tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

Har en liten arab, som är ca. 152 cm.
Det funkar faktiskt helt okej, men man behöver väl kanske inte LETA efter en häst i denna, trots allt, olämpliga storlek om man vill tävla.. ;) om man inte råkar stöta på en theodore o'connor förstås.
jag tycker givetvis, trots att hon är en smula kort i rocken, att min lilla låtsasponny är den bästa världen och jag har haft så mycket roligt med henne. Hon har funkat hur fint som hellst i låga klasser hoppning, fälttävlan och dressyr som häst. Tyvärr har vi haft lite stolpe ut med förkylningar, kolik och, nu senast, skada i frambenen.

Så som jag tolkar ditt inlägg så har du inte hunnit skaffa dig speciellt stor tävlingserfarenhet ännu, och kommer därför de närmsta åren att tävla i lägre klasser, t o m kanske 110. I de klasserna kan jag inte på något vis tänka mig att det skulle vara några bekymmer alls. Du får väl sätta upp en bra galopp om hästen är kort i sitt steg och har svårt att klara avstånden mellan hindren i tvåkombinationer etc (får förekomma från 1m, obligatoriskt i 110).

Men börja med att leta reda på en tränare så att du och pållen kommer igång och kan trimma er.

Lycka till!

*kl*

Hoppas verkligen att små hästar har något att komma med inom tävlingar. Sitter själv med en ljuvlig dam på hela 153 cm (nyskodd) tanken är att vi ska tävla så småningom. Fick leta med ljus och lykta för att hitta denna lagom stora häst.

Du har själv valt att köpa en häst, så du borde inte klaga.

en fråga bara "theodore o'connor" som var 144 i mankhöjd.. han blev tävlad av en man som var över 30-40 nåt.. Alltså över 18! så jag funderade och sedan googla det hela.. theodore o'connor är 149 i mankhöjd.. annars hade aldrig en vuxen ryttare fått tävla han!

Rätta mig om jag har fel, men red inte Karen O'Connor den ponnyn? Och man får ju rida ponny när man är över 18 om man tävlar i storhästklasser, eller?

en fråga bara "theodore o'connor" som var 144 i mankhöjd.. han blev tävlad av en man som var över 30-40 nåt.. Alltså över 18! så jag funderade och sedan googla det hela.. theodore o'connor är 149 i mankhöjd.. annars hade aldrig en vuxen ryttare fått tävla han!

Nej "Teddy" var bara 144cm (han var mätt till 14,1 hands)och tävlades av en KVINNA dvs Karen O'Connor. Och denna "häst" tävlades i USA som INTE har samma regler som vi har här i Sverige

DSC_036169027.jpg

Allt om Teddy går att läsa på ryttarens hemsida:
http://www.oconnoreventteam.com/new/TeddyMemorial.html

okej, sorry. hitta någon sida då som inte stämmde. tack, för att ni förklara ;)

Han kom lös på gården då han blev skrämd av något. Så jag förstod det så fläkte han sig, fanns inget att göra :(

En av de allra finaste fälttävlanshästarna..

Hur lång var hon själv då? Hon såg inte så väldigt stor ut på honom. Nån som vet?

tänk dig en häst på 149 och en på 185.... det är lite fler cm därimellan ;)

personligen är jag för en klass för mindre hästar, dels för att få upp värdet på hästar i den kategorin, men så länge jag bara tävlar distans själv så lägger jag inte ner så mkt energi på det.

Ja, visst vore det utmärkt med två kategorier bland hästarna med! :)

Jag tror inte det kommer bli så bra som många tror det med att ha 2 kat bland hästarna. Tror det kommer vara samma tjabb där. Tex om man sätter in en kat från 149cm till 160cm så finns det ju säkert många som mäter ner sina 161-163 hästar bara för att de inte vill tävla mot de som är 180cm.

Nej tycker det ska vara som det är nu och vill man satsa på hoppning får man väl skaffa sig en häst som hävdar sig i de klasserna man vill hoppa.

Jag tror inte det kommer bli så bra som många tror det med att ha 2 kat bland hästarna. Tror det kommer vara samma tjabb där. Tex om man sätter in en kat från 149cm till 160cm så finns det ju säkert många som mäter ner sina 161-163 hästar bara för att de inte vill tävla mot de som är 180cm.

Nej tycker det ska vara som det är nu och vill man satsa på hoppning får man väl skaffa sig en häst som hävdar sig i de klasserna man vill hoppa.

Håller med dig, det har alltid varit en klass på hästar och så får det förbli. :idea:

rider islanshäst. om man nu skulle mät den och är 138 cm då skulle man väll tävla den bland c- ponnys för det är väl mätin tyget som räknas?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar