Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

Så är det inte. Men det är ganska meningslöst att komma med en otrimmad/oborstad hund till utställning för det förstör helhetsintrycket och hunden åker garanterat ut på en tvåa eller en slät etta.
Men den är fortfarande rastypisk.

Jag tycker att du i den här diskussionen mer och mer snurrar in dig i din okunskap och naivitet.

jag har inte skrivt att jag är duktig på hur utställningar funkar, jag vet att jag inte kan nåt om sånt jag vet bara de våran uppfödare säger, att den inte tycker vi ska ställa ut för att dom måste vara trimmade tycker jag är löjligt.

och jag anser fortfarande de är löjligt att man måste tejpa öronen för att de hänger lite..

förstår inte vad de är för fel med att tycka de?

jag står nog endå fast vid att man inte ska behöva trimma och klippa massa för att hunden inte ska lida, jag tycker de är fel och då är den rasen i fel land och borde va på ställen de är riktigt riktigt kallt.

Vad tycker du om hästar då? Ska det vara förbjudet att klippa dem också? Eller all nötkreatur som finns i landet och som klipps regelbundet under vintern, ska man inte få göra det heller?

[QUOTE=fonen;11223725]
förstår inte vad du menar? bara för man borstar hunden så ändrar man väl inte på rasen heller? man gör som sagt innan de man tycker är snyggt och om man skaffar sej en hårig ras så vill man uppenbarligen lägga ner tid på att borsta..[/QUOTE]

Vad jag menar är att jag inte förstår skillnaden mellan en hund som kräver trimning för att må bra och en långhårig hund som kräver att bli borstad för att må bra. Ska man sluta avla på raser som kräver regelbunden trimning bör man väl sluta avla på alla raser som kräver pälsvård?

och jag anser fortfarande de är löjligt att man måste tejpa öronen för att de hänger lite..

förstår inte vad de är för fel med att tycka de?

Nu var det inte riktigt det som diskussionen handlade om mest. Det var mer din åsikt att man inte ska trimma hundar och inte avla på trimraser..

våran gamla hund mådde bra trots att vi inte borstade jämt och hade tovor?

varför skulle dom må dåligt för att dom har tovor? men jag antar att man köper den rasen då för att man tycker om pälsvård..och tycker om att sköta pälsen och tycker de är snyggt.

jag tycker de är stor skillnad på de och på hundar där de är rent djurplågeri som riktigt lider av att inte bli trimmade.

Nu var det inte riktigt det som diskussionen handlade om mest. Det var mer din åsikt att man inte ska trimma hundar och inte avla på trimraser..

de har jag absolut inte skrivit någonstans, enda jag har skrivit är att man borde sluta avla på raser som de är rent plågeri att låta pälsen växa normalt på.
de är de enda jag skrivit.

inte någonting att man ska sluta avla på trimraser.
min hund är med en trimras och han mår inte dåltigt av att inte bli trimmad..de är enbart för syns skull.

och vadå inte ska trimma hundar? man får väl göra som man vill eller? har jag skrivit nåt annat?
jag tycker de är löjligt att man måste trimma hunden på ett visst sätt för att få bra poäng och jag tycker de är viktigast hur hunden är exteriört..och inte hur den är trimmad.

Senast ändrad av en moderator:

Detta tolkar jag som att du tycker att man ska sluta avla på trimraser:
fonen skrev:
så jo jag tycker endå de är fel att avla på hundar som lider för att man inte klipper dom
Eller iaf de trimraser som kräver mycket trimning (återigen: springer spaniel är inte en sådan ras) som t ex de raser jag räknade upp i ett tidigare inlägg.

Dessutom vill jag tillägga att att trimma hundar är en hantverk. En konstart som kräver känsla och skicklighet och jag tycker att man ska premiera ett gott hantverk för det är synd om man förlorar kunskapen. Hantverket och rastypen går hand i hand även om det ena inte gör det andra. Därför tycker jag att kvalitén på trimningen i viss mån ska påverka utställningsresultatet.

Om man tycker att detta är löjligt så får man välja att antingen inte skaffa sig en trimras eller att inte ställa ut sin hund.

jag tycker man ska ha utställningar för att kunna hitta dom bästa och sundaste hundarna exteriört så man kan avla på dom..sen om man vill trimma får man väl göra de då..inte sagt nåt annat.

jag tycker att vissa trimraser är sötare när man inte klipper, men inte sagt att andra inte får tycka annat, man får tycka vad man vill.

återigen..skriver de igen..jag tycker de är löjligt att man måste klippa hunden för att få bra poäng eller vad de är..sen om man vill är en annan sak.

och ja jag tycker de är synd att man avlar på hundar som lider om man inte klipper dom, en sund ras tycka jag ska kunna leva endå utan problem även om man låter pälsen växa.
är de fel att tycka så eller?

Men du tycker fotfarande inte att det är något fel med att man måste kamma och borsta långhåriga hundar för att de inte ska lida?

Och du har inte svarat på min fråga om vad du tycker om att klippa hästar och kor?

varför skulle dom må dåligt för att dom har tovor? men jag antar att man köper den rasen då för att man tycker om pälsvård..och tycker om att sköta pälsen och tycker de är snyggt.

jag tycker de är stor skillnad på de och på hundar där de är rent djurplågeri som riktigt lider av att inte bli trimmade.

Stora tovor kan hunden lida av. För de stramar i pälsen och gör ont.

Så många männsikor jag träffat som sagt samma sak. Sen har de själva fått en snygg hund, testat utställning ett par ggr. Och sen är de fast, för det gick så bra. Och då hux flux, så börjar de fundera hur de ska kunna göra så hunden ser ännu bättre ut :D
Det ska kammas och grejas, för de tycker det är kul mm.

Och jag tycker det är värre att du sitter och säger att er långhåriga hund hade tovor. Precis som det skulle vara bättre än tejpa ett öra.
Jag tycker det är löjligt, att inte sköta sin hund så den slipper tovor.

på vilket sätt är de djurplågeri att inte trimma en hund?

I en hel del fall slutar de i detta skick och det anser iaf jag vara djurplågeri och vanvård :cool:

Sarahs_photos_001-343x250.jpg

matted.gif

MattedDogB4W.jpg

post-20-1115957551.jpg

Senast ändrad:

varför skulle dom må dåligt för att dom har tovor?

Se tidigare inlägg av mig till att börja med..

Tovor drar i skinnet och gör ont. Fukt samlas i dem och ökar riskerna för hudinfektioner bara för att nämna några mindre trevliga saker som hunden får känna av om den tillåts vara tovig.

Mina två första riesen som jag köpte -83,kullsyskon,så fick jag tejpa öronen..
Hanen hade snyggt hängande fina öron,medans tikens var veckade!
Så dom vek jag ut,och drog en tejp från örspets till örspets!
Men dom blev aldrig helt perfekta!
Skulle jag ställa ut,så fick man massera öronen,högst upp,och sen vika till dom,då låg dom bra!

Tittar man noga på bilden,så ser man skillnad på hundarnas öron!
18081117.jpg

Jag tycker det är onödigt om man inte ställer ut, och fusk om man ställer ut.

Har hunden bra öron så behöver de inte manipuleras för att vara bra.
Har hunden dåliga öron så är det bra om det syns så att man kan ta ställning till det i avelsarbetet. Det är inte tillåtet att manipulera hundar med tex kirurgi, färg eller pälskvalitetändrande preparat.

Det är inte alls bra att hunden har tovor - oavsett om den bara är "lite" långhårig eller väldigt långhårig. Det drar och spänner i huden, kan skava det, blir tätt och blir en grogrund för sår och svampinfektioner.

Det är faktiskt ett brott mot djurskyddslagen att låta hunden gå smutsig och ovårdad päls.

Jag tycker det är onödigt om man inte ställer ut, och fusk om man ställer ut.

Har hunden bra öron så behöver de inte manipuleras för att vara bra.
Har hunden dåliga öron så är det bra om det syns så att man kan ta ställning till det i avelsarbetet. Det är inte tillåtet att manipulera hundar med tex kirurgi, färg eller pälskvalitetändrande preparat.

Om hunden har veckade öron,så nedärvs inte detta!..För då skulle ju även hennes kullbror som sitter bredvid henne ha vecköron! Dom har ju samma föräldrar!
En sak är om man börjar tejpa/spjäla felvinklade ben,då kan jag börja hålla med!
Men öron som tejpas för att hamna i rätt läge,det är inte att manipulera!

Och då manipulerar man ju även riesen-öron som man håller som kuperade öron,för det gör dom flesta som ställer ut riesen..Och då är man ute och cyklar! För det om något är ju i Sverige inte rastypiskt,i och med kup-förbudet!

Och då manipulerar man ju även riesen-öron som man håller som kuperade öron,för det gör dom flesta som ställer ut riesen..Och då är man ute och cyklar! För det om något är ju i Sverige inte rastypiskt,i och med kup-förbudet!

Just detta har inte jag sett på evigheter. Mer vanligt förr, men nu ser jag det aldrig.

Eller så gör just den jag tittat på inte det.

Titta på en enkel genetikkarta igen. En sån där med "en vit kanin och en brun kanin parar sig - vilken färg blir ungarna" med ditt resonomnag så skulle alla kaniner i en kull alltid ha samma färg.

Vad skiljer öronen från benen annat än att de är av brosk och benen av ben och brosk?

Nu tycker jag personligen inte att öron har nån större betydelse men jag vill gärna kunna basera mitt beslut på korrekt fakta inte manipulerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 350
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 023
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka