Tävlingstråd för Maj

Sv: Tävlingstråd för Maj

han är nästan påwnie faktiskt (1.62 cm i passet, kanske ett par cm större numer som vuxen) - men rätt massiv. :o :D

Och jag håller med dig, väldigt välorganiserat och bra som tävlingsplats - jag är mycket nöjd!

1.62 :o då är han bara 1cm högre än min? Nä han måste vuxit en hel del mer sen han mättes sist ;)

Haha, tyvärr tror jag inte det. Men han väger nog 200 kg mer än din. Det är sällan ngn tror mig när jag säger hur liten han är, han sväljer helt klart mkt ryttare (jag är nästan 1,78 lång) tack och lov och har ju Mycket hals (både lång och bred) - så det lurar ögat. :D Hans hagkompis är 1,65 och synbart högre över manken, så på sin höjd är han nog 1,63-1,64. Men som sagt var, superbred att sitta på... :crazy: En riktig gammal hederlig arbetshäst som min sadelutprovare sade. ;)

Ha ha ha ha där ser man ;) Men om du kommer till vårt meeting i sommar så tar jag nog och kontrollmäter honom haha ha

Kul! Vi får se, min pipiga häst blev så gnällig där på en tävling för massor av år sedan när det varit stekhett länge och tyckte det var håååårt och sedan dess har jag bangat. :D Är nog hög tid att ompröva det beslutet. :o :D

Funderar på om det var vi eller en klubb som brukar hyra in sig som arrangerade då. Klubben som hyrt in sig har inte haft koll på hur man jobbar med underlaget och då vet jag folk varit missnöjda då det varit hårt. Vi har på senare år försökt jobba en hel del med att få underlaget bra, nu har vi ju drabbats av en regnförbannelse på de senaste dressyrtävlingarna. Men skulle vi ha turen att vädrets makter väljer att ha strålande sol då så kommer vi att vattna banorna på dressyrtävlingen såsom vi gör på våra hopptävlingar :)

I går var jag iväg och red andra omgången av div III.
Min och hästens andra tävling tillsammans och det var STOR skillnad från första starten. I går var hon inte ett dugg rädd för de andra hästarna inne på framridningen mer än när en häst kom lite väl nära hennes rumpa men då spände hon bara till lite grann och det släppte när jag la en volt för att flytta mig.

Klass 1: Lb:2 bed. dressyrryttartest
Första gången jag testar det här med dressyrryttartest. Bells kändes fin på framridningen och JAG kom till ridning, vad mycket lättare det blir!
På banan blev det spänt men jag gjorde mitt bästa och Bells också. Mer avspändhet kommer med rutin! Red mitt bästa och min ritt belönades med
64p och en 4placering. Superroligt!

Klass 2: Lb:2 lagklass
Började med en SUPERbra framridning, hon var så mjuk och loss och travade för en miljon. Fick lite hjälp av min tränare och det var underbart.
Sen åkte kavajen på och ja allt försvann ur skallen och det blev mest pannkaka. Vi var båda lite trötta och det blev grova missar i galoppen i form av att jag var tvungen att trycka till lite med sporren då hon inte tog sätet och då slog hon och blev sen upprörd resten av galoppen. Hade dessutom trav inslag i ökade skritten som vi ALDRIG haft. Men det är inte hästens fel någonstans, bara mitt eftersom jag slutade rida och bara försökte åka häst.
Men det som var bra belönades med 7or men sen var det katastrofpoäng.
Domaren dömde bra och rättvist. Nu ska vi öva ännu mera övergångar så ska vi se att det blir ännu bättre till nästa start!

379270_10150855043804093_603454092_9702865_278011920_n_203360681.jpg

287_203368816.jpg

Innan min kära tränare kom och "skällde på mig" för mina fladrande armbågar :P

Det kan det ha varit, jag har dålig koll, var evigheter sedan. :D Helt klart läge att prova igen alltså. :D

KL

En LA:1 med 6-åringen. Jättefint travprogram - men sen kom galoppen :angel: Nollor förvända (med koff. 2) 3: or på två fattningar (fel galopp...) 3:a mellangalopp (haha högt bedömt må jag säga!) etc...

55% haha!!! :D Äh.. han är bäst ändå!

http://www.videofy.me/v/519789

dsc_3236_203429188.jpg

Man kan ju inte vinna jämt! Och är man inte bäst kan man iaf vara snyggast! :angel: Snygg är han ju! :d

Vi var ute på dressyrtävling i helgen, LC:1 och LB:1.
Satsade på över 53%, då vi legat på 51% tidigare...

I LCn fick jag henne avspänd och fin på framridningen och så ridbar som hon var på banan har hon aldrig varit innan (iofs, bara varit innanför dressyrstaket 3 ggr tidigare). Sen är hon ju ostadig och öppen i formen, bitvis helt över tygel, men det är hon ju hemma också, och det blir bättre och bättre.
Vi fick 58,14% och 7or på övergångarna i serpentinerna, fria skritten och en galoppvolt (där hon brukar försöka rymma annars). Jättenöjd!

Efter 4 timmars väntan var det dax för LBn, och jag trodde att jag inte skulle behöva rida fram lika länge. Eller hur, hon var jättespänd och jag hann inte få henne lösgjord till jag skulle in på banan. Dessutom såg jag sen på tiden i kameran att jag blev inkallad 10 minuter för tidigt. :p
Hon kändes mer som hon gjort tidigare på banan, gick inte riktigt fram för skänkeln, gick emot handen och struntade lite i vart jag styrde...
53,10% blev resultatet och därmed var ju målet uppnått, men då kändes det inte alls lika bra längre...

Nåja, det blir ju bättre och vi kämpar på hemma. Nu går det iaf framåt för varje gång och det är roligt att dressyra igen! :love:

Bildbomb från LBn:
Såhär gör man halt enligt Chatsi:
0431.jpg

0441.jpg

Spänd...
0491.jpg

0691.jpg

0371.jpg

Håller med föregående talare, han var ju säkert snyggast! :D
Kommer bli galet bra den där när han mognat på sig lite! :D

Kram

*KL*

I söndags var vi och red vår andra MsvB2, det gick sämre än förra och jag borde förmodligen vara missnöjd med 59,3% och med att komma sist men jag kan inte vara det. Visst det hade varit roligare att få lite mer poäng men det var svårare denna gången, läskig, låg kortsidesläktarre och ett ridhus vi aldrig varit i tidigare. Bytena blev små skutt med antydan till bock och han kan definitivt böja sig mer i skolorna. Matte var dessutom klantig nog att rida en för liten galoppvolt, hur det nu är möjligt med tanke på att de ska vara 8 m.
Visst kna vi bättre men med tanke på hur det blev är jag riktigt nöjd med att vi tog oss igenom utan stora katastrofer och vi är ju bara med för att se och lära.

Nu blir det ett par MsvC2 starter hu då måste vi göra bakdelsvändnignar igen, det var evigheter sen vi gjorde dett på tävling.

*Kl*
Var på en rätt rörig tävlingsplats i helgen så jag måste gnälla lite:devil:. Är inte så jätteförtjust i att tävla där pga att parkeringen är på asfalt och det blir snorhalt om det regnar dvs mindre roligt när man har en häst som är både klumpig och lite lagom hetsig på och av transporten. (Då kör jag hellre fast på en lerig parkering :o). Men allt det andra har i det stora hela alltid varit bra tidigare gånger jag varit där. Nu var det total brist på funktionärer både på parkeringen och framridningen. Fanns inte en enda funktionär vid framridningen och fel folk blev insläppta på banan och vissa fick rida på banorna i pauserna, andra inte och folk fick startsignal för tidigt trots fasta starttider (utan att bli tillfrågade om det var ok) och det var bara allmänt rörigt. Jag fick båda mina protokoll felräknade och dom räknade dessutom fel på antalet placerade i en klass och plockade bort ett par stycken direkt innan prisutdelningen. Ok att det sällan flyter perfekt när saker är ideellt organiserade men det verkade som att ingen visste vem dom skulle fråga om saker dom inte visste utan det improviserades hej vilt.
Men det var i alla fall fint väder och hästen var riktigt fin:love: trots att jag flåsade som en sumobrottare pga allergi och förkylning. :o

Men ALLVARLIGT Marvin!:eek::eek: Hur kan du ens TRO att du ska få högre poäng när du rider dressyr med pullargrimma???;):D

Skojar förstås till 99% men ligger lite i det faktiskt...domare är människor (även fast det är svårt att tro då dom borde vara robotar, tror faktiskt att det är ett av kraven för att få gå kursen??:angel:) och ser ju att ni inte är så dressyriga så du får inga gratispoäng trots att Chatzi är den vackraste av alla vackra för DET är hon!:love:

Det som syns på bilderna är nog inte att hon struntar så mycket i dig som att du struntar i att ta TAG i tyglarna o få kontakt med henne? Korta upp tygeln, sätt dig på arslet o RID alla rörelser!:banana:

Vet du Chasmir, detta inlägget visar att du har självdistans och är en äkta hästtjej som älskar din häst o DET hedrar dig!:banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag, torsdag, kickar en ny omgång av Nations Cup i gång med dressyren. Det är belgiska Arville som är värd för tävlingen där ett...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka