Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Bara att jag tror att många inte vet hur man rider fram en häst innan terrängen ;)

Många rider fram som de gör till banhoppningen med lite oplanerad ökning av galoppen/sken :crazy:

Okej, trodde du menade mera att hästarna inte var tillräckligt värmda innan man startar. :)

Jag tänker dra ett citat från en välkänd profil angående banbyggeri.

"Det självförtroende som ryttare och häst har byggt upp under flera år kan en dålig banbyggare förstöra på en tävling"

Om man lägger ner hela sin fritid på att bygga banor kan man ju lägga ner lite tid på att fundera över ovanstående citat oxå och bygga därefter, det är tröttande att gång på gång få höra att ekipage skall testas på konstiga hinder i låga klasser :confused:

Bli banbyggare :bow::bow:

I 90-klassen i Tranemo ingick DM därav låg nivån låg lite högre än en vanlig 90-klass, den var inte byggd med focus på tex 4-åriga hästar. Statistik hinder nr 3: 2 ryttare fick straff för farlig ridning. 2 ekipage stoppade ut sig, den ena hästen stannade 5 meter innan hindret. 6 övriga stopp. 19 ekipage gick felfritt över hinder nr 3.
I 100 klassen var samtliga 31 ekipage felfria över hinder nr 3.

Om man går banan och reagerar så starkt inför ett hinder, varför använder sig inte ryttarna av ryttarrepresentanten??

För övrigt fick Tranemo kritik från ÖD att både 90 och 100 klasen var alldeles för lätt.

Jag klagar aldrig på att banorna utomlands är för svåra utan mer på att banorna här hemma är alldeles för enkla! Jag hävdar fortarande att våra svårklassbanor inte håller högre klass än ** nivå internationellt.

Tja, nåt i den här stilen skrev jag i en viss tidning förra året...och fick då en lååång insändare av en känd banbyggare. :grin:

Om man går banan och reagerar så starkt inför ett hinder, varför använder sig inte ryttarna av ryttarrepresentanten??

:bow:

Nu var jag ju i Öveds och red den helgen men vem var ryttarrepresentant i Tranemo? Jag har då aldrig varit med om att det har utsetts någon sådan på en vanlig endagars deb och lättklasstävling iallafall? Det är ju märkligt faktiskt att inte vem-det-nu-var reagerade på det hindret, särskilt när spjälorna flög omkring :angel:

Nu var jag ju i Öveds och red den helgen men vem var ryttarrepresentant i Tranemo? Jag har då aldrig varit med om att det har utsetts någon sådan på en vanlig endagars deb och lättklasstävling iallafall?

Jodå, det händer. Min hästägare var det på Ryttis för 2 veckor sen.

TR IV Mom 424 Ryttarrepresentant, gäller all fälttävlan oavsett nivå.

Vem det var stod i Ryttarmeddelandet, men noterbart är att ganska många som inte läser det så noga.

Nu fattar jag inte hur man resonerar jag tycker att en 90 klass är en 90 klass oavsett om det råkar vara DM. Vill man ha högre "klass" på DM segraren får man väl arrangera det i 100 /* istället. Och om det är någon gång på året man borde finna många 4-åringar i startlistorna är det så här i slutet på säsongen. Hur kul blir det att ta med sig en utvägring på ett för svårt hinder med hem över vintern, då det är tänkt att de positiva erfarenheterna skall smälta in.

I 90-klassen i Tranemo ingick DM därav låg nivån låg lite högre än en vanlig 90-klass, den var inte byggd med focus på tex 4-åriga hästar. Statistik hinder nr 3: 2 ryttare fick straff för farlig ridning. 2 ekipage stoppade ut sig, den ena hästen stannade 5 meter innan hindret. 6 övriga stopp. 19 ekipage gick felfritt över hinder nr 3.

1/3 har fel på ett hinder (som ej är vattenhinder) i 90-klass det tycker jag är för mycket

Har man gjort 90-klassen medvetet svårare för att det innehåller DM så har man gjort ett direkt fel :o så får det inte gå till, och precis som Rollo säger så är det nu efter sommaren som många tar ut sina 4-åringar för första gången

Nu fattar jag inte hur man resonerar jag tycker att en 90 klass är en 90 klass oavsett om det råkar vara DM. Vill man ha högre "klass" på DM segraren får man väl arrangera det i 100 /* istället. Och om det är någon gång på året man borde finna många 4-åringar i startlistorna är det så här i slutet på säsongen. Hur kul blir det att ta med sig en utvägring på ett för svårt hinder med hem över vintern, då det är tänkt att de positiva erfarenheterna skall smälta in.

Jag håller med dej!
Sen inser jag också varför vi inte drabbas av det tänket.
DM i debutant? Junorerna hos oss har DM i 100, YR och SR i 1*.
Just hösten är ju 4åringarnas. Det är inte så länge sedan du inte fick starta en 4-åring förrän på hösten.

I 100 klassen var samtliga 31 ekipage felfria över hinder nr 3.

För övrigt fick Tranemo kritik från ÖD att både 90 och 100 klasen var alldeles för lätt.

Jamen du...det är ju det jag har sagt från början! Att hinder nr 3 inte motsvarade resten av banan! Nivån låg inte högre generellt på banan utan det var endast hinder nr 3 i 90-klassen som var ett svårt hinder. Och det är ju den diskussionen jag ville ha igång med hur en banbyggare tänker när han lägger det svåraste hindret som nr 3 och inte har någon som helst motsvarighet på resten av banan...

Och om vi nu ska prata statistik så ge mig hinderfelen för övriga hinder på banan så lär du nog se att merparten stannade på detta hinder. Dessutom stod jag själv och såg när 1 häst fastnade med bakbenen i spjälorna och drog loss flera spjälor.

Jag tog upp detta hinder med mannen som visade banan, hans kommentar var att hindret inte var för högt...:angel: att jag påpekade hur svår anridningen var och att spjälorna inte såg säkra ut kommenterade han inte alls. Jag träffade honom återigen efter min avslutade ritt, han frågade hur det gått för mig och jag svarade att det gått bra men att jag sett när hästen fastnade i spjälorna och han sa då att det var nåt man skulle fundera på till nästa gång.

Att jag inte tog upp det med ryttarrepresentant beror helt enkelt på att det är ett nytt fenomen för mig och jag tänkte inte ens på det. Istället gjorde jag som jag alltid gör...tog upp det med den som jag uppfattade det som banbyggare, är osäker på om denna man verkligen var banbyggare eller enbart banvisare. I mina ögon var han en representant för Tranemo och följdaktligen den man borde säga till...

Av Fio;
"Jag klagar aldrig på att banorna utomlands är för svåra utan mer på att banorna här hemma är alldeles för enkla! Jag hävdar fortarande att våra svårklassbanor inte håller högre klass än ** nivå internationellt :)"

Vad vi har sett är att;
De ryttare som haft möjlighet att tävla CIC**& CCI**,har med sig ett gott självförtroende,med en insikt i,"vad det hela rör sig om", efter 1* nivå. :)

Senast ändrad av en moderator:

Och alla debutanter/lätt klasstävlingar jag varit på i år har haft ryttarrepresentant. Så det verkar vara mer regel än undantag. :)

Jag har inte varit på några alls sådana i år så det är väl högst troligt, men de jag har varit på åren innan har aldrig haft några iallafall.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 444
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 992
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar