Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

Om hunden har veckade öron,så nedärvs inte detta!..För då skulle ju även hennes kullbror som sitter bredvid henne ha vecköron! Dom har ju samma föräldrar!
!

Fast med det tänket så skulle inte tex en hund i en kull kunna få HD-fel och resten vara felfria

Jag menar att jag tycker det är en skitsak att diskutera tejpning av öron eller inte,och därför skrev att började man manipulera felvinklade ben,då är det en helt annan sak!

Och trots att jag inte har ren fakta,så kan jag nog till 99% påstå att veckade öron,ett öra upp och ett öra ner,ärvs inte!
Det är ju brosket i örat som gör hur det växer till och slutresultatet blir,och jag plågar ju inte hunden med tejp,om jag vill hjälpa brosket lite!

Men skulle dom däremot börja avla på en hund dom manipulerat felvinklade ben med,då skulle jag dra öronen åt mig!

Vi kan ta collie tex,deras öron har det väl hängt 50-öringar i eltejp i alla tider,so what?

Kalla det vad du vill,men jag kallar det inte för fusk eller liknande!

Det finns så mycket annat grövre i hundvärlden än tejpning av öron som är mer värt att diskutera om det gäller avel och/eller ärftligt mm!

Jag kunde ju ha skrivit: bör en eller flera haft det ur denna kull, eller före, eller efterkull!

Ja,jag ska skriva tydligare....

Titta på en enkel genetikkarta igen. En sån där med "en vit kanin och en brun kanin parar sig - vilken färg blir ungarna" med ditt resonomnag så skulle alla kaniner i en kull alltid ha samma färg.

Skriver som till Grana..

ja jag får väl skriva tydligare...

Då bör någon mer i kullen fått det,eller kullen före eller kullen efter..

Senast ändrad:

jag pratar inte om tovor som är extrema, våran hund led inte iallafall..självklart borstar man hunden även korthåriga..väl ganska så självklart?

allvarligt talat, tror du jag menar på allvar att man ska skita i att både borsta och sköta hunden eller bara för man inte trimmar den?
är de så du menar våran hund nu kommer se ut snart om jag inte klipper den som man ska göra?

både badar och borstar och kammar våran hund som är väldigt fin i pälsen utan varken tovor eller nåt trassel, använder balsam och de mesta..men den kommer tydligen se helt vanvårdad ut för att jag inte tänker klippa den?

har inte skrivit någonstans att man ska skita i att sköta hunden.

asså allvarligt, de är förpiip om du tror de om mej att jag skulle missköta hunden på de sättet bara för jag väljer att inte trimma den.

ger upp den här tråden nu eftersom ingen endå läser vad de är jag skriver.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker det är värre att du sitter och säger att er långhåriga hund hade tovor. Precis som det skulle vara bättre än tejpa ett öra.
Jag tycker det är löjligt, att inte sköta sin hund så den slipper tovor.

men hjälp..jag ger upp de här nu, läser ingen mina inlägg vad ja skriver eller?

jag har inte skrivit någonstans att min hund hade stora tovor överallt och att vi strunta helt o hållet att sköta hunden..har jag skrivit de någonstans eller? jag skriver att vi inte skötte pälsen såpass att den va helt tovfri.

sista gången jag skriver de här nu..hoppas folk läser...jag har ingenting emot att folk tejpar öronen och ändrar om hundarna, men jag tycker de är löjligt..sen om andra inte tycker de struntar jag i för folk får tycka vad dom vill men jag tycker de är en löjlig grej att göra.

va de tillräckligt tydligt nu eller de här med öronen?

Och du har inte svarat på min fråga om vad du tycker om att klippa hästar och kor?

jag klipper min häst om han behöver de, tränas han hårt och blir svettig och inte hinner torka så ja då klipper jag honom, men inte annars för han är inte i behov av de.

inget som helst fel i att klippa varken hund/häst/kor eller vad de än är man vill klippa.

igen då..jag har inte skrivit någonstans att de är fel att klippa och trimma och borsta hundar.

Hur ska vi veta att du inte pratar om tovor som är extrema? Du skrev att din hund inte lider av tovor. Vilket vi andra skriver att det kan de visst göra.
Även en liten tova kan strama i pälsen.

Djuren får ställa upp på människans nycker. Att manipulera sitt djur på något sätt är att frångå från det naturliga. Vem vet hur obehagligt det är att tejpa öronen? Det är bara hunden som har svaret. Just öronen är mycket känsliga på de flesta däggdjur. Om jag sätter örhängen i mina öron så vet jag att de är ganska ömma efter ett tag. Och då är det inte några tunga smycken som sitter där. Så varför skulle inte Collien med femtioöringarna bli öm i sina öron?
Det är upp till var och en att göra som dom vill med sina hundar så länge det inte ger obehag. Men vem vet när det blir ett? Det klipptes i öronen och svansarna på hundarna förr även i det här landet och då sades det att det inte heller var ett obehag för valpen men det förbjöds...

Men du har skrivit att det är fel att man ska behöva trimma och klippa hundar. Då borde du ju rimligtvis resonera på samma sätt om andra djur också? Ska vi verkligen avla på hästar som får så mycket päls att man måste klippa dem för att de ska må bra?

jag klipper min häst om han behöver de, tränas han hårt och blir svettig och inte hinner torka så ja då klipper jag honom, men inte annars för han är inte i behov av de.

inget som helst fel i att klippa varken hund/häst/kor eller vad de än är man vill klippa.

igen då..jag har inte skrivit någonstans att de är fel att klippa och trimma och borsta hundar.

Men en liten tejpbit på ett öra är löjligt.
Men försvara att klippa sin häst går bra.
Lika löjligt det. Låt hästen vara som den är född (skrevs det om att hundarna skulle vara) Orkar man inte torka sin häst eller vänta tills den är torr innan den ska gå ut, kanske man helt enkelt inte har tid eller ork med häst.

Djuren får ställa upp på människans nycker. Att manipulera sitt djur på något sätt är att frångå från det naturliga. Vem vet hur obehagligt det är att tejpa öronen? Det är bara hunden som har svaret. Just öronen är mycket känsliga på de flesta däggdjur. Om jag sätter örhängen i mina öron så vet jag att de är ganska ömma efter ett tag. Och då är det inte några tunga smycken som sitter där. Så varför skulle inte Collien med femtioöringarna bli öm i sina öron?
Det är upp till var och en att göra som dom vill med sina hundar så länge det inte ger obehag. Men vem vet när det blir ett? Det klipptes i öronen och svansarna på hundarna förr även i det här landet och då sades det att det inte heller var ett obehag för valpen men det förbjöds...

Hunden visar ett obehag om den inte gillar det. Den försöker helt enkelt ta bort det.

jag skulle klippa hunden också om den va i behov av de, som mammas golden som fick eksem som vi va tvugna att raka av nästan all päls på..vad är de med de? man klipper om hästen är i behov av de, inte sagt att de är löjligt att klippa hundarna om man vill de? igen..läs vad jag skriver innan du skriver något.

min hund har inget behov av att klippas, han mår bra som långhårig trots att rasen ska trimmas på ett visst sätt för att bli godkända.

sen kan jag ju skriva att om jag hann stanna några timmar extra i stallet hade jag undvikit att klippa min häst.

förtydligar helt o hållet vad jag tycker nu..igen..om någon läser de denna gången..antagligen inte men skriver endå.

Jag tycker att de är löjligt att tejpa ett litet hängande öra för utseendets skull, jag säger inte att de är fel på något sätt utan bara att jag tycker de är löjligt.
jag tycker att på utställningar att dom ska se till hur hunden är exteriört och temperament och allt de men att man ska få mindre poäng för att man inte klippt sin hund tycker jag är löjligt..men hunden kan omöjligt se välvårdad ut som långhårig oklippt antar jag?

sen tycker jag att de är viktigt att borsta och sköta sin hund, varför annars skaffa hund liksom, klart man tar hand om den, väljer man att inte trimma för att man tycker de är onödigt så okej, får man inte tycka så eller?

uppenbarligen så tror folk här att man vanvårdar hunden för att man inte trimmar den så som rasen ska trimmas och är de så folk tror när dom ser min långhåriga hund är de förjävligt, jag sköter min hund hur noga som helst även om jag inte trimmar den, borstar och badar och hunden är fint blank och mjuk i pälsen trots att den inte är klippt som en springer ska vara klippt, han är inte vanvårdad för de.

jag har inte skrivit någonstans att jag tycker de är fel att trimma eller tejpa öron, vill man de så visst men jag skulle inte göra de för jag tycker de är onödigt.

sen får andra tycka vad dom vill, tillskillnad från andra här så respekterar jag att folk vill tejpa öron och klippa och trimma och hålla på och de är synd att folk inte kan respektera att andra inte vill trimma sin hund så den ser ut som rasen ska se ut.

Fast med det tänket så skulle inte tex en hund i en kull kunna få HD-fel och resten vara felfria

Hade jag sett att någon av föräldrarna hade HD,så hade jag avstått köp!

Hade däremot uppfödaren sagt att dom tejpat örat på tiken,då hade jag köpt valp..

Alltså,milsvidd skillnad..
HD är ärftligt,och som jag sagt tidigare,jag kan nog påstå att ett icke korrkt öra inte är ärftligt! (Nu pratar jag inte missbildningar av örat)

Hade jag sett att någon av föräldrarna hade HD,så hade jag avstått köp!

Hade däremot uppfödaren sagt att dom tejpat örat på tiken,då hade jag köpt valp..

Alltså,milsvidd skillnad..
HD är ärftligt,och som jag sagt tidigare,jag kan nog påstå att ett icke korrkt öra inte är ärftligt! (Nu pratar jag inte missbildningar av örat)

Håller med. Ville bara diskutera ur lite olika tankesätt :)

förtydligar helt o hållet vad jag tycker nu..igen..om någon läser de denna gången..antagligen inte men skriver endå.

.

Vilket tjat. Vi läser och förstår. Men mycket du skriver är dubbelmoral och tydligen glömmer du även bort vad du skrivit innan. För huxflux ändrar du dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 024
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 838
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka