tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

Otur? :confused:
Du har väl ändå VALT att ha denna häst.
Vill du ha en större häst eller ponny är det ju bara att byta.

Jag har en häst på 151-152 cm och har tävlat lite med henne.
Tycker överlag det är svårare att lyckas i dressyren än i hoppningen med en så liten häst (lokal nivå).

Jag tycker du snarare ska se det som positivt än negativt att hästen är storhäst och inte ponny. När det gäller hoppning då.
Tycker konkurrensen bland ponnyer är betydlgit större än hos storhästar (iaf här!)
Många gånger klarar man sig med 0 fel för att bli placerad/hamna i övre delen av resultatlistan på häst, medan ponnyresultaten ofta kräver 0 fel OCH supertider för att inte hamna i botten.

Åhh glad jag blev över att ha hittat till denna tråd :laugh:
Verkar som att det kan komma att bli ett köp av en liten häst framöver...152cm.
Tänkte en större i början, men jag (eller vi, ska köpa med min bästa kompis :)) trivs med denna häst och isf blir det kanske den.
Våra ambitioner är att ha kul, utvecklas som ryttare med lättare tävling som mål. En kul allround pålle kort sagt.
är dock en bit kvar, provridning igen, besiktning osv... Men kanske blir det denna lilla HÄST! :D:banana:

jo... är man bara 162 så vill man inte gärna ha en häst på 170 liksom... man vill ju gärna se om hästen har lera på ryggen åtminstone :rofl:

det finns ju de som är långt mkt kortare än mig, tråkigt att man ska känna sig tvingad att ha stora hästar! max för mig är 163 typ.. men 155-158 är ganska lagom!
Hej!!

Jag hoppas på att kunna hoppning och dresssyr på min valack, MEN han är är i dagsläget bara 146-147 nånting och om han bara växer över ponny måttet är jag super glad!! Hästen är 3 iår och jag hoppas han blir större än pappan (146) Men iallafall...varför ha så stor häst, när de mindre är både sötare och roligare...inte så hög fallhöjd heller!!! Hehe...Min häst är en quarter så de blir inte så höga...så får vi hoppas att han vill hoppa oxå...vill helst kravla sig över hindret och förstår inte alls vitsen med att hoppa...så jag har lite att jobba på kan man säga!!! MEN vi skall möta storhästarna...men mest för att HA KUL!! Priser eller Ej...Lycka till alla ponny/liten häst ägare!!!!:bump::devil:

Buke i ett nötskal :grin: verkligen!
Om ni läser noga skriver TS att hon har accepterat att hästen är HÄST och har lite frågor angående fler små hopphästar och hon har även skrivit att det är en omöjlighet att mäta ned hästen så vad babblar ni på om egentligen?

Om ni tycker det är oetiskt att tänka att om hästen varit liiite lägre hade jag kunnat mäta ned den och nu menar jag verkligen bara TÄNKA! så kan ni ju starta en egen tråd om ämnet!

Till dig TS vill jag säga att jag tävlat en häst på 155cm och han var en riktig tiger i hoppingen! :o haha skitsnabb i svängarna och det liknade mer ponnyomhopping än något annat när man red honom! De stora hästarna tog längre tid på sig :D

Det kan väl ändå vara OTUR? Jag tycker det är otur att min häst är så lättstressad och honom har jag ändå noga valt ut! Ingen häst är perfekt och ofta är man medveten om bristerna. Så det är väl otur att hästen inte blev 148 eller 160 men vad ska man göra åt det lixom? man kan väl fortfarande tycka det är otur?

KL

jag har en liten stor häst också, hon är runt 153-155cm och kommer bli allround häst med både hopp dressyr och kanske ltie distans, i nuläget är hon ju inte så gammal och bara inriden plus hoppat lite så går ju inte säga vad som komemr bli men jag tror nog att hon kanske kan ha kapacitet till 120 iallafall, men å andra sidan är jag intgen hoppexpert, men det var kul och väldigt inspirerande att hära om alla små hästar som ändå går bra för, speciellt Theodore O'connor vart ajg rejält kär i, tragiskt att han dog :(

Här är min tjej (obs foto tillhör Lothlorien Arabians och inte jag som rider, här är hon bara riden några månader tror jag. Hon älskar att hoppa haha!)

Finns för och nackdelar med små hästar, har själv en (dock inte lika liten som din men hon är 159imh).

Fördelar:
Smidiga
Lättvända
Mindre att borsta :angel:
Lättare att rida ut med ponnykompisarna
Blir inte så trångt i stallgången :devil:
mm.

Nackdelar:
Måste ta i allt vad d pallar för att kunna hoppa 140 + (dock inte alla men min iaf)
Svårare för att hänga med bjässehästarna vid uteritt
Kan misstas för ponny eller travare ;)

Jag tkr d är mer fördelar än nackdelar faktiskt :)

Kommer nog gå bra för dig med tävligarna tror jag, är du bara vän med hästen så kommer den göra allt för dig :D

Ja, visst vore det utmärkt med två kategorier bland hästarna med! :)

Håller med.. varför ska det inte finnas?

Ponnys har ju olika. Då borde det finnas för häst med.

Annars kan lika bra alla ponnys tävla under en kategori precis som hästarna är tvugna nu.

/En som tycker det borde införas en "E" kategori för små hästar:laugh:

Spelar ingen roll hur stor hästen är ju ! Små hästar kan också hoppa. Tävlar du tex 90cm i en storhästklass så är ju dom andra hästarna ungefär lika duktiga som din. Äre en häst som är 180 i den klassen så är det ju ändå den hästen nivå..

Finns för och nackdelar med små hästar, har själv en (dock inte lika liten som din men hon är 159imh).

Fördelar:
Smidiga
Lättvända
Mindre att borsta :angel:
Lättare att rida ut med ponnykompisarna
Blir inte så trångt i stallgången :devil:
mm.

Nackdelar:
Måste ta i allt vad d pallar för att kunna hoppa 140 + (dock inte alla men min iaf)
Svårare för att hänga med bjässehästarna vid uteritt
Kan misstas för ponny eller travare ;)

Jag tkr d är mer fördelar än nackdelar faktiskt :)

Kommer nog gå bra för dig med tävligarna tror jag, är du bara vän med hästen så kommer den göra allt för dig :D

Vad är det för fel att "misstas" för en ponny eller travare??

varför skulle du mäta ner den? 152 är ingen ponny och kmr aldrig bli, det finns regler och dom ska följas. inte ens en häst på 149 ska mätas ner.. sen tror jag inte det spelar så stor roll om du tävlar mot större hästar. liksom du tar ju en klass du och hästen klarar av.

Annars kan lika bra alla ponnys tävla under en kategori precis som hästarna är tvugna nu.

Håller helt med, även om mindre hästar kan tex. hoppa lika högt, så är det itne 'rättvist' faktist ju att dom ska behöva tävla mot så pass mycket större hästar, som sagt tror inte nån skulle resornera samma om man tar ponnyer som exempel, nån som tycker att det är en bra ide att ha b()-c-och d ponnyer i samma klasser även om dom mindre kan hoppa samma höjder i vissa fall?
knappast va.

Röstar totalt på E kat.! Plus, då slipper man bli hånad för att ha liten häst hihi! ;)

Hej!

Jag sitter lite i samma sits som du. Har en liten häst 150-152 ca. som jag funderar på att ta ut på lite dressyrtävlingar. Har läst att många gjort det med framgång i lättare klasser. Det jag undrar över är hur man blir bemött av domare, medtävlare o.s.v. som ryttare till en liten häst. Blir man verkligen bedömd för det man gör eller blir man neddömd eftersom man jämförs med stora hästar som kanske har jättegångarter. Min lilla häst har ganska stor gång och jag är kort ,163 cm, min längd är inga problem. Dock kanske jag bedöms som för tung/tjock att rida honom av en del. Har ridit en del western på honom för skojs skull och där existerar inte längd/vikt-debatten på små hästar då stora karlar rider hästar på kanske 145 cm. Någon som fått som kommentar i protokollet att hästen är för liten eller att man måste banta...? :devil: Det är väl just hur man blir bemött som är det jag är mest nervös för, inte vår hästs kapacitet.

För att de blir samma sak där.
Om man ska dra gränsen. 149-158 är E ponny.
Hur många 160cm's tror du kommer vilja mäta ner då?
Det funkar inte.

Jo fast man har ju ändå ponny kategorier så det kan ju fuka lika bra som dom gör, visst det kommer säkert mätas ner hästar men ska man skita i att ha ponny kategorier för den anledningen också då eller?

jag har absolut inte blivit bemött på ett dåligt sätt när jag tävlat min lilla herre. På lokal niva är det verkligen ingen som bryr sig, så länge hästen är lydig o välriden.

För att de blir samma sak där.
Om man ska dra gränsen. 149-158 är E ponny.
Hur många 160cm's tror du kommer vilja mäta ner då?
Det funkar inte.

...för att inte tala om hur orättvist det isf är mot dem med 160cm-hästar som får tävla mot 175cm-hästar... ;)

Mig veterligen har det gjorts tester med klasser för E-kategori (ca 149-158cm) bland hästar (mitten/slutet av 90-talet) men det verkar som det inte fanns tillräckligt intrese eftersom det runnit ut i sanden. Att man, som vissa i tråden verkar tro, skulle bli hånad för att man rider liten häst har jag inte märkt av öht när jag varit ute med mina småttingar på lokala och regionala tävlingar.

Min häst är oxå 152 cm i mankhöjd och jag "måste" ju oxå tävla mot lite större hästar. Visst vore det underbart med infördelningar och klasser för hästar oxå men nu är det ju som det är. Annars kan du ju nöja dig med klubbnivå. Mitt mål med min lilla kuse är att ta en bana på 120 cm lokalt.
Med rätt träning för båd häst & ryttare så kommer det inte bli några problem.
Men det spelar ingen roll hur stor häst du har om du inte tränar den rätt.
Skaffa en bra tränare och håll igång så ska du nog se att det kommer gå bra ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jo fast man har ju ändå ponny kategorier så det kan ju fuka lika bra som dom gör, visst det kommer säkert mätas ner hästar men ska man skita i att ha ponny kategorier för den anledningen också då eller?

Det är skillnad på en 98cms shettis och en maxad d ponny på 148. Det ger 50cm skillnad.
Mot en häst på 150 och en häst på 180 det är "bara" 30cm skillnad.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V