Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

Nä, men jag hoppas att ägaren gör det och inte utsätter sin hund för onödigt obehag.

Obehag, ja så kan det vara . Men det gör inte ont. Och ett obehag är nog mest för man inte är van.
Har inte jag haft klocka på mig på ett tag, så känns det konstigt. Men jag vänjer mig för det gör inte ont, är bara en konstig känsla första dagarna.
Min Bh kan sitta konstigt och det känns obehagligt, men vänjer mig också vid det.

Tror du hakar upp dig på just din ras. Finns ju faktiskt hundar som verkligen är trimraser och inte bara sånna som din som man klipper lite för få finare.

Din häst klarar sig utan att du blir klippt, om du tar den tiden som behövs. Men du väljer att klippa för det går fortare att få hästen torr, och du kan åka och göra annat. Förstår inte hur det rimmar med ditt tänkande...
Om det är synd att klippa, sluta då med det. För det behövs verkligen inte på din häst. Se till så den torkar med handkraft istället.

men hjälp jag tycker inte de är synd att klippa, har inte skrivit de någonstans..folk får göra som dom själva vill.
är de en såkallad trimras som är i stort behov av de så visst trimma på..inte sagt nåt annat.

min häst är i behov av klippning eftersom jag inte har tiden som jag skrivit att låta honom torka såpass lång tid de tar för honom att torka.
få de piip inte att låta som att jag skiter i min häst nu, jag har inte tiden att låta honom torka oklippt, har verkligen inte de.
vadå de behövs inte på min häst? vad vet du om de? du vet ingenting om min häst.

absolut inte synd att klippa något djur..man gör som man tycker är bäst själv och vill man klippa så klipp.

Senast ändrad av en moderator:

absolut inte synd att klippa något djur..man gör som man tycker är bäst själv och vill man klippa så klipp.

Man gör som man tycker är bäst skriver du.
Precis som de som sätter en tejpbit i örat på sin hund också tycker att de gör.

jag har skrivit hur många gånger som helst att jag inte tycker de är fel att göra så jag tycker bara de är löjligt och att inte jag skulle göra så sen får som jag sagt milj.ggr nu andra göra precis som dom vill.

men hjälp jag tycker inte de är synd att klippa, har inte skrivit de någonstans..folk får göra som dom själva vill.
.

Då får du gå tillbaka och läsa vad du skrivit. För du har skrivit en himla massa ggr att du tycker det är synd att det ska klippas mm

jag tycker de är synd att de ska behövas göras för att hunden ska kunna leva ett bra liv ja..de har jag skrivit hela tiden.

jag har skrivit hur många gånger som helst att jag inte tycker de är fel att göra så jag tycker bara de är löjligt och att inte jag skulle göra så sen får som jag sagt milj.ggr nu andra göra precis som dom vill.

Hörre du nu får du snart ta och ge dig. Jag hänvisar till ett par av dina tidigare inlägg:

jag tycker att en långhårig hund som är född långhårig..den är uppenbarligen avlad sån, så varför trimma bort pälsen då för och inte låta den vara som rasen är född.

kl

jag förstår verkligen inte varför man ska ändra om hundarna, som när man klipper dom för att dom ska se rastypiska ut? uppenbarligen så är hunden långpälsad och dom borde väl se ut som dom är gjorda? de är väl rastypiskt om nåt..
Det tolkar jag som att du tycker att det är fel att inte låta hundarna "vara naturliga".

*Känns som att jag börjar upprepa mig lite väl mycket nu, suck*

de är som ja säger hela tiden inte fel att klippa och trimma om man vill de, men jag tycker de är fel att man måste göra de för att få bra poäng på en utställning etc..sen om man gör de för man själv tycker om de är en helt annan sak.

jag tycker att en välmående hund med bra exteriör och fin päls ska få minst lika bra poäng som en som är klippt.

upprepar mej i varenda inlägg nu så jag lägger ner de här, ingen ide när folk inte vill förstå vad de är man menar.

*kl*

Mitt förra inlägg var väl lite väl långsökt.

Hur som helst.

Yeah, har du några bilder på dina vovvar med tejpade öron?
Jag har faktiskt inte gett mig på o tejpa till ståndöron, men har en tös hemma som troligtvis ska ha ståndöron, men de viker sig av tyngden. Man kanske borde testa? Se om de står med lite hjälp?
Hur har du gjort, använt för tejp osv?

Givetvis får andra svara med. :laugh:

Att vi inte ger oss är ju för du tycker det är ok att du klipper tex din häst, för det behövs enligt dig. Men det gör det inte, men du har inte tiden att ha en oklippt häst.
Sen finns det dom som tycker det är kul med utställning, och då vill man göra så hunden är fin. Men det är fel enligt dig.
Så en tejbit och klippa lite är löjligt. När man ser så mycket värre saker i aveln.

Men hur förklarar du vad du har skrivit i dina tidigare inlägg då? Har du svårt att uttrycka dig i skrift?

jag tycker att en välmående hund med bra exteriör och fin päls ska få minst lika bra poäng som en som är klippt.

Grejen är ju att trimmandet är någonting som kommer med rasen så att säga. Det är en tradition och ett hantverk som hör ihop med rasen. Precis på samma sätt som man klipper ståndman på fjordingar eller flätar ardennerflätor eller helt enkelt låter en arabs man växa sig lång. Är dessa exempel också fel och löjliga?

Att vi inte ger oss är ju för du tycker det är ok att du klipper tex din häst, för det behövs enligt dig. Men det gör det inte, men du har inte tiden att ha en oklippt häst.
Sen finns det dom som tycker det är kul med utställning, och då vill man göra så hunden är fin. Men det är fel enligt dig.
Så en tejbit och klippa lite är löjligt. När man ser så mycket värre saker i aveln.

men hitta något inlägg där jag skrivit att jag tycker de är fel att klippa en hund..hitta nåt sånt inlägg så visst, då missade jag den lilla detaljen att jag tycker de är fel att hunden ska behöva klippas för att leva ett bra liv.
jag tycker inte de är fel att klippa något djur.

sluta skriv att jag inte behöver klippa min häst, jag ägnar 4 timmar om dagen åt min häst med att rykta och borsta och rida honom, jag ägnar 60 min av dom timmarna att skritta av honom när han är oklippt och har tränats hårt..inte direkt så att jag bara slänger in honom i stallet o sticker.

men visst..ja får väl sluta rida då eftersom jag inte kan ägna mera tid åt att ta hand om min häst.

Grejen är ju att trimmandet är någonting som kommer med rasen så att säga. Det är en tradition och ett hantverk som hör ihop med rasen. Precis på samma sätt som man klipper ståndman på fjordingar eller flätar ardennerflätor eller helt enkelt låter en arabs man växa sig lång. Är dessa exempel också fel och löjliga?

jag har full respekt att folk tycker så att de är hantverk mm. ingenting konstigt med de, men att ändra ett litet hängande öra tycker jag är löjligt..att hunden ska behöva va klippt på ett speciellt sätt för att få bra poäng tycker jag är löjligt..får jag inte tycka de eller?

Men du förstår ju inte. Som jag har skrivit så kommer hantverket med rasen, för att bibehålla detta så måste man premiera det på utställningar, dessutom så är trimmningen en så stor del av rasen så det är självklart att man ska ta med det i bedömningen. Tycker jag.

Men den största anledningen till att trimmningen påverkar utställningsresultatet är för att den påverkar helhetsintrycket. Det kan man inte komma ifrån, domaren kan inte bara bortse från helhetsintrycket. Man kan heller inte göra en korrekt och rättvis bedömning av pälskvalitén på en hund som inte är trimmad.

men hitta något inlägg där jag skrivit att jag tycker de är fel att klippa en hund..hitta nåt sånt inlägg så visst, då missade jag den lilla detaljen att jag tycker de är fel att hunden ska behöva klippas för att leva ett bra liv.
jag tycker inte de är fel att klippa något djur.

sluta skriv att jag inte behöver klippa min häst, jag ägnar 4 timmar om dagen åt min häst med att rykta och borsta och rida honom, jag ägnar 60 min av dom timmarna att skritta av honom när han är oklippt och har tränats hårt..inte direkt så att jag bara slänger in honom i stallet o sticker.

men visst..ja får väl sluta rida då eftersom jag inte kan ägna mera tid åt att ta hand om min häst.

Du får ta åt dig om du vill. Men är inte så jag menar.
Utan jag tar det som ex eftersom du tycker det är ok att klippa din häst, för det behövs.
Du hakar upp dig på en tejpbit. Men hästen måste gå med täcke för vi människor ska klippa den.
Täcken skaver mm, ser jag på varenda häst som har täcke.
Man kanske ska se hur man själv gör innan man klagar och tycker det andra gör är löjligt.

Men du förstår ju inte. Som jag har skrivit så kommer hantverket med rasen, för att bibehålla detta så måste man premiera det på utställningar, dessutom så är trimmningen en så stor del av rasen så det är självklart att man ska ta med det i bedömningen. Tycker jag.

du tycker så och visst..har inte skrivt att du inte får tycka så, får man inte tycka anorlunda?

på vilket sätt ändras min hunds pälskvalite tex för att jag inte klipper honom som en springer ska vara klippt?

hundar som schnauzer eller liknande där man måste rycka o så så förstår jag väl med att pälskvaliten ändras om man inte sköter den..men min hund har inte sämre päls för att jag inte klipper honom som springer idealet ska vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 023
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 835
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka