TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

jag har sovit.. tog en long long nap har och nu maste jag ut och skotta bort snon som foll fran taken.. om jag kan. det ar ont i baksidan idag som vanligt.. tisdag kan inte komma fort nog (sjukgymnast). Tankte rida valdemar men stod dar pa pallen och det var allt jag kunde.. sa han fick ga tillbaka till matbordet.. Jag har ALDRIG sett en hast som kan ata som han gor lol.. Han ar en dammsugare.
Langtar efter varen, den perfekta med lagom vatt och sippor i backarna och tussilago och grona bjorkar och solsken och temp runt 14C. Sen fram i may borjar de dar syrenerna blomma och lukta och beena kommer och surrar och tulpaner kommer upp genom graset, ja de som skulle ha planterats men inte blev skulle komme upp da.. Och gront gras och nya stangsel och folunge som hoppar runt i paddocken, som av sig sjalv blev fylld med grus och sand och inte kostade mig 15K krona.. etc etc..

Nej det far val gott vara vinter en manad till i alla fall.. utan en massa is. Jag tors inte ge mig ut pa vagarna och trava runt. Och snart blir det lera igen. usch.. kan vi hoppas pa en torr sommar kanske sa det far torka upp?

Inget nytt fran torpet heller. hastarna skiter, jag mockar och katten mjauar.. visst ja honsen, ja de lagger inga egg sa de ar vardelosa.. de bara skall ha mat de..

herr gubbe, du maste vara radd om hulda, hon tar dig bade hit och dit och haller dig atminstonde lite varm pa farderna..
tajger. hoppas palle mar battre snart, muskelstrackning ar inte farligt, men kan ta en stund att laka ihop.. prova med liniment ocksa. det brukar hjalpa smartan lite..
tant camelo, har predikan kommit ngnstans?? vad tyckte pallarna om den?? forresten 27 january har Gote namnsdag.. mkt viktig dag, minst en mojot extra for honom..
alla andra, ga forsiktigt, det racker med yours truly som ar en klantskalle.. ha en bra ja vad det nu ar... toots

tant pinto, jag ser ut som en michelin gubbe aven pa sommaren.. sa det ar inget problem..lol.. och sno pa vintern ar trevligt.. inte som pappa berattade (han den dar gamle gubben) att sommaren av 1926 nar de hade skolavslutning 12 juni sa var det full snostorm ute pa lekplan.. tala om kallt... det var dagens information fran hjarnan som borjar bli lite senil.. stackarn...

Svårt med liniment då jag inte har en aning om var han ev har ont:crazy: Dottern och en ridkompis kände igenom honom totalt igår när han började "halta", klämde, böjde, sträckte och drog, men hittade ingenstans som kändes svullen, varm, hård eller nåt...

(Oj, det där lät nästan lite...:o )

Jag ser också ut som en michelingubbe året runt :crazy:

Nu har jag varit ute och kört in 1800kg hö, det känns bra.
Har även tagit emot en utav grannarnas shettisar då den ska bo här en vecka.
Så nu har jag två små svarta djur och två andra större som är helt överlyckliga då svarta shettisar ligger högst upp på populäritetslistan hos dom stora pållarna :D

Här är det flera plusgrader och småduggande. Så jag har en riktigt fin egen hockyplan på gården, synd att ingen här hemma har det intresset ;)

Här står pållarna o tuggar förnöjt i stallet,jag har fått in en rundbal och en pall spån. Känns bra! Tyvärr halkade traktorn på all:devil: is och portarna fick sej en törn,svårt att stänga....! Nå jag försäkte korrigera det med ett par gummiklubbeslag,det gick väl sådär:angel: Kan,med lite våld,iaf stänga portarna nu:D

Har oxå varit och handlat,skulle bara ha lite mjölk o morötter:angel:
a 500 spänn......

Grannen är lagom lycklig,kör egen verksamhet,ridhuset är under byggnation (blev stoppat av snön..) och paddocken ser ut som en hockey rink:crazy:

Nä,antingen är det lagom vinter o lagom med snö o lagom kallt annars kan våren komma NU!!

Körde förbi en skylt som påstod att det var sjugrader och jag tror den hade rätt. Problemet nu är allt vatten som står lite överallt. Men jag mår så mycket bättre än med kylan.

tant pinto, jag ser ut som en michelin gubbe aven pa sommaren.. sa det ar inget problem..lol.. och sno pa vintern ar trevligt.. inte som pappa berattade (han den dar gamle gubben) att sommaren av 1926 nar de hade skolavslutning 12 juni sa var det full snostorm ute pa lekplan.. tala om kallt... det var dagens information fran hjarnan som borjar bli lite senil.. stackarn...

Måste fråga dig som har lång erfaremhet av hästar och då också fjordingar. Har en 14-årig vallack som är snäll i all hantering, låg i rang och med skaplig kondition. Han har kastat av mig några gånger (8-10 gånger under de 3 år jag ägt honom) och en gång hamnade jag på sjukhus. Han mår bra och har utprovad utrustning. När det HÄNDER så bara exploderar han utan förvarning, drar, bockar och då ramlar jag ju av. Efter ett tag stannar han och kollar!!! Idag skulle vi prova att köra honom (han är tydligen körd förut). Allt gick bra, inte rädd för skaklar, inte rädd för att få ngt på benen osv. Vi hängde på en "kälke" och gav oss iväg. Allt fortfarande under kontroll!! När vi så håller på att vända för att ge oss hem så drar han!!!Inget händer, inget rör vid benen, inget synbart el hörbart skrämmer honom. Men han sticker och stannar inte förrän vid stallet. Varför gör han så och vad kan jag göra??!!
Tilläggas bör att det fanns mkt körkunniga personer med men det gick inte att stanna honom. Vi hade förstås tränat en bra stund inom inhängnat område innan vi gav oss ut. Är fjordingen speciell på ngt vis?

tant camelo, har predikan kommit ngnstans?? vad tyckte pallarna om den?? forresten 27 january har Gote namnsdag.. mkt viktig dag, minst en mojot extra for honom..

Jodå, predikan är fixad å klar.... samma krönikan...nu återstår det debatten som skall föras på Campus:eek: i klassrummet, med folk jag inte känner:eek:

Namnsdag, säger du.... Jadu, tant Kat, då får du nog påminna mig för sånt är jag värdelös på att komma ihåg.....:o

Nu ska jag då iaf gosa med kudden, drömma sött och vakna utvilad i morgon...
Ni får ha det så gott allihopa... Hoppas pålle kryar på sig hos tant Tiger... Ohopps, Tajger var det ju:p och att ni alla får drömma om ljuset, solen och våren.... Själv så är jag ju en utpräglad höst och vintermänniska så för mig får det gott fortsätta lite till....:laugh:

God morgon, tanter o gubben! Var ni trötta igår kväll? Det brukar kunna vara två-tre sidor att läsa in sig på när man kommer tillbaka:)

Idag har pålle fått gå ut iaf, fast med en lugnare kompis i hagen. Det syns fortfarande när han vänder på stallgången, t ex, men annars går han ganska bra.

Här är grått, grått, grått, men fördelen är att allt smälter bort snabbt som attan. Hellre barmark än isgata...

NU är det dags att åka till jobbet. Soppgrytan väntar:)

Det kommer att gå bra Cizma! Fjärilarna i magen lugnar sig när du väl kommit igång.

Jag sitter här med ett tungt, tungt huvud. Det har varit en lång och dryg helg på jobbet. Jag har jobbat både inne på boendet och varit i hemtjänsten. Inne på huset har vi just nu en dam på kortidsplacering som är rymningsbenägen och som hallucinerar. Som grädde på moset roar hon sig med att mordhota personalen. Dessutom en farbror med enorma smärtor och stor ångest, det är vård i livets slutskede men det är både långdraget och plågsamt, morfinet täcker inte upp helt och hållet. Det värsta är att farborn är min svärfar också :cry:
Ute i hemtjänsten slipprar vi fram på iskana. Vägarna är spåriga, knöliga och vattnet rinner över isen. Jag har legat 26 mil på sådana vägar under helgen. Så trött i huvudet just nu.

Nog gnällt. Med lite tur, lite flax och om Gud vill så är jag ledig i en vecka nu :banana: Jag såg bara att mitt kvällspass i morgon inte har täckts upp av någon vikarie än. "Det ser svårt ut" stod det i vårt bokningssystem. Men jag hoppas att det ordnar sig.

Idag står det utvecklingssamtal med dottern Amelie och sedan mammografi på programmet. Det blir alltså en tur till Uppsala. Och så ska jag hämta ut paket från Hööks, lite från rean, men det är mest dottern som köpt. Jag hoppas på nya benskydd som passar bra och en gosig fleecetröja.

Förstår att du är tung i huvet, jag vet så väl vad du pratar om för du och jag är i samma branch och i bland, allt för ofta faktiskt, är det mer än man riktigt mäktar med. Lessamt med svärfar din. Men du får passa på att njuta dessto mer av din ledighet :laugh:

Här är det iaf plusgrader och skridskois på hela gårdsplanen, tur gubben sandade i går. Nere på sjön har det blöta i genom alldeles. Hagen är fortfarande snötäckt men vid vattentunnan står dom och sullar dom när dom dricker så där är det lite isigt men inget som stör direkt.

Dagens bravader då? Tja, det blir väl det vanliga med pålleskötsel och husfix.

Vad jobbigt med din svärfar.

Här är isbana i backen ner till stallet. Nästan all snö är borta från taken. Man börjar se vägen och även hästarnas bajshögar i hagen :p Lite vårtecken :)
1 dag till med + ,så hoppas att allt försvinner från vägar så det blir grusväg igen.

Jag har ont i ena örat, börjar känna av lite svid i näsan = årliga bihåleinflammationen, så får dra i mej nässpray nu.

Fy vad jobbigt med din svärfar! Man blir så ledsen när det inte ens går att lindra de fysiska o psykiska plågorna tillräckligt......Maktlös!
Fy vad tungt!! Livets baksida och det förstår jag att ni inom får mer än nog av!

Hoppas att du iaf får en bra ledighet och att du hinner hämta igen lite krafter!
Du får försöka göra den så rolig du kan.....! Roligheter ger ny energi :laugh:

Cizma, mitt intryck av dej är en generös tant som bjuder massor på sej själv!
Dessutom slagfärdig och välartikulerad. Med det är mycket vunnet,klart det går som smort och mer därtill!!:bump: Du får en sån pepp med på vägen!

*Tittar in*

Jepp...jag finns i faggorna men har haft fullt upp inför alla examinationer. Hästarna fick en extra veckas vila p.g.a. plötsligt temperaturfall... -24 grader...för att det sen vände och blev + 1 på några timmar = TUNG SNÖ!!! Roade mig att skotta igår och det var som ett värsta gym-pass...phu!

Har inte kommit nederbörd i vattenform, tack och lov men däremot så snöar det vansinnigt!!!

I fredags gjorde jag en examination och alldels nyss en till. Nu är det bara att vänta på resultatet:crazy:...

Tittar in mer när det lugnat sig. Har en vecka med fysikpass varvat med annat...hej och hå! Ska försöka ta mig an de där fyrfota djuren i hagen också. Dom har hållit sig i hagen:D

Skit i hagen var det ja,här är det "skit där du går" som gäller:

32027707.jpg

Sen när det smälter lite mer så dricker dom ur första bästa pöl:crazy:Inga finsmakare direkt alltså men verkar klara det konstigt nog.

Har grusat och saltat en del på gårdsplanen.Har bara bergskross,ganska stora stenar alltså,men det hjälper en del bara de fäster i isen.

Tror inte att här blir isfritt här innan det fryser på igen tyvärr:(.

Oj du har haft en tuff helg,hoppas att du får vara ledig hela veckan.
Tråkigt med din svärfar,beklagar.
Isbana här oxå,banne mej bättre med snö:mad:
Kommer ha en härlig vecka framför mej med 50 timmars nattjobb:crazy:

var just till stan och hamtade pengar till hovslagare och min kara kallfaktor har plogat OCH grusat min skogsvag woohoo.. dock ar det fortfarande massor av sno har pa garden.. traktorn ar for stor for att kunna kora runt. Maste hitta ngn med snoslunga eller ngt.. for jag orkar inte skovla. Ja pallar har nu sina fotter gjorda och jag kan agna mig at indoor saker, maste borja nu om jag skall fa ordning i "sovsalen" for alla tanter.. Just nu kan man ga in, men det ar att kryssa mellan allting. VARFOR har jag sa mkt saker??? kanske dax for rensning..
Annars inget nytt, ryggen gor ont, men i morgon ar det sjukgymnast, woohoo. Jag ser verkligen fram emot det.. Och kanske han fixar sa jag kan rida igen.. krossa allting att jag kan..

Onskar alla battre vader, och hoppas att ni mar bra. Det ar ju en sol bakom molnen...

Pussa de lurviga fran mig, forresten hur manga behover man for att gora en krage?? Forlat men jag skulle garna vilja gora en san.. Inte av dina dock..

Sådär ser min hage ut oxå :)
Funderar på om jag ska ta med skottkärran sen och plocka innan det fryser på igen.

Vad "off" jag känner mej idag. Börjar bli trött på vintern och längtar efter ljuuuus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar