tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

kl

min häst är 154cm o dessutom en welshcob, det är inga bekymmer alls i lätta klasser kan hävda sig bra i LA dressyr de korta banorna, sen räcker inte riktigt gången till. I hoppningen är han snabb o vändbar o studsar lätt över 120, men jag nöjer mig med 110, tycker det blir för tufft med avstånden i 120.

Tycker faktiskt det är bra att han inte är ponny 12 cm skillnad gör massor! Tänk dig en d-ponny på 140.1 eller en ponny på 150...

12cm ????

Det skiljer ju faktiskt bara 4cm från ponny en väldigt liten skillnad.

Att jämföra med den allra minsta d-ponny höjden är ju inte relevant

KL

Och de flesta här har ju bekräftat det jag skrev, på låg nivå funkar det jätte bra, de vinner tillomed mkt då de är mkt vändbara osv osv

men sen när hindrena blir höga så hänger de inte med längre, det blir för jobbigt.

Jonko: jag är ju faktiskt höjdrädd oxå :angel: nej men jag trivs på mina "små" hästar men har ridit "stora" hästar en gång i tiden oxå, men jag tror inte jag klarar det igen, har en reumatisk sjukdom så jag tvivlar på att jag kommer upp, hehe, så jag håller mig till mina små hästar.

Klart det blir prisutdelningar ändå, det är bara att kämpa på.
Men varför köpte du en häst om du vill tävla ponny?

knapp..

jag har en 6åring som är 158 cm och är jätte nätt i modellen! hon har inga som hellst problem mot dom ''större'' hästarna, hon har en stor vinnande galopp och ett enormt schoop!
så de är bara skit snacka.. stor häst som stor häst även fast den är bara 152..

( kolla bara på mynta,. hon va 157cm å hoppade I VärldsEliten) så börja tänk om lite va! eller sälj hästen om du inte tror på den

Det är rätt stor skillnad på en häst på 158cm och en på 152cm

Så var inte så spydig.

Jag har tävlat alla typer av hästar i hoppning upp i svåra klasser och nej de riktigt små dvs de under 158cm brukar inte räcka till..

Självfallet finns det undantag men över lag så är det inte så..

*kl*

har man ambitioner att tävla höga klasser, krävs det lite mer av hästen än bara storleken. En häst på 1,75 kan inte per automatik gå 1,50-klasser. Så har man en häst som inte räcker till (oavsett storlek) för det man vill ha den till så är det dags att titta efter en ny häst. Som jag förstår det är TS inte ute på tävlingsbanorna ännu, så några elit-klasser är det inte riktigt tal om. Och i lätta klasser har som sagt de mindre hästarna ofta en fördel eftersom de är lite snabbare att vända.

blir så trött på sånna som du, är din häst 152 är de ingen ponny , vadå otur att du måste tävla mot hästar??? du har ju en häst själv o ingen ponny.

tror inte du att jag vet att min häst är en stor häst????

tänkte bara inflika att i både holland och tyskland så finns det väl "kategori E" på ponny, tror det är typ mellan 149 och 156 eller nåt sånt. kanske nåt att inför i sverige också?

det tycker jag o min mamma är en väldigt smart ide. :D

knapån:
Vilken tur att det finns hästar till alla smaker, för smaken är ju som bekant som baken, delad. Vår häst är 158 och skall säljas nu i höst, så förhoppningsvis finns det någon som vill ha en liten häst som hoppar 120 i alla fall.

Min häst är 152 cm, vi tävlar storhäst klasser och det har gått bra, nu har vi dock lagt ner lite (men pga hennes huvud). Vi har placerat oss i en massa klasser.
Dock måste man som med alla andra hästar träna, du måste kunna korta och länga ordentligt i galoppen för att anpassa dig till avstånden.
Träna på "storhäst" avstånd när du hoppar på träningar.

Min häst är begränsad i sig, vi skulle nog max kunna tävla 110 men har bara tävlat 90 och 1 m, fram tills det tog "stopp" i hennes huvud och hon inte ville mer. Sen är det massa i hennes bakgrund som gör att hon inte skulle kunna gå längre men alla hästar är olika, tycker din häst att det är kul att hoppa kan den säkert mäta sig med "storhästarna" men tycker den inte att det är kul kanske det inte går alls.

För mig har det iallafall inte varit något problem i 90 och 1 m att ha en liten häst utan oftast en fördel, hon är kvick i fötterna och hinderklok så det har alltid gått bra.

KL

Och de flesta här har ju bekräftat det jag skrev, på låg nivå funkar det jätte bra, de vinner tillomed mkt då de är mkt vändbara osv osv

men sen när hindrena blir höga så hänger de inte med längre, det blir för jobbigt.

Jonko: jag är ju faktiskt höjdrädd oxå :angel: nej men jag trivs på mina "små" hästar men har ridit "stora" hästar en gång i tiden oxå, men jag tror inte jag klarar det igen, har en reumatisk sjukdom så jag tvivlar på att jag kommer upp, hehe, så jag håller mig till mina små hästar.

Haha min kompis frågade alltid mig hur jag vågade hoppa så "höga hinder" på min häst. Därför hon tyckte hindrena såg mycket högre ut på henne än på hennes egen (165).

Jag tycker det är värre att ponnier på 1.08 ska tävla mot ponnier upp till 1.30. Det är jätteskillnad! Mer än mellan 1.49-1.65. Hur det kunde bestämmas en sån stor skillnad i en ponnykategori begriper jag inte. Vilket hallå det skulle bli om man "tog bort" kategori C och började D vid 1.30,1. Vore rättvisare med en kategori mellan 1.07-1.20.
Sen är väl inte mankhöjden avgörande för hästens hoppförmåga.

Varför måste folk vara så bitska direkt nån skriver något??
Jag har förståelse för att det känns lite surt med en häst nån centimeter över ponnymåttet. Speciellt om man själv är rätt ung ryttare!

Varför? därför att en häst på 152 är en häst och inte en ponny.

Någonstans måste man sätta gränsen och då ska det vara den gränsen som gäller, passar det inte så är det bara att skaffa sig en annan häst. Jag tror att vi är många som är trötta på "ponnyer" på 150 plus.

Det beror på dina ambitioner, jag har själv tävlat en liten häst (154) upp till 120, men där började det bli svårt med avstånd osv. Dock var det mycket roligare att rida omhoppningar med den lille än med bjässen jag har idag (175cm) :D

tråden blev flyttat hit av en moderator kan jag tala om då.
varför har jag ingen anning om, för den handlade inte alls om hoppning till en början.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar