TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hacket har jag faktiskt tagit bort sen lite över en vecka tillbaka. Det var ju för att få upp henne snabbt i hull under den akuta perioden. Nu rids hon 5 ggr/v och ändå fortsätter hon att lägga på sig så hacket förblir nog borta. Dock överväger jag att köpa en säck och ha för att kunna ge henne en ½ hink de eftermiddagar hon ridits och blivit så svettig att hon får står kvar inne de sista timmarna innan de andra kommer in. Mest som en belöning och för att hon gillar det så:laugh: Lucernpelletsen har jag fortsatt med och även oljan. Frammåt vårkanten när betet kommer jag nog bevöva trappa tillbaka på det också för egentligen så har Kelly alltid haft väldigt lätt för att bli fet :D

Usch det lät mkt otrevligt hoppas att det var en engångshändelse.
Def. ingen lek när de gör utfall .Ursäkta att jag lägger mej i men tycker att det låter som om han har dålig respekt för människan.skulle aldrig tillåta att vår unghäst skulle stå och nafsa eller bita i mej,men alla är vi väl olika.
Kan ju även vara en protest om de tar honom för hårt,fick lära mej av en gammal kavallerist att man jobbar dem så många ggr i veckan som de är gamla ,förlåt tills de är 6 år dvs.
Nåväl ursäkta för mina kommentarer och hoppas att det löser sej för såna olater är ju livsfarliga

Men bra jobbat att du fått tillbaka henne i hull,mer kort tack ,hon är ju jättefin ,lite mer muskler så WOW

Ska verkligen försöka lösa detta med kort. Tyvärr så har ju minneskortet i mobilen pajjat (telefonlista och allt raderades) så den funkar enbart att ringa på samt att surfa på fejjan med. Den köpte jag enbart för att det var en riktigt bra kamera i den med blixt. Tji fick jag. Och sen så pajjar minneskortet i vanliga kameran med...Suck..vad är oddsen för det. Kanske våran dator som suger musten ur korten eller nått :confused:

Nåväl. Det ploppar in en liten summa som jag inte räknat med efter mamma. Då ska jag förverkliga en dröm jag haft sen tonåren. Att köpa en riktigt bra systemkamera. Sen lär jag väl kravla runt och ta kort på ALLT. Räkna med att få Kellys näsborrar, bajsar med flugor på, dammet i boxen och närbilder på kraftfodersörjan dokumenterat :D

Ja fy för tekniska saker när de krånglar:crazy:
Du får köpa ett bra objektiv så slipper du kravla runt:D

Canon E series should be good someone said.. Well worth the money..
Saddle is leaving tomorrow i hope.. havent been off farm today and now i puked again tonight.. head is spinning (tinnitus) stomach aching and i only fell once today.. no not due to slick ground, it was one of those, just fall over things.. i feel in snowpile so it was not too hard..

Spitfire, welcome back..

Now im going back to bed again, no lice there..

Rekomenderar Nikon digital system kamera, jättebra är den. Jag har en D40 men den har ersatts av nån annan D-modell. Dottern har en Canon men hon tycker den är för avancerad om man inte är jättehaj på kameror.

Nej nu ska jag nog krypa till kojs så jag orkar upp i ottan, ska till Uppsala på läkarbesök. Få se hur det blir framöver, om det är dax att återgå till arbetslägret :grin: Usch, vill inte men ibland så måste man :crazy:

Godkväll!
Här sitter man på sitt arbete o läser o skriver.....inte så dumt!:laugh:
Ett glas vatten o echinagard flaskan står redo här bredvid o nässprayen i väskan,liksom hostmeducinen o panodilen:D garderad med både hängslen o livrem! Jag vägrar låta denna:devil: förkylning inta min kropp! Sonen ligger dock hemma med 39,4 i8 feber......

Jag ringde ikväll o frågade hur tjejen som rider min 6 resp 4 åring,tycker det går o hon var mkt nöjd.Frågade oxå om ridningen av 6 åringen,lite försiktigt o diskret sådär,och jag tror inte hon lagt några större krav på henne,utan hon hade nog bara svårt att hålla sej o ville känna lite försiktigt. Jag sa dock att jag tyckte hon hade kunnat få landa lite,men jag tror heller inte att hon tagit nån skada. Men just 6 åringen är verkligen min favorit!!!! Så visst är man lite hönsmamma!

Voff,denna unghäst verkar inte alltför respektfull....men visst låter det lite som test! Fast det är inte roligare för det förstås....:crazy:

Syrran,hoppas liten tax får komma hem i morgon och att man lyckas hitta felet! Så trist att gå å inte veta!

Gäääääääsp! Go morron på er alla!

Oj va jag har glömt bort hur det är att vara uppe i ottan! Känns ju som mitt i natta :grin:. Sitter vid köksbordet och äter frukost och då har jag redan varit ut till två mycket förvånade kusar! Hahaha, dom tittar så storögda på mej när jag kommer tidigt. Söthildorna!

Ha en bra dag!

Morr morr, solen skiner i varmland, och det ar -17C. och jag far aka till ICA och hamta mina boots idag hurrahhhhhhhhhhhh!!! Tack snalla Lobell, de kommer till val anvandning.
Pallar ater frukost ho och skall snart fa komma ut, jag forsoker fa ut dem tidigare och tidigare nu, varen ar ju pa vag, i alla fall ar solen uppe tidigare och snart ar det sommar..
Cho, harligt med extra tid pa arbete.. och visst du maste halla koll pa oss lol.. du kan ju missa en sida eller tva..Skont att dina pallar trivs dar de ar. De skall nog bli bra. Formodar de kommer hem nar de ar inridna? Eller skall de saljas? Dessvarre kan man ju inte behalla alla..
Brimmis, hoppas doc har goda news till dig, och din handled laker som den skall.. Tyvarr tar ledbandskador jattelang tid att fungera igen..
Ar det inte lustigt att man far san lust att gora saker sa fort som solen skiner? Kanske for att man ser alla dammbavrar och smutsiga fonster lol.. Mina ar inte vackra maste jag saga.. Men lite for kallt annu.. Ja, ngt blir nog gjort..
Ha en bra dag alla. Ha sa skoj med era pallar..

Hej på er!
Sitter och försöker att övertala mig själv att ge mig ut i stallet. Men det är så kallt ju -11.8 grader var det sist jag kollade. Men hästarna var glada i alla fall när jag släppte ut dom vid 7 :D

Solen har nu kommit fram här så det ser lite skönare ut. Igår när jag åkte till jobbet på em så började det regna :cry: Blev riktigt otäckt när det frös till is på rutan, såg inget.

Ska dra mig ut nu så att stallet blir klart. Vi hörs senare :laugh:

Hoppas du står emot bacillerna och att sonen blir frisk fort,fy för förkylningar.
Näee inte är du hönsmamma,visst är man orolig för sina "små".
Hur gick det med bilen förresten?

Morrar här oxå -12 grader.Men skönt för dej att få stövlarna ,har såna och de är underbara.
Hoppas du kunde sova gott sen igår.

Brimmis Håller tummarna att det går bra hos läkaren.

Japp riktigt skitväder igår,när jag skulle hem från stallet så fick jag i stort sett hacka bort is från rutan.
Men var ute med dotterns ponny på fälten sen när hon kom ut så red jag min och hon tog unghästen.
Min lilla busa fick länga rejält på steget för att hänga med men tyckte det var skoj ,öronen framåt och bara laddade:D
Ang. träningen du frågade om joo ställer mej på crosstrainern och sen ett pass styrketräning,så inatt sov jag gott.

Pinto: jag sov hela natten faktiskt men var dodstrott nar jag vaknade.. gick runt har som en zombie och kunde inte ens fa pa koffee.. Hjarnan hade stangt ner lol..
Men det borjar klicka tillsammans nu, och kanske, kanske far jag ngt gjort idag.. maste skriva shoppinglista for sadelkammare. Behover ju checka priser pa allt som skall in dar, och mata stallet.. det ar inte stort men det blir anda en kostnad.. hoppas ocksa du kan fa ngn som tar din weekend sa du kan komma pa tantcampen..
Tankte pa en sak, det ar ju flera av oss som ar ensamma och kanske behover hjalp med saker.. Och det finns alltid saker att gora nar man har pallar.. Kanske ha en annan "tantcamp" hos ngn annan langre fram? Som behov och tid finnes forstas..
Ja, ut med vatten igen, och sen blir det ICA om bilen startar, den star dar ute oversnoad och kall..

Sov oxå gott,vart så hurtig att jag kört ett träningspass nu morgonen.Nu ska jag ut och tina en värmepump som frusit.Hmm hoppas på att solen tinar bilen ,den ser ut att vara täckt av ett lager is efter det blöta som kom ner igår och sen frös.
Ja kolla upp priserna skiljer ju mkt på olika ställen.

Här på Gotland är det -2 grader, men det blåser som själva f*n, så kallt är det så det räcker till. Men solen skiner åtminstone! :love: Killarna blev jätteglada att komma ut i morse, öronen spetsade och resta svansar som värsta hingstarna sidsteppandes framåt, då är det jämt skägg att hålla i dom!
Längtar efter våren! Värmen! Ha en bra dag alla gummor och gubbs.

KL*

Nu behöver jag en massa pepp!

Jag har 3 saker jag är rädd för:
Att rida, fast det gör jag ju ändå.
Att plugga matte
Och att ta körkort.

Ja, det stämmer , jag har inget körkort! Och bor i skogen :)
Det har gått ganska bra ändå. Tack vara sambon.

Nu blev jag tvungen att skriva in mej på arbetsförmedlingen igår. Kursen är slut och jag har inte matte a så kan inte söka till högskolan.
Sitter i en rävsax utan körkort och dagis.

Sambon ska ska försöka fixa jobb åt mej i hans företag med hushållsnära tjänster, men jag behöver ju körkort!
Sambon har köpt bil till mej som väntar.

Så idag har jag skrivit in mej på matte a och samhällskunskap b, hoppas att jag får csn-stöd trots att jag inte klarade sista kursen på slutet.
Ska börja 7 februari och få gå varannan vecka i skolan och varannan vecka plugga hemma :)
Och har skickat efter körkortstillstånd , så jag och sambon kan övningsköra.
Har redan teoriövningar i datorn och ska sen anmäla mej till intensivkurs i Flen till våren.

Så nu finns ingen återvändo :cry::crazy::eek::D

KL

-10 och strålande sol. Kelly och jag har varit ute på en magisk ridtur på över timmen. Och det i TEMPO! Vilka ridvägar här finns!!

Tog idag den väg som jag och stallisen bara kikade in på för några veckor sen. Det visade sig vara ca 4 km perfekt väg där man kunde galoppera nonstop tills man kom tillbaka till landsvägen igen. Nu galopperade givetvis inte jag nonstop även om hon under mig ville det (i "skritt" så galopperade hon på stället :D ) så vi travade och galopperade hela den slingan runt sjön innan vi skrittade hem. nästan hela Kelly var täckt av rimfrost när vi kom hem. Jag hade fått mig en skimmel ;)

Kelly står inne idag. De ska ju ta skogen så vi har bara en hage. Nu visade det sig att valacken var lika taskig mot lilla nordsvenskan som mot Kelly. Han prejade in henne i Kellys hörna och vaktade henne som en hög mot den lilla arabkillen. Så valacken åkte ut och fick gå i den gamla hagen tills maskinerna kommer. Jag och ägaren pratades vid i stallet och hon har stor vana av hingstar ( har jobbat många år med travhästar) och menar på att hela han är väldigt hingstig. Han slår gärna med frambenen, nafsandet, är väldigt brötig och oförsiktig, testandet och markerandet mm. Vi spånade om han kanske kunde vara klapphingst? Han ska vara kastrerad i tidig ålder enligt uppfödaren så beteendet lär inte bero på sen kastrering.

Hon hade i alla fall full förståelse för hur jag kände det och erbjöd sig att fixa en provisorisk hage till Kelly idag intill paddocken. Den blir inte jättestor, lite mindre än en normalstor paddock men det är alltid något. Det finns gammla stolp kvar med iselatorer men det saknas ca 3-4 stolp och de som står där är rätt murkna. Nu är ju Kelly den mest säkra häst som finns på staket så det är ingen fara. De andra fåntrattrna skulle vi nog inte våga ha där.

Det var i alla fall helt fantastiskt av henne att göra detta för mig. Så tycker jag en ansvarsfull stallis gör när det blir knas. Jag är ju verkligen välsingnad med underbara stallisar :bow::love:

ok lobell, din radsla ar som min situp radsla.. jag ar ju fortfarande radd att pallen skall trava ivag innan jag har fatt ordentlig sits.. men det ar bara att ova och ova. nar du kommer hit sa far du kravla upp pa valdemar sa skall vi nog ova lite.. Men jag forstar din radsla..
matte: som ar det roligaste i varlden (sager hon som for skojs skull laste matte pa chalmers lange lange sen). Nu vet jag inte vad matte A ar men ingen chans att du kan fa hjalp av dina stora barn? Om jag kan gora ngt har online sag bara till.
Oc sen det dar korkortet.. vad ar du radd for? utan att veta vad for slags radsla du har jag bara saga, go for it, bilen bits ju inte och inte sparkas den heller. Nar du far din lamp, borja ovningskora var ni skall, aven om det ar en tur till stora vagen.. eller kor runt hemma pa garden. Ova sa mkt som du kan, det ar losningen till det mesta, det mer man gor av ngt desto enklare blir det. Och du kan ju sitta och lasa korkortet som du har pa datorn bara for skoj skull. Som en bok.. och kann inte press att du maste lara dig..
Sander dig massor av grona gubbar och bananer, ta bara en sak i taget och det skall ga bra..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar