Tävlingstråd för Maj

Sv: Tävlingstråd för Maj

Grattis va roligt:laugh:
Det är desto roligare med kvittona när man kämpar sådär!

Tack! Ja det kändes riktigt bra faktiskt. I helgen blir det träning på LB:1, som jag tycker är lite enklare att rida bra igenom, och nästa helg är det som sagt final. Blir lite extra kul för den hålls på min gamla hemmaklubb :)

Grattis alla till fina resultat! :banana:

Själv var jag på programridning idag, LC:2 och LB:1. (Ägaren skulle egentligen ha ridit LCn, men vi gjorde ett ryttarbyte då hon drog på sig en sträckning i början av veckan.) Hästen kändes super på framridningen, han gick FRAM o var pigg o glad! :D Tyvärr lyckades jag inte riktigt med att förvalta det till banan, jag tror jag spänner mig o då backar han av. Galoppen som funkade bra sist funkade inge alls idag, pålle undrade nog vad jag gjorde där uppe :angel:

Fick 56% i LC2an, blev lite besviken på mig själv att jag inte kunde prestera bättre men som domaren skrev, "stundtals mkt bra men ojämnheten straffar sig". Brist på framåtbjudning drar såklart ner betyget. Fick betyg 5 på 3 av 5 koeff. Däremot fick jag tre 7or som jag är glad över! :D

I LB:1 fick jag 56,90%, hade spö denna gång (eftersom det inte är tävling så var det tillåtet). Jag hade glappande tyglar o får inte till det ridmässigt. Galoppen gick som sagt inge bra, kändes som vi trampade vatten stundtals. :p I slutet fick han helt plötsligt turbo!

Film från LB:1

Jag tycker det går sakta men säkert åt rätt håll, men jag har mkt att jobba på. Främst behöver jag bli bättre ridtekniskt, o hitta dragläget! Vara mer noggrann. Hästen kan bevisligen, han har gått på 68% med bättre ryttare ;) Nu är nästa sikte inställt på lokaltävling i juni, ska se till att slå mig själv! :D

Vilken fin häst! Han rör sig riktigt trevlig:). Se upp så du inte hamnar bakom honom hela tiden bara-gissar dock att han inte är helt jättelätt att sitta på. När du får igenom honom bättre och har honom mer inramad så kommer det bli bra-är bara att träna på:).

Jag håller med feel, var det inte nån buke-tjej som hade en Briar som hette Siem? Såg också ut sådär med höga strumpor.

aprilia: Jättefin häst och jag kan nog tycka att 56,9% var lite väl tufft i den klassen. Lite högre skulle du haft. Största problemet är att du slarvar med vägarna!:mad:;). Gör allting där det SKA vara, t ex fatta galopp VID bokstaven om det står så, gör en 15 m volt o inte 11 eller 18 osv osv. Om du rider prydligt o noggrant så har du råd med missar och tänk på att det är hela tiden NYA bedömningspunkter så missar du en så rid ännu bättre på nästa då!

Tror du kommer få mycket roligt om du får fortsätta rida den hästen!:banana:

*kl*

Efter att ha tagit lite ofrivillig "vintervila" så har jag startat 3 ggr, sa ju till mej själv att går det "lika för mej som henne, ska jag skippa LA å gå ner på LB igen"- på sista tävlingen i höstas och jag fick samma procent som den jag tittat på = ner på LB igen...

De två tidigare starterna i april gav 60% (LB:2) resp 58,4% (LB:3) men så ställde vi upp i Litens "paradklass" LB:1 i söndags, starttider och en domare som faktiskt HÖLL dem, så när jag kommer in på banan så fick jag nästan 2-3 min innan startsignal, vilket gjorde att jag kunde komma till ridning även på banan innan startsignal. Han tar nämligen inte min framåtdrivning när vi kommer in på banan (han är jättefin på framridningen) antagligen ändrar jag mej på nåt "sätt" när jag kommer in på banan... Men som sagt iaf efter ihärdigt galopperande med en häst som sparkade en sådär 20 ggr minst mot skänkeln så "gav" han sej och tog den iaf...
Så för första gången fick jag hästen att tänka FRAMÅT ;) Vilket gav en riktigt bra ritt (känslan hos mej iaf) och resulterade i 66,2%, startade som nr 4 och ledde klassen tills efter pausen, då åkte jag ner, och sen låg jag 3a när de 2 sista ryttarna red men visste vilka de va så då visste jag även att jag skulle åka ner och mkt riktigt blev det en 5e plats =)
Så nu vet jag mer hur jag ska tänka på banan =) Men skippar fortfarande LA då jag verkligen inte får till skänkelvikningen för vänster skänkel, utan är "modig" nog att ge mej på MSV C nästa gång ist ;) Men som jag sa till tränaren, kan jag rida LB/LA på 56-58% kan jag lika gärna rida MSV C på samma ;) Det är ju mest framåtbjudningen det brister i...

Fick fatt på lite bilder från tävlingen, blir glad när jag tittar på dom för den är sån stor skillnad på både honom och mig!
mh4_203048155.jpg
mh5_203048241.jpg

Och såhär glad är man efter en lyckad ritt ^^
mh7_203046650.jpg

kl
Var i Fagereke och red LC:1 och LB:1 igår. Hade hoppats på att vi iaf skulle göra lite bättre ifrån oss än sist. Dock hade jag inte räknat med denna uppryckning. LC:1 var hon superfin i. Inga missar, bra vägar, kunde bara önskar liiiite bättre travökning. 68,15% och en andraplats.

I LB:1 satte jag ribban lite högre för jag tänkte hon skulle gå lite mer engagerat och lite mer tryck. Gick hyfsat genom travprogrammet. Lite vingligt då hon aldrig ridit igenom programmet innan och trodde hon skulle snett igenom efter vi ridit upp från domaren. Sen kom vi till galoppen.... Vänster gick hyfsat, bara en lite tidig fattning. Höger fattade hon först fel, rättade men volten blev lite för sen.. Mellangaloppen fick hon nog i, gjorde ett bocksprång, ett byte och gjorde halt i upptaget ner till trav:angel: så jag fick kicka igång henne. Nej hon är inte alls en ponnymadame:angel::grin: trodde vi kunde åka hem efter den ritten, men vi fick 64,83% och en andraplats till:eek: det som var bra, var tydligen bra:D

Så kan lugnt säga att jag är supernöjd med gårdagen.

33060052.jpg

33060053.jpg

Bra jobbat! Kul att det går så bra för er. Såg även att Sundbys lag med ridskoleekipage kom tvåa i senaste omgången av div 1 på ponny. Det skulle vara intressant att läsa om hur vissa ridskolor lyckas ta fram så bra ekipage.

Bra jobbat! Kul att det går så bra för er. Såg även att Sundbys lag med ridskoleekipage kom tvåa i senaste omgången av div 1 på ponny. Det skulle vara intressant att läsa om hur vissa ridskolor lyckas ta fram så bra ekipage.

Sundby har ju även haft SMvinnare i dressyr :love: (Emma ll kat C, 1987) så de har ju rätt lång tradition av att ha bra "dressyrponnys"...

Och jodå även Emma ll gick faktiskt på lektion, jag har ridit henne (iaf EN gång ;) under den tiden hon var som bäst =)

Jaså, det visste jag inte! De har ju otroligt bra stam på alla sina ponnyer så helt förvånande är det kanske inte, men det räcker ju inte enbart med att ha bra hästar. Roligt att hon gick lektion hela tiden också. Jag vet att de som tävlas mest inte går supermycket lektioner, men de går tillräckligt för att räknas som lektionsponnyer enligt SVRF.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag, torsdag, kickar en ny omgång av Nations Cup i gång med dressyren. Det är belgiska Arville som är värd för tävlingen där ett...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka