tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

öhh... ursäkta?

En häst är alltid en häst såfort den är över 148,1, oavsett ras. Jag har själv haft en connemara på 153 och han tävlades just som häst, inte ponny.

Det jobbiga är att en häst på 155 INTE ska tävla mot en ponny på 148. Som sagt, man måste sätta gränsen någonstans och den ska följas.

Nej en connemara som är överhöjdare kan ALDRIG bli en häst, det kommer alltid vara en ponny även om den blivit för hög.

Det är inte fråga om gränser utan fakta. En häst på 152cm är bra mycket mer en ponny rent tävlingsmässigt än en "normal" häst.

Har under många år tävlat en häst på 155cm och hon har varit absolut minst på alla tävlingar vi varit på dvs unghästtävlingar upp till 110cm.

Min "lille" tysk som är ca 162cm är också väldigt liten jämfört med många andra på tävlingarna, när han gick Falsterbo som 5åring i hoppning så var han den minsta hästen av alla där.

Tror att många säger att deras hästar är mindre än vad de verkligen är för att det skall låta lite "häftigt" att hästen inte är så stor och ändå tävlar på hög nivå. Vet flera topphästar som sägs vara små dvs runt 160cm som gått och väl är runt 165cm

om nu inte små hästar kan hoppa lika höga banor som stora. (en del kan ja, det tycker jag är jätteroligt :D) vad gör det? MÅSTE man hoppa 120+ om man vill tävla hoppning? kanske om man vill satsa riktigt men om man bara gör det för att det är kul kan det väl lika gärna va lägre klasser?

Håller med!
Det är kanske så att hästen kan hoppa 120+ även om den är liten, men ryttaren ( hemska tanke) kanske inte kan/klarar/vågar att rida banor på högre höjd. Vi får aldrig glömma att även ryttarens kapacitet och kunnande spelar roll i hur svåra klasser en häst kan gå.

Min häst är ca 155 cm ( har aldrig ens mätt honom riktigt) och vi tävlar en hel del och har massor av vinster i 90-1 m, just för att han e liten, snabb och vändbar. 110 & 1.20 är inte heller några problem höjd & avståndsmässigt, man får bara rida lite mer för att reglera hästen så att det stämmer mellan hindren.Har även hoppat enstaka hinder på 1.40 så jag tror inte att mankhöjden har så värst mycket att göra med hur högt hästar kan hoppa.
Men skulle h*n klara av en bana på 140? Saken är ju den att det är inte storleken som har någon betydelse på hur högt dom kan hoppa:p utan där problemen uppstår är på banan med avstånd mm..
Skillnaden mellan en häst på 152cm och en som ligger runt 158 är stor det kan man aldrig komma ifrån.
San Jorge är en hingst på ca 150 cm och han vann ofta 140-hoppningar. Observera att ryttaren är väldigt kort, mer "normallånga" ryttare river nästan med benen. Men det största problemet är att San Jorge är så svårriden att ägarna har svårt att hitta någon alls till honom nu:
lilleSanJorge.jpg

Senast ändrad:

Finns många hästar som är små som har kapacitet, men de är inte så vanliga.

http://www.youtube.com/watch?v=mNOR5SZstus
Karen_O%27Connor_and_Theodore_O%27Connor_Rolex_CCI%2A%2A%2A%2A_2008.jpg

228.jpg

pan07-eventgold-derosa.jpg

Theodor O'Connor 144cm en av världens bästa fälttävlanshästar.

Carisma 2st individuella guld i OS
70556CCF-B322-4801-934C-81CA9B78500E.jpg

Stroller OS medalj mm
Img212018394.jpg

KOmmer ju alltid att finnas dessa extraordinära hästar/ponny men de är inte speciellt vanliga

"Theodor O'Connor 144cm en av världens bästa fälttävlanshästar."

<33333333

Theo O'Connor VAR en av världens bästa ft-hästar, han är tyvärr avlivad efter en olycka hemma på sin gård i maj i år.

RIP

Theo O'Connor VAR en av världens bästa ft-hästar, han är tyvärr avlivad efter en olycka hemma på sin gård i maj i år.

RIP

Ja jag vet. Jag skrev den tråden om honom på fälttävlan när han förolyckades.

Dåligt ordval, men dock så är han väldigt högt rankad trots att han är död och kommer alltid att vara en av världens bästa

Nej en connemara som är överhöjdare kan ALDRIG bli en häst, det kommer alltid vara en ponny även om den blivit för hög.

Jag håller inte med, connemara som ras är en ponnyras men det spelar ingen roll vilken ras hästen tillhör, för mig kan det lika gärna var vilka jävla ras som helst, är den över 148 så är det en häst och ska således tävla i hästklass.

Det är inte fråga om gränser utan fakta. En häst på 152cm är bra mycket mer en ponny rent tävlingsmässigt än en "normal" häst.

Det handlar bara vilka kvaliteér hästen har och har absolut ingenting med disskusionen häst/ponny att göra. I så fall får man flytta gränsen för d-ponny. Eller skapa en ny ponnykategori

Hur stora dina hästar har varit förstår jag inte vad har med mina inlägg att göra?

Tror att många säger att deras hästar är mindre än vad de verkligen är för att det skall låta lite "häftigt" att hästen inte är så stor och ändå tävlar på hög nivå. Vet flera topphästar som sägs vara små dvs runt 160cm som gått och väl är runt 165cm

Ja det får stå för dig, tycker andra att det är "häftigt" med små hästar så får dom vell tycka det. Jag tycker om små hästar för att jag själv är liten.

Apropå..
Touch of class (153 cm) tog guld vid OS i LA -84. Sätter en hel förmögenhet på att det fanns hästar över 170 i samma klass.

Apropå..
Touch of class (153 cm) tog guld vid OS i LA -84. Sätter en hel förmögenhet på att det fanns hästar över 170 i samma klass.

Var har du hört att den var 153cm?? Jag vet att den inte var stor men har för mig att den var 160cm och det som var så otroligt med den var att den var sto och fullblod och att den dessutom hoppade 90 st hinder felfritt av 91 på tävlingen. Hon var den första häst att hoppa dubbelt felfritt i ett OS

TouchOfClass_joe_fargis.jpg

http://touchstonevalleyfarm.com/very short clip Olympics Touch of Class.mpg

Jag håller inte med, connemara som ras är en ponnyras men det spelar ingen roll vilken ras hästen tillhör, för mig kan det lika gärna var vilka jävla ras som helst, är den över 148 så är det en häst och ska således tävla i hästklass.

Onödigt och omoget att svära :grin: Och så du menar då att en connemaraPONNY heter connemaraHÄST för att den är över 148cm :angel:

:rofl:

Det handlar bara vilka kvaliteér hästen har och har absolut ingenting med disskusionen häst/ponny att göra. I så fall får man flytta gränsen för d-ponny. Eller skapa en ny ponnykategori

Visst

Hur stora dina hästar har varit förstår jag inte vad har med mina inlägg att göra?

Rent allmänt

Ja det får stå för dig, tycker andra att det är "häftigt" med små hästar så får dom vell tycka det. Jag tycker om små hästar för att jag själv är liten.

nej jag säger inte så, men det finns vissa hästar i världseliten som man säger är mindre än vad de verkligen är.

Obs häftig inom ""!!:idea:

Onödigt och omoget att svära :grin: Och så du menar då att en connemaraPONNY heter connemaraHÄST för att den är över 148cm :angel:

:rofl:

Ja jag är fruktansvärt omogen.

IslandsHÄSTAR brukar jag använda mig massor av när jag vill tävla hoppning, för det heter ju häst...

Senast ändrad av en moderator:

Föresten så kan vi ju låta alla ponnyraser som är överhöjdare få tävla i ponnyklasserna, dom är ju ponnysar!

Ja jag är fruktansvärt omogen.

IslandsHÄSTAR brukar jag använda mig massor av när jag vill tävla hoppning, för det heter ju häst...

Ja jag tycker det är omoget att svära :grin: Hur gammal är du?

och nej islandshästar är INTE en ponnyras även om de är under ponnymåttet.

och varför ta upp det som ett exempel?? Eller du menar att man tävlar shire i hoppning för att de just är stora och över ponnymåttet :rofl:

Och vet du att det finns en uppsjö små halvblod och fullblod som tävlar som ponny, trots att det är hästar. Det har ju knappast med saken att göra. Häst är häst och ponny är ponny även om du inte vill tycka det.

Ponny är de när de är under ponnymåttet självklart men även om det finns PONNYraser som växer över detta mått så är dessa ponny och inte häst..

Föresten så kan vi ju låta alla ponnyraser som är överhöjdare få tävla i ponnyklasserna, dom är ju ponnysar!

Knappast det som det var frågan om :grin:

Fortfarande så är en ponnyras som växt över ponnymåttet för TÄVLING en ponny det kan man aldrig komma ifrån..

Okeeej, du är helt fel på det tkr jag.. :grin:

Visst kalla det ponny om du inte vill syssla med tävling elr avel. men annars kan jag aldrig tänka mig att dem ska ändra så att "ja, en ponny är ju en ponny" No Waaay :rofl::rofl::rofl:

Jag är gammal så att det räcker. Vad nu det har med saken att göra?

Och vet du att det finns en uppsjö små halvblod och fullblod som tävlar som ponny, trots att det är hästar. Det har ju knappast med saken att göra

Men det var ju precis det jag reagerade på!!! Och det har allt med saken att göra... för det är inte vad som är vad som den här tråden handlar om.

Definitionen av ponny är inte det jag är ute efter att disskutera, inte trådskaparen heller, antar jag. Det enda jag konstaterade med mitt första inlägg som du reagerade på är vilka hästar som ska tävla i vilka klasser. Sen får du tolka det hur du vill.

Du får gärna tycka att jag är omogen, men du kanske borde se till dig själv också, du kastar en hel del sten i glashus.

Ja och ironi har du tydligen aldrig hört talas om?

Hej!
Min häst är i samma höjd som din (har dock aldrig mätt henne). Hon var en d-ponny men är nu en "övervuxen ponny". Tävlar hoppning med henne och det går alldeles utmärkt. Det är som att rida en ponny. Kvick, vändbar, otroligt elastisk och har andra fördelar om man jämför med halvbloden.
Tävlar på LD-LC nivå än så länge men satsar på att kunna starta 1.10 inom en snar framtid. Skulle klara av 1.20 bana också men matte fegar:angel:
Hoppat 1.15 som högst och hon tar knappt i.

Senast ändrad:

Jag är gammal så att det räcker. Vad nu det har med saken att göra?

Men det var ju precis det jag reagerade på!!! Och det har allt med saken att göra... för det är inte vad som är vad som den här tråden handlar om.

Definitionen av ponny är inte det jag är ute efter att disskutera, inte trådskaparen heller, antar jag. Det enda jag konstaterade med mitt första inlägg som du reagerade på är vilka hästar som ska tävla i vilka klasser. Sen får du tolka det hur du vill.

Du får gärna tycka att jag är omogen, men du kanske borde se till dig själv också, du kastar en hel del sten i glashus.

Jag tycker det är omoget att svära..

Dessutom så skriver du ju det jag menar. En ponny är en ponny oavsett höjden.

jag har inte skrivit någonstans att de som är över 148cm skall tävla bland ponny för att de är ponnyraser.

Ett halvblod som tävlar bland ponny kallas inte för ponny utan just halvblod dvs en häst ras.

vad är det som är svårt att förstå med det??

Och på vilket sätt kastar jag sten i glashus??

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar