TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Vad för krage?
Jadå ska pussa på dem men så lurviga är de inte har ju min kära klippmaskin:)

Fjordis, svarar din post nar jag har funderat lite och fatt ihop vad jag vill skriva.. Om det hjalper sa ar mina samma satt. Dit tant fjanta och valdemar vill ga, dit gar de.. Och det ar inget stopp pa dem.. Jag rider Valdemar i ett rakt gummi pelham med "delta" och det hjalper lite Men jag kan dra for mitt liv med Fjanta och hon lyssnar inte.. DOCK, nar de ar i skogen och drar timber ar de mkt battre.. Forst, det ar tyngre for dem, och de flyger inte ivag pa det sattet som nar de ridna.. Men som sagt, svar kommer...

Kan din klippmaskin komma med dig pa tant campen?? jag har ingen har annu, de ar ju sa forbannat dyra i sverige.... Sa det har blivit sax mestadels.. MEN jag maste putsa upp fjordisarna.. Valdemar har ju lang man just nu lol..

Aha nu är jag med på kragen,nepp mina små sötnosar hoppar runt på 4 fötter:D
Får jag bara ledigt så kan den åka med,är en rejäl doning så klippning går fort sen har jag även en mindre för ansiktet:o

Cizma, mitt intryck av dej är en generös tant som bjuder massor på sej själv!
Dessutom slagfärdig och välartikulerad. Med det är mycket vunnet,klart det går som smort och mer därtill!!:bump: Du får en sån pepp med på vägen!

Vad gullig du är:love: Tack snälla...å tack alla andra också...Ni är underbara:bow:

Här har det VRÄKT ner snö under natten... vi skulle ut med bilen i morse men det var inte en chans... har nog kommit 12-14 cm..:eek: herreminje...

Idag har jag massor av Svenska-jobb...spännande... kul men lite svårstartat...

El Camelo var surak imorse så jag fick knappt den sedvanliga rumpbitet:crazy: hmmm, undrar varför?!? jaja, alla kan vi ha dåliga dagar...

Marco: Beklagar eländet med din svärfar, inte kul när man inget kan göra för att lindra det svåra... :cry:

Hejsan alla!

Idag har jag sjukskrivit mig då jag har vridit till min rygg och ökat på det onda i min höger arm. Har även fått en riktigt skön magkattarr (hur det nu stavas:confused:) igen så kände mig inte i form att jobba som en galning hela dagen :(
Men det blir nog snart bättre skulle jag tro. Jag brukar inte vara sjuk så ofta utan mår mycket bra i vanliga fall.

Här är hagarna lika fina och vädret är grått och blåsigt med några plusgrader.
Skulle också behöva gå ut och mocka undan i hagarna men min kropp vill inte det idag så vi får se vad den säger i morgon.

Ska nu gå ut och slänga till pållarna lite hö.
Vi höres senare :laugh:

Tänkte faktiskt på dig,Cizma och även Piraja,när jag körde hem från jobbet igår kväll och hörde väderleksrapporten.En till två dm nysnö sas det och det verkar stämma då?Vet ju nu inte exakt var i norr ni bor och är f.ö väldigt dålig på geografin ovanför Stockholm:o,kan inte lära mig var alla dessa nordliga landskap ligger,så illa är det,tyvärr.

Har blivit så att när jag hör saker på nyheter och annat så tänker jag att där bor den tanten och där bor gubbtjyven o.s.v.Kul med vänner spritt över landet:)!

KL

Jösses vad ni skriver:eek: Ta och lugna er lite va......

Tajger- Håller tummarna för pålle.

McMarco- Så tråkigt med din svärfar, jag vet ju hur det är att stå som anhörig och se på :cry: Lyvka till med tuttbesiktiktingen, hoppas de får MVG.

Kat- Vad du kämpar. Men håll ut, snart är det kärringagos och då ska vi försöka komma ikapp lite åt dig och få ordning på torpet igen ;)

Här händer heller inte mycket tack vare det förbenade vädret Efter snö kommer....Regn :mad: Hela byggden är som en genomblöt ishockeybana. Har ju varit så ridsugen men regn+blåst ihop spolar i alla fall bort min enusiasm. Tack och lov så har mina stallisar behållt sin. Igår skulle jag och Cools ägare ut på en bokad tur. Jag hoppade av p.g.a lathet som skyldes på vädret. Nu är hon inte så sugen på att rida själv eftersom han har börjat testa ordentligt (3-årstrottsen..:grin:) så lösningen blev att dottern lånade Kelly. Dottern har ung-araben. Perfekt lösning. Jag har en häst som behövs ridas mer än jag hinner och hennes häst är inte inriden ännu.

Idag ligger Filip sjuk så den inbokade turen med dottern på mammans häst blev inställd. Då passade mamman på att låna Kelly istället så hon fick motion idag med. Tror det gjorde mamman lite gott för hennes pålle har varit rätt tuff det sista och hon håller ju på att återkomma till ridningen efter flera år från sadeln och då är man ju försiktig av sig. Pratade med dottern och turen hade gått jättebra och de hade tom vågat sig på lite galopp. Mamman hade känt sig trygg med Kelly och tyckt det var jättekul med min lilla turbohäst.

Goa som de är så tar de allt pyssel i stallet när de lånar Kelly så jag blir alltså helt stallbefirad för andra dagen på rad! Välkommet idag då jag inte är sugen på att dra iväg Filip med 39.4 i feber och krupphosta.

Så denna dag blir en seg hemmadag. Har letat bil på blocket. Ev hittat en, dock är den några tusenlappar för dyr. Kanske gubben har några lappar liggandes :angel:

Såg att jag fått sällskap i dikesklubben :D Klokt att inget säga till gubben, de ska bara predika en massa och sen ut och syna bilen.

Dottern i stallet körde också av igår samt en annan av mina hästpolare. Hon hade tom 4-hjulsdrift. Känns som om det är läge att ta passaten-saten på en tur snart :angel:

hahaha forhoppningsvis ar den for HASTARNAS ansikte.. lol. nej inga morrhar har inte.. inte annu i alla fall och hoppas inte att nagra skallkomma.. lol..
Nej det ar mer for valdemars man och de andras bridlepath.. sa grimmorna ligger battre.. Araber skall ju vara "rena" runt huvudet och halsen.. Ja jag klipper inte av deras man men bakom oronen skall de vara rena.. PLUS de dar tuffsarna som sticker ut fran oronen ar ju inte sa vackra..
Nu skall det bli vatten...

Det där känner jag också igen från åtminstone en av de fjordhästar jag hade.Just explosionen,krum på tjocka halsen och sedan hade man inget att sätta emot:eek:.Hände om man red själv,de var extremt beroende av varandra och blev hypernervösa om de var själva.De var 12 och 16 när de kom till oss och jag klarade aldrig av att lära dom att ridas utan sällskap.

Inget som du blir hjälpt av:grin:,bara lite minnen.Hoppas någon har lite råd till dig.

ähhhhhh nu får ni banne mig rycka upp er " tanter " de va ett fasligt gnällande på regn o is i gu vet vad....:mad: Nu kan ju livet verkligen levas "glatt ":D

Imorse var de isbana i backen upp till stugan så Hulda får stå å glänsa i infarten. nåja skit samma ....

Ädle Springaren har inga som helst problem med underlaget o is är ett fantastiskt underlag o galoppera på... sviktar lite ...så pålle var nöjd efter dagens ridtimmar ...skönt att snön farit av granarna i skogen , slipper man få de innaföör västen...

i morgon blir de vilodag för Springaren för då kommer hans osteopat o knökar på han ,, vilket han verkligen gillar ... o visar tydligt :angel:

Nää " TANTER " ut o sadla upp er hästar o ge er iväg ut o få lite frisk luft i lungoran o vädra ut missnäöjet.......

yihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:rofl::rofl:

Haha...har en splitter ny "Svalan" i boden. Inköpt för 9 år sen och använd 5 ggr. Inte använd alls sen vi flyttade hit vilket är 5 år sen nu :o

Hoppas Filip fått kläm på det här med cyklandet till sommaren. Då kanske jag kan få ta hanns stödhjul. :D

Det där känner jag också igen från åtminstone en av de fjordhästar jag hade.Just explosionen,krum på tjocka halsen och sedan hade man inget att sätta emot:eek:.Hände om man red själv,de var extremt beroende av varandra och blev hypernervösa om de var själva.De var 12 och 16 när de kom till oss och jag klarade aldrig av att lära dom att ridas utan sällskap.

Inget som du blir hjälpt av:grin:,bara lite minnen.Hoppas någon har lite råd till dig.

Tack det var skönt att höra att det inte bara är min....Ja det bara exploderar utan förvarning....och detta både i skogen, på vägen o i paddocken.....
Trodde att jag köpte en lugn, trygg fjording.....men jag ger mig inte men jag vill ju heller inte slå ihjäl mig! Tror du jag ska använda annat bett?

Och jag som hade haft min trygga Gullan:love: i barndomen(lika gamla,hon kom när vi var tre,levde till arton) rekommenderade denna hästras när min bror skulle köpa hästar till sina barn!Visade sig att dessa två hade ett helt annat temperament än vad jag förknippade med fjordingar:grin:.

Jätteroliga att rida för vuxna(ihop då förstås)men inte lämpliga för barn.

Det där med bett kan jag inte mycket om.Vill dock avråda dig från pessoa.Hade jag vetat då vad jag nu läst mig till om det bettet hade det aldrig kommit in i någon hästmun.Jag ryser(och ber om förlåt i tanken) när jag tänker på lilla hästen som fick utstå det:(.

I min ungdom, för snart 100 år sen :angel:) brukade jag rida på Eddie. En superdundersnäll fjording som aldrig bockade av mej men däremot så letade han på den tätaste granen som fanns i skogen och den gick han rakt igenom så jag sveptes av av grenarna :D

Såg han en grästuva som var grönare utanför hagen än det gräs som fanns inne i hagen så gick han rakt igenom staketet och då spelade det ingen som helst roll vad staketet bestog av. På den tiden fick man ju ha taggtråd och inte ens det höll honom inne, dock klarade han sej utan skador för han var en mycket smart fjording som lärde sej det enklaste sättet att ta sej ur hagen :D

De där din gör har inget med ras att göra... så kan o gör alla raser.

Att byta bett till tex ett skarpare löser inte saken ..de maskerar bara .

Har haft 3 fjordingar , 2 st åt en granne där bägge skena med honom ett antal gånger:)

Min erafrenhet av fjordingar är att de är envisa , otroligt arbetsvilliga trevliga användbara hästar .

Man får inte glömma att de är en arbetshäst , behöver aarbeta rejält i någon form.

Man måste vara väldigt konsekvent o tydlig med vad man vill utan o vara dum ... som med de flesta hästar.

jag hade jobbat din häst från marken ordentligt o lärt han de han ska kunna för att sedan flytta med de upp i sadeln.

jobba i korta pass men ofta o se till att få igenom de du bestämt ni ska göra .

sedan jkan de ju vara ren glädje han bockar o drar med för de är ju ine särskilt ofta om de är 8-10 ggr på 3 år ...

de där fixar du ....:laugh:

Det som gömms i snö kommer upp i tö :angel:. Bajshögarna bara poppar upp ur snön så jag tog och började mocka men fick ge upp. Handen min tyckte inte att jag skulle fortsätta med sånt skitgöra :rofl: Så jag gick in och grejsade lite inne i stället.

Men det har varit en superhärlig dag här med strålande sol och några plusgrader. Ladugårdstaket har tinat fram och gruset börjar komma fram på gårdsplanen nu. Det är takdropp och fågelkvitter men..............och det är ett jättestort MEN, det är ju för böveln bara 17 januari :devil: hade det varit mars hade det varit helt okej men nu vet man ju att det är låååååångt kvar till vår. Iaf innan våren är här hos mej men som vanligt är det bara att gilla läget och va glad att det inte regnar iaf :D

Krya på er alla sjuklingar!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar