Ja, det blir knepigt när det diffar så väldigt. Jag har några vänner och bekanta som ofta blir de där ryttarna där domare ka tycka oerhört olika. Någon har dem som vinnare och någon snudd på sist ibland, med väldigt stor procentuell diff.Fast då får jag förklara lite tydligare, det du visar är inom normal variation som går att förklara. Det jag menade är att ingen sitter och sätter tvåor för något de inte blivit utbildade för att sätta tvåor på, då i exempel som getts , gapande mun. Eller annat liknande. Kan säkert vara så att flera drar ner en gapande mun till ex en 6:a medans hemlandets domare sätter-jag gissar- 7,5. Emedan ingen kommer sätta en tvåa. Det är det jag menar att ingen dömer på eget bevåg.
Ett ex är sedan höstas på Strömsholm St George med 3 domare ( alla GP domare också som har gått på samma utbildningar) där en låg på plus 71% och hade ekipaget som segrare, en annan låg på plus 59 %. Det kan ha varit iaf nära 12 %skillnad. Var 59 % domaren avog mot ryttaren ? Nope, den domare dömde-jag generaliserar- typ ner 1 poäng per bedömnings punkt av anledning nosen kom in.
Domaren kanske hade velat sätta lägre, sannolikt, men höll sig inom ramen vad som vågades och kunde förklaras. En tvåa ex hade inte kunnat förklaras utefter den utbildning som är.
De här ryttarna har en ovanligt bra nivå på lösgjordhet, samling etc. Men man kanske inte alltid maxar om det finns risk för spänning eller för att man vill ge hästen en trevlig runda hellre än ligga på gränsen/ev missa saker.
Någon av dem har ibland haft tillfälle att prata med domare om bedömningen, vad som gjorde att de inte fick bättre betalt. Inte sällan har man då tyckt att man tex skulle fräst på mer i ökad trav. Man har alltså gjort en bra, bärig ökad trav där man lagt hästen i balans så att takten inte fuckar ur och det har varit en tydlig skillnad med bra övergångar. Vilket en domare tyckt varit dagens bästa ökade trav och gett 8 eller rent av mer ibland. Medans någon annan domare tycke det var en matt katastrof för att hästen inte ramlade i övertempo och tappade balans och takt och sprätte med frambenen. De som hade bakbenen i en annan kommun och ramlade fram med sabbad takt har då fått kanonpoäng av den domaren.
Vissa ekipage är ju mer jämna så bland olika domare. Medans andra verkligen är vattendelare. Och ofta är det väl just det där med lösgjordhet, korrekt form kontra spänning och eg inkorrekt form som ger svajighet bland olika domare.