Tävla islandshäst i dressyr.

Sv: Tävla islandshäst i dressyr.

Håller helt med. Därför tävlar jag mest mot storhäst. Annars skulle jag som dressyr intresserad omöjligt kunna utvecklas dressyrmässigt (enligt mig)! Jag har funderat på att skicka ett förslag till sportkommitén om fasta program. Ett för C klass, ett för B och ett för A. Dessa skulle kunna likna vanligt LC prog, LB och slutligen LA. Eftersom Islandshästar kan vara olika stark i gångarterna skulle man också kunna få välja trav el tölt i olika moment som i vanlig dressyr prog bara är trav, bara man visar bägge någon gång i programmet Då skulle våra Islandsdomare som dessutom inte har så värst mycket dressyrutbildning kunna fokusera på hur rörelserna ska se ut i just dessa program. Plus att det då blir lättare att precisera för ryttarna på ett tydligt sätt vad som krävs och bedöms i varje rörelse. Ju svårare program desto högre krav på samling och precision. I LC är det ju tex ok om hästen går i en något lägre form eller slår ur formen någon gång, tempo växlingarna är här heller inte så svåra. Medan LA kräver samlig och ett aktivt bakbensengagemang, ökade och samlade tempon, det kan dessutom innehålla koefficienter för svårare rörelser typ skänkelvikning, öppna, sluta och baskdelsvändningar.

Jag tror att detta skulle bli ett uppsving för klassen FS1 vilken idag enligt mig är en "luddig" klass. Kan föreställa mig att det ter sig svårt att bemästra med program skapande och allt om man är nybörjare inom dressyr.

Vad tor ni andra som också tävlar eller vill tävla FS1 är förslaget bra eller dåligt?:)

Jag tycker att det låter alldeles utmärkt. Anledningen till att jag aldrig tidigare har startat eller knappt ens funderat på att starta i FS1 är just att det har känts så luddigt. Nu när jag vet vad som skall ingå så känns det ju som en barnlek. (Nåja, nästan :))

Jag tror också att dressyren skulle bli mer populär om man hade fasta program. Domarna blir nog också glada. :)

Senast ändrad:

Jag tycker att det låter alldeles utmärkt. Anledningen till att jag aldrig tidigare har startat eller knappt ens funderat på att starta i FS1 är just att det har känts så luddigt. Nu när jag vet vad som skall ingå så känns det ju som en barnlek. (Nåja, nästan :))

Jag tror också att dressyren skulle bli mer populär om man hade fasta program. Domarna blir nog också glada. :)

Jag tycker det är mycket roligare både som ryttare att komponera eget program med egen musik som passar till, och även som åskådare att titta på en tävling där alla ekipage har egna program och olika musik till. :)
Dessutom en större utmaning.

Jag förstår det. Men för oss som aldrig tidigare startat i dressyr på Islandshäst vore det lättare om man fick hjälp i början. ;) Kanske skulle man ha kvar både varianterna. Eller varför inte utveckla ett antal dressyrprogram att ladda hem från SIFs hemsida för dressyrnybörjare? För egen del skulle jag för övrigt tycka att det vore roligt med fler möjligheter än att tävla på oval/ rakbana än "bara FS1".

På lite olika vis. Det underlättar även för de klubbar som inte har tillgång till ovalbana att ändå kunna arrangera godkända tävlingar om det är vad man vill.

Jag förstår det. Men för oss som aldrig tidigare startat i dressyr på Islandshäst vore det lättare om man fick hjälp i början. ;) Kanske skulle man ha kvar både varianterna. Eller varför inte utveckla ett antal dressyrprogram att ladda hem från SIFs hemsida för dressyrnybörjare? För egen del skulle jag för övrigt tycka att det vore roligt med fler möjligheter än att tävla på oval/ rakbana än "bara FS1".

På lite olika vis. Det underlättar även för de klubbar som inte har tillgång till ovalbana att ändå kunna arrangera godkända tävlingar om det är vad man vill.

Precis som man går kurser och utbildningar i olika gångarter och grundläggande dressyrarbete, får man gå kurser i hur man komponerar sitt eget kürprogram, och reglerna kring det, både pappersmässigt hur man ritar programmen, och hur man får rida och inte.
Inte konstigare än att lära sig tölta, och hur man bäst rider ett fyrgångsprogram, förutom att man inte behöver skriva några papper.
Det är bara att dra igång en kurs i den grenen. :)

Red på lillen idag i ridhuset och efter det blev jag enormt sugen på att tävla dressyr på honom, iaf på någon lättklass tävling i vår.

Hur är det med tölten ? Finns det någon bestämt längd som man måste visa tölt eller räcker det med "bara ett par steg här och där"?

Det måste vara en "bedömningsbar sträcka", minst en långsida.

/Malin

Det är svårare att bedöma en kür, och det är dessutom svårare att göra ett ordentligt program, åtminstone med de luddiga regler som nu finns.

Det finns en anledning till att det inte rids många lätt klass-kürer på storhäst/ponny.
På ponny går A-finalen i SM som kür- kanske kunde vi ha det likadant? Att man kvalar i samma program allihop, men att man på SM trixar till det och har kür... men då ska det minsann vara en riktigt bra en! :p
Kanske skulle det också locka fler till dressyren?

Och jag håller med om att kür är roligare att titta på... men INTE när den bara innehåller stora volter ;)

Det är svårare att bedöma en kür, och det är dessutom svårare att göra ett ordentligt program, åtminstone med de luddiga regler som nu finns.

Det finns en anledning till att det inte rids många lätt klass-kürer på storhäst/ponny.
På ponny går A-finalen i SM som kür- kanske kunde vi ha det likadant? Att man kvalar i samma program allihop, men att man på SM trixar till det och har kür... men då ska det minsann vara en riktigt bra en! :p
Kanske skulle det också locka fler till dressyren?

Och jag håller med om att kür är roligare att titta på... men INTE när den bara innehåller stora volter ;)

Förutom att det är roligare att rida och titta på, är det också en tillfredställelse att få plocka fram de verkligte BRA sidorna hos varje häst, och slippa showa med de dåliga! :)
Det hela ska ju vara vackert att titta på.

Förutom att det är roligare att rida och titta på, är det också en tillfredställelse att få plocka fram de verkligte BRA sidorna hos varje häst, och slippa showa med de dåliga! :)
Det hela ska ju vara vackert att titta på.

Jag tycker också att kur är vackert, men antalet startande i FS1 kotra dressyr intresset säger mig att något måste göras.

Det är också ganska häftigt att visa en häst som klarar alla delar i ett fast program på ett balanserat sätt, det kan också vara wow att se:)! Och vara häftigt att som ryttare tvingas komma över och jobba med sina svagheter;). Dessutom innehåller fasta program ofta så pass mycket att de flesta får både för och nackdelar- det är det som är utmaningen- att visa en liksidig och väl gymnastiserad häst som kan göra både de ena och det andra inte bara "favoritövningar". Jag tycker om kur man kanske skulle det kunna läggas som final program på SM, eller alla nationella tävlinga i A-klass som en final?

Jag tycker också att kur är vackert, men antalet startande i FS1 kotra dressyr intresset säger mig att något måste göras.

Det är också ganska häftigt att visa en häst som klarar alla delar i ett fast program på ett balanserat sätt, det kan också vara wow att se:)! Och vara häftigt att som ryttare tvingas komma över och jobba med sina svagheter;). Dessutom innehåller fasta program ofta så pass mycket att de flesta får både för och nackdelar- det är det som är utmaningen- att visa en liksidig och väl gymnastiserad häst som kan göra både de ena och det andra inte bara "favoritövningar". Jag tycker om kur man kanske skulle det kunna läggas som final program på SM, eller alla nationella tävlinga i A-klass som en final?

Skrev så fort, hoppas ni fattar trots stavfelen hehe:)

Kür är väl en ganska ny företeelse i islandsvärlden, så det är nog inte så konstigt att den inte hunnit så långt.

Jag antar att det inte anordnats lika många kurser i kür som i ren gångartsridning?

Ska man kunna rida kür måste man också utbilda sig inom den grenen.

Och riktigt så enkelt är det faktiskt inte, att man kan få höga poäng med en ensidig och stel och ogympad häst! Många moment är obligatoriska för alla.

Men visst är det svårare, och roligare! :D

Jag menade inte att det är lätt i kur att få poäng för en stel och ogymnastiserad häst, uppfattades det så var jag väl otydlig.

Nu är min FS1 debut avklarad och jag är mycket stolt över att vi fick 4.77p! Jag hade väntat mig lägre med tanke på hur dåligt förberedd jag var. Men jag blev väldigt peppad att träna ordentligt på ett program inför nästa tävlingssäsong. Det var roligt! Jag kom tvåa! Vi var bara tre stycken, så det var kanske inte så rafflande. Men det låter bra om man inte nämner det sista. Hi hi. Hursomhelst så vann "Dressyr biten" ganska stort. Det syns att de tränat, såklart. Han såg supervälriden ut. :) Grattis igen!

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka