Tävlingstråd för Maj

Sv: Tävlingstråd för Maj

Tack!! Ja, jag blir så imponerad av hästarna! Ena dagen nybörjarlektioner och vissa även med handikappade osv. och andra dagen tävlar med bra resultat! Dom är fantastiska!!

Jaa, Sundby har ju verkligen många fina ponnyer! Var så stolt under ponnytiden då jag och min lilla ridskole-C-ponny lyckades slå Emerson P (under hans storhetstid, vann ju championat osv) flera gånger, bla. lektionsponnymästerskapet 2003! :D

Filmer från gårdagens tävling, hoppas länkarna funkar...

Först då en halv film på den nya hästen jag red, tyvärr hittade filmaren inte REC-knappen förrän i skritten, synd! För traven är ju bäst...haha
http://internetsbakgata.no-ip.org/flash/Dressyr_120517/Ida_LB3/

Och så finprinsen då, blunda under första mellantraven tack...haha Och om ni undrar vad som händer på slutet så är det våra viljors kamp, han tycker alltid att programmet borde vara liiiite kortare...*suck*
http://internetsbakgata.no-ip.org/flash/Dressyr_120517/Ida_LA3/

Hahaha... Emmerson.... Jag kommer snarare ihåg emmaII storhetstid!!!

Ps. På iPad kan ja inte se filmerna :(

*kl*
Var i Härnösand idag och red en MsvC:1 med Ove. Han kändes verkligen jättefin och vi fick ett bra program, utan missar förutom i halten-ryggningen (som låg där det var superlöst och djupt på banan) Men annars hade jag verkligen en fin känsla genom programmet :) Var nöjd och glad och det visade sig att domaren verkade tycka om vår ritt för vi knep 73,617% :eek: vilket räckte till en seger! :love:
Kram Magda och Ove

*knapp*

Grattis till allas fina ritter! :)

Orion_x; Å vad Ball hon är! Går hon med storhästarna eller är du junior?

Idag vågade jag mig ut på en liten LB:1. Jag har inte tävlat hästen på snart två år (min tränare har tävlat henne)och hon är precis igång efter nästan ett halvårs vila (skada). Det gick helt ok måste jag väl ändå säga. En åttonde-placering av tio med 64,nånting får jag vara mer än nöjd med! Med tanke på att sist jag tävlade donnan så snittade vi ungefär 50%. :p

Vi fick sjuor nästan rakt igenom förutom ett omslag i sista mellangaloppen. Även sjuor på lösgjordhet(!?)och vägarna. Kan tillägga att domaren måste sett nått jag verkligen inte kände. :D Fast det kanske berodde på att jag inte andades mer än en gång under hela ritten. Men hästen var fin.
Näste gång tänkte jag försöka andas två gånger åtminstone. :D

Ska slänga upp nån bild på spektaklet när mitt bildprogram vill börja fungera.

*bildbomb* :o

rRNR120519081.jpg

rRNR120519138.jpg

rRNR120519149.jpg

rRNR120519168.jpg

rRNR120519200.jpg

rRNR120519235.jpg

rRNR120519308.jpg

Ni är ju jättefina! Utifrån bilderna så förstår jag verkligen att ni fått fina poäng! :bow:

*kl*
Var i Härnösand idag och red en MsvC:1 med Ove. Han kändes verkligen jättefin och vi fick ett bra program, utan missar förutom i halten-ryggningen (som låg där det var superlöst och djupt på banan) Men annars hade jag verkligen en fin känsla genom programmet :) Var nöjd och glad och det visade sig att domaren verkade tycka om vår ritt för vi knep 73,617% :eek: vilket räckte till en seger! :love:
Kram Magda och Ove

:bow: Finns det film?!

Nej, det kan inte vara samma häst för denna är en KWPN e. Renovo. ;)

Äsch, jag hänger inte upp mig på procenten - jag får vara glad för de bitarna som har lossnat lite. :) Hehe, ja jag är alldeles för slarvig! :p Blir toknervös, o sen blir det inte bättre av att Sigge då blir förvirrad av mina hjälper o inte går framåt. Hem o träna noggrannheten! :D Ja, han är en perfekt läromästare o jag är väldigt tacksam att få rida honom! :love:

Fiorano: Nej, han är inte helt lätt att sitta på och som du säger - jag kommer fel i hans takt o hämmar honom i stället för att kanalisera hans energi. Ska försöka slappna av mer o börja hänga med i hans rörelser, i stället för att knipa mig fast.. :p

Jag och Kräket var iväg igår i Borås och red två klasser för första gången denna säsong. Jag har varit anmäld till två klasser årets första två starter också, men då skippat andra klassen eftersom vi känt oss "klara" efter första. Nu sparade jag dock massor på krutet i första klassen och red fram en knapp halvtimma för att göra allt så lättsamt som möjligt.

Första klassen (LA4) kändes ganska matt, lite kompromissridning sådär med lite för lång och oengagerad häst och lite kompromissliknande vägar i framför allt förvända. Dessutom lyckades jag inte parera honom i skänkelvikningarna där vi gärna hamnar med rumpan före, men var ändå jättenöjd med att han - trots halv storm och en del kusligheter att titta på - var så samarbetsvillig och lätt att rida. Det gick att försöka styra och planera på ett skönt sätt. Och det lönade sig: 66,098% och vad jag tror är vårt personbästa någonsin i en LA-klass. Superkul! Massor av fina hästar (och mycket duktigare ryttare) med i samma klass så räckte "bara" till en tolfteplats av 28 startande - men det är skitsamma.

Inför andra klassen (Msv C1) red jag fram ännu kortare tid och testade dessutom det struliga kandaret. Fokus på "HA SKOJ" och att avbryta om det kom minsta tendens till grinighet eller trötthet. Battis kändes tvärtom finare nu, mer på bettet och mer taggad och överlag roligare att rida - mer startad i kroppen på något sätt. Testad en del fattningar och enkla byten som satt bättre än på väldigt länge och red väl fram totalt 20 minuter kanske. Det gäller att spara på energin... :D

Väl inne på banan så blev det väldigt uppenbart för mig att jag mentalt varit förberedd på att Inte rida - jag kunde inte programmet alls utan var alltid ett steg efter på något sätt. Höll på att glömma enkla bytena och vände upp som för en längning, kom på mig och sladdade in i enkla bytet = uselt och hann inte få ihop något alls inför det andra heller = nästan lika uselt. Fick ett avbrott i den ena förvända galoppen när jag superklantigt rätade upp mig och tog en kraftig halvhalt precis innan vändningen vid domaren (där man brukar göra halt i slutet av programmet). Vet inte för vilken gång i ordningen jag gör den missen (gjorde den säkert 6 ggr av 10 i gamla LA6 = jag är obildbar troligen). Dessutom passade kräket på att byta galopp i den andra förvända galoppen... :rofl: Överlag gick han och laddade för byte mest hela tiden i galoppen och var rätt "på". Jag uppskattar ju den känslan, men det såg troligen inte lika kul ut, domaren drog ner för att det såg spänt ut. Skall se om min medhjälpare filmade även den klassen, vore kul att se.

Jag var dock så nöjd med känslan av glädje och framåtbjudning och lätthet att jag var alldeles rörd och patetiskt nog nästan började grina när jag kom ut. Skrattade lite åt att det är typiskt mig att ha bästa känslan ever typ och lyckas få 52% - men blev väldigt nöjd när jag såg protokollet och insåg att vi var (precis) över 60% ändå (60,6%) trots fyra fyror på koefficient två, två femmor och ett par kommentarer om "slarvig väg"... :o Så går det när piloten inte lärt sig programmet, bara att skämmas och göra om göra rätt (och kanske rida igenom några av vägarna någon gång i alla fall innan nästa tävling.

Känns så makalöst skönt att ha brutit det hemska spöket från förra vårens hemska säsong där inget var roligt och MsvC-programmen bara blev ångest. :bow:

Här är film från LA4:

http://www.youtube.com/watch?v=PUbdAYzeF78&feature=youtu.be

Jag var också i Borås och startade Msvc:1 igår. Då min häst har gått på halvfart i april (pga överansträngd el sträckt ländrygg) och inte tränats för fullt förrän nu i maj så var det kanske lite tidigt att ta ut henne men det var ju första omgången i div 1 så det var bara att åka. Och om någon undrar så tyckte min veterinär att detta var helt ok, hästen är kollad i slutet på april.

Hur som helst, Norpan har inte varit ute på ett år och tyckte att detta var superskoj och hade nog helst velat visa domarn hur snabb hon är men hade dock en tråkmåns på ryggen som hindrade henne. Hon ser kanske inte så pigg ut som om känns när man kollar på filmen. Hade en del missar men är ändå väldigt nöjd med ritten och jag tycker att kritiken jag fick var bra och stämde överens med min känsla. Andra ökade traven blev jag lite för ivrig och tyckte att det kändes som om jag kunde få fram lite mer och då föll hon i galopp, så med facit i hand skulle jag inte ha tryckt på men men det är lätt att bli gamig ibland och någon gång får man chansa.

60.6 % blev det, samma som SaraMara ;)

Här kommer film

http://www.youtube.com/watch?v=tCb-mz9Kxe4

Tack! :)
Jag är faktiskt imponerad över att ekipaget på bilderna (dvs jag å hästen)såg så bra ut för jag har haft extrema problem med bl.a mina underskänklar innan. Nu var det inte en enda bild av 300(!)där jag hade extrema skänklar. Kanske att det Går att lära en gammal hund sitta. :D
Jag har även lärt mig att, åtminstone på träning, verkligen sitta på hästen och inte ovanför. Att jag sedan lyckades sitta ordentligt på röven ganska bra under tävling är mäkta imponerande tycker jag. Speciellt eftersom jag även har problem med den dära andningen. :angel:

Vad härligt för dig att det känns så bra! Har ju alltid hejat på dig å Battisen!

Vad fin din ritt var! :bow: Nu blir jag extra nöjd med dagen, jag hade lätt sett din ritt på betydligt högre procent än min, nu känner jag mig nästan lite mallig som fick samma resultat. :D
Hon är verkligen söt din häst, ser skönt energisk ut!

Kl

Vi red MSVB:4 hemma idag, vi ska nog inte tävla hemma mer :P
Fick 63% och kommentaren "Vilken spjuver!!! Bjuder men går iväg, för mycket bus idag!"
:rofl: han var asfin men sjukt busig, ville bara showa för publiken och ja, många gånger satt jag och garvade!
Traven var bra mestadels men i galoppen var det inte många rätt!
Jaja, bara bita ihop och komma igen! :)

Hihi ändå ganska lätt att "förlåta" sånt, är ju ändå lite härligt att dom tycker att det är kul! :)

kl

Idag var det absolut inte våran dag!
Var iväg och red en LC:1 och en LB:1 idag. Våran andra tävling.
I första klassen var hon jättespänd och jag red dåligt, fick 56% och kom näst sist.. :p

Sen var det dax för nästa klass efter 4 timmars väntan, och hon var helt tokig på framridningen, studsade och for och flög rakt upp i luften så fort jag la till skänklarna..
Precis innan vi ska in på banan reste hon sig rakt upp och ena stiglädret for av.. Men fick på det igen och red in, och bitvis var hon riktigt fin, men bitvis helt flippad. Hon stegrade flera gånger och tillslut flög stiglädret igen inne på banan så vi avbröt där..

Men det kan ju förhoppningsvis aldrig gå sämre :D

foto3_203412026.jpg

foto5_203412132.jpg

Marvin och hennes fina svarta skönhet i bakgrunden :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag, torsdag, kickar en ny omgång av Nations Cup i gång med dressyren. Det är belgiska Arville som är värd för tävlingen där ett...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka