Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Sv: Terräng banbyggare, hur tänker ni?

Jag tror aldrig du kan "tvinga upp" en ryttare ur undertempo, den som väljer att rida så gör det antingen av okunskap eller också av rädsla. Vilken typ av första hinder syftar du på?

Jag anser att om du lägger en stock som första hinder så vågar de flesta ekipage lägga upp ett bra tempo från start då det är ett mycket inbjudande och lätthoppat hinder. Även om det då ligger nära maxhöjd brukar det inte vara ett problem.

Under de åren tjejerna tävlat har första hindret förändrats från att varit lägre och mkt enkelt till att bli rejält och ibland inbjudande.

Dock finns det gott om icke inbjudande tex Gärds. Svårt för unghästar, ifrån alla, ibland möte och bjuder in att klättra på.

Fast vad man anser vara lätt vet vi ju att det är mkt olika åsikter om. En stock kan ju iof väl räknas som enkel men frågan är hur det ser ut från start tll hinder 1. Är sträckan sådan att man hinner få ett bra tempo.

Undertempot som jag hörde om ang start til hinder 1 kan jag ju "känna" at det kan stämma. OM hinder nr 1 är maxat så ryttarna tycker det är högt, så sätter ryttarna upp tempot. Så jag tror att det hjälper. :D

Om du nånsin släppte din självupptagenhet o lyssnade när jag berättade för dig i måndags så hade du vetat var hindret låg.....:angel:

Det handlar om överlevnadsinstinkt :grin: OK jag kan erkänna att jag missade just vart det hindret låg när jag sorterade ut ditt babbel i huvudet :angel:

OK jag kan erkänna att jag missade just vart det hindret låg :angel:

Detta är en historisk dag...ett erkännande från dig!:devil:

Har du fattat nu då var det låg? Banan gick ju runt sjön såsom den alltid gjort förr. Man startade i fållan vid dressyr framridningen, red rakt fram på 1 och 2, rundade kullen och där låg 3:an ur svängen....

Under de åren tjejerna tävlat har första hindret förändrats från att varit lägre och mkt enkelt till att bli rejält och ibland inbjudande.

Håller med till viss del...för jag tycker på senare år att väldigt många bytt tillbaka till inbjudande hinder igen från att ha använt nästan smalhinder som första hinder...

Dock finns det gott om icke inbjudande tex Gärds. Svårt för unghästar, ifrån alla, ibland möte och bjuder in att klättra på.

Ja, det är aldrig lätt att starta så men å andra sidan tycker jag det är ännu svårare när starten går längs med framridningen...

Undertempot som jag hörde om ang start til hinder 1 kan jag ju "känna" at det kan stämma. OM hinder nr 1 är maxat så ryttarna tycker det är högt, så sätter ryttarna upp tempot. Så jag tror att det hjälper. :D

Det håller jag inte med om alls. Om första hindret är högt och ryttarna upplever det som svårt ser jag mer "fegridning" än annars.

Men för att återknyta lite till inledningen av denna tråden så skulle jag verkligen vilja att fler banbyggare uttalade sig så vi kunde få en dialog...

Det håller jag inte med om alls. Om första hindret är högt och ryttarna upplever det som svårt ser jag mer "fegridning" än annars.

Men för att återknyta lite till inledningen av denna tråden så skulle jag verkligen vilja att fler banbyggare uttalade sig så vi kunde få en dialog...

Pratar vi om gamla tanter nu eller yngre hästar. :devil: Anser nämligen det vara en stooooooooooor skillnad. :rofl:

Undertempo på en del, modell äldre ryttare, är väl enklast med att de får ha tid på sej att komma igång. Dsv hinder nr 1 efter 1km och då ett lågt hinder som kan skrittas över.

Detta är en historisk dag...ett erkännande från dig!:devil:

Har du fattat nu då var det låg? Banan gick ju runt sjön såsom den alltid gjort förr. Man startade i fållan vid dressyr framridningen, red rakt fram på 1 och 2, rundade kullen och där låg 3:an ur svängen....

Ja det vansinnes hindret som man nästan aldrig kommer rakt på eftersom det ligger så dumt.
Idiotiskt att ha det i debutant :mad:

Ja det vansinnes hindret som man nästan aldrig kommer rakt på eftersom det ligger så dumt.
Idiotiskt att ha det i debutant :mad:

Ja, jag stod ju o såg många i 100-klassen komma halkande ur kurvan för de tog en snävare väg än jag sen valde. Det som jag upplevde som mest farligt med detta hinder var ju att flera 90-hästar fastnade med bakbenen i spjälorna och drog loss spjälor...:eek:

Finns det inte någon som har en bild av detta famösa hinder, så vi som inte varit där kan få en uppfattning om vad ni skriver om?

Finns det inte någon som har en bild av detta famösa hinder, så vi som inte varit där kan få en uppfattning om vad ni skriver om?

Tyvärr har jag fortfarande inte lärt mig att ta med kameran runt när jag går banan...måste försöka få till det!

Men tänk dig så här, första delen av banan går runt en liten kulle på gräs i en hage typ er start o mål hage. Efter hinder 2 rider man ner för en kort nerförsbacke sen svänger man vänster runt 1 gran, (eller gör som jag, går längre utanför mellan 2 stenrösen,) och tittelitut där ligger en grav (bredare än er grav med pallissad o även ngt djupare) i graven har man ställt ett lutande hinder som är tillverkat som en kreatursgrind med spjälor. Spjälorna sitter fast upptill och nedtill i ett par liggande telefonstolpar. I o med att grinden är lutande och hästarna ser graven sent pga svängen så halkade de mot hindret och några hästar som hade bestämt sig för att stanna ändrade sig, hoppade kråka över och fick inte med sig bakbenen som fastnade i spjälorna. Ngn annan häst bestämde sig för sent att stanna och halkade in i spjälorna med frambenen. Samma resultat för bägge, spjälor lossnade och stod rätt ut....funktionärer slet loss spjälorna och fortsatte tävlingen som inget hänt...:angel:

Ja, jag stod ju o såg många i 100-klassen komma halkande ur kurvan för de tog en snävare väg än jag sen valde. Det som jag upplevde som mest farligt med detta hinder var ju att flera 90-hästar fastnade med bakbenen i spjälorna och drog loss spjälor...:eek:

Känns inte som om man har följt banbyggarreglerna till fullo om hästarna kan fastna med benen mellan spjälorna. För avstånd mellan hinderdelar där hästar kan tänkas "trampa" mellan får EJ vara mellan 8-30cm, dvs ska dom vara mindre än 8cm eller större än 30cm. Känns som om det är aktuellt i detta fall.

Hörde att ni ville ha en bild, min syster tog kort på trean. Ignorera min min :D
23553450.jpg
[/url][/IMG]

Vi har ett liknande hinder med i * och ** klass, Har också haft det i 100-klass och där är det riktigt svårt och många får dåliga språng i de lägre klasserna. Speciellt störda verkar hästarna bli av att diket fortsätter in under "lådan".
Nu har vi en hel (inte spjälor) låda och rinnande vatten i diket men jag kan ändå förstå att 90-klass hästar tycker detta hinder är konstigt.
Ett annat problem som jag märkt på denna hindertyp är att det blir för "långt och lågt", så med en rejäl liten häck i bakkant hoppade hästarna renare språng i år på vårt hinder

Vi har ett liknande hinder med i * och ** klass, Har också haft det i 100-klass och där är det riktigt svårt och många får dåliga språng i de lägre klasserna. Speciellt störda verkar hästarna bli av att diket fortsätter in under "lådan".
Nu har vi en hel (inte spjälor) låda och rinnande vatten i diket men jag kan ändå förstå att 90-klass hästar tycker detta hinder är konstigt.
Ett annat problem som jag märkt på denna hindertyp är att det blir för "långt och lågt", så med en rejäl liten häck i bakkant hoppade hästarna renare språng i år på vårt hinder

Det som inte syns på bilden är att man kommer i nerförsbacke, gör en kraftig vänster sväng och om man inte går som jag gjorde, den längre vägen ut, så blir det 3 max 4 galoppsprång fram till hindret. Detta gör att hästarna ser hindret sent och gör dåliga avhopp om de är minsta osäkra på denna typ av hinder. Eftersom underlaget var ngt löst i svängen pga regn så halkade många och fick ännu sämre tempo mot hindret. Det är givetvis inget man kan skylla banbyggaren för utan orutin hos ryttarna, MEN det är väl ngt som en banbyggare ska tänka på när man bygger för 90-klass? Att det kommer orutinerade ekipage, menar jag.
Och eftersom detta hinder var nr 3 så var hästarna inte fullt igång.

Efter att ni banbyggare sett detta hinder så kanske ni förstår min fråga i rubriken?

Även om det bär mig emot ;):rofl:

Så måste jag nog drista mig till att hålla med dig Nova i detta fall :eek:

Bara för att kontra detta så kan ett hinder i Danmark se ut på följande vis i lätt klass

Första hinder en oxer med rätt stor grav under
Danmark080614031.jpg

sedan längre fram i banan ett flertal gravar där dessa två kom i slutet av banan. Vi hoppade uppifrån till höger på bilden så den största delen av graven var bakom hindret. Och denna grav var väldigt stor, betydligt större än den i tranemo.
Danmark080614060.jpg

Sedan som nästa hinder kom nästa grav med samma dike under efter en 180graders sväng
Danmark080614062.jpg

Med detta vill jag bara belysa hur det ser ut utomlands att det där byggs betydligt större än vad de gör i Sverige men å andra sidan så har de ju två extra klasser med tanke på 70 och 80 klass

Jag hade problem med detta hinder, eller rättare sagt jag kom inte över. Sen i mitt fall beror det väl på orutin, efter första stoppet skulle jag nog varit mer tuff men då det i mina ögon var rätt upptrampat innan hindret vågade jag inte rida på för kung och fosterland. Men jag försökte så gott jag kunde.

Det var min första fälttävlansstart någonsin så jag kan tycka att så som många skrev att det kändes lite tufft att börja med ett sånt här hinder som nummer tre. Hur som helst, det är bara att träna vidare om man vill hålla på med fälttävlan och komma igen nästa år.

Men de har alltså extra klasser som bara är 70 och 80cm i terrängen? Det hade nog varit betydligt lättare att börja med.

Dessa hinder är ju betydligt mer inbjudande, om de ev. är större spelar mindre roll utan det är hästens intryck av hindret som räknas.

Fast det är klart. :angel: ni måste ju alltid vara värst och dra till med Danmark ;)

Själv tycker jag att bara för att det finns de som är ännu sämre behöver ju inte jag vara dålig

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 136
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30