Tatueringar på minderåriga

Josseliten

Trådstartare
Hej alla!

Har lite funderingar kring detta med tatueringar...
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

När hon berättar detta så frågar hon om jag tycker detta var dumt gjort av henne.

Jag blev faktiskt lite stum av detta. För jag undrar varför man gör så? Tar med en 15 åring och tatuerar sig.? Hon blev lite irriterad över min reaktion men jag tänker inte ljuga om hon ber om min åsikt... Hon tycker jag är gammalmodig och tråkig.

Hur tänker ni kring sånthär? Är det bara jag som tycker det inte finns nån anledning att låta en 15 åring tatuera sig?
 
Hej alla!

Har lite funderingar kring detta med tatueringar...
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

När hon berättar detta så frågar hon om jag tycker detta var dumt gjort av henne.

Jag blev faktiskt lite stum av detta. För jag undrar varför man gör så? Tar med en 15 åring och tatuerar sig.? Hon blev lite irriterad över min reaktion men jag tänker inte ljuga om hon ber om min åsikt... Hon tycker jag är gammalmodig och tråkig.

Hur tänker ni kring sånthär? Är det bara jag som tycker det inte finns nån anledning att låta en 15 åring tatuera sig?
Är inget fel med det, sen tror jag att hon säkerligen ville ha lite medhåll om att det inte var dumt gjort för det går ju inte att ändra nu ändå. Man måste inte alltid vara ärlig med sina åsikter, ibland frågar folk för att lite även övertyga sig själva om att det som gjorts inte är dumt.

Sålänge inte dottern gjorde det pga att det var någon slags press från mamman så är det inget fel.
 
Är inget fel med det, sen tror jag att hon säkerligen ville ha lite medhåll om att det inte var dumt gjort för det går ju inte att ändra nu ändå. Man måste inte alltid vara ärlig med sina åsikter, ibland frågar folk för att lite även övertyga sig själva om att det som gjorts inte är dumt.
Jag undrade mest varför liksom... ? Sen hade hon aldrig frågat mig om hon inte velat ha ett ärligt svar. Jag var inte dömande när jag svarade. Jag tyckte hjärtat var fint dom gjorde men jag tyckte inte det fanns nån anledning och vänta tills dottern fyllt 18.
 
Hej alla!

Har lite funderingar kring detta med tatueringar...
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

När hon berättar detta så frågar hon om jag tycker detta var dumt gjort av henne.

Jag blev faktiskt lite stum av detta. För jag undrar varför man gör så? Tar med en 15 åring och tatuerar sig.? Hon blev lite irriterad över min reaktion men jag tänker inte ljuga om hon ber om min åsikt... Hon tycker jag är gammalmodig och tråkig.

Hur tänker ni kring sånthär? Är det bara jag som tycker det inte finns nån anledning att låta en 15 åring tatuera sig?
Jag har mest problem med placeringen av tatueringen. Jag tänker att om man är ung och gör sin första tatuering är det klokt att sätta den på något ställe som är lättare att dölja om man skulle behöva. Det finns ju tyvärr fortfarande arbetsplatser och arbetsgivare som inte tillåter synliga tatueringar och ett sådant beslut är vettigare att ta konsekvenserna av när man är 40 än som 15.
 
Hej alla!

Har lite funderingar kring detta med tatueringar...
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

När hon berättar detta så frågar hon om jag tycker detta var dumt gjort av henne.

Jag blev faktiskt lite stum av detta. För jag undrar varför man gör så? Tar med en 15 åring och tatuerar sig.? Hon blev lite irriterad över min reaktion men jag tänker inte ljuga om hon ber om min åsikt... Hon tycker jag är gammalmodig och tråkig.

Hur tänker ni kring sånthär? Är det bara jag som tycker det inte finns nån anledning att låta en 15 åring tatuera sig?

Jag tänker att jag aldrig skulle låta mina barn göra det och har också sagt blankt nej. Men hur andra gör med sina barn har jag inga skarpa åsikter om. Jag ser mig inte som gammalmodig och tråkig, utan jag försöker skydda mina barns intressen som förälder. Det tänker jag att andra också vill göra; även om man gör en annan bedömning i den här typen av fråga.

När de väl blev 18 så hade många sådana idéer gått över; och då är det lite gynnsamt att man inte gjort permanenta saker som man inte längre vill ha. Och vill de då göra det är det bara att köra!
 
Jag har mest problem med placeringen av tatueringen. Jag tänker att om man är ung och gör sin första tatuering är det klokt att sätta den på något ställe som är lättare att dölja om man skulle behöva. Det finns ju tyvärr fortfarande arbetsplatser och arbetsgivare som inte tillåter synliga tatueringar och ett sådant beslut är vettigare att ta konsekvenserna av när man är 40 än som 15.
Ett litet hjärta på handleden tror jag inte påverkar chansen till jobb speciellt mycket.
 
Fullständigt fel tycker jag.

Jag tycker nog man bör vara vuxen för att göra något sånt som följer en för resten av livet. Oavsett hur vällovligt motivet är.

Tycker inte ens att man ska göra hål i öronen på barn.

Haller med! Ena sonen ville absolut gora hal i ett (tror jag det var) ora nar han var 15-16 ar ... han tjatade nastan hal i huvudet pa mig i en period. Jag svarade att han fick vanta tills han var 18 och myndig. Jag till och med erbjod mig att betala kalaset nar han var 18. Nar han fyllt fragade jag om han fortfarande ville ha det dar halet i orat ... och han svarade med fasa att det ville han absolut inte, han till och med la till att han var sa himla tacksam att jag vagrade ga med pa det.:grin:
 
Fullständigt fel tycker jag.

Jag tycker nog man bör vara vuxen för att göra något sånt som följer en för resten av livet. Oavsett hur vällovligt motivet är.

Tycker inte ens att man ska göra hål i öronen på barn.

Tatueringar går ju faktiskt att ta bort nu för tiden, om man skulle ångra dem så väldigt mycket. Eller tatuera över med något annat, om man vill ändra motiv.
 
Ett litet hjärta på handleden tror jag inte påverkar chansen till jobb speciellt mycket.
Är det ens några vanliga jobb nuförtiden där det spelar någon större roll med mindre tatueringar på armarna som inte har stötande motiv? Visst, om man satsar på att bli butler för det brittiska kungahuset så kan det väl kanske vara ett problem men svenska, vanliga jobb?

Jag skulle nog tro att risken för att man ångrar en tatuering i den åldern är rätt stor, kanske inte tatueringen i sig men motivet. Men en sån grej med sin mamma ser jag som något som man istället faktiskt har lika stor möjlighet att uppskatta när man är äldre och föräldern gått bort. Om inte annat så är små grejer rätt lätta att ta bort eller tatuera över. Risken är väl mest att det blir som med mina hål i öronen jag fick när jag var tolv eller nåt sånt, att jag skaffade fler och fler när jag blev äldre :angel:
 
Jag tycker man ska vänta tills man är 18. Mina barn har inte fått. Min äldsta son blev sedan 18 och frågade mig vad jag tyckte om det och då förklarade jag att eftersom han är 18 är det helt och hållet hans eget beslut, men eftersom han frågade så var mitt råd att vänta. Man kan ångra ställe och motiv, speciellt när man är så ung. Kanske vore det bättre att bestämma sig för att man ska tatuera sig, men ha en tid på något år eller 3 och fundera på vad och var det ska vara eftersom ens tycke och smak har en tendens att förändras. Han förstod vad jag menade och har ännu vid 20 inte tatuerat sig. Kommer dock att göra det, men tycker det är svårt att veta vad han egentligen vill ha och var, har inte fattat beslut om det ännu.

Men jag har 18 års gräns för det och piercing för mina barn. Jag fick hål i öronen när jag fyllde 5 år. Som "present" fick jag visst också nickelallergi direkt, vilket inte alls är kul. Dottern har haft nickelallergi i många år och hon är 15 nu, har inga hål och får inte.

Har fått mycket skit av andra vuxna för att jag säger nej, man plågar visst sina barn när man säger nej och tycker de får vänta tills de är 18.... :meh:
 
Kan man ta bort en tatuering helt så att det inte finns ett synligt märke efter den alls kvar på huden? Gissar att det är rätt dyrt och svårt?

Ja, man kan ta bort det helt, men en del färger kan vara lite svårare och kräva fler behandlingar om jag minns rätt. Nu för tiden tror jag inte att det är jättedyrt men vill man så gärna ta bort en tatuering får man väl helt enkelt lägga pengarna på just det.
 
Har väl inte så mycket med framtida jobb att göra som att det är oseriöst att ta hål eller tatuera sina ungar? Är de myndiga får de ta sitt eget ansvar, men varför vill man som förälder ta hål i öronen exvis på en unge i barnvagn? Ja, jag tog hål som omyndig på högstadiet men det var inget jag frågade mina föräldrar om, tror de sagt nej om de fått chansen.
 
Jag tänker också att det kan vara nyttigt att förstå att vissa friheter kommer med myndighetsålder. Precis som jag inte köper ut alkohol åt mina barn, så låter jag dem inte skada kroppen med hål eller tatueringar. Sedan kan de fixa det ändå, visst, men ser inte varför jag ska medverka till det. Och sen när myndighetsdagen kommer så är det bara att ta ett eget beslut. Förmodligen med bra betänketid och lite mer mognad.
 
Har väl inte så mycket med framtida jobb att göra som att det är oseriöst att ta hål eller tatuera sina ungar? Är de myndiga får de ta sitt eget ansvar, men varför vill man som förälder ta hål i öronen exvis på en unge i barnvagn? Ja, jag tog hål som omyndig på högstadiet men det var inget jag frågade mina föräldrar om, tror de sagt nej om de fått chansen.
Jag tycker inte att det borde vara lagligt att ta hål på små barn, det provocerar mig något oerhört att man får göra sådana ingrepp på små barn men nånstans i tolvårsåldern tänker jag att man kan få ta beslut om tex hål i öronen. Tatueringar tänker jag egentligen borde vara 18 år men nånstans runt 16 och uppåt om det är inom rimliga gränser och genomtänkt.
 
Ja, man kan ta bort det helt, men en del färger kan vara lite svårare och kräva fler behandlingar om jag minns rätt. Nu för tiden tror jag inte att det är jättedyrt men vill man så gärna ta bort en tatuering får man väl helt enkelt lägga pengarna på just det.
Ok, bra att möjligheten finns nu i alla fall. Öppnar ju fler dörrar!

Det tänker jag, är kanske något föräldrarna ska vara medvetna om också. Alla har inte råd att bekosta en sådan sak när man kanske nyss fått ett jobb efter gymnasiet osv och inte har föräldrar som kan bekosta ens ånger. Då kan det bli både jobbigt och dyrt att ångra sig, vilket man kanske inte tänker på när man är 15.
 
Jag tycker inte att det borde vara lagligt att ta hål på små barn, det provocerar mig något oerhört att man får göra sådana ingrepp på små barn men nånstans i tolvårsåldern tänker jag att man kan få ta beslut om tex hål i öronen. Tatueringar tänker jag egentligen borde vara 18 år men nånstans runt 16 och uppåt om det är inom rimliga gränser och genomtänkt.

Jag tycker inte en tolvåring i regel är mogen nog att ta beslut om att skada kroppen med håltagning för att bära metallsmycken. Men jag har också alltför många i min bekanta närhet som drabbats av ganska jobbiga saker efter håltagning - med både infektioner och allergier. (För mig är det ett kulturellt uttryck som gärna får minska i omfattning för minderåriga.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 181
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 935
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 967
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp