Tävlingstråd augusti 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävlingstråd augusti 2011

Okey, ja men om det skett så sällan så kan det ju bara vara ren otur på dagsformen. Hade en häst på prov nyligen som imellanåt kunde fiffla med tungan imellanåt. Men på din verkar det mest bara va ren otur eftersom det inte hänt innan så då är det ju inte samma sak.

KL
Min donna debuterade LA i helgen, visserligen bara LA:1, och på kort bana.
Hon blev placerad med 63,95 % och 8:a på gångarter. Resten 7:or på kofficienterna och det tycker jag var riktigt kul!
Några i domarens ögon "missar" men som var planerade från vår sida, min och ryttarens.
Vi har inte lärt henne rygga.
Hon har för stor galopp för att gå på kort bana.
Hon öste inte på utan tog hjälperna i övergångarna lite väl tydligt, vilket blir avdrag, men glädjer oss då hon tidigare varit svår att reglera inne på banan.

Bra dömt av domaren, liksom förra starten. Jag har ju inte varit ute och tävlat på några år, men det känns som domarna vågar variera mer i poängskalan.:)

Nu har hon gått 5 LB med 64-68 % och denna klassen.
Om allt går som planerat, blir nästa start en LA:3.

Så de ger inte gångartspoängen efter hur man har ridit t. ex ökningarna mm:confused:

Varför i heela friden rider du inte själv:crazy:

Du skulle klara av det minst lika bra- du... som rider henne dagligen:love:

Nej. Det verkar inte som gångartspoängen endast bedöms på mellan och ökade gångarter. Valacken ex, hade ofta 8:or där, men har ALDRIG under hela sin tävlingskarriär fått en 8 på gångarter.
Jag ska läsa igenom hela den bedömningspunkten med koff.

Nu hade hon högre betyg på de andra linjerna och visade även upp sin rörelse och mekanik i ex volterna och i överiga delar i programmet.

Jag rider inte själv på tävling pga att jag inte ännu kommer klara av ifall hon blir arg på framridnignen eller inne på banan. Har man varit så rädd som jag varit, så tar det tid att komma över. Och jag måste göra det i min egen takt. Ex i november vågade jag inte ens galoppera ute, eller rida ut själv..:crazy:
Men det gör jag nu.
Sakta, sakta tar jag mig igenom detta och jag tar inga risker.
Min donna pendlar ju mellan att vara riktigt skarp, eller explosiv eller ängslig. Hon blir även rädd för att ex bara fatta galopp, om hon kommer för mycket under sig, så man måste ha en jättefeeling hela tiden när man rider och göra ständiga avvägningar och bedömningar.
Och numera, våga sätta emot och höja kraven.

I söndags var det en fajt bara att fläta manen, då hon försökte trycka ner mig från pallen eller sparka bort den med frambenen..:rofl:
Men det kan jag skratta åt nu. Bättre att hon får ut sitt på andra sätt än när man rider.
Lilla söta "argan". Både hemma och på tävlingsplats skriker hon så fort hon hör min röst.:love:

Men du har nog rätt i det du skriver. Jag skulle i TEORIN klara det lika bra jag. Det säger alla min vänner, och även det som sett mig rida henne nu. Det är svårt för andra att förstå.

Men det är väl klart att det inte är utifrån ökningarna de inte bedömer gångarterna.
Det ska ju vara takt, renhet, vägvinnande o.s.v. o.s.v. Min häst är ingen gångartshäst, och jag tvivlar på att vi kommer få en åtta på gångarts-punkten, mest p.g.a. galoppen faktiskt, ändå vi får nästan alltid 8:or på mellantrav o ökad trav, ibland mellangalopp o ökad galopp - om jag kommer ihåg hur man gör och inte släpper ut honom så han sticker iväg med valfri bog.

Jag skrev ökningarna mm.
Alltså hela registret.

Mimus. Förlåt. Jag visst inte att läget hade varit så illa.
Då förstår jag o bara hoppas på bättring.:banana:

Grattis!

Måste ju vara toppen nu när MS har flyttat åt 'ditt håll'! :)

Grattis till finfint resultat! LA:3 är ju ett betydligt bättre program för de yngre hästarna, större och schysstare linjer. LA:1 begriper jag nästan inte hur man kan ha på storhäst tävlingar, jag tycker det är ett typiskt ponny-program ;).

rillealedal.jpg

Alltså Bräk, vilken HÄRLIG häst du har fått tag i! Kan du klona honom för jag vill ha en med....:banana:

Eller hur?! :D jag har fler förfrågningar så jag får väl bli typ forskare och hålla honom vid liv så jag kan spara DNA till framtiden! Igår var han sjukt dyr, red igenom b4 o han var så fin, satte varenda byte! Lille gubben, en lugn vecka gjorde susen!

kl

Tävlade förra söndagen och startade min andra St. Geroge. Gjorde en grov miss (förlorade ca 8 poäng då det var koefficient och blev räknat som en felridning) och sabbade alla piruetter (där vi normalt sätter 8or). Slutade på 64.47% och en tredjeplacering. Future here we come!

Grattis, vilken otroligt fin häst du har och vad roligt det är att det går bra.
Förstår att LA1 inte känns som det optimala brogrammet för henne, LA3 passar säkert mcyekt bättre, för ig och Robban var det tvärt om, LA3 var verkligen hatprorammet men LA1 kändes OK, han har är ju en lite annat typ av häst (dvs mycket mindre och rör sig inte i närheten av var Birkus gör)

Ska väl rapportera själv också. Jag var i Överby i söndags (MsvC1) och fick åka ensam då sambon red dressyrtränings samma tid som ajg skulle starta. I de lägen är jag rätt stolt över min häst, inte för att han stpår exemlpariskt stilla men han är ändå hela tiden lätt att ha att göra mig och jag behäver aldrig oroa mig för att saker inte ska fungera med, urlastning, påklädninge och lastning. Däremot är det lite halvtrist att åka ensam.

Framridningen gick bra han kändes jättefin men blev lite väl laddad på slutet en galoppfattning ur skritt blev mer en explosition och det hängde med lite in på banan. Inte så att han kändes stark egentligen men han missförstod mig lite väl många gånger och gjorde antydningar till galoppfattningar där de inte skulle vara. Det kändes dock mer som missförstånd än att han var busig elelr ville dra så jag vartrots allt nöjd med känslan. Dock drog det ju ner en del på poängen och vi landade på 60.7%, första utanför placering. Poängen hade gärna fåt vara lite högre för att jag skulle känna mig helnöjdmen känslan var som sagt bra så jag är ändå nöjd med dagen.

Nu dröjer det 3 veckor till nästa gång som är på Wallstanäs, nära och bra det också :).

Letar även en MsvB2 medl jus och lyckta.- Jag hade ju bestämt mig föär att våga starta en sån trots att bytena väl inte sitter till 100% bara för att det är kul men det finns ju inte en enda på hela hösten vad jag kan hitta. Breccias inlägg fick mig iofs att börja snegla på MsvB4 men riktigt så modig är jag nog inte.

Du får åka på meeting till Vansbro! På fredagen är det b:2 :)
Annars får du hoppas på att ngn av alla Strömsholm kvällstävlingar blir b:2 :)

Tack för tipset, men jag måste erkänna att varken 30 mil till Vansbro eller 17 till Strömsholm för en kvällstävlings känns speciellt lockande. Tanken var ju att starta en bara för skojs skull och varken tid eller penga mässigt känns Strömsholm och Vansbro speciellt kul.

Jag känner att B4an är SJUKT mycket lättare än B3an, herre gud vilket program :confused:
B2 skulle jag kanske också tycka funkar, men B3, gud nej. Mitt mål för nästa år är ju att rida senior DM o det går i MSVB:5 och just nu känns det så sjukt möjligt :)
Jag är supernära att anmäla mig till vår hemmatävling nu, det skulle va så kul! :D Har inte tävlat sen öland, tre? veckor sen :angel: får abstinens!
Just nu sitter jag o funderar på om det går att lyfta bort efteranmälningsavgiften på sin egen tävling... :angel:

Senast ändrad:

Instämmer i att B4 se betydligt mer lockande ut än B3, det ser mer än lovligt knepigt ut. B2 känns dock som det givna debutprogrammet så jag får väl vänta till våren och hoppas att det finns några då. MsvC programmen duger bra egentligen, det är ju inte direkt så att vi inte har nått att jobba med i dem.

Men seriöst asså.... finns det ngn i hela världen som gillar Msv b:3:confused:
vidrigt program!

jag tycker det verkar vidrigt, aldrig ridit det eller så, däremot blev jag starkt nedröstad när jag tyckte b4 var enklare än b3 haha.

Jag tycker åxå 4 är lättare än 3 :D
Men b:3 har ju varit ett ständigt problem program och gjorts om massor med ggr. Minns att det har funnits många versioner inför varje gång de gjorts om. Stod ju tidigare på hogsta, så jag hade koll då :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu börjar nedräkningen – 50 dagar kvar till OS i Paris. De tre olympiska grenarna, dressyr, hoppning och fälttävlan, kommer äga rum i...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka