Tejpade öron?

Sv: Tejpade öron?

Du får ta åt dig om du vill. Men är inte så jag menar.
Utan jag tar det som ex eftersom du tycker det är ok att klippa din häst, för det behövs.
Du hakar upp dig på en tejpbit. Men hästen måste gå med täcke för vi människor ska klippa den.
Täcken skaver mm, ser jag på varenda häst som har täcke.
Man kanske ska se hur man själv gör innan man klagar och tycker det andra gör är löjligt.

klipper inte min häst helt så han går utan täcke större delen av året..förutom riktigt skitväder och då får han inget skav av täcket nånstans och har inget som helst emot de.

har inte hakar upp mej på nån tejpbit? tycker bara de är en löjlig grej..men inget fel om man vill de.

så du menar på allvar att man inte får tycka annorlunda än andra? man får inte tycka att de är en löjlig grej att ett öra inte får hänga de minsta nerår..eller stå uppåt?

jag har full respekt för hur andra tycker men de ändrar inte min åsikt om de.

Nä, men jag hoppas att ägaren gör det och inte utsätter sin hund för onödigt obehag.

Vård/fåfänga/onödigt obehag? För en tejpbit i örat..
Jämför det med aveln med hundar som måste förlösas med kejsarsnitt..

För att vi vill ha små söta gulliga valpar..som vi sen ska tejpa öronen på,och då är vi plötsligt både det ena och andra,vi orsakar ju den stackars valpen för obehag/fåfänga..Men aveln stödjer vi genom att köpa valpen..
Så för att om jag sätter tejp i örat,då orsakar jag ju obehag..Men den stackars tiken som inte kunde krysta fram,var det inte mer obehag för henne?

Nej,en tejpbit är inte så mycket obehag!

och nej jag är dock inte rätt ung.

vad jag hört om strävhåriga är att man rycker pälsen, med andra ord som när man borstar hunden precis som man bortsar andra hundar, men med en annan teknik eller vad man ska säga.

Man kan tro det när man läser det du skriver..

Att jämställa borstning med trimning är :crazy: och säger mig att du faktiskt inte har en susning om vad du pratar om!

15912551.jpg

Jag använder först leukofix som jag sätter i öronlappen och sedan ett varv runt själva örat. Ovanpå det sätter jag sedan ett lager leukoplast för fixeringen. Behöver man extra stadga i öronlappen kan man även använda sig av avklippta tandpetare eller dyl som man sätter på lagomt avstånd ifrån varandra mellan två lager tejp.

trimma för mej är när man klipper och sånt, borsta är för mej att hålla pälsen fin och iordning.

sen vet jag att jag inte är expert på sånt, inte påstått heller, o bara för man inte är så fruktansvärt kunnig i alla utryck inom hundvärlden så måste man vara ung?
dessutom så jämnställer jag absolut inte borstning och trimmning.
menar att man rycker/tar bort underpälsen med kardan antar jag de heter, och de jämförde jag med att borsta..men visst..de va väl fel..som allting annat jag säger..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jisses vilken diskussion :eek: , men så är det ju Buke också :cool::angel:
Jag har tejpat öronen på båda mina Chinese crested, den ena hade ett öra som tippade och var ostadigt som valp så fick tejpa det i kanske 2 veckor och sen stod det. Min andra har haft stående öronen sen han kom från uppfödaren men de har i perioder varit lite svajiga så jag har fått tejpa dem. Ingen av mina hundar har någonsin besvärats av tejpen, uppfödaren har tejpat valparna sen de var 5 v gamla (om de inte rest öronen själva) så de är ganska vana när de byter ägare.
Varför man tejpar? tja, för att den nakna varianten av Chinese crested ska ha stående öron enligt rasstandarden, den pälsande varianten (powder puff) får ha både och så där får man göra som man vill om man vill hålla på och tejpa eller inte för att få dem stående. Hängande öron på en CCD hairless tycker jag inte är snyggt nånstans. På powder puff tycker jag både hängande och stående är snyggt men får jag välja så föredrar jag stående, ska jag själv ha en powder puff nångång så ska jag göra allt för att den ska få stående öron,lyckas det så blir jag glad men går det inte vägen så är det ju inte hela världen då de som sagt enligt rasstandarden får ha både och.

Och ja, det har med utseende att göra att man tejpar men jag tycker inte det är sjukt på nåt sätt då det inte skadar hunden. Dessutom vad gör vi inte för utseendets skull? vi trimmar, vi klipper, vi borstar... Som en paralell till hästvärlden så stubbas det man på fjordingar, manen rycks på väldigt många raser, hovar oljas, pälsen klipps och ersätts av ett täcke osv....

*KL*

Jag blir så himla frustrerad när jag läser dina inlägg. Du säger ju emot dig själv hela tiden. Du tycker att det är synd att man ska behöva trimma en hund men att behöva trimma hästen är inte synd? Jag fattar inte skillnaden?
Du skriver i ett tidigt inlägg att du trimmar din hunds öron för att det ska komma in luft, då är väl den hunden felavlad om man klipper öronen på den för att den ska må bra? Du skriver också att du klipper din hunds tassar för att du tycker att det är snyggt, att klippa hundar enligt rasstandard på utställning gör man också för att man tycker att det är snyggt, VAD ÄR SKILLNADEN?!

"jag står nog endå fast vid att man inte ska behöva trimma och klippa massa för att hunden inte ska lida, jag tycker de är fel och då är den rasen i fel land och borde va på ställen de är riktigt riktigt kallt."

Då borde din häst som måste trimmas också vara i ett annat land då eller?

Jag vet att du skriver att du inte tycker att det är fel att trimma hundar som behöver det och att om du skaffade en sån ras så skulle du också trimma för att det behövs, vad är då problemet?

Skriver man KL så är det bara ett inlägg som inte berör nån speciell.
Men jag antar detta vara till Fonen :)

Trodde först det var till mig, men inser att så var nog inte fallet.
Men då vet du nu hur KL används :)

Trimning innebär så mycket mer än att "kamma" med en underullskam. Det är bara en mikorskopisk del i det hela..

Jag begär inte att alla ska veta "allt", men innan man ger sig in i en diskussion och kritiserar något så ska man i alla fall ha baskunskaper i ämnet och vara lite påläst. Om inte, så blir det på det här viset :cool:

kl

lägger ner de här, spelar ingen roll vad ja skriver för ni går emot och hittar nåt fel i allt.

men innan man ger sig in i en diskussion och kritiserar något så ska man i alla fall ha baskunskaper i ämnet och vara lite påläst.
de enda jag tycker är att man inte ska behöva trimma hunden om man inte vill.
inte sagt de är fel och har inte kritiserat något eller någon för att den klipper eller tejpar, inte sagt de är fel på nåt sätt.

men som sagt så lägger jag ner nu, har försökt förklara så gott ja kan va jag menar och uppenbarligen är de omöjligt att diskutera med folk i denna tråden eftersom alla verkar vara så emot allt ja säger oavsett hur jag säger de eller hur jag försöker förklara de.

läs vad ja skrivit, tycker inte de är fel nånstans att klippa och trimma varken hund eller häst.

om du läser vad ja skriver om min häst så skriver jag också att jag enbart klipper när han tränas hårt och verkligen inte hinner torka, sen klipper jag endå bara halvt så han slipper täcken o sånt..inte för att de är något fel med täcken men jag vill att hästarna ska slippa de så gott de går.

Jag vet att du skriver att du inte tycker att det är fel att trimma hundar som behöver det och att om du skaffade en sån ras så skulle du också trimma för att det behövs, vad är då problemet
du har verkligen inte läst vad de är jag skrivit eller?

jag tycker utställningsmässigt de är fel att en klippt hund får bättre poäng automatiskt än en lika bra och sund hund som inte är klippt..det tycker jag är fel, desamma gäller om en bra och sund och fin hund får minus bara för att ett öra hänger lite lite fel..

vad man gör för att man vill och behöver är en annan sak, inte kritiserat någon som klipper eller trimmar och tycker inte de är fel, man får göra vad man vill med sin hund..ja respekterar dom som tycker de är viktigt att trimma för utseendets skull..inget fel med de.

Tack för hjälpen;) Trodde att jag gjorde rätt men nu vet jag då hur man ska göra:laugh:

Okej men nu är det så, acceptera eller gå inte på utställning.

kl

lägger ner de här, spelar ingen roll vad ja skriver för ni går emot och hittar nåt fel i allt.

de enda jag tycker är att man inte ska behöva trimma hunden om man inte vill.
inte sagt de är fel och har inte kritiserat något eller någon för att den klipper eller tejpar, inte sagt de är fel på nåt sätt.

men som sagt så lägger jag ner nu, har försökt förklara så gott ja kan va jag menar och uppenbarligen är de omöjligt att diskutera med folk i denna tråden eftersom alla verkar vara så emot allt ja säger oavsett hur jag säger de eller hur jag försöker förklara de.

Och inte borsta hunden heller då om man inte vill?
För det är faktiskt samma sak. Man trimmar för man ska sköta pälsen. Borstar gör man också för sköta pälsen.
Och trimma är inte det lilla du behöver göra med din hund. Det kallar jag att "ansa" lite.

Det är nog mer så att det är omöjligt att diskutera med dig. För jag tror knappt du vet själv hur du menar.

Sen är det så att utställning handlar mycket om skönhet. Och då vill man göra det där lilla extra.

Om du går på fest, så antar jag du också gör dig lite extra fin, man kan göra den liknelsen.

Och inte borsta hunden heller då om man inte vill?
För det är faktiskt samma sak. Man trimmar för man ska sköta pälsen. Borstar gör man också för sköta pälsen.
Och trimma är inte det lilla du behöver göra med din hund. Det kallar jag att "ansa" lite.

Det är nog mer så att det är omöjligt att diskutera med dig. För jag tror knappt du vet själv hur du menar.

klart man ska borsta hunden, man ska sköta om sin hund och de har jag skrivit många gånger.

och nej..om jag går ut och festar så fixar inte jag till mej nåt speciellt alls och vet många som inte gör de.
jag vet precis hur jag menar och har skrivit de många gånger nu.

Okej men nu är det så, acceptera eller gå inte på utställning.

jag accepterar och respekterar allt sånt, inte skrivit nåt annat heller..vad är de med dej liksom?

tröttsamma folk, ger upp de här och borde väl antagligen inte har varken hund eller häst eftersom jag inte kan nånting om nåt.

15912551.jpg

Jag använder först leukofix som jag sätter i öronlappen och sedan ett varv runt själva örat. Ovanpå det sätter jag sedan ett lager leukoplast för fixeringen. Behöver man extra stadga i öronlappen kan man även använda sig av avklippta tandpetare eller dyl som man sätter på lagomt avstånd ifrån varandra mellan två lager tejp.

Vart köper du det?
Har som sagt aldrig tejpat, men tänker testa.

Vård/fåfänga/onödigt obehag? För en tejpbit i örat..
Jämför det med aveln med hundar som måste förlösas med kejsarsnitt..

För att vi vill ha små söta gulliga valpar..som vi sen ska tejpa öronen på,och då är vi plötsligt både det ena och andra,vi orsakar ju den stackars valpen för obehag/fåfänga..Men aveln stödjer vi genom att köpa valpen..
Så för att om jag sätter tejp i örat,då orsakar jag ju obehag..Men den stackars tiken som inte kunde krysta fram,var det inte mer obehag för henne?

Nej,en tejpbit är inte så mycket obehag!

Om du tycker att det är ok att köpa en sådan valp av den rasen som måste avlas fram på det viset får stå för dig men jag skulle aldrig göra det. Inte heller skulle jag tejpa min hunds öron eller hänga vikter i dem. Jag tycker att det är att utsätta min hund för onödigt obehag för något som jag och hunden inte skulle ha någon nytta av.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 023
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 835
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka