T
Tess
Sv: tävla en häst på 152cm.
Jag håller med (odetteZ)
Jag håller med (odetteZ)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ok då förklarar jag för dig, i dressyren har oftast större hästar bättre gångarter, i hoppning blir avstånden ofta fel för mindre hästar och det är därför de inte kan komma lika långt.
nu säger jag detta generellt, undantag finns alltid, men detta är ju grovt förenklad för att du ska förstå och jag inte orkar skriva en hel uppsats.
vilken storlek har du haft på hästarna då? i dagens läge räknas ju 165 som små....
jag pratar om hästar som är 149-159 kanske... Min valack har inte så stora problem med avstånden men så har han en väldigt bra galopp med stort register i, dock så får man öka galoppsprången rätt rejält. unghästen tror jag kommer få svårare... men hon är ju bara 3 så det kan ju ändra sig.
ok då förklarar jag för dig, i dressyren har oftast större hästar bättre gångarter, i hoppning blir avstånden ofta fel för mindre hästar och det är därför de inte kan komma lika långt.
Min häst är 152cm och jag kommer börja tävla den när jag har hittat en tränare osv.
Men jag har lite otur eftersom jag måste tävla storhäst.
Hon är ju nästan d-ponny, och det är princip omöjligt att mäta ner henne till 148cm.
Är det någon annan som har en häst precis över d-ponny som måste tävla storhäst klasserna och mot storhästar.?
isf hur går det för dig och din häst? får man ändå bra resultat (platser) och blir med på prisutdelningar fast hästen är liten och dom andra kanske är jumbo stora hästar.
tänkte bara inflika att i både holland och tyskland så finns det väl "kategori E" på ponny, tror det är typ mellan 149 och 156 eller nåt sånt. kanske nåt att inför i sverige också?
jo... är man bara 162 så vill man inte gärna ha en häst på 170 liksom... man vill ju gärna se om hästen har lera på ryggen åtminstone
det finns ju de som är långt mkt kortare än mig, tråkigt att man ska känna sig tvingad att ha stora hästar! max för mig är 163 typ.. men 155-158 är ganska lagom!