Tävling-rätta mig om jag har fel...

Vaniljvisp

Trådstartare
Jag försöker verkligen sätt mig in tävlingregler, klasser och hela den djungeln, och har då kommit fram till detta;
C-klass; där ingår lätt klass och öppen klass, och här tävlar man så
länge man inte får över 5,0?
B-klass; nästa steg enligt kval nivån
A-klass; -"-

Och för att starta lätt+öppen klass behöver man; ryttarlicens (genom lokalkubb) och hästlicens (genom SIF)

Har jag förstått det rätt? Eller är det;
Lätt klass
Öppen klass
C-klass
B-klass
A-klass?

Jag har läst o läst på SIFs hemsida och fick ihop det till detta, nu måste jag bara höra med alla er "tävlingsveteraner" :bow:;)om detta stämmer?

Tack för svar!

Sv: Tävling-rätta mig om jag har fel...

Det där med c-klass stämmer inte riktigt. C-klass rider man i om man man inte har uppnått kval poängen till b- eller a- klass. Det är olika kvalpoäng i olika grenar och beroende på om man är junior, young rider eller senior. Så om man inte har kvalat till a- eller b-klass rider man i C- klass och det gör man i alla tävlinger tills man kvalar till en annan klass.
Hoppas du förstår, det blev lite rörigt :p

Senast ändrad av en moderator:

så att egentligen så börjar man i c-klass, alltså tills man kvalat in i b-klass? eller är det c-klass om man starta typ regionallt, utan att kvalat till b-klass?

Tycker att detta är riktigt rörigt...

uppklassning mella lätt klass och öppen klass var borttagen, men jag hittade inga kvalpoöng från lätt klass till öppen klass, är det 5,0?

Om jag har förstått det rätt så är det såhär:
om du fått 5,0 eller mer i lätt klass tre gånger så får du inte starta lätt klass i den grenen igen. Du har m a o blivit uppklassad till regional. Det är alltså uttagningspoängen som gäller, inte finalpoängen!
Observera att det bara gäller officiella lätta klasser.

Vad läskigt att det är så "lätt" att komma upp i regional... tur man inte har superhäst =)

men det stämmer att första "riktiga" tävling man går me häst är de lätta klasserna? Och att man då ska ha häst+ryttarlicenser?

gud vad spännande det ska bli!!!!

Från och med 2008 finns inte de lätta klasserna kvar längre, utan har ersatts av andra klasser. Uppklassningspoängen från lätt till öppen klass är därmed borttagen. Man har aldrig varit tvungen att börja tävla i lätt klass, utan man väljer gren helt fritt.

På de flesta "vanliga" tävlingar, anordnade av lokalföreningar, finns ingen uppdelning i A, B och C-klass, utan alla tävlar i samma klasser (men ofta med uppdelning mellan iaf senior och junior). För att delta i de tävlingarna behöver du som ryttare en licens (som du löser genom din lokalförening och som gäller i ett år), och hästen behöver vara registrerad i SIF (men någon särskild tävlingslicens behövs inte) samt vaccinerad mot A1-influensa enligt gällande regler (dvs grundvaccination och därefter årlig påfyllnadsdos). Licens och hästpass (samt ev. separat vacc.intyg) skall tas med på tävlingsdagen.

På regional och nationell tävling finns A-, B- och (eventuellt) C-klass, och för A- och B-klass finns kvalgränser som man måste uppnått för att få starta i de klasserna.

Men kvalar man till B-klass på vanlig lokal tävling eller måste det ske på en regional?

Om vi säger såhär: Jag vill försöka kvala min häst till SM i femgång och T2, han har hitills bara tävlat lätta klass på lokal tävling. Hur går vi tillväga?

Vart hittar man kvalpoängen från b-klass till a-klass? och till b-klass från c-klass/lokal öppen(?) ? Måste SM-kval ske på kvaltävling, eller räcker vanlig regional?

Behöver man köpa ett nytt FIPO när det är nytt år? Många nya regler?

Off Topic

Ni som ska försöka kvala, hur många kvaltävlingar ska ni på?

Alltså finns varken lätta eller öppna klasser kvar längre?

Tex; jag vill tävla i fyrgång och tölt, vilket då borde översättas i V1 och T1, men då kan jag starta en sådan "vanlig" klass utan att först behöva kvala in via V5 och T5? Men jag startar då i C-klass?

Men kan man inte längra kvala in i B-klass på lätta officiella tävlingar, utan måste man då starta tex V1 istället för V5?

vet ngn var kvalpoängen till B-klass hittas, har kollat sif men såg inget...

Alltså finns varken lätta eller öppna klasser kvar längre?

Tex; jag vill tävla i fyrgång och tölt, vilket då borde översättas i V1 och T1, men då kan jag starta en sådan "vanlig" klass utan att först behöva kvala in via V5 och T5? Men jag startar då i C-klass?

Men kan man inte längra kvala in i B-klass på lätta officiella tävlingar, utan måste man då starta tex V1 istället för V5?

Allt är "öppen klass" på lokalföreningstävling eller i C-klass, dvs du får starta i vad du vill utan krav på vilka poäng du uppnått förut och utan att ens ha tävlat förut. Du kan, om du vill, starta i C-klass V1 och T1 på regional tävling som din första tävling någonsin. Det har alltid gått att göra så (inget krav på att tävla lätt klass först!!!), och det skall det göra fortsättningsvis också.

Jo, jag tror bestämt att du kan använda uppnådda poäng på lokalföreningstävling (officiell förstås) för att kvala till B-klass. Det enda jag vet säkert är nytt för i år (utom att lättklasserna är borta och ersatts av T5, V5 osv) är att man bara kan kvala till SM från A-klass. Fast jag förstår inte vad du menar med "lätta officiella tävlingar".

http://www.icelandichorse.se/new/sport/svenska_tillagget2007.pdf
Där står massa regler, förklaringar och vilka poäng som krävs för i år.

Kvalgräns för A-klass
Senior:
T1 6,30
T2 6,30
V1 6,30
F1 5,60
FS1 6,00

Ungdom:
T1 5,80
T2 5,80
V1 5,70
F1 5,00
FS1 5,70

Kvalgräns för B-klass
Senior:
T1 5,50
T2 5,50
V1 5,40
F1 5,10
FS1 5,20

Ungdom:
T1 5,30
T2 5,30
V1 5,20
F1 4,80
FS1 5,00

. Fast jag förstår inte vad du menar med "lätta officiella tävlingar".

Ja det finns tex "xxx lätta KM", jaha, jag trodde inte man fick starta V1 o T1 direkt, men det är kanske bra att starta de lätta klasserna först för att prova...men det var ju bra att få veta :)
Tack:bow:

Från SIF´s hemsida :
Nytt för säsongen 2008
· Svenska lätta klasser försvinner och ersätts med T5, T6, T7, T8 och V5 (se FIPO klasser). Upp/ned klassnings regel försvinner.
· Nya blanketter för tävlingsanmälan kommer snart på hemsidan, där det blir en separat anmälningsblankett för SM.
· Kvalgränser till SM är samma som A-klass. Poängen SKALL ha uppnåtts i A-klass (V1, T1 och F1 = enskilt program) T2 är inte undantaget att poängen skall uppnås i A-klass (grenen rids alltid med fler ekipage på banan).

Kvalgränser A- klass
Senior YR Junior
T1 = 6.40 T1 = 5,80 T1 = 5,40
V1 = 6,40 V1 = 5,80 V1 = 5,40
F1 = 5,70 F1 = 5,10 F1 = 5,00
T2 = 6,30 T2 = 5,80 T2 = 5,40
FS1 = 6,00 FS1 = 6,00 FS1 = 6,00

Det är dessa kvalpoäng som gäller.

Bra att du korrigerade mina poäng, sånt där är viktigt.

Vart hittade du dom?

Ja det finns tex "xxx lätta KM", jaha, jag trodde inte man fick starta V1 o T1 direkt, men det är kanske bra att starta de lätta klasserna först för att prova...men det var ju bra att få veta :)
Tack:bow:

I så fall tolkar jag "lätt officiell tävling" som en tävling där det bara finns lättklasser. Men de borde ju också försvinna nu, då det inte finns lätta klasser längre....

Jaha, då har jag en ny fråga...
Vad innebär kvaltävlingar? Är det när man tex ska kvala in i B-klass?
Sofia

Precis. På en kvaltävling rider du öppen klass (V1,V2.T3 osv) och kan kvala till B- eller A-klass.

/Malin

måste man ha hästlicens om man bara tävlar i de "lättaste" klasserna? Hur får man tag på det? och vad kostar häst/ryttarlicensen?

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Fälttävlan bortsett från en liten träning i höstas så är det evigheter sedan jag var ute på fälttävlandsbanorna.. har bytt hästar och bytt gren...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 157
Senast: Bettibets
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 966
Senast: Filippan
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare