tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

ok då förklarar jag för dig, i dressyren har oftast större hästar bättre gångarter, i hoppning blir avstånden ofta fel för mindre hästar och det är därför de inte kan komma lika långt.

nu säger jag detta generellt, undantag finns alltid, men detta är ju grovt förenklad för att du ska förstå och jag inte orkar skriva en hel uppsats.

ok då förklarar jag för dig, i dressyren har oftast större hästar bättre gångarter, i hoppning blir avstånden ofta fel för mindre hästar och det är därför de inte kan komma lika långt.

nu säger jag detta generellt, undantag finns alltid, men detta är ju grovt förenklad för att du ska förstå och jag inte orkar skriva en hel uppsats.

Att avstånden blir fel för mindre hästar kan jag inte känna igen mig i, trots att jag ofta tävlat små hästar. Snarare tvärtom, det verkar som om avstånden är mer anpassade till mindre hästar än till större (mig veterligen har inte avståndsrekomendationerna i kombinationer t.ex ändrats på åtskilliga år, samtidigt som sporthästarna på senare år blivit allt större överlag)

vilken storlek har du haft på hästarna då? i dagens läge räknas ju 165 som små....

jag pratar om hästar som är 149-159 kanske... Min valack har inte så stora problem med avstånden men så har han en väldigt bra galopp med stort register i, dock så får man öka galoppsprången rätt rejält. unghästen tror jag kommer få svårare... men hon är ju bara 3 så det kan ju ändra sig.

vilken storlek har du haft på hästarna då? i dagens läge räknas ju 165 som små....

jag pratar om hästar som är 149-159 kanske... Min valack har inte så stora problem med avstånden men så har han en väldigt bra galopp med stort register i, dock så får man öka galoppsprången rätt rejält. unghästen tror jag kommer få svårare... men hon är ju bara 3 så det kan ju ändra sig.

Som jag skrivit i tidigare inlägg...
149cm, 154cm 158cm (och en som var 160cm tack vare hög manke, men henne räknade jag inte in här, samt en lånehäst på 155cm) Har även haft hästar på 162, 167, 172 och 174cm, vilka jag upplevt haft mkt svårare med avstånden.

För mig är en häst på 165 normalstor, större vill jag absolut inte ha (min nuvarande t.ex räknar jag med att hon stannar mellan ca 161-163cm)

ok, på vilken nivå då? kan ju vara så enkelt att du har träffat på undantagen.

på låg nivå kan de ofta hävda sig, det är när det blir högre som jag upplever det som svårare... dessutom är det ju mkt högre för en lägre häst, en häst på 150 måste ju hoppa högre än sin mankhöjd för att hoppa 160, medans en häst på 170 har det betydligt lättare.

Har visserligen bara tävlat på 120-nivå (jag bangar ur när det blir högre), men iaf en av hästarna tränades betydligt högre (gick 150-banor på träningar)

Har svårt att tro att alla mina småhästar varit undantag ;) T.ex har jag en bekant bara några mil ifrån din uppgivna bostadsort som hade ett sto som tack vare sin höga manke kom upp i 160cm, men de var nästan alltid placerade högt upp i resultatlistorna i 140-145-klasser. Har flera kompisar/bekanta som tävlat på absolut toppnivå på små hästar (under 160cm). Visst har en häst på 170 fördel av sin storlek för att ta sig över stora hinder, men små hästar har istället sin smidighet som fördel, och är oftast lättare att reglera, så jag föredrar iaf de något mindre hästarna, trots min längd (178cm)

Senast ändrad:

Du red distans va? ;)

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

det gjorde jag inte heller. jag svarade bara på det du undrade över.

Som Nirak skrev, varför måste folk bli så bitska på en gång?
Jag har själv en HÄST på 152-153 cm i manken som jag ändå kallar för ponny eftersom han är så liten.
Jag TRODDE jag hade en ponny men blev snabbt medveten om att han inte var det utan storhäst, jag ville ha honom nermätt men insåg att jag nog kommer att klara klasser upp till 120cm om jag tränar honom bra och ger mig f*n på att klara det.

Vi som har SMÅ hästar eller förvuxna ponnyer :angel: kan klara oss riktigt bra i dom lättare klasserna som någon skrev eftersom vi kan vända våra SMÅ hästar riktigt snabbt.

Det känns surt ibland att veta att man har en liten häst istället för ett stort halvblod på 160-170 cm (ingen aning om var halvblodet ligger i mankhöjd:)

Jag ska erkänna att jag skämms att jag inte har en STORSTOR häst som tar stort steg mm, jag börjar bli bättre på att säga till mig själv att var glad som över huvudtaget HAR en häst, det finns massa människor i världen som har alla häst afficher på väggarna och som sparar pengar för att en dag kunna köpa den där hästen man har velat ha.

Kämpa på med din LILLA häst eller FÖRVUXNA ponny :D

/Lady Dedlock och Prissemannen som ska starta första 90cm klassen snart

Min häst på 155 cm (om man kisar, hon är nog ett par cm mindre egentligen...:angel:) kommer nog klara sig alldeles utmärkt skulle jag tro. I hoppning är ju jag själv lite feg men hästen desto duktigare och skuttar över 120 cm som om det vore cavaletti (för matte är det högt, vet att det inte räknas som det i de stora sammanhangen...).

Om du har en liten häst gäller det att inte tänka litet, det går utmärkt att tävla bland alla andra hästar!

(Och jag har kallat alla mina hästar ponnyer även stora hästen på 180 cm ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Min arabkille på 152 gick i yngre dar:angel: upp till 120 hoppning men där tog det stopp, inte på grund av höjden egentligen utan för att avstånden blev för jobbiga. På lätta klasser har han dock inga problem alls med de relaterade avstånden.
sen är ju småhästarna oftast kvickare och vändbarare än jättebamsarna:p

Min häst är 152cm och jag kommer börja tävla den när jag har hittat en tränare osv.

Men jag har lite otur eftersom jag måste tävla storhäst.
Hon är ju nästan d-ponny, och det är princip omöjligt att mäta ner henne till 148cm.
Är det någon annan som har en häst precis över d-ponny som måste tävla storhäst klasserna och mot storhästar.?
isf hur går det för dig och din häst? får man ändå bra resultat (platser) och blir med på prisutdelningar fast hästen är liten och dom andra kanske är jumbo stora hästar.
;):laugh:

Om de nu är så otur. varför köpte du en liten storhäst o inte en stor ponny då?

tänkte bara inflika att i både holland och tyskland så finns det väl "kategori E" på ponny, tror det är typ mellan 149 och 156 eller nåt sånt. kanske nåt att inför i sverige också?

Vad är problemet ?
Du lan tävla storhäst och 90cm är 90cm (osv)oavsett om den är stor eller ponny !

Det går alldeles utmärkt. Min dam är mellan tummen och pekfingret ca 152-153 cm hög.

Tävlar upp tom 120 cm med en hel del vinster och placeringar upp tom nat. 115 och felfria 120 rundor.
Hon kan hoppa högre, men då börjar avstånden i kombinationerna att bli för jobbiga för henne så det finns ingen anledning att pressa upp henne högre, bättre att hon får ha kul och leka runt i 110-120 klasser!

tänkte bara inflika att i både holland och tyskland så finns det väl "kategori E" på ponny, tror det är typ mellan 149 och 156 eller nåt sånt. kanske nåt att inför i sverige också?

Infördes det inte kategori E-häst för ca 10 år sedan? (vet att det iaf diskuterades flitigt).

Det finns flera hästar här hemma omkring som är precis över ponnymåttet och tävlar mot de riktiga "storhästarna". Brukar gå kanon för dem, en hel del vinster och placeringar så det spelar ingen större roll sålänge hoppar bra :)

Var en fjording i våras som var liten, måste ha varit under ponnymåttet som tävlade mot alla storhästar och blev placerad, så de lite mer ponnyliknande hästarna är duktiga de med!

jo... är man bara 162 så vill man inte gärna ha en häst på 170 liksom... man vill ju gärna se om hästen har lera på ryggen åtminstone :rofl:

det finns ju de som är långt mkt kortare än mig, tråkigt att man ska känna sig tvingad att ha stora hästar! max för mig är 163 typ.. men 155-158 är ganska lagom!

Jag är 161½ och har en häst på 173 cm ;) får iof hem honom imorgon, men det jag ville ha sagt är att höjden spelar egentligen ingen roll, det är känslan att sitta på som avgör. Han känns defenitivt inte så hög att rida, han har mest långa ben.. =)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar