tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

Ja men ska man prompt ha en liten häst får man väl skylla sig själv.
Vill man tävla hoppning regionalt/nationellt så får man väl leta sig en större häst och sluta gnälla.

Det är just den här inställningen som är så fel :grin:
Ska man skylla sig själv att man inte är så lång utan passar bäst på hästar som är mellan 149-155?
Ska alla uppfödare skylla sig själva att deras halvblod blir under 160 eller deras connemaror över 150 och därmed "värdelösa" :confused:

*KL

Jag hoppas att alla som uttrycker önskemål om en E-kategori framför dessa till distrikt/förbund så det kommer dem till känna, att diskutera det löst på ett forum kommer inte ändra någonting. :)

Vad gäller själva diskussionen ska jag nu bege mig ut med min ponny (144,8 cm) på hästtävlingar då det är några år sedan jag fick sluta tävla ponny. Han lär inte kunna gå mer än max 110 cm både på grund av sin storlek och kapacitet. Men det är ändå jag som har valt att ha honom, och hade det varit viktigt för mig att komma upp i säg 130 klasser hade jag valt en annan häst. Man får nog se lite vad man vill med sin ridning när man väljer storlek, liksom man väger in andra faktorer såsom ras, lynne osv osv

Ja men ska man prompt ha en liten häst får man väl skylla sig själv.
Vill man tävla hoppning regionalt/nationellt så får man väl leta sig en större häst och sluta gnälla.

fast när jag jobbade som hästar hade vi en som låg omkring 154 eller så skulle ja tro placerade sig nästan varenda tävling och startade upp till 1.40! så visst går de

Namn på den hästen tack.

Och jag säger inte att små hästar inte kan hoppa.
Men dom har svårt att hävda sig då avstånden ställer till det.

jag red/tävlade en häst på 1.50 cm i hoppning, hann tyvärr bara tävla upp till 1.10 med han innan han hastigt gick bort i tarmvred. men han hävdade sig riktigt bra i dom klasserna, blev ju inte alltid placerad, men det är ju mer ryttarens fel än hästen tycker jag (iaf i mitt fall). men han var alltid minst på storhästtävlingarna och jag var yngst men det gick bra ändå. även om alla inte kan hoppa lika högt så kan dom nog springa/svänga in det mesta på omhoppningarna.
bara viljan som krävs! lycka till!

Attvik red en liten häst som jag tror hette Dark Touch, hon var knappa 1.55 och gick SM..Men hon fick svårt i kombinationerna när det blev större..

Jag tillhör dem som fortsatte att tävla min d-ponny bland stor hästar när jag blev för gammal för att rida ponny.
Det gick utmärkt och han placerade sig upp till LA dressyr. Eftersom har var lite till åren gick han bara upp till 1 m hoppning med placeringar även där.

Det finns en c-ponny i mitt distrikt som tävlat upp till 1,20 bland stora hästar, så inget är omöjligt.

Jag håller med, inget är omöjligt, jag tävlar min d-ponny, 147cm, mot stora hästar, och det går BRA!!!! Har debuterat i 110, och är på väg mot 120. Det hänger inte på min ponny:love: hur fort det går, det beror på mig.:D

Nej en connemara som är överhöjdare kan ALDRIG bli en häst, det kommer alltid vara en ponny även om den blivit för hög.

Det är inte fråga om gränser utan fakta. En häst på 152cm är bra mycket mer en ponny rent tävlingsmässigt än en "normal" häst.

Har under många år tävlat en häst på 155cm och hon har varit absolut minst på alla tävlingar vi varit på dvs unghästtävlingar upp till 110cm.

Min "lille" tysk som är ca 162cm är också väldigt liten jämfört med många andra på tävlingarna, när han gick Falsterbo som 5åring i hoppning så var han den minsta hästen av alla där.

Tror att många säger att deras hästar är mindre än vad de verkligen är för att det skall låta lite "häftigt" att hästen inte är så stor och ändå tävlar på hög nivå. Vet flera topphästar som sägs vara små dvs runt 160cm som gått och väl är runt 165cm

Gäller det Helena Lundbäcks Mynta också? Som är 158cm och har gått VM!!!

Avskyr när folk sk. mäter ner sina hästar.Det är bara att acceptera att de är så höga som de är.Men eftersom man kan lägga in protester på tävlingsbanan,så kan ju din kompis få göra en ommätning.

Jag tävlar både min D-ponny och häst som är ca 154cm (han är connemara) i dressyr bland storhästarna. å ja måste säga att det går jätte bra, med min D-ponny har jag vinster upp till MSV B och med 154cm häst har jag vinster upp till LA:6. Men d är ju olika från domare till domare vad dom tycker om små hästar.....

Har även sett uppklassade D-ponnyer på hoppbanan som vunnit i MSV =)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tävlar både min D-ponny och häst som är ca 154cm (han är connemara) i dressyr bland storhästarna. å ja måste säga att det går jätte bra, med min D-ponny har jag vinster upp till MSV B och med 154cm häst har jag vinster upp till LA:6. Men d är ju olika från domare till domare vad dom tycker om små hästar.....

Har även sett uppklassade D-ponnyer på hoppbanan som vunnit i MSV =)

Dessa uppklassade d-ponnyer vill jag gärna ha namn på då jag letar efter uppklassade d-ponnyer som klarar detta.

Jag håller med, inget är omöjligt, jag tävlar min d-ponny, 147cm, mot stora hästar, och det går BRA!!!! Har debuterat i 110, och är på väg mot 120. Det hänger inte på min ponny:love: hur fort det går, det beror på mig.:D

Vill gärna ha namn även på denna.

Vårat äldsta sto(19år) är 152 och går enstjärnig fälttävlan, LA dressyr och 1,2o hoppning med placeringar och segrar.(tränar högre i alla disipliner)
Så visst kan dom,:) men att gå de högre klasserna blir nog omöjligt.
Visst finns det undantag typ Mynta, Jappeloup, Stroller mfl, men i största allmänhet tror jag inte "di små" räcker till de högre klasserna.

Vill man tävla svåra klasser har man nog bäst chans om man väljer en större sort rent generellt.
Min erfarenhet säger att det är faktiskt lite skillnad på en 152 häst och en 162 häst.
Det är någon sorts magisk 10 cm gräns där.:confused:

Min häst är 153, tävlar bland storhästar. Går hur bra som helst, dessutom tjänar man ju på det. Alltid lika kul att överraska alla med min snabba, smidiga lilla häst.

Jag tävlade min första stora häst (ca 158cm) i 120 klasser, hon hade inte jätte bra teknik med va en fighter! I kombinationer där de andra tog ett galopp språng tog vi två :) Men hon fick alltid jobba betydligt mer än de större hästarna och tillsist tyckte hon inte det va kul längre.
Men i de lägre klasserna blev vi placerade nästan i varje klass! Hon va mycket smidigare och lättare att rida omhoppningarna med än mina större hästar.

Asså man kan ju alltid mäta ner men jag kan lova att alla vi med D-ponnyer kommer bli otroligt irriterade på dig! Jag känner hur många som helst som fuskar och mäter ner och jag tycker de är fegt och man blir inte omtyckt om man säger så. Du har en HÄST så tävla bland hästarna då!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V