Tävla islandshäst i dressyr.

Sv: Tävla islandshäst i dressyr.

Tack har PM:at:idea:, suger gärna åt mig alla tips jag kan få. Det skall verkligen bli jättekul att börja tävla dressyr igen. Visst brukar FS1 ofta starta som första gren på tävlingar fick jag för mig?

Jajamen, det vet jag. Tyckte jag borde kunna dressyrreglerna utantill, eftersom jag har tävlat FS1 massvis med gånger.. men jag har å andra sidan aldrig känt någon längtan efter att visa fri skritt ;)

Man får ju lika mycket poäng på det momentet som något annat, om ens häst har ett väldigt bra naturligt steg i sin skritt. Varför krångla till det? :angel:
Det gäller ju att plocka fram det allra bästa hos sin häst och strunta i allt man kan halvbra. Göra allt så enkelt som möjligt och fila på allt som redan är bra och sätta ihop det på ett smart och trevligt sätt.

*kl*
Men tempoväxlingar , satt och filade lite på ett dressyrprogram för jag blev så oerhört sugen att testa de till våren, men ja tempoväxlingar funderade på i tölt hur bedöms tempoväxling om man t.ex. rider snett igenom och ska visa tempoväxling från arbetstempotölt, hur mycket tempoväxling?

oj missbrukning av ordet tempoväxling där ja

Det beror på! Har du en häst som är helt säker på ökad tölt och kan dra på i ökad tölt snett igenom, och ändå göra en fin nedtagning innan hörnet? Ja, då skriver du ökad tölt och gör en ökad tölt :)
Själv har jag inte ridit ökad tölt i FS1, för vi hade nog inte gjrot det så bra ;) Så därför visade vi en mellantölt.
Det bestämemr man själv, bara man gör samma sak som man skrivit i programmet :)

Nu har vi nog helt tappat bort varandra :p

Hon undrade vilken skritt man skulle visa.
Någon svarade att man inte FICK visa fri skritt.
Och jag svarade att man väl visst FÅR visa fri skritt, men om "mellanskritt på tygeln" är ett av minimikraven, så måste man ju visa mellanskritt OCH fri skritt.

Jag skrev dock att jag inte är helt säker på skritt-biten, för jag har inte lusläst just den biten av reglerna- för att JAG aldrig velat visa fri skritt ;) min häst skulle bara försvinna från banan om jag gav honom fria tyglar ;)

Men har man en häst som får 8 på sin fria skritt, så visar man ju såklart det istället för en bakdelsvändning som hästen får 3 på!

Som jag sagt innan- gör ett enkelt program. Följ minimikraven, men "keep it simple"!

Tyvärr har vi ju minimikrav för ett LC-program, UTAN TRAV, t.o.m på SM-nivå.... men, det är en helt annan diskussion :p

Joooo.... nog är väl fri skritt TILLÅTET?
Men man MÅSTE visa mellanskritt, vill man visa fri skritt så får man göra det utöver mellanskritten?
Jag har iaf inte sett ngnstans att det inte skulle vara tillåtet! :)

Nej, fri skritt är Inte Tillåtet!
Det vet jag, då jag själv hade det inlagt som moment på mitt dressyr program, men jag red en massa nationella tävlingar så, ingen kommenterade, men på SM skrev samtliga domare att det ej är godkännt att visa fri skritt,
Dock var de shyssta och satte inte noll för skritten, så jag fick silver hursomhelst, men, så är det iallafall!

Ahah, ok! Var står det ngnstans att det inte är godkänt? Som sagt har jag aldrig letat efter det :)
Det är lite fjantigt tycker jag.... Fri skritt är ju faktiskt med i LC-programmen för ponny/stor häst. Det är inte fel att kunna visa en bra fri skritt! Visar på god lydnad ;)

Och jag är också nyfiken, vilket SM var det? :)

Jag skulle också vilja prova FS1 någon gång. :) Jag rider för dressyrtränare rätt mkt och hon har tävlat upp till Msv A i dressyr tror jag, så hon kan nog hjälpa mej. Men vad måste man ha med? Ska tölten visas? Och fri skritt var alltså inte tillåtet. Bedömer dom efter samma kriterier som på vanlig tävling?

gud vilken intressant tråd, om de går bra för oss på lag sm så ska jag kanske sattsa lite mer på dressyr.

Jag har också ett par frågor;

Sitter domarna alltid vid den kortsida som har bokstaven C?
Startar programmet så snart man är inne på banan, eller först när man hälsat?
Räknas hälsning och halt vid hälsning, samt halt+ hälsning vid avslut som moment, eller räknar man moment utöver dessa som väl är obligatoriska?
Jag undrar också om man måste göra en typisk dressyrhälsning och hålla ena armen utefter sidan och nicka, eller om det räcker att bara göra en tydlig nick.

Nu har jag filat lite på program, och tjuvkikade på programmet som Freyr/ Malin lagt upp. Jag såg att hon inte specificerat vad det är för tempo i vare sig tölten elller traven. Är det givet att det är arbetstempo man använder i både tölt, trav och galopp om inget annat anges? Eller kan jag skriva "trav" kort och gott och rida på i det tempo som det råkar bli? Jag har tänkt ta trav direkt ur galopp, och då kan det bli lite snabbt ibland, men planen är att han skall sakta ned och gå i arbetstempo efter galoppen.

Kan jag välja att rida alla töltmoment i mellantempo om jag vill? Är det någon skillnad mellan arbetstempo och kort tempo?

Jag kan inte heller se att fri skritt skulle vara förbjuden? Kan det vara en gammal regel?

Svårt att veta hur mycket jag skall skriva in på varje moment, det spelar ju stor roll för poängsättningen. Skall man fylla rutan tills vägen nästan korsar sig självt, eller kan man skriva vartenda liten växling/ moment som enskilda punkter?

Jag har alltid skrivit ut "arbetstempo" eller "mellantempo"- det är ju olika sätt att bedöma de olika tempona, så domaren måste ju veta vad det är man gör för att kunna bedöma rätt :)

Sen så är det det där med hur långa bedömningspunkter man ska göra: Det är HELT upp til ldig!
Det är en avvägning som man måste göra grundat på vad häst och ryttare är bäst på.
T.ex: Om din häst inte är helt säker på galoppfattning ska du inte ha "galoppfattning" som EN bedömningspunkt. Ifall hästen fattar fel galopp får du ju då noll på en punkten. Har du istället galoppfattning, ett varv på volten i galopp och snett igenom, så kan du ju få bra poäng även om hästen fattar fel- om du lyckas korrigera det snabbt.

Vet du att din häst är sjukt bra på ökningar i tölt så lägger du t.ex "steglängsökning längs långsidan" som EN bedömningspunkt, så kan du få riktigt högt för den :)

Är jag rörig nu, eller förstår du? :)

Skillnaden mellan kort tempo och arbetstempo är att hästen har en högre grad av samling i det korta tempot, det kräver mer av hästen än arbetstempot.

Ha det fint! /ia

*kl*
Har hört rykten att dom ska ta bort FS1 helt från SM, och andra tävlingar. Men detta är bara ett rykte jag hört.

Det låter ju ganska enkelt. Eller ok, förhållandevis enkelt att göra ett program. Däremot verkar det svårare för domarna att döma på ett vettigt sätt om inte varje moment är angivet enskilt.
Du skrev i PM:et att du trodde att det var obligatoriskt med temposkillnadetr i alla gångarter. Men det står det inte uttryckligen i FIPO (mitt är från 2006).

Jag har hundratals frågor. :) Jag benar upp det som står i FIPO.

Obligatoriska moment

- Mellanskritt
Här är det inte så många frågetecken. Det innebär väl "energisk skritt på tygel"

- Arbets eller mellantempo tölt
Jag kan alltså välja att bara rida mellantempo i tölten om jag vill.?

- Galopp
Jag läste någon annanstans än i FIPO att det var obligatoriskt att visa galopp i båda varven, men det står inte i FIPO. Hur är det egentligen? Om det inte måste ingå så satsar jag naturligtvis bara på den galopp han har lättast för.

- Övergångar mellan gångarter och tempo
Övergångar skritt/ tölt/ trav/ galopp kommer ju automatiskt, men räcker det att ha med en endaste töltökning som ökning, eller skall man ha flera?

- Byte av varv

Skitenkelt, en gång snett igenom, så är det klart?

- Böjda spår

Jag har tänkt rida två stycken stora volter i tölt, ungefär som en åttvolt, fast det blir två egna volter på vardera ca 20m diameter. 1 1/2 varv på vardera. Sedan är väl den punkten också avklarad?

-Halt

Inga frågetecken

- Hälsning
Den måste alltså inte ske som i vanliga dressyrprogram på medellinjen framför domarna?

Ett program skulle kunna innehålla tio punkter, men vara både mycket kort och mycket långt. Finns det några tidsramar som man skall gå efter?

Hoppas inte. Men samtidigt kan jag förstå varför. Intresssset har nog inte varit jättestort. Jag tror att det skulle växa om utforminingen ändrades. Tillexempel genom att ha fasta program som underlättar för de som vill tävla. Eller ha två olika dressyrklasser. FS1 som ju är "Free style" och en annan med fast utformat program. Men det var kanske så det var tidigare, men ändrades? Det fanns ju fler dressyrgrenar förut, men jag vet inte vad de gick ut på?

tycker oxå att det ska vara fasta program. Blir lättare för domarna och bedömma och att man inte skiter i dressyren bara för att man inte kan rita dressyrprogram. Dessutom borde man ha a-b-c-klass här oxå, där det ingår svårare moment för varje klass.

Men som sagt, var det ens 10 (?) totalt (sr, yr jr) som tävlade på SM i år?

Övergångar mellan gångarter och tempo, tycker jag låter osm att man ska ha ngn tempoväxling i varje gångart...
Det lättaste här är att helt enkelt höra av sig till en fomare, det gjorde jag när jag skulle göra mitt SM-program :)

F.ö kan jag hålal med om att det borde vara fasta progrma istället! Att ha FS1 tar för mycket tid både för ekipage och domare, då det är mycket svårare att bedöma.
Dessutom tycker jag personligen att en som bara rider stora volter i alla gångarter inte ska vinna över någon som gör ett riktigt dressyrprogram bra...
ALLTSÅ: Ska man ha FS1 ska man ha vanliga kür-regler (t.ex att man får poäng för svårighetsgrad), annars kan man lika gärna ha ett C-program, ett B-program och ett A-program... och på SM borde det naturligtvis ridas det svåraste...

Det blir nästan lite pinsamt annars.... "Kolla, storhäst-ryttare! Vi kan rida dressyr på våra hästar också! Fast flera SM-program innehåller bara volter.... hoppsan... " :p

Oj, nu dillade jag en massa :) Som sagt, fråga på bara, men jag är bäst på att svara på frågor gällande tips och råd, inte reglerna. Det kan en domare bättre :)

Man kan ju göra det nästan hur enkelt som helst för sig bara man tar med det grundläggande. OM det dessutom skulle vara så att det inte ens krävs tempoväxlingar i alla gångarter så är det ju väldigt simpelt. Att inte fler tävlar dressyr! Det kan ju göras enormt mycket enklare och mer individanpassat än ett program på ovalbanan där hästen måste klara av att gå rent hela varv.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka