Tävla islandshäst i dressyr.

Sv: Tävla islandshäst i dressyr.

Alltså jag förstår inte riktigt reglerna i Dressyren av uppsätning av program...!!

KRAV:
Antal bedömninmningspunkter minst 10 – högst 14. Ryttaren utformar själv sitt program. Detta skall inlämnas skriftligt till sekretariatet på föreskrivet formulär innan tävlingarna inleds.

MINIMIKRAV
Mellanskritt
Tölt
Arbets- eller mellangalopp (båda varv)
Övergångar mellan gångarter och tempoväxlingar
Byte av varv
Böjda spår
Halt
Hälsning

Varje moment bedöms endast en gång i varje varv. Undantag är hälsning.

Dessa bedömningspunkter?? minst 10 st högst 14. Vad räknas som en bedömningspunkt? Och skall varje bedömningspunkt visas i båda varven??

Senast ändrad:

Haha, jo, men tror nog det kommer gå toppenbra!

Har för mig vi fick 4,2p. Och då stack han med mig när jag skulle fatta galopp o tänkte hoppa ut från banan innan han gjorde en slidestop framför domarna, typ... ;) Snacka om att DET va pinsamt!!! hahaha Dessutom va han rädd för all runt banan...han är lite fjantig, hehe. Men jag blir ju så nervös o rider inte ordentligt på banan, så det var väl mycket det vi tränade på den helgen, att jag inte skulle vara så nervös! :d Var ganska nöjd allt som allt ändå. ;)

När jag ritade upp mitt dressyrprogram ritade jag en bedömningspunkt som så mycket som fick plats i en ruta i programet :d Men vet inte om det är rätt. Men man kan ju misstänka att det är tex, skänkelvikning. Eller ett varv på stora mittvolten i galopp. Eller så...

Senast ändrad:

Hittade ett program som Freyr på buke lagt upp som jag tänkte sno lite punkter från. Måste man visa tempoväxlingar i alla gångarter på minikraven?

Jaha, har du länk? Skulle vara intressant o se!
Jag tror inte man måste ha tempoväxlingar i alla gångarter, det hade inte jag då iallfall. Det räcker nog med en gångart.

Om man skall rygga, måste man skriva antalet steg?

Fs1 ska (tyvär!) göras så enkelt som möjligt, i princip.
Gör bara det enkla, Trava, galoppera på volter, tempoväxlingar (om han är snäll att stanna/samla?)
har han svårare för tölten - Rid bara den t.ex i två moment, ex nedre 20m volten, byt om volt, rid ett varv på den - Enkelt oc tråkigt, men då får du kanske 4,5 -5,0 på de två momenten och 6 - 7 på de andra (För jag har för mig att hästen din travar och galoppar bra?

Så om jag var du skulle jag inte rygga:)

Okej då kör vi bara halt där och skiter i "svårigheterna" ^^, jo han har fin trav och galopp och även skritt. Tölten kommer mer och mer...så vi får se hur det blir. Kan lägga ut programmet här imorgon så kan någon kanske orka kolla om det ser bra ut:idea:.

Kan fråga dig också fonchaire om du vet vilken form som önskas mest i skritten?

Det beror vilken sorts skritt du ska visa ju :) Mellanskritt, ökad skritt, fri skritt? Det är ju olika form de vill ha i de olika skritterna ;)

F.ö håller jag med de som sa att du ska göra programmet så lätt som möjligt, det ökar helt klart dina chanser! Jag är gammal dressyrtant så min värdighet tillät mig inte att ta bort skänkelvikningarna i trav och det enkla bytet :angel: Men vill man vinna SM så är det en fördel att göra programmet så lätt som möjligt, då våra domare int är dressyrdomare, utan islandshästdomare (såklart ;))

PM'a om du vill ha mer tips, jag har gjort några kürer i mina dagar :p

Kan fråga dig också fonchaire om du vet vilken form som önskas mest i skritten?

Du ska visa upp mellanskritt, På tygeln, eller, minst med tygelkontakt

Fri skritt (dvs skritt på lös tygel) är inte tillåtet i ett fs1 program.

Joooo.... nog är väl fri skritt TILLÅTET?
Men man MÅSTE visa mellanskritt, vill man visa fri skritt så får man göra det utöver mellanskritten?
Jag har iaf inte sett ngnstans att det inte skulle vara tillåtet! :)

Det är bara att läsa FIPO:t. Där står alla regler. ;)

Jajamen, det vet jag. Tyckte jag borde kunna dressyrreglerna utantill, eftersom jag har tävlat FS1 massvis med gånger.. men jag har å andra sidan aldrig känt någon längtan efter att visa fri skritt ;)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 651
Senast: Badger
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat