tävla en häst på 152cm.

Sv: tävla en häst på 152cm.

Jo och 'bara' 30cm är ju ändå ganska mycket....som sagt låt säga om man delade in ponnysar i bara två kategorier då, det skulle ju vara likvärdigt nästan, och slår vad om att det inte skulle tyckas vara direkt rättvist eller rimligt.

Men ska man tävla a-ponny shettis. Då har man i regel en ras o välja på. alt. korsningar.
Vilket gör den kategorin likvärdig.
Ska man slå ihop dem måste de kanske shettisar tävlas mot tävlingsstammade welshar.
Storhäst har man i regel flera likvärdiga raser att välja mellan. Och väljer man en liten häst eller en häst av "fel" ras som är liten. Då tycker jag inte att man har rätt att gnälla över att man måste tävla mot bjässar.
Det är skillnad på ponny sidan.

Men ska man tävla a-ponny shettis. Då har man i regel en ras o välja på. alt. korsningar.
Vilket gör den kategorin likvärdig.
Ska man slå ihop dem måste de kanske shettisar tävlas mot tävlingsstammade welshar.
Storhäst har man i regel flera likvärdiga raser att välja mellan. Och väljer man en liten häst eller en häst av "fel" ras som är liten. Då tycker jag inte att man har rätt att gnälla över att man måste tävla mot bjässar.
Det är skillnad på ponny sidan.

En till stor skillnad ponny vs häst är att ponny tävlas av BARN, hästar av ungdomar/vuxna. B-ponnyryttare t.ex är yngre än de som tävlar D-ponny, så där är det ju inte bara hästens (ponnyns ;)) storlek som spelar in, utan även erfarenhet/rutin (för oavsett hur duktig B-ponnyns ryttarte är så har den inte haft samma tid på sig att skaffa rutin som de som rider större ponnyer)

Det är skillnad på en 98cms shettis och en maxad d ponny på 148. Det ger 50cm skillnad.
Mot en häst på 150 och en häst på 180 det är "bara" 30cm skillnad.

Och den procentuella skilnaden mellan 98 och 148 är betydligt större än mellan 150 och 180.

Jo men sen ska man inte dela upp hästarna i fyra kategorier heller.
Ponnysarna har 4 kategorier. Där det är ca 10 cm skillnad på varje kategori. Varför inte ha en lite häst kategori där det blir ca 10-15 cm skillnad bara. Istället för 30 cm. Annars tycker jag man lika bra kan tävla a-b ponnys under samma och c-d ponnys under samma.

Tycker inte man blir hånad av att man har lite häst. Däremot måste man ha en otroligt stor galopperad lite häst om man ska kunna mäta sig i 120 cm klasserna med 175 cm hästar. Då avstånden är gjorda för hästar runt 170 cm. Det tycker jag är orättvist. Därför borde en "E" klass införas.

Och det där med att alla skulle vilja mäta ned... jaha är det inte så inom ponnys med. Min kompis har en häst på 150,1 cm som hon har mätt ned. Det är väl med orättvis. Så vad gör det för skillnad om man skulle göra det med häst med? ska ponny klasserna försinna pga. att visa är rötägg?

Ja men ska man prompt ha en liten häst får man väl skylla sig själv.
Vill man tävla hoppning regionalt/nationellt så får man väl leta sig en större häst och sluta gnälla.

jo men varför inte samma sak med ponnys då? 2 kategorier där.. och har man en a-ponny så får man skylla sig själv..=) Och har man en c-ponny får man också skylla sig själv, precis som oss med små hästar.. =)
??

Men det är ju inte så på ponnysidan. Det är två helt olika saker så varför hålla på o jämföra.
Nu ÄR det fyra kategorier i ponny. Punkt.

Säger bara att det borde vara så om det ska vara rättvist, vilket många i dena tråden är väldigt måna om samtidigt som det är en stor .. väldigt tydlig orättvisa mellan hästarna.

Folk har en förkärlek att gnälla.
OM jag hade velat satsa på hoppning hade jag tex. börjat rida den stora på 175 som hoppar 120 som ingenting.
Nu har jag inget behov av det och då klarar jag mig på 154 nordisen vars övre gräns är 110.

KL
De flesta ryttare tävlar trots allt under 120-nivå och där funkar det utmärkt med en liten häst, förutsatt att den kan hoppa.
Kapaciteten sitter inte i storleken, flera av de bästa hopphästarna i världen just nu är små:
Itot du chateau 1.57
Ninja la Silla: 161 cm
Hickstead (som vann os) är iallafall under 165 cm, jag vet inte exakt hur stor han är.
Svantes härliga Saint Amour är väl 162-163 cm.

Jag tycker prat om E-nivå är rent ut sagt löjligt, någonstans måste man dra gränsen mellan ponny och häst.
Ridsporten är inte rättvis pga att det är en materialsport, det är bara att inse. Man får tävla på den nivå som man själv och ens häst passar på.
Skulle vi ha en rättvis sport så borde det finnas mycket annat än storlek som spelar in. Kanske skulle vi ha gränser för hur mycket hästar i vissa klasser får kosta också? :crazy:
Nej, tävla på den nivå ni passar.

KL
De flesta ryttare tävlar trots allt under 120-nivå och där funkar det utmärkt med en liten häst, förutsatt att den kan hoppa.
Kapaciteten sitter inte i storleken, flera av de bästa hopphästarna i världen just nu är små:
Itot du chateau 1.57
Ninja la Silla: 161 cm
Hickstead (som vann os) är iallafall under 165 cm, jag vet inte exakt hur stor han är.
Svantes härliga Saint Amour är väl 162-163 cm.

Jag tycker prat om E-nivå är rent ut sagt löjligt, någonstans måste man dra gränsen mellan ponny och häst.
Ridsporten är inte rättvis pga att det är en materialsport, det är bara att inse. Man får tävla på den nivå som man själv och ens häst passar på.
Skulle vi ha en rättvis sport så borde det finnas mycket annat än storlek som spelar in. Kanske skulle vi ha gränser för hur mycket hästar i vissa klasser får kosta också? :crazy:
Nej, tävla på den nivå ni passar.

WORD! :bow:
Sen får man självklart sätta en gräns på hur mycket transporterna får kosta, eller hur stora dom får va för det är inte rättvist att en del tar upp större plats.
Eller ta bort kavajtvånget, alla har inte råd och då är det inte rättvist.

Ponnysarna har 4 kategorier. Där det är ca 10 cm skillnad på varje kategori. Varför inte ha en lite häst kategori där det blir ca 10-15 cm skillnad bara. Istället för 30 cm. Annars tycker jag man lika bra kan tävla a-b ponnys under samma och c-d ponnys under samma.

Tycker inte man blir hånad av att man har lite häst. Däremot måste man ha en otroligt stor galopperad lite häst om man ska kunna mäta sig i 120 cm klasserna med 175 cm hästar. Då avstånden är gjorda för hästar runt 170 cm. Det tycker jag är orättvist. Därför borde en "E" klass införas.

Avstånden är INTE gjorda för 170-hästar, snarare för hästar 160-165cm. Stora hästar har ingen fördel på de höjderna, de kan t.o.m. få svårt att få plats i kombinationerna.

Och det där med att alla skulle vilja mäta ned... jaha är det inte så inom ponnys med. Min kompis har en häst på 150,1 cm som hon har mätt ned. Det är väl med orättvis. Så vad gör det för skillnad om man skulle göra det med häst med? ska ponny klasserna försinna pga. att visa är rötägg?

Hoppas verkligen att din kompis får sin "ponny" kontrollmätt på någon tävling :angel:

Begriper inte VARFÖR folk inte kan förstå att en häst över 148cm är just HÄST och inte ponny :mad:

(Min häst är knappa 150cm, växer förhoppningsvis lite till, men jag skulle inte ens tänka tanken att mäta ner henne till ponny även om hon inte blir större)

Senast ändrad:

Min häst är 152 cm, men jag har inte börjat att tävla honom ännu pga att han blev inriden för 3 år sedan och vi har "skyndat" långsamt fram..;)

Men jag har hoppat honom några ggr hittills upp till 80 cm dock..Men jag måste säga att han känns inte liten att hoppa. Jag själv är 172 cm..

Min förra häst kallblods travare som var 158 cm hoppade 130 tävlingar, dock inte med mig men med ägaren som ägde honom gjorde det.
Jag tävlade 120 klasser när han var som bäst och det gick hur bra som helst.
Och han kändes absolut inte liten heller..

Se på Helena Lundbäck när hon tävlade på Mynta, hon var ju bara 158 cm också..

Tycker inte att du ska "haka" upp dig på storleken, utan kämpa på med dina träningar..Se det så här också du har en liten fördel med en liten snabb häst i omhoppningen..:p

Lycka till!

Antar att du knapplånade?

Jag har som sagt inga problem med att tävla små hästar, som jag nämnt tidigare i tråden så har jag tävlat storhästar på 149, 154, 155, 158 och ända upp till 174cm, trots att jag själv är 178 lång

EXAKT! Varför ska man inte få ha liknande kategorier som ponnysar när man ahr häst, det vore ju mer rättvist helt enkelt. Och visst det finns små stora hästar som kan hoppa lika bra och bättre än 'sotra', men då kan man ju argumentera att då kan ju dom mindre c ponnysarna hoppa mot D ponnysarna, coh visst det skulle ju gå men det känns ju inte rättvist så varför ska det vara annorlunda bara för att dom är hästar? Rättvist ska väl vara rättvist oavsett tycker jag.

Folk har en förkärlek att gnälla.
OM jag hade velat satsa på hoppning hade jag tex. börjat rida den stora på 175 som hoppar 120 som ingenting.
Nu har jag inget behov av det och då klarar jag mig på 154 nordisen vars övre gräns är 110.

Och varför ska man behöva rida förstora hästar bara för att kunna tävla rättvist? Som sagt jämför med att rida c-ponny och behöva tävla bland d-ponnysar.

Nu vill jag ändå inte tävla hoppning på hög nivå, men om jag hade velat det så hade jag ändå inte velat rida en bjässe och det är väldigt svårt att hitta mindre hästar som hoppar så pass bra att man kan konkurera rejält med dom bästa stora ju, så då står man igen med frågan varför ska man behöva rida förstora hästar för att tävla rättvist på högre nivå? När det GÅR att ha en E-kategori (som då klassas som stor häst såklart ändå.)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V