Sv: Tävlingstråd för Maj
Jag och Kräket var iväg igår i Borås och red två klasser för första gången denna säsong. Jag har varit anmäld till två klasser årets första två starter också, men då skippat andra klassen eftersom vi känt oss "klara" efter första. Nu sparade jag dock massor på krutet i första klassen och red fram en knapp halvtimma för att göra allt så lättsamt som möjligt.
Första klassen (LA4) kändes ganska matt, lite kompromissridning sådär med lite för lång och oengagerad häst och lite kompromissliknande vägar i framför allt förvända. Dessutom lyckades jag inte parera honom i skänkelvikningarna där vi gärna hamnar med rumpan före, men var ändå jättenöjd med att han - trots halv storm och en del kusligheter att titta på - var så samarbetsvillig och lätt att rida. Det gick att försöka styra och planera på ett skönt sätt. Och det lönade sig: 66,098% och vad jag tror är vårt personbästa någonsin i en LA-klass. Superkul! Massor av fina hästar (och mycket duktigare ryttare) med i samma klass så räckte "bara" till en tolfteplats av 28 startande - men det är skitsamma.
Inför andra klassen (Msv C1) red jag fram ännu kortare tid och testade dessutom det struliga kandaret. Fokus på "HA SKOJ" och att avbryta om det kom minsta tendens till grinighet eller trötthet. Battis kändes tvärtom finare nu, mer på bettet och mer taggad och överlag roligare att rida - mer startad i kroppen på något sätt. Testad en del fattningar och enkla byten som satt bättre än på väldigt länge och red väl fram totalt 20 minuter kanske. Det gäller att spara på energin...
Väl inne på banan så blev det väldigt uppenbart för mig att jag mentalt varit förberedd på att Inte rida - jag kunde inte programmet alls utan var alltid ett steg efter på något sätt. Höll på att glömma enkla bytena och vände upp som för en längning, kom på mig och sladdade in i enkla bytet = uselt och hann inte få ihop något alls inför det andra heller = nästan lika uselt. Fick ett avbrott i den ena förvända galoppen när jag superklantigt rätade upp mig och tog en kraftig halvhalt precis innan vändningen vid domaren (där man brukar göra halt i slutet av programmet). Vet inte för vilken gång i ordningen jag gör den missen (gjorde den säkert 6 ggr av 10 i gamla LA6 = jag är obildbar troligen). Dessutom passade kräket på att byta galopp i den andra förvända galoppen...
Överlag gick han och laddade för byte mest hela tiden i galoppen och var rätt "på". Jag uppskattar ju den känslan, men det såg troligen inte lika kul ut, domaren drog ner för att det såg spänt ut. Skall se om min medhjälpare filmade även den klassen, vore kul att se.
Jag var dock så nöjd med känslan av glädje och framåtbjudning och lätthet att jag var alldeles rörd och patetiskt nog nästan började grina när jag kom ut. Skrattade lite åt att det är typiskt mig att ha bästa känslan ever typ och lyckas få 52% - men blev väldigt nöjd när jag såg protokollet och insåg att vi var (precis) över 60% ändå (60,6%) trots fyra fyror på koefficient två, två femmor och ett par kommentarer om "slarvig väg"...
Så går det när piloten inte lärt sig programmet, bara att skämmas och göra om göra rätt (och kanske rida igenom några av vägarna någon gång i alla fall innan nästa tävling.
Känns så makalöst skönt att ha brutit det hemska spöket från förra vårens hemska säsong där inget var roligt och MsvC-programmen bara blev ångest.
Här är film från LA4:
http://www.youtube.com/watch?v=PUbdAYzeF78&feature=youtu.be