Teman på namn hos uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 15 521

diamonia

Trådstartare
Har ni valt något sorts tema när ni namnger era föl? Vilket då? Det finns ju alla möjliga varianter när det gäller att namnge men jag skulle vilja ha namn som i framtiden kan spåras till oss!

Jag har lite egna ideer men inget känns klockrent!

Sv: Teman på namn hos uppfödare?

hej.

inom vår lilla uppfödning har det blivit så att vårt äldsta sto heter Bigarau och alla hennes avkommor har hetat körsbär på olika språk och varianter (cherry,morella,cereja,quersia) Nu när hennes avkomma i sin tur har fått föl är det ostar som gäller, Cherrys föl heter Chêvria (getost i feminin form ;) nästa år är det kanske Mozarella och Camembert som gäller haha. Tredje generationen är inte bestämt än, kanske kexsorter?? -druvor ost och kex är ju en gångbar kombination:D

vet inte om det hjälpte, men på internet kan man hitta listor på det mesta, vi hittade över 200 ostnamn att välja mellan så hittar man sin nisch så är det lätt att spinan vidare.. lycka till!!

De flesta som fods upp hos oss heter efter uppfodar-namnet Miraco. Sa det blir Miraco's Namn.

Varat "riktigt fina" sto ar e. I'm a Star, sa de flesta av hennes avkommor har fatt heta nagotning med Star.
Varat andra sto heter Miraco's Must Be Magic, sa hennes avkommor heter nagonting med Magic. Tex 1-aringen vi har u henne heter Miraco's Magic Attraction.

Connemara-stoet har jag inte nagon riktig linje pa, men de heter alla nagonting pa gaeliska. Sa 1-aringen heter Miraco's Mo Ghille Mear (Varan hjalte pa svenska).

Sedan brukar det bli sa att nar de kommer ut sa kallar man dem nagonting...jag pratar i alla fall med vara fol :angel: sa det blir ju att man sager, flytta pa dej din lille spatt eller liknande, och sa far de heta Spatten ett tag.
Tex 2-aringen vi har u varat I'm A Star-sto kallades lange for Baby, for hon var sa liten och sot. Sa nar hon skulle namges sa blev det naturligt att kalla henne for Miraco's Baby Star...aven fast det ar ett urlojligt namn. ;)

Normalt forsoker jag fa in bade mamman och pappans namn pa ett vanster dock...det brukar alltid funka.

Våra russ har stallnamnet förre namnet och de araber jag fött upp har alla fått Z i namnet dels pga att min första häst hade z i namnet och för att min mantalsbokstav är z. Kankse ett konstigt sätt att hitta en nisch för sina häst namn men det funkar.

Jag döper travarna efter Pet Shop Boys-låtar.
Araberna får namn lite vad de ser ut att heta.:idea: Fast alltid på samma bokstav som mamman.
Förra årets stoföl fick heta Woffla, och då fick hingsten heta Wafer. Lite samma tema...

Det jag har funderat på är
  • Stjärna på olika språk
  • Astrid Lindgrens rollfigurer
  • Rosnamn
  • Rymd/planetnamn
  • Låttext namn från tex Beatels
  • Katastrofnamn,-makabert men vackert tex Titanic, Estonia, Hirochima och Nagasaki.
  • Väder tex Solsken, Tromb, Orkan, Blåst,
  • Känslor tex Lycka

Men jag vill ha fler ideer!!! :bump: :bump: :bump:

Senast ändrad:

Hej,

det beror ju lite på rasen också, vissa anmn låter bäst på en nordis medan andra passar en arab...

Det går ju att ha språk som tema, till exempel japanska, ha en ordbok attslå upp i, och det ska då börja på samma bokstav som fadern till exempel... Rossorter tyckte jag låter jättekul, finns ju hur många som helst att välja på!

Mina kallblodsföls namn har jag slagit upp i silmarillion, och letat fram lite ovanligare namn till dem, pappa har en stolinje som började med Poetta (Pottan... :smirk: ) och har fortsatt med bland annat Violetta, Iretta, Siluetta, Minetta...

som någon annan sa, lite beroende på vad du håller på med för ras!
moln eller sol ellerblåklint kanske passar bättre på en ponny :)

men gilla din "katastrofidé" :)

vi har ifs inte så många men de har blivit QC på hingsten efter Quite easy-Cortez och Lantez på stoet efter LANdor S-corTEZ... började som en fyndig grej på QC- uttalas kuse, lite trist nu kanske... tänk om han skulle bli godkänd, igen skulle betäcka med ett hbl som heter KUSE!

Inget tema som hänger ihop men de börjar alltid på samma bokstav som mammans egennamn. Så vi har en F- och en G-linje :)

Har döpt dem till namn som jag gillar eller som passar. Har döpt dem till Gentzel (handbollsmålvakt), Fabiola (belgisk drottning), Glamour (för att jag tyckte det var fint - INTE efter den dåliga serien och Firenze (centaur eller något sånt i Harry Potter :D )

Med stuterinamnet Kilskogen framför förstås.

Första åren döpte vi efter slagdängor. typ: Bailando och Macarena etc.
Men vi hade otur med fölningarna. Vi bytte namn och nu heter våra travare Happy och sen deras eget namn. Hbl heter : först sitt eget namn sen T.H
I samma veva valde vi att följa alfabetet och i år ska vi döpa på H
-Har inte ett enda namnförslag än... Men det ska vara till ett hbl, vi väntar bara ett föl.
Fjolårets heter: Happy Gargamel , (men där gör vi namnbyte till Gargamel T.H) Happy Gudrun ,Happy Gossip, Girasol T.H . Vi fick en avkomma till men den var såld innan den var född och där lät vi köparna bestämma namnet (barnens ponny är mamma där...)

Happy Gudrun !! Det tycker jag var coolt, är det efter inspiration av stormen eller Schyman ?

Vi har konstnärstema, med van S på slutet (efter vår gård Stommen). Men stoföl är svåra att döpa på det temat. Det finns inte så många kända kvinnliga konstnärer. :crazy: Hittills har det blivit. Rembrandt van S, Vincent van S, Claire obscure van S, Mona-Lisa van S, O´Keeffe van S och Rubens van S.

Ja det där med gården då?!
Skall man ha
Almgårdens ....
..... av Almgården
...... by Almgården
...... af Almgården

osv:confused:

Det är väl en liten smaksak, men för oss var det ganska naturligt med "van S" eftersom min man är holländare och varför vi inte har hela gårdsnamnet utan bara "S" är eftersom halvbloden inte får ha för många tecken i sitt namn.

Som gift med en holländare tycker jag helt klart att man kan ha "katastrofnamn" (holländare skämtar om allt...!). Tsunami låter häftigt, men jag vet inte om det är för färskt fortfarande :confused:

Mabuse skrev:
Det var lite kul, de är gamla favoriter till mig. Vilka låtar har du valt hittills?

jaha, då ska vi se...
It's a Sin, Miracles, Flamboyant, Lefttomyowndevices, Domino Dancing, London, Decadance, Home and Dry, Heart, Footsteps, Opportunities, Electricity, Suburbia, New York City Boy, A Red Letter Day, Being Boring, West End Girl, Paninaro, Birthday Boy, Closer to Heaven, Radiophonic.
Hm, det var en del. Hoppas dom har nytt material på gång till vårens föl...;)

Mina har Golden som förnamn. Dessa har det blivit

Golden Gate
Golden Pearl
Golden Angel
Golden Magic
Golden Crystal
Golden Espozito

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 994
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
882
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka