TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

kl migsjalv...

INFORMATION FOR DE SOM SKALL MED TILL SKAGERN..

Nu har jag spanat runt lite. www.distansritt.nu skall ni besoka och checka ut deras sadelvaskor. Jag har pratat med Mia och om ngn/flera ar intresserade i dessa vaskor (en eller flera) och vi bestaller som "grupp" kan vi fa rabatt (hur mkt vet jag inte an) for det blir en order istallet for flera. Och de kommer da att sandas hit till torpet, varvid jag da sander vidare eller annan losning. Har kompisar med dessa vaskor och de gillar dem, det ar guarantee ocksa sa gar de sonder blir det bara att sanda in och fa ny....
Lat mig veta vad ni tycker genom att sanda brev till moholmarabs@yahoo.com skriv skagern vaskor i subject falt sa vet jag vad det ar.

Hoppas ngn ar intresserad, visst de kostar men kan ju anvandas vid andra tillfallen ocksa..

Brimmis- Kan ju vara något för mig. Jag vill inte heller ha en för avanserad kamera för då blir den nog inte använd i stället. Bättre att byta upp sig om jag vill ha "mer".

Lobell- Jag tog också körkort sent. 28 år. Var väldigt negativ till hela körkortsgrejjen och hade en rad riktigt vettiga svepsjäl. För det var faktiskt svepsjäl för min del men det insåg jag inte då. När jag väl hade kortet låssades jag länge att jag bara tyckte kortet var något praktiskt att ha så jag kunde flytta röven från A till B. Nu erkänner jag: Jag äääääälskar att köra bil!! Finns inget underbarare (jo en ridtur) än att åka ensam någonstanns med lite go musik i bilen, bara jag i en egen liten värld :laugh:

Sen är jag ett puko på matte:D

En majonas tva majonas en raka tva raka, en majonas tva majonas......sa svart kan det val inte vara voffiii...

Plus och minus kan jag samt vissa gångertabeller men jag räknar på fingrarna för säkerhets skull. Har testat att läsa in matten 2 ggr i vuxen ålder. Nu snacar vi matte på gymnasienivå, helt vanlig standardmatte. Det går bra till x, y och paranteser kommer. Där står jag sen och dunkar pannan i väggen :confused:

Samma här med matten. Kan plus, minus och gånger, resten är helt kört.
Fördelen med restaurangskolan var ju att man slapp matten, vilket är synd idag när jag behöver den.

Men det är bara att bita ihop, och jag får ju hjälp på skolan så sitter ju inte helt ensam med den. Sen är det ju frågan om hur bra tålamod läraren har :)

Ang bilkörningen, så tror jag att det var min pappa som förstörde lite.
När jag skulle börja övningsköra satte han mej i bilen i rusningstrafik och skulle hämta mamma på jobbet. Jag kunde inget, vilket slutade med att jag satt vid varenda rödljus, fick inte igång bilen, hade lång kö bakom som tutade och pappa som skällde på dom.

Jag har kört lite från stora vägen och hem, ca 7 km med snö och slingriga vägar, och sambon tycker att det går bra. Men jag vågar inte möta nån trafik här på våra vägar, då väjer jag nog ner i diket i panik :)

Så vi ska börja på stallplan med parkering och köra småsträckor när det är lugnt här ute, och sen kanske jag kan köra när vi åker och handlar i Nyköping. Det är en gammal väg med lite trafik, så kanske jag får lite självförtroende.

Sen har jag sökt extrajobb på en äggbod som ligger en kvart bort. De letar efter nån på halvtid mellan 7-11, vilket passar mej varannan vecka, så kanske jag kan hoppa in om nån blir sjuk.

Hoppas att allt löser sig, jag mår så dåligt när jag inte har koll på mina saker.

Nu har jag äntligen lyckas läsa ikapp tråden.:D

Voff, jag håller med dig att man inte läxar upp andra folks hästar med ett spö. Det måste vara ägaren till hästen som får lösa det. Jag skulle absolut inte acceptera, om någon läxade upp mina hästar.
Så jag tycker du gör rätt när du säger till ägaren, så ni tillsammans kan hitta en bra lösning, där du inte behöver ha med hästen att göra.
Att en häst beter sig så beror oftast på att den letar gränsar, precis som ett treårs barn. Hästar och barn blir värre och värre tills där sättes gränsar.
Jag undrar liksom du att ägaren inte sätter tydliga gränsar, istället för att hantera hästen med ett spö i ena handen.
Hästen verkar lära sig att ha respekt för spö, men strunta i människor.
Kanske det är en relation de vill ha till hästen, då kan man ju inte lägga sig i det.
Jag har också Nikon D40! Mycket bra och lätt att använda.
Jag har även ett mackroobjektiv. så jag kryber också runt och fotar allt möjligt.

Hej alla!

Kommer inte ihåg vem som frågade vad men ska iallafall försöka svara!

Nä,pållarna är redan inridna,de ska ut på tävlingsbanorna nu....!
Nåja,4-åringen ska mogna till lite och matchas för 4 års kvaliten,det är målet,men om det blir så får vi se..Hon är en riktig spelevink,liten o kaxig o "onyttigt" smart,man blir galen på henne ibland! Samtidigt så ger hon sej ganska snabbt och hon är inte dum,alltså stökig,brötig,jobbig eller så,bara fruktansvärt barnslig o otroligt charmig:laugh: (tyckte jag inte på löshoppningen på treårstestet,där o då tog jag beslutet att hon inte skulle vara kvar hemma och betäckas:devil:)

6 åringen ska ut på hoppbanorna,hon fölade som 4 åring och har gått 4 års kvaliten som 5 årigt fölsto.Stog i valet o kvalet om hon skulle bli dressyr eller hopphäst och hade dressyr ryttare som ryckte i henne här hemma o hoppryttare där hon är nu. Det blev hopp alltså.Hon är känslig och mkt samarbetsvillig,mycket nerv o det mesta är farligt...Men vill alltid vara till lags.
Det är hennes hingstföl jag har hemma.
De här två damerna är systrar,samma mamma,hingsten har samma pappa som 4 åringen så hon är både moster o syster till honom.Dock ingen som helst likhet,varken fysiskt eller psykiskt,tack o lov!

Äsch vad jag tjatar,nåja ni kan ju välja att inte läsa:D

Bilen gick det bara bra med,din då,Pinto?

Om vi ska prata basilusker,så har jag dom redan...:mad: Echinagard o panodil mm är för att hålla mej på fötter.... Måste jobba:crazy: Om det inte finns nån som vill betala mina räkningar o pållemat o så förstås:laugh: Det är i såfall helt ok:D

Vet inte vilket som är värst,lugnt eller lagom stök på jobbet?? Inatt var det tyst som i kyrkan,svååårt att hålla ögonen öppna!

Härliga bilder!

Kelly fick sin egen hage idag och när valackens ägare byggt klart den så släppte hon ut Kelly åt mig. Jag tycker att hon bemöter mig väldigt bra. Många hade säkert börjat taffsa, bortförklara och försvara sin pålle.

Nu har hon inte ägt hästen så länge. Knappt 5 månader och detta beteende har kommit sedan de flyttade till nuvarande stallet. Så detta beteende är bara knappt två månader gammalt. Det är också då han kom i kontakt med ston sedan han flyttade från uppfödaren. Ägaren står lika grubblande som jag jag och tar problemet på största allvar. Hästen är sen grunden helt inskolad på western och NH. Det var sådant som uppfödaren enbart pysslade med. Ägaren har ingen sådan kunskap utan mer "vanlig" hästkunskap så det kan vara så att hon och häst ännu inte pratar samma språk. Men hon är väldigt intresserad av den biten och det var därför hon köpte en häst tränad/fostrad innom detta område. Hon ville jobba/ lära sig och utveckas ihop med hästen innom western så jag förstår varför hon köpte jusst denna häst. Innan var han verkligen lugnet och en ängel själv.

Hantera honom måste ju vi alla i stallet eftersom vi delar på in och utsläpp och de går två och två i hagarna. Men jag tror han blir bättre om han nu kommer bort från stona. Det är plan nr 1 i alla fall sen får vi ta resten som det kommer.

KL

Idag var veterinären här och gav årets vaccination, hon tyckte våra hästar var i riktigt fint skick. Hoven kollades, och hon sade att det var normalt att de växte i lite olika takt efter ett fånganfall, då det inte var exakt lika kraftigt på båda fram. Hon berömde hovarnas skick :laugh: så nu känner jag mig lugn igen;)

I alla fall så passade jag på ett ta en tur innan veterinären kom, i strålande sol och - 10 grader. Det var så vackert att man blev salig, och prinsessan gick som en liten ängel, det har verkligen lossnat nu, sedan är hon ju alltid väldigt nöjd när hon får vara ute med mig ensam:p

Karin, du måste tala om här när fotokursen till häst skall gå av stapeln, jag har flera intressenter :)

Kat.

Jättefina sadelväskor. De ser genomtänkta och bra ut. Lite svårt att bilda sig en uppfattning om hur mycket de egentligen rymmer, men det är säkert bra. Vi ska ju bara ha det allra viktigaste med oss. En prövning minsann :)

Jag använder ju bomlös sadel (soffkudde) och funderar på vilken av modellerna som kan vara lämpligast. När det blir aktuellt att beställa får jag maila och fråga helt enkelt.

Jag har köpt flaskor med hållare, på distansritt.
Det är som en isolerande tub som håller flaskan varm eller kall, och man sätter fast den med en en karbinhake typ.
Gjorde en miss och fick 3 stycken. Men de är kanon på sommaren när man är törstig. Såg inte dem på hemsidan nu.

*Hugger första*

Jag är sååååå belåten :) . Nu börjar man landa och vardagen kan åter ta form. Igår hade vi avslutningsfest.................................:angel:.........................så jag vaknade inte förrän 11 idag:o . En god make servade djuren i tidig timme medan jag slumrade vidare.:bow:

Har varit i Birsta, frissat till skallen lite, storhandlat och sen bar det hemåt. Avnjöt (???) en färdig pizza ur kartong och ska nu fira lite stilla med en semla. I morgon är själva avslutningen...ack ja...sen börjar allvaret:D

Härligt:bump: Eller hur?!

Pizza i kartong o till och med en semla till efterrätt,är väl inte fel:d

Ja men Lobell, det är klart som korvspad att du fixar ett körkort!! Och när du väl har ett så kommer du att lägga pannan i djupa veck och fundera över hur i herrans namn du klarat dej utan sååå länge :D

Skönt Idavallen att fossingarna är okej :laugh:

Jaha och jag själv då? Jo jag har varit och träffat doktorn i dag och hon var rätt nöjd med handen men det sitter en benbit i leden, som hon trodde skulle nötas ner när jag blev av med gipset, men den är precis likadan än så om 3-4 veckor ska det göras en titthålsoperation för att slipa ner benbiten. Skönt nog så får jag åka hem samma dag och dom ska samtidigt titta hur ligamentsskadan ser ut nu. Jag frågade om dom skulle laga den samtidigt men nej, det gör man inte!

Jag får iaf börja träna handen mer nu, jag får tom prova att köra skottkärran! Sjukskrivningen skulle hon förlänga men vet inte hur länge. Nu ska jag bara sitta i soffan som en soffpotatis för jag är trött som en gris!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter