för en banbyggare att bygga.
Lätt klass kommer alltid bli "för svår" eller "för lätt" beroende på vem som startar.
Dom riktigt bra hästarna och dom riktigt bra ryttarna har ofta inga större problem med att klassen blir "för svår" och som banbyggare måste man ju då bestämma sig för vem man egentligen bygger :confused:

När det blir "för svårt" i * klass ja då är man inte klar för den klassen helt enkelt anser jag! Där har vi alldeles för många ekipage som tagit sig runt lätt klass alldeles för få ggr för att vara klara för dom svårigheter som faktiskt dyker upp i * klass.
Det byggs alldeles för få bra * banor i svårighetsgrad och har man tittat på * i Tranemo och sedan tänker debutera * i Segersjö , ja då får många allvarliga chockskador :D

Senast ändrad:

KL
Då jag sätt x-antal banor de senast åren, och reagerar på att hindret inte liknar något annat hinder som ingått i deb-klass, måste ändå något vara fel??
Hindret höll kanske måttet enl TR(dock tveksamt..) men TD som godkänt det måste helt ha glömt bort att hindrets utformning, placering,ordningsföljd osv är en minst lika viktiga aspekter för att avgöra svårighetsgraden.

Att vi inte har 70 klass i Sverige tycker jag är helt idiotiskt. Och då personer med bestämmanderätt motiverar det med att det skulle innebära en säkerhetsrisk, fattar jag inte hur de resonerar? Alla hästar är slingra och står emot de första rundorna, hur mkt man än tränar. Måste vara mycket bättre och säkrare att hoppa 70 cm än 90cm.

Ja och det lättaste hade ju varit att använda en ponnybana. Så eg finns det inget som säger emot att ha en klass som är mindre än just deb

Ja och det lättaste hade ju varit att använda en ponnybana. Så eg finns det inget som säger emot att ha en klass som är mindre än just deb

Ja, antingen det eller också får banbyggarna bestämma sig för hur de vill ha just sin bana...det jag vänder mig emot som jag sett på flera debutant banor de sista åren är att svårigheter dyker upp direkt i början av banan och att just detta hinder inte motsvaras av något annat på hela bansträckningen...Tranemo är tyvärr ett bra exempel på just detta, det fanns inget annat hinder som var så svårt ang. placering och karaktär.

Alla typhinder som olika sorters grav, vatten, coffin mm SKA enligt min åsikt finnas med direkt i debutant men ligga i slutet på banan och vara utformade för klassen. Där är Tranemo ett BRA exempel på coffin som har ett jättelågt räcke, lagom långt fram till ett lagom brett dike som de flesta hästar hoppar kanon i debutant.

Har för mig att svårigheter skall komma tidigt i banan på rek. sedan är ju frågan om det hindret skall vara med i deb öht.Men ett svagt minne säger att vid hinder 3-4 skall första svårigheten komma.

Dock skall ju alla lära sig att rida fram sina hästar innan de startar och där tror jag det finns en stor lucka idag

KL
Då jag sätt x-antal banor de senast åren, och reagerar på att hindret inte liknar något annat hinder som ingått i deb-klass, måste ändå något vara fel??
Hindret höll kanske måttet enl TR(dock tveksamt..) men TD som godkänt det måste helt ha glömt bort att hindrets utformning, placering,ordningsföljd osv är en minst lika viktiga aspekter för att avgöra svårighetsgraden.

Att vi inte har 70 klass i Sverige tycker jag är helt idiotiskt. Och då personer med bestämmanderätt motiverar det med att det skulle innebära en säkerhetsrisk, fattar jag inte hur de resonerar? Alla hästar är slingra och står emot de första rundorna, hur mkt man än tränar. Måste vara mycket bättre och säkrare att hoppa 70 cm än 90cm.

Alltså jag måste hålla med, när jag gick debutant banan i Tranemo trodde jag att de måste blivit ngt fel, har inte sett ngt liknande i debutant förut, och precis som Novali mfl säger, inte som hinder nr 3 UR Sväng!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 446
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2