Tävlingstråd augusti 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävlingstråd augusti 2011

Jag gick med Donnerstein och försökte snegla efter dig på parkeringen, men vi hann nog åka innan du kom...Synd på felridningen!! Eller onödigt kanske man ska säga ;)

Ses på söndag! Jag är speaker så du kan väl vinka till mig under ritten lite då och då? ;)

Ja onödigt är nog rätta ordet, och ännu mer onödigt att inte kunna fortsätta att rida ordentligt efteråt. Men nån gång kanske jag lär mig. Jag ska försöka låta bli att vinka till dig under ritten, kan tänka mig att det har ungefär samma effekt som en felridning

knapp.
är i upplösningstillstånd efter helgens tävling...

allsvenskan div1 omg1. msv b :4

Kändes toppen i flera dagar innan, kändes toppen i början på framridningen.
Helt plötsligt börjar hästen leka med betten, oprovocerat...har aldrig gjort så tidigare... tungan ut i tid o otid. men verkade inte direkt störd av ngt... utan typ som hyss... uttråkad? varmt? kissnödig? flugor som surra runt öronen?
lagom till att vi skulle in på banan så hade jag tappat all känsla, elasticiteten mellan hand -skänkel va som bortblåst... piss känsla.
bet ihop, red programet. Inga direkta missar (1 av 4 byten sket sig) men allt va halv kasst... för i varje moment va tungan ute som en slips... så i princip 5 på varje punkt.. fick dock en 7 på ett fint byte....

kände mig såhär efter ritten ->:mad::devil::mad:
känner mig så här nu ->:cry::confused::cry::crazy:

knapp.
är i upplösningstillstånd efter helgens tävling...

allsvenskan div1 omg1. msv b :4

Kändes toppen i flera dagar innan, kändes toppen i början på framridningen.
Helt plötsligt börjar hästen leka med betten, oprovocerat...har aldrig gjort så tidigare... tungan ut i tid o otid. men verkade inte direkt störd av ngt... utan typ som hyss... uttråkad? varmt? kissnödig? flugor som surra runt öronen?
lagom till att vi skulle in på banan så hade jag tappat all känsla, elasticiteten mellan hand -skänkel va som bortblåst... piss känsla.
bet ihop, red programet. Inga direkta missar (1 av 4 byten sket sig) men allt va halv kasst... för i varje moment va tungan ute som en slips... så i princip 5 på varje punkt.. fick dock en 7 på ett fint byte....

kände mig såhär efter ritten ->:mad::devil::mad:
känner mig så här nu ->:cry::confused::cry::crazy:

Hmm nu har jag läst en massa av dina tävlingsrecensioner och på typ varje tävling så skriver du:

kanon och fantastisk på framridningen och när vi kom in på banan så försvann allt och jag fick typ 50% .

Nu måste du ju fundera på.

1. Händer det nått med dig? Brukar du filma? Rider du likadant eller ändrar du på saker?

2. Om inte.. vad händer med hästen?

3. Om svaret är vet inte eller inget eller nä på ovanstående, kan du tex få din tränare att rida en/ett par tävlingar för att se vad som händer?

Rasmus Bondegaard red väl sin frus nya häst på tävling för att bättre kunna hjälpa henne på träning för att det är lättare om han själv vet vad som händer på tävling då det är svårt att förklara känslan till en annan person.

tack att du tog tig tid.
vi filmar alltid mina ritter och efter tävlingen en lång genomgång med tränare som kollar film och läser protokoll. händer att hon följer med och tittar live också.
Det man kan konstatera är att hästen är het och har mkt nerv, har svårt för i princip allt. Det min tränare säger är att han är en svår häst. Kanske för svår för mig, eller helt enkelt inte lämpad för tävlaingsridning....
Man måste verkligen ha tungan rätt i mun för att göra grejerna... inget åka-häst. Så troligtvis måste jag rida bättre och inte spänna bågen innan på framridningen.... Men när jag fegrider, så ser han rätt tråkig ut och jag får komentarer så som att han ser oangagerad ut.

Vi har iallafall konstaterat att varje gång jag tävlar så hittar han på nya hyss, jag ligger alltid steget efter. När vi löst ett problem dyker nästa upp...

vi har disskuterat att hon borde starta honom ngr ggr. så hoppas hon gör det här i höst.

Att låta hästen starta under annan ryttare låter som en bra idé. Så gjorde vi med en häst jag hade för några år sedan, hon gick bra på tävling med mig till att börja med, sedan blev hon opåverkbar, stökade omkring, hittade på saker. Tränaren startade henne några klasser och det blev bättre, men det slutade med att jag sålde hästen eftersom det blev för svårt för mig.

Du är ute och tävlar en del väl, alltså hästen har ganska mycket tävlingsvana? För en del hästar visar ju sin spändhet på sådana sätt medans andra "stirrar omkring".

Jag är mkt sugen på låta tränare tävla. Hon ska bara lyckas hitta den tiden. (upptagen kvinna)

När jag köpte honom för 4,5 år sedan va han visad som 4åring och tävlad en LB typ som 6 åring.

Så jag startade honom några LA under hösten 2009. Han skötte sig jätte fint. Hel lugn. och vi var typ 1 poäng utanför placering varje gång bara för att jag red fel jämnt... har svårt att lära mig de där LB/LA klasserna:p

Sen så har vi hårdtränat och ju bättre han går hemma ju sämre går han på tävling.:(
Att tänka på hur mkt vi har ändrat i ridningen sista året så kasnke jag får se detta som ett år med svacka? Han är starkare och starkar... men med allt detta bus så kommer jag ingenstans. det hjälper inte att rida la/msv c utan han måste sättas i arbete och ha att göra... så jag vet inte om man ska starta msv a, vi är ju kvalade... men känner mig inte så suen på starta st.georg när han går på skit % i msv b.....

Man får ju ofta svackor när man är lite "mellan" klasserna, förstår du hur jag menar? Alltså när jag träningsmässigt är mellan MsvC och MsvB så kan restultaten i MsvC försämras eftersom fokusen har varit mycket på tex att få till bra byten för att kunna kliva upp en klass. Samma mellan MsvB- MsvA. Vet väldigt många som får sådana svackor för att sedan när man kommer ur det så blir resultaten bättre i både den lägre och den högre klassen.

Sedan kan det ju vara lite så att hästen är i bättre trim, har bättre ork och kondis, käkar lite mer mat (?) och har därmed lite mer energi över att hitta på hyss?

du resonerar som jag.
Hästen är i topp kondition och har otroligt bra ridbarhet och bara går o går o går... dessutom som sagt ett busfrö... så det går nog mkt energi åt att hitta på nya hyss som driver hans matte till vansinne...

jag hoppas komma ur denna svacka snarast. och genom att det inte finns ngt prbelm i träningsridningen så fortsätter jag att tävla massor. det är ju ändå bra för min rutin så att säga. Jag menar, nuförtiden packar jag på 20 min, knoppar på 10 min och är aldrig nervös. Rider som vanligt.
Förut var jag virrig och lätt hysterisk i veckor innan start!

Oavsett kommer detta häst inte säljas, men jag hoppas att jag inte behöver pensionera honom från tävlandet än. Han och jag ska ju rida intemedier... det är ju min plan:p

Jag är mkt sugen på låta tränare tävla. Hon ska bara lyckas hitta den tiden. (upptagen kvinna)

När jag köpte honom för 4,5 år sedan va han visad som 4åring och tävlad en LB typ som 6 åring.

Så jag startade honom några LA under hösten 2009. Han skötte sig jätte fint. Hel lugn. och vi var typ 1 poäng utanför placering varje gång bara för att jag red fel jämnt... har svårt att lära mig de där LB/LA klasserna:p

Sen så har vi hårdtränat och ju bättre han går hemma ju sämre går han på tävling.:(
Att tänka på hur mkt vi har ändrat i ridningen sista året så kasnke jag får se detta som ett år med svacka? Han är starkare och starkar... men med allt detta bus så kommer jag ingenstans. det hjälper inte att rida la/msv c utan han måste sättas i arbete och ha att göra... så jag vet inte om man ska starta msv a, vi är ju kvalade... men känner mig inte så suen på starta st.georg när han går på skit % i msv b.....

Men du det där låter ju oerhört märkligt (det fetmarkerade) vad tror du det beror på?

Hoppas din tränare får tid med att få in en tävling, eller varför inte bara hyra in en duktig pilot en tävling som inte har en massa förutfattade meningar eller känslor angående hästen att den är si och så , bara för att se vad som händer?

du resonerar som jag.
Hästen är i topp kondition och har otroligt bra ridbarhet och bara går o går o går... dessutom som sagt ett busfrö... så det går nog mkt energi åt att hitta på nya hyss som driver hans matte till vansinne...

jag hoppas komma ur denna svacka snarast. och genom att det inte finns ngt prbelm i träningsridningen så fortsätter jag att tävla massor. det är ju ändå bra för min rutin så att säga. Jag menar, nuförtiden packar jag på 20 min, knoppar på 10 min och är aldrig nervös. Rider som vanligt.
Förut var jag virrig och lätt hysterisk i veckor innan start!

Oavsett kommer detta häst inte säljas, men jag hoppas att jag inte behöver pensionera honom från tävlandet än. Han och jag ska ju rida intemedier... det är ju min plan:p

Jag måste säga att jag beundrar din kämparanda :) Du lägger ju verkligen ner tid på detta tillsammans med din tränare. Sen..... inte många som skulle skriva ut sina dåliga procent gång på gång.. de flesta håller käften tills dom är placerade ;) Hoppas verkligen det löser sig för Er i framtiden!

:bow:

Men du det där låter ju oerhört märkligt (det fetmarkerade) vad tror du det beror på?

Hoppas din tränare får tid med att få in en tävling, eller varför inte bara hyra in en duktig pilot en tävling som inte har en massa förutfattade meningar eller känslor angående hästen att den är si och så , bara för att se vad som händer?

Helt ärligt så tror jag det beror på att jag sätter lite mkt tryck i honom. Han blir lixom aningens ojämn i sin bjudning. Alltså han har två lägen framåt och sken... jag rider ihop honom till ett läge där jag kan driva och rida framåt. Sen inne på banan slinker han undan genom att trycka upp nacken ngt och sänka ryggen. I de läget kommer jag inte åt honom...

Jag hoppas verkligen att min tränare kan ta sig tid i höst o hinna starta ngn msv c på honom så att hon sen kan starta msv b. för det är igentligen där vi behöver hjälpen.
Det finns ingen annan som i dagsläget får rida min häst, särkillt inte ngn "duktig" och särskillt inte ngn "tävlingsryttare".

Jag kämpar för att jag är en tävlingsmänniska! Och jag ska faaan med lyckas. Om inte på denna häst så på nästa:devil:

Tack:D
Sen så skriver jag faktiskt inte alla resultat här... det blir lite när jag orkar... men det är många dåliga och låga resultat... Men det är faktiskt inte så att jag skäms över de resultaten.
Jag vet att jag inte är obegåva och jag vet att jag har en riktigt fin häst... kombinationen på tävling verkar dock inte optimal... just nu....
Det vore så häftigt att få komma hem nöjd ibland! o vinna rosetter!

Låter som du borde rida honom lite lägre o rundare o även på tävling.

att han kommer upp på tävling om du rider med mer tryck är inget konstigt.

försök att hitta ett ngt mindre lagomt tryck:

bara mitt spåneri såhär om morgonen::angel:

i know, tack för rådet... men jag gör typ så men uppenbarligen utan att lyckas...

Det där att hitta lagom tryck, vart beställer man den funktionen? hehehe...

Fått förklarat vad som hände i lördags av equiperapeten som jag och min tränare sammarbetar med...
hon fick se filmen och känna på honom. (hon beh. honom ca var 4 vecka)
"tungan sitter fast i tungbenet som i sin tur sitter fast i skuldran och frambenen. Så det är inte ett dugg konstigt att han håller på med munnen och tungan pga av svagheten i framkärran" "han gör så gott han kan"

Vad har han för svaghet fram? (frågar för att jag har en häst som lätt styvnar till bogmusklerna och funderar över samband mellan olika saker jag också.)

Med svaghet menar jag att det området på hästen är det han själv har svårt att hålla reda på. Speciell frambensmotorik...
Hästen har inte jobbat korrekt på tygeln under stor del av sitt liv. Han är stor och lite dålig balans och Vad jag fattat så har det ett sammband. men han har löst det på bästa sätt.
Hästen har ingen skada, varken gamal eller ny. Utan är oliksidig så som alla andra.

Den har aldrig gjort såhär... ganska bra häst avseende munnen kan jag nog säga. och självklart är han regelbundet kollad i munnen av en vet som jobbar som tandis som jag och stor del av eliten litar på. Och självklart kollade jag efter sår o annat...
Jag litar på mina mentorer...
Hoppas på att detta problem löser sig snabbt så jag kan återgå till att jobba på alla andra svårigheter vi ställs inför...:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 303
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 5 augusti, Måndag Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal... Men vi deltagare är lydiga medborgare och...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu börjar nedräkningen – 50 dagar kvar till OS i Paris. De tre olympiska grenarna, dressyr, hoppning och fälttävlan, kommer äga rum i...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka