Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

min amstaff lider väl åxå för att han hade tejpat öra när han var liten :cool: han har inte direkt brytt sig och lever väl ;)

har jag skrivit de eller? att den led för att den har tejpade öron? tror inte jag har gjort de ne.

det är väldigt vanligt att man tejpar öronen under slyngel tiden och under tandfällningsperioder på MÅNGA raser. inte bara kinesen!

just under tandfällning så tippar öronen gärna och då hjälper man dem på traven.

jag skulle nästan se det som mer "lidande" att låta kinesen ha hängande öron då de har rätt stora och tunga öron med mycket hår och skulle i sånna fall löpa större risk för öroninflammation :angel:

Ja, men jag har väl inte heller sagt något annat?
Men du anser alltså att man borde sluta avla på alla raser som kräver en triming emellanåt, oavsett hur frisk och sund rasen är i övrigt?

nej de har jag inte skrivit någonstans, men om de är rent av djurplågeri för att man inte klipper hunden så är något galet.

jag har med en såkallad trimras, jag klipper inte honom någonting och han lider inte de minsta, sen om jag vill klippa honom för att de kanske är snyggt och funktonellt är en helt annan sak, jag rakar hans öron för att de ska komma in lite luft och klipper tassarna för de är snyggt.

jag skulle lika gärna kunna skita i att klippa öronen och tassarna men gör inte de för min skull för att jag tycker de är lättare att hålla rent..

ja du klipper din hund för din skull - varför är det fel att jag tejpar ett öra för min skull då?? är samma sak tycker jag..

men jösses har jag skrivit att jag tycker de är fel? läs vad ja skriver..jag tycker de är löjligt och jag har inte skrivit någonstans att andra inte får göra som dom vill.

*Delvis KL*

Jag ka hålla med om att det känns lite onödigt att tejpa öronen på en hund för utseendets skull, även om de inte lider av det. Men vad är inte onödigt på domesticerade hundar egentligen? Rasen som disskutionen började med har inget hår på kroppen, är det inte onödigt att avla på en hund som kräver varma täcken, bara för utseendets skull? Och hundar med lång, tjock päls som måste borstas regelbundet avlar man på - för utseendets skull!
Nyligen köpte jag ett nytt halsband till min hund, trots att hon trivdes bra med det gamla, bara för utseendets skull.
De flesta gör saker med sina hundar bara för utseendets skull.

på vilket sätt är de djurplågeri att inte trimma en hund?
vi har inte trimmat våran springer och han lider inte av de, vaplen på våran gård lider inte av att ett öra inte hänger lika mycket som de andra..?

skulle hunden faktiskt lida av att inte bli trimmad såpass att man måste anmäla de då borde man kanske sluta avla på den rasen för då är de något som är fel.

Du det är en viss skillnad på att låta bli att trimma en springer och att låta bli att trimma en skotsk terrier. Många trimraser fäller inte (iaf inte "ordentligt") och låter man då bli att trimma dem så får de en helvetes massa päls då den gamla pälsen inte släpper. Det går inte att jämföra med raser som ska ha mycket päls (t ex Old English Sheepdog) för trimraser är avlade så att deras päls kräver trimning.

Men då kanske vi ska förbjuda aveln av westie, skotte, softie, foxterrier, welsh terrier, kerry blue, airedale mm mm...?

ja man kan göra mycket onödigt för hunden, jag köpte ett regntäcke till min för min skull för att jag inte vill ha en genomblöt hund i sängen på natten..min hund har mycket onödiga halsband jag köpt för de är fint.

men jag pratar om de rastypiska, varför ska tex springern vara klippt på ett visst sätt för att få vara rastypisk? är de inte mest rastypiskt att låta hunden ha kvar pälsen? alla springlar är ju födda sånna, man avlar ju inte speciellt på springlar med lite päls på vissa ställen utan på springlar som har mycket päls men som man måste klippa bort.

har hunden tjock päls så är de inget fel eller konstigt tycker jag att borsta den, man vill ju endå att hunden är fin.

att avla på hundar som har lite päls är väl inte så konstigt heller, rasen är ju uppenbarligen sån..men jag tycker att avla på håriga hundar för att klippa och trimma hela tiden är likadant som att avla på korthåriga och sätta peruker på dom för att dom ska va långhåriga på vissa ställen.

Senast ändrad av en moderator:

jag står nog endå fast vid att man inte ska behöva trimma och klippa massa för att hunden inte ska lida, jag tycker de är fel och då är den rasen i fel land och borde va på ställen de är riktigt riktigt kallt.

så jo jag tycker endå de är fel att avla på hundar som lider för att man inte klipper dom, men de är vad jag tycker och ja har inte skrivit att alla måste tycka samma sak som jag gör.

ska hunden vara rastypisk så är de väl lika bra att sluta göra om dom jämt

Då tycker jag att vi människor, framför allt kvinnor ska låta bli att sätta upp/klippa/färga vårat hår, raka och sminka oss. Männen ska ha vildvuxet tomteskägg och navelludd då det är så vi är skapta från början, kanske ska vi börja springa näck också...:grin:

100% Naturell, here I come!!

*NOT*

fast jag tycker det är ganska mycket sama sak. Varför låter man inte alla långhåriga hundar få vara oborstade om man ändå borstar för att det ska vara fint? det är ju sama som att tejpa upp hängöron för att det ska vara fint.

vill man se ut så så visst, vad har de med saken att göra? de är ju frivilligt.

men för att vissa hundar ska vara rastypiska och får ställas ut så måste man trimma dom, då får inte tex springern va helt vildvuxen i pälsen även om den är rastypisk exteriört..inte enligt min uppfödare iallafall och de är de jag tycker är löjligt.

Men vad är skillnaden mellan en ras som trimmas regelbundet och en långhårig ras som kräver borstning för att inte bli en enda stor tova? Jag förstår verkligen inte skillnaden däremellan.

fast jag tycker det är ganska mycket sama sak. Varför låter man inte alla långhåriga hundar få vara oborstade om man ändå borstar för att det ska vara fint? det är ju sama som att tejpa upp hängöron för att det ska vara fint.

har som sagt innan inte sagt att de är fel, man får göra vad man vill men jag tycker de är en löjlig grej att ett öra hänget och helt plötsligt är den inte rastypisk längre.

gör man de för att man själv tycker de är snyggt så visst..inget fel med de.

Men vad är skillnaden mellan en ras som trimmas regelbundet och en långhårig ras som kräver borstning för att inte bli en enda stor tova? Jag förstår verkligen inte skillnaden däremellan.

jag förstår verkligen inte vad att borsta pälsen har med att göra att man måste trimma en hunden för rastypighetens skull?

en oborstad långhårig hund är väl inte helt plötsligt inte rastypisk eller?

våran förra långhåriga hund borstade vi sällan och dne hade en hel del tovor men dom syntes inte, hunden såg lika bra ut rastypiskt endå.

förstår inte vad du menar? bara för man borstar hunden så ändrar man väl inte på rasen heller? man gör som sagt innan de man tycker är snyggt och om man skaffar sej en hårig ras så vill man uppenbarligen lägga ner tid på att borsta..

Det förstår inte jag heller. :confused:

vill man se ut så så visst, vad har de med saken att göra? de är ju frivilligt.

men för att vissa hundar ska vara rastypiska och får ställas ut så måste man trimma dom, då får inte tex springern va helt vildvuxen i pälsen även om den är rastypisk exteriört..inte enligt min uppfödare iallafall och de är de jag tycker är löjligt.

En hund kan vara rastypisk utan att vara trimmad. Det är inte trimningen som gör rastypheten. Och det finns inga regler eller restriktioner som säger att du inte får ställa en otrimmad hund. Den kanske inte klarar sig så bra i konkurrensen men den får inte en nolla bara för att den inte är trimmad.

För att jag kände för att skriva det, med tanke på vad Du skriver.

Hela grejen med hund då, för vems skull är det det, om inte våran egen?
Lite dubbelmoral har du allt.

exakt de enda jag menar är att jag tycker de är löjligt att bara för hundens ena öra hänger lite mer eller att hunden inte är trimmad exakt på rätt sätt så är den inte rastypisk längre.

de är de enda jag menar, jag tycker att en långhårig hund som är född långhårig..den är uppenbarligen avlad sån, så varför trimma bort pälsen då för och inte låta den vara som rasen är född.

är väl självklart man har hund för sin egens skull..? skulle man inte ha de?

Nej. Och en otrimmad hund är inte heller plötsligt inte rastypisk.

jag är inte bra på utsällningar eller så men enligt uppfödaren till våran hund så ska springern vara trimmad på ett visst sätt på utställningar för att bli kallad rastypisk..ja vet inte om de stämmer men de är de jag har hört och jag tycker de är löjligt.

uppfödarna blir alltid irriterad över att vi inte trimmar våran springer så som dom ska vara trimmade när vi kommer dit och för att vi bara vill raka öronen och klippa tassarna..får man inte tycka de är löjligt eller vad?

våran hund har tydligen så stor potential och allt de där men vi vill inte trimma den för vi tycker han är söt som mer långhårig och därför har vi heller aldrig ställt ut honom eftersom de inte är någon ide om man inte trimmar på rätt sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 023
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka