tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

Varför? därför att en häst på 152 är en häst och inte en ponny.

Någonstans måste man sätta gränsen och då ska det vara den gränsen som gäller, passar det inte så är det bara att skaffa sig en annan häst. Jag tror att vi är många som är trötta på "ponnyer" på 150 plus.

En ponny kan mycket väl vara 150cm + se bara på överhöjdarna i Connemararasen

Vad är det som är så jobbigt med det??

Bara för att det är en sk. "ponny ras" betyder inte att det är en ponny. Är den över 148 så är det en häst, oavsett ras.

Min häst är 152cm och jag kommer börja tävla den när jag har hittat en tränare osv.

Men jag har lite otur eftersom jag måste tävla storhäst.
Hon är ju nästan d-ponny, och det är princip omöjligt att mäta ner henne till 148cm.
Är det någon annan som har en häst precis över d-ponny som måste tävla storhäst klasserna och mot storhästar.?
isf hur går det för dig och din häst? får man ändå bra resultat (platser) och blir med på prisutdelningar fast hästen är liten och dom andra kanske är jumbo stora hästar.
;):laugh:

Varför köpte ni henne när du visste att hon var 152 och du vill tävla ponny???

Vilka klasser har du tänkt dej att tävla i???
Om du vill upp i de högre klasserna kommer det nog att bli tufft men lägre klasser runt 90-110 kommer säkert att gå bra...
Till o med 120 om allt funkar...

Men varför mäta ner henne..personligen ogillar jag när man skall hålla på o mäta ner sina hästar till ponnies size...
Köp en ponny om ni vill ha ponny!

Du har ju själv köpt denna hästen och då visste du hur hög den var!? Om det nu var så att du köpte den när den var ung och under 148 gränsen så borde du ha vetat att risken fanns. klart det går att tävla i alla grenar med denna häst. den kan ha lite komplikationer med hinderavstånd men eftersom den antagligen har ponny i sig så brukar dem vara smarta och snabb tänkta så dem fixar det. Såg senast jag var på hopptävling för stor häst en connemara på 149 cm, sju år gammal och inköpt som 3 åring då den var 146 cm. Vilken otur man kan ha. och just precis därför att hästens fadder var connemara hingsten som vunnit Sm 4 gånger, Em 1 gång och Vm 3 gånger! så ni kan ju bara gissa vilken prisklass denna hästen låg i. :grin: Men den här hästen hoppade en 120 bana regionalt och fixade alla hinder och hade ett stort PLUS att den var en connermara så den galopperade snabbt igenom banan och fixa det galant :) :D :banana:

Du har ju själv köpt denna hästen och då visste du hur hög den var!? Om det nu var så att du köpte den när den var ung och under 148 gränsen så borde du ha vetat att risken fanns. klart det går att tävla i alla grenar med denna häst. den kan ha lite komplikationer med hinderavstånd men eftersom den antagligen har ponny i sig så brukar dem vara smarta och snabb tänkta så dem fixar det. Såg senast jag var på hopptävling för stor häst en connemara på 149 cm, sju år gammal och inköpt som 3 åring då den var 146 cm. Vilken otur man kan ha. och just precis därför att hästens fadder var connemara hingsten som vunnit Sm 4 gånger, Em 1 gång och Vm 3 gånger! så ni kan ju bara gissa vilken prisklass denna hästen låg i. :grin: Men den här hästen hoppade en 120 bana regionalt och fixade alla hinder och hade ett stort PLUS att den var en connermara så den galopperade snabbt igenom banan och fixa det galant :) :D :banana:

VM för ponny :eek: Finns det :crazy:

Undrar vilken hingst detta är med dessa meriter??

ja, VM för ponny finns men jag tror de heter "Connemara VM" eller något sånt. jag har faktist ingen anning om härstamingen på den hingsten eller namnet. ska ta kolla upp det :)

Min fröken är 154 cm och vi tävlar, där vi ska, mot storhästar. Är allt som oftast placerade i de klasser som vi ställer upp i. Vi har tävlat upp till 1,10. Högre hoppar vi inte eftersom hon inte har mer kapacitet, men hennes kapacitet har ju knappast med storleken att göra. Sen att piloten är feg spelar självklart in också.

ja, VM för ponny finns men jag tror de heter "Connemara VM" eller något sånt. jag har faktist ingen anning om härstamingen på den hingsten eller namnet. ska ta kolla upp det :)

Har aldrig hört talas om det och har ändå tävlat både ponny och stor häst på elitnivå. Dvs VM för ponny.

Vi har även fött upp connemaror och ägt(-er) två stycken godkända hingstar och något VM för connemara har jag heller inte hört talas om

Men det är ju bara en klass det skiljer mellan d-ponny och stor häst, 10cm. Jag menar du hade ändå bara kunnat hoppa en klass högre ifall det var d-ponny och nu är det ju ingen ponny så det spelar väl inte så stor roll. Gör det bästa av situationen. :)

:bow:

Och jämför jag min "ponny" (154 nu som 4-åring, connemara) med andra PONNYER, även av samma ras så ser man honom som en häst. Han rör sig helt annorlunda jmf med ponny. Han är även mer som en häst att rida, ingen man kan dra in nosen på och det ser fint ut :cool:

Och jag VILLE ha en överhöjdare, han ska bli min fälttävlansstjärna :love: Häst med hoppkapacitet och banhoppningsrädd matte är det ju perfekt ;)

jag gillar höga hästar ... xD hahah :D<3

Tävla du bland stor häst,det är inga problem med att göra det .Har själv "plockat" upp mina D-ponnier till stor häst.Och ang. det där du skrev om att mäta ner,det finns tack och lov ingen sk. slutmätning längre.Vem som helst kan begära ommätning på en tävlingsplats numera.

Min häst är ca 155 cm ( har aldrig ens mätt honom riktigt) och vi tävlar en hel del och har massor av vinster i 90-1 m, just för att han e liten, snabb och vändbar. 110 & 1.20 är inte heller några problem höjd & avståndsmässigt, man får bara rida lite mer för att reglera hästen så att det stämmer mellan hindren.Har även hoppat enstaka hinder på 1.40 så jag tror inte att mankhöjden har så värst mycket att göra med hur högt hästar kan hoppa.

Även i fälttävlan hänger han med de större hästarna utan några som helst problem, nu har jag inte tävlat högre än lätt klass, men i deb och lätt håller han lätt jämna steg både va det gäller fart och ork.

Såg att någon nämnt Mynta, men ett ännu bättre exempel är en fransk häst som hette Japeloup (stavning :confused:) som fanns i värld eliten för X antal år sen (på miltons tid), han va inte många cm över ponny måttet (om han ens va de, vissa säger att han va 148) och han va absolut med bland de främsta i elitsammanhang.

Tycker inte du ska hänga upp dej så mycke på hur hör hästen är, var glad att du har en häst, älska den för dess goda egenskaper och ha så roligt det bara går med den. Det är din skicklighet som ryttare och hästens kapacitet som kan begränsa, inte hästens storlek.

Min häst är ca 155 cm ( har aldrig ens mätt honom riktigt) och vi tävlar en hel del och har massor av vinster i 90-1 m, just för att han e liten, snabb och vändbar. 110 & 1.20 är inte heller några problem höjd & avståndsmässigt, man får bara rida lite mer för att reglera hästen så att det stämmer mellan hindren.Har även hoppat enstaka hinder på 1.40 så jag tror inte att mankhöjden har så värst mycket att göra med hur högt hästar kan hoppa.

Även i fälttävlan hänger han med de större hästarna utan några som helst problem, nu har jag inte tävlat högre än lätt klass, men i deb och lätt håller han lätt jämna steg både va det gäller fart och ork.

Såg att någon nämnt Mynta, men ett ännu bättre exempel är en fransk häst som hette Japeloup (stavning :confused:) som fanns i värld eliten för X antal år sen (på miltons tid), han va inte många cm över ponny måttet (om han ens va de, vissa säger att han va 148) och han va absolut med bland de främsta i elitsammanhang.

Tycker inte du ska hänga upp dej så mycke på hur hör hästen är, var glad att du har en häst, älska den för dess goda egenskaper och ha så roligt det bara går med den. Det är din skicklighet som ryttare och hästens kapacitet som kan begränsa, inte hästens storlek.

Men skulle h*n klara av en bana på 140? Saken är ju den att det är inte storleken som har någon betydelse på hur högt dom kan hoppa:p utan där problemen uppstår är på banan med avstånd mm..
Att din häst blir placerad i 90-100 cm klasser kan jag förstå i de klasser är storleken på hästarna mkt varierande..
Däremot när du kommer upp i klsserna runt 110 och uppåt så kommer dessa gigantiska finladsfärjor som man får rida emot..skall man upp i klasserna såmöter man stora hästar!
Ser man en liten häst i en 130 klss är det jätte skojj..men överlag så är det de stora hästarna som har övertaget i de stora klasserna..
:bow:

Japeloup var med i OS, och jag tror till och med att han fick medalj ;)

/Blåbäret - vars häst är 157 modiga cm över havsnivån :angel:

Jappeloup de Luze var 158cm ganska stor skillnad mot en ponny, speciellt när han var SF.

Skillnaden mellan en häst på 152cm och en som ligger runt 158 är stor det kan man aldrig komma ifrån.

om nu inte små hästar kan hoppa lika höga banor som stora. (en del kan ja, det tycker jag är jätteroligt :D) vad gör det? MÅSTE man hoppa 120+ om man vill tävla hoppning? kanske om man vill satsa riktigt men om man bara gör det för att det är kul kan det väl lika gärna va lägre klasser?

öhh... ursäkta?

En häst är alltid en häst såfort den är över 148,1, oavsett ras. Jag har själv haft en connemara på 153 och han tävlades just som häst, inte ponny.

Det jobbiga är att en häst på 155 INTE ska tävla mot en ponny på 148. Som sagt, man måste sätta gränsen någonstans och den ska följas.

Bar för att nämna en till "liten" så är ju Cactus L inte så stor, men väldigt begåvad.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar