TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hugger en knapp :D

Åhhhhh vad jag är glad :bump:
Efter maten tog jag och Madde med oss Winnie och Ina ut på en promenad i solskenet och det gick så bra så :D. Det var inte nå halt för dom fast det var is under snön på vägen ut mot udden där vi gick, dom är helt suveräna på att hitta fäste!

Men det blev lite skrik och panik en sväng för Madde, Ina snodde in ena frambenet i ledrepet och jag skrek "Släpp" men Madde blev rädd att Ina skulle sticka så hon höll i samtidigt som Ina vände runt så Madde drog ner henne på knä där på vägen innan jag fick henna att släppa!
Det gick bra med Ina, hon gick ju bara ner på knä men Madde blev så rädd så hon grät en stund, mammas hjärta! Sen gick det över och vi hade en skön promenad i solen. Jag lärde Madde lite Nh-övningar och hon var jätteduktig.

Vi var ute ung 1 timme och när vi kom hem så gäspade Winnie nästan käkarna ur led, sötnöten! Så troligtvis sover lilla hjärtegullet nu :love:

Det är inte helt lätt att gå och hålla ledrepet och bara använda höger hand men det gick ganska bra ändå. Känns dock i vänstern att jag använt den, det går ju inte att undvika.

Hmmm, jag praktiserar ju inte "NH" per se men leder dem valdigt nonchalant.. till example nar jag tar ut Mirri pa morgonen sa sager jag till honom "behind" och han gar bakom mig, snostigen har bara rum for mig eller honom.. Sa tills det blir vidare gar han snallt pa lost rep bakom.. Det hander dock att han har nar han kommer upp vid min sida att han trasslar in sig i repet.. Och vet inte hur jag gjorde, men han stannar nar han kanner rep runt benen, och star still. Skall ocksa saga att sa fort snon ar borta skall vi borja med hobble traning, ja jag vet, i sverige far man inte anvanda sana.. men det star inget om trana med dem..
Madeira ar likadan, med henne droppar jag repet och hon ror sig inte.. typ kunna droppa en tygel och hasten star still.. mkt praktiskt om man maste av i en bradska for ngn anledning..
Brimmis vad du kan gora ar att ta ett ledrope och ha lost, alltsa inte fastsatt i hasten och sen sta och slang det runt hastarnas ben. inte sa det fastnar men att de kanner att det ar dar. Ocksa droppa ledrope och hall dem i grimman och sag stanna eller sta still, tills du plockar upp repet igen och da sag varsagod. jag anvander mig av forward walk och det fungerar var som helst pa hasten. Kan saga till madeira forward walk, och hon gar och jag ar bakomhenne med repet i hand.. och hon gar tills jag sager ngt annat.. som stay whoa eller stand still. Om jag skulle tappa repet for ngn anledning sa blir det whoa stay och da star hon dar med repet hangandes..

Glad att det gick bra med dina pallar och barn. Ina ar val inte sa stor annu och som 2 aring enormt "oppen" till allting nytt.. Detta ar den basta aldern att lara dem...

Någon av er (Kat och Brimmis) som sett eller läst Leslie Desmond (+Bill Dorrance)- appropå "NH". Rekommenderar annars. Inga pekpinnar - men "vishet".

KL.
Ridlektionen igår gick väl sådär. Ville var oengagerad och inte "med". Och som man beskriver hästen så är ryttaren. Jag vet..... :) Just så var det.

Det var "shinkelvinkel" (som en av dem dottern tränar för - engelsktalande - brukar säga) utan "vikning", slarvig ridning med dålig tajming. Usch på mig. jag förtjänar INGA bananer!!!! TUR att inte dottern såg mig - hon hade haft en del att säga om hon sett mig såsa så där (fram-fram-fram-energi-energi-energi). Suck.

Ikväll ska jag kolla ponnyakuten på SVT-play. Det blir det enda hästeriet för mig.

Hemma från stallet med en lite tråkig upplevelse med hem :(

Jag skulle gå ut för att ta in Kelly lite tidigare än de andra (mitt insläpp ikväll) för att jag ville pyssla lite extra med henne. Jag går in som vanligt genom grinden och där står vallacken. Säger hej till honom och ger honom en klapp innan jag går mot Kelly som står längst ner i hagen. När jag är halvägs ner till henne hör jag att valacken börjar springa så jag vänder mig om. Han springer mot mig... Jag glor på honom i några sekunder innan jag inser, jodå...han är på väg MOT mig, med öronen bak och sänkt huvud. Tack och lov har jag gått ganska nära staketet så jag han kasta mig ut men han dundrade förbi och lade av en serie kickar åt mitt håll.

Blev helt villrådig. Var inte jättesugen på att gå in där igen men jag kände att jag måste. Så jag knallade hela vägen ner till Kelly fast på utsidan och gick in där. Hon visade ett lite oroligt beteende trots att hon stod still. Nästan som om hon inte vågade gå där ifrån. Jag hann bara ett par steg in i hagen mot henne innan han kom farande igen. Det var bara att hoppa ut igen . Han är ju faktiskt broddad så en träff från hans 4:or hand inte varit nice...

Jag fick ringa ägaren och säga som det var så hon kom och tog in honom. Då var han givetvis snäll.:crazy:

Förstår mig inte riktigt på det här. Han är ju bara 3..eller ja 4 blir han ju nu då. Det där kändes inte som lek. Den leken har jag aldrig sett hos unghäst tidigare. Detta kändes verkligen som hot. Han är även VÄLDIGT naffsig. Biter i allt och ger rejäla tjyvnyp ibland. Man hör hela tiden hur munnen går på honom. Han naffsar i kläder, grimmskaft, fingrar, kompisar...allt. Men det jag häpnar mest över är att han har ställt sig över Kelly i rang :eek: Hon har inte någonsin släppt förbi en häst i rang tidigare. Hon är väldigt ranghög. Och hon som ett sto på 19 borde stå över en val på knappa 4 eller har jag fel? Han är för visso större än henne men han har gått som ensam val i stoflock fram till nu så han borde ju veta sin plats. Han testar oss rejält och jag erkänner..jag blir faktiskt lite rädd för han är både stor, klumpig och rätt okänslig. Det är ingen pålle man flyttar undan lätt för handen på marken precis.

Både jag, ägaren och de andra märker i alla fall en förbättring när han rids mycket. Nu gick han samma turer som Kelly i veckan och har vilat i två dagar men två dagar borde en häst kunna stå väl utan att göra utfall (om det var det han gjorde...)

Ja..ja..skit samma. Lite olustigt var det och jag ville bara skriva av mig.

I morgon kommer de och tar skogen vid ena vinterhagen. Sen får vi en hage till :banana: Kan ju vara bra om problemet från idag upprepas för då kan vi sära på dem om det behövs.

Usch... det där lät inte roligt... Förstår att du ogillade situationen... Det hade jag också gjort...

Frågan är om jag väntat på att se om det upprepade sig...

I övrig.... full rulle på jobbet idag... Är helt slut.... Har dessutom rensat luften med min chef rätt ordentligt... Vi får väl se om det blir bättre...

Gamtaxen är kvar på djursjukhuset... Betydligt piggare men de är inte klara med hennes utredning så hon blir kvar till i morgon... Stor chans att hon kommer hem i morgon alltså...

Nu skall jag bege mig ut och natta hästarna.... Sen skall jag njuta en semla..

Hu,det där låter riktigt obehagligt.Inte kul om du måste vara rädd när du är ensam på gården.

Kl
Jag är väldigt nöjd och glad,har ridit i em:).Trots regn i luften och kall vind blev det en fin tur,ca 40 min,mest skritt på isig grusväg men även trav på fint packad snö på skogsvägen och snöpuls dessutom.

När vi vände och fick iskall motvind på ett öppet område blev hon rejält taggad men jag lyckades hålla mig lugn och även hon lugnade sig fort.

Behövde inte oroa mig för isen,brodden bet bra hela tiden,skönt!Ett par nylagda timmerhögar tittade hon bara lite på men gick förbi direkt,idag är hon verkligen min favorithäst:love:!

Någon här som använder easyboots?Har tyckt att mina varit så svåra att få på nu när hovarna är kalla och våta.

Idag drog jag på dom med hjälp av ett glansigt tygstycke:idea:(klippt sönder en gammal regnjacka).Iden kommer från hjälpmedel som finns att dra på stödstrumpor,några här vet säkert vad jag menar.Det fungerade jättebra.Ville inte ha tyget kvar i bootsen när jag red,rädd för skav, så dom var fortfarande besvärliga att få av tyvärr.Får lirka rejält för de sätter sig fast stenhårt.Hon gillar det inte och man får passa sig så hon inte sparkar men jag vet ju om det och är beredd.

Jag kör ungefär samma taktik på prinsessan, hon går alltid bakom mig och ofta hänger jag grimskaftet över halsen på henne, så det finns där men jag använder det inte. (eftersom jag leder den andra hästen:p ) De är så roliga för de går alltid på ett led bakom och de börjar aldrig gå förrän jag går före, även om hagen är öppnad, de väntar snällt:love: Måste säga att har man fått kontakt och satt positionerna så är dessa hästar gudasnälla, men de är nog mycket enmans hästar, jag försöker lära prinsessan att hon skall respektera andra människor också. Mina barn går alldeles utmärkt, hon känner nog att de tillhör familjen. Dock kan hon utmana andra, aldrig elakt utan mer "jag har inte lust just nu:angel:"

Voff - det är onekligen lite läskigt när en unghäst mopsar sig, trotsiga tonåringar har vi ju testat, men hästar är liiite större. Om du känner att du kan/vill/vågar ta med dig spö in i hagen (ett som swishar, hehe låter) så kan det kanske hjälpa. På vissa är det ju så att spö enbart triggar dem och inte alls någon hjälp, beror ju helt på hästen.

Ponnytant - jag följer också Ponnyakuten med stort intresse :p alltid lär man sig något och får några tips, och det är roligt att se.

KL
För mig är terapin och avslappningen direkt kopplat till prinsessan, igår hade vi en liten barbacka tur, som avkoppling, för båda;) Och hon gick samlat med rejäl framåtbjudning i skritten utan att jag gjorde annat än satt på henne.

Imorgon kommer veterinären för den årliga vaccinationen och då skall hon också titta på framhoven som Hovis var tveksam över. Hon går helt rent, ingen obalans eller orenhet, och ingen skillnad i fart. I förrgår fick vi ta en backe ner tre gånger innan hon förstod att nerför en brant backe i snö så skall man skritta:angel: Hon tycker galopp är en alldeles utmärkt gångart nerför, oavsett underlag.

Jösses, nu har jag skrivit så att alla kommer tröttna:o bidde lite långt, men jag är ensam hemma, YAY:p

Ponnytant:banana::banana: Du får bananer ändå, för att du är medveten om dina brister och tar tag i dem nästa gång (eller hur?!)

Voff - det låter inte kul. Du får ta spö med ut i hagen, gärna ett lite längre och kunna hålla honom ifrån dig om han gör så igen. Men det var ett konstigt beteende. Kan det varit så att han ville "skydda" Kelly, inte släppa in dig till henne? Ibland när vi fått in nya hästar har vissa kunnat visa upp ett sånt sätt.

Här blir lugnt på hästfronten ett tag nu eftersom pålle behandlades igår, men vi har återbesök om 14 dar, och däremellan ska han skrittas. Fast här är ju fortfarande mycket is på vägarna.

Idag töade det bra här, det är så härligt. Jag blir så utestädsugen när det töar, så jag räfsade iaf grusgången till hagen. Fick bort en massa höspill och torv som följer med hovarna ut på morgonen. Hackade lite mer is också, så nu är stallplattan nästan isfri:) Lite tidiga vårkänslor...fast nu snöar det igen:(

Nja, Ina hade nog inga större problem med att repet hamnade runt benet utan det var Madde som fick tvärpanik, stackarn. Hon har ju aldrig varit i närheten av hästar innan jag tog hem mina flickor så att hon blev livrädd förstår jag faktiskt.

Vi tränar på att ha rep överallt på kroppen och det går jättebra och båda kan det här med att gå bakom :D

Men usch Voff va otäckt med vallacken :eek: Ta med dej ett långt spö eller ett långt ledrep som du kan svinga mot honom :mad: Man får då hoppas att det var en engångs grej.

Senast ändrad:

Jäklar va smart du är som kom på att använda en "strumppådragare" :banana:

har testat de flesta sorterna boots...:laugh: även några som inte finns längre

easybootsen...kasta jag i en hink varmvatten på vintern en timme innan påtagning...de blir mjukare då...

avtagning med hjälp av hovkratsen....enkelt ....sätt den i bak naturligtvis o bryt utåt ...ähhh.. de listar du ut själv ju....:laugh:

du har inte bandet kvar tiol bottsen..du vet de där du fick med när du köpte dem som man sättar runt remmen bak o drar i fr att få på dem o sedan drar bort....

Svarar lite allmänt. Ägaren har själv med spö när hon hämtar honom och han har en väldig respekt för det. Hon har det med för att han inte ska naffsa så mycket. Men jag tycker det känns som att börja i fel ände på nått vis. Att ha spö med sig hela hästen liv igenom känns lite trist. Jag hade nog precis som hon tagit med spö ibland SAMT försökt klura ut varför han beter sig såhär och ett annat sätt på sikt att hantera problemet/jobba bort det.

Jag övervägde en kort stund att hämta spö men jag äger inget själv. Kelly är vansinnigt spörädd och flippar helt om spön kommer för nära ( så hur ska jag egentligen få tag på henne om jag har ett spö i handen?) Ägaren har ett kort spö och de andra tjejerna inga alls. Med ett kort spö så insåg jag att när hästen var nära nog så jag kunde rappa till så var nog jag redan översprungen eller nerkickad. Jag är inte sugen på att åka och köpa ett spö bara för att kunna ta in min häst från hagen säkert.

Jag har några teorier om varför detta hände idag. Det kan ju vara så att han vaktade Kelly, men han har aldrig gjort det tidigare och hon håller sig alltid på behörigt avstånd från honom i hagen. De går aldrig ihop och hon går alltid undan när han kommer. Vilket för mig är helt bakvänt att se för så har alltid andra hästar gjort för henne.

Det var bara en timme ca kvar innan den tid vi brukar ta in dem så kanske han lackade ur att jag inte tog honom först. Han brukar tas in först eftersom han är så bufflig så det är gott att få han undanstökad först. Dock inte alltid och han kan gå själv i hagen mm.

Han har ju stått i två dagar och kanske är han en sådan häst som måste ha riktigt mycket motion? De går ju i paddocken nu och den inbjuder ju inte mycket till kuligheter i hagen och Kelly som alltid varit rätt fräsig i hagen har då rakt ingen lust att busa med honom :( Han kanske är rent och skärt uttråkad. Han har dock ridits rätt ordentligt 5 dagar av 7 veckan innan.

Sen kan det vara någon testgrej, han är ju tonåring. Men jag har då aldrig sett att en unghäst testat så hårt. Men han har nyligen börjat testa mer i ridningen så det kanske är en fas. Det som gjorde mig så nedstämd var ju att han vann ju. Inte bra.

jaja..vi får se. Händer det en gång till så får vi sära på dem. Trist för det betyder att Kelly får gå själv. Nordisstoet är hon dominant över och visar tydligt var skåpet ska stå och eftersom Kelly är broddad så känns inte det alternativet bra. Vi vill heller inte sära på nordisen och araben eftersom de är jämngamla och har så kul ihop. Så "bebisarna" får i så fall gå ihop och Kelly själv. Inge vidare det heller men Kelly är van att gå ensam så jag tror inte hon lider av det.

skriv på du...:D är bara bra ..då har ja något rejält o läsa på nätterna på jobbet..frampå morgonkvisten....när de börjar bli en aniing segt...:laugh:

TACK för oförtjänta bananer! :)

Voff. Det DÄR var inget bra alls! Som flera här på forumet vet så är jag rabiat när det gäller vissa "NH-övningar" som går ut på att skicka iväg/runt positivt inställda och samarbetsvilliga hästar helt i onödan - bara för att man kan. Men om det inte finns respekt för oss måste man.... Dessutom måste de som hanterar/utsätts för honom vara avstämda och sätta gränser. Ta det j-igt försiktigt voff!

Vill bara säga dig att Kelly bara blir finare och finare. Idag stod jag i boxen en lång stund och tittade på henne när hon käkade och bara njöt av att se henne. Min vackra häst är nästan helt tillbaka. Pälsen är jätteblank och fin och kan absolut inte klagas på. Hullet är tillbaka och hon har rundat på sig över rumpan och bringan. Magen drar saaaakt upp sig. Nu är det hals, rump och ryggmuskler kvar att bygga. Rumpmusklerna tror jag hon bygger rätt snabbt upp igen. Sin dressyrnacke kommer hon ju aldrig att få tillbaka och inte de ryggmuskler hon tidigare hade heller men lite av dem ska väl dyka upp igen när vi får tillgång till att träna i paddocken igen.

Känns så kul :banana:

Jodå,jag har banden kvar.Har prövat att använda dom men hon lyfter hoven så fort jag drar så det blir inget motstånd men nu när jag kom på det här med tyget behövs inget band:).Tack för tipset med hovkratsen,ska pröva och se om det hjälper i mitt fall.

Och här faller temperaturen,kunde visst bli rejält kallt i morgon.Ja,det gör inte mig så mycket men inte mer snö,tack!Är så skönt att slippa skotta var dag.

åhhh va härligt o höra...blir glad....:laugh:

du ser va lite mat kan göra:laugh: o inget krångel....jodå..halsen kommer med ridningen o musklerna med...

de som gläder mig mest är att hon blivit så fin i humöret......

då är de bara å låta de vara som de är..o blir hon lite mullig så rid mer eller dra ner mängd.....ändra inte om något om du inte måste..

hon verkar ju trivas väldigt bra som de är...med maten...

grattis till dig med som var ihärdig o var villig till ändring..:bow:

Ja, det hjälpte ju inte att jag vrålade i åt honom och viftade med armar och grimskaft medans jag dök under stängslet. Han saktade liksom inte ens in :confused:

Och varför detta eviga naffsande? Han biter och drar i ALLT? Ingen unghäst jag har träffat på har gjort det på denna nivån. Smakat lite försiktig, ja...men att fläcka i kläder mm precis hela tiden? Nej!

Anledningen till att jag gör en så stor affär av det är för han är stor och jag känner att jag inte riktigt rår på honom. När han vill någonting så gör han det. Jag är som en vante.

Givetvis ser han mig inte som någon ledare och bla bla allt det där men den striden vill jag inte ta. Jag är inte förtjust i unghästar p.g.a sånt här. Har träffat på lite mycket sånt och jag är en fegis och har ingen lust att ta bataljer med andras hästar. Det kan bli så fel.

Tack och lov så tycker ägaren själv att förtjänar han en propp så är det okej att ge han en. Själv hoppas jag att jag slipper men jag måste ju försvara mig om situationen dyker upp igen.

Men till hans försvar så måste jag säga att han är en mysig häst ändå och vaninnigt läcker att se på. Han kan bli något riktigt bra men jag tror han kräver väldigt konsekvent hantering. Ägaren är också bra och på marken är hon jättetuff. Med lite tur så är detta en testperiod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar