TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Jag gjode mig löjlig o köpte nåt färgglatt med såna där snören som hänger ner som tar bort flygfän (heter säkert flugpannband e d gubbtjyv alias språkpolisen vet säkert ;):angel:)

Det pannbandet blev inte långlivat å grimman fick jag några dagar senare leta efter i någon dyngpöl... Fick man bli materialist, sakletare ett tag. Tja, en världslig sak!
Hihi, jag hinner före gubben, tror jag. Fly veil heter dom, jag har aldrig hört ett riktigt svenskt ord för dem, men oumbärliga är de när flugplågan slår till :crazy:

Tack! Undrade varför det kunde gå olika fort att skicka svar, men det var inte det som var meningen då :o
Jag kommer nog att komma med mer konstiga frågor:D

Här är fortfarande snön mjuk och trevlig att rida i, vår tö var väldigt kortvarig :) Men jag längtar fortfarande till våren:laugh:

Tack alla som har hälsat mig välkommen:laugh:
Ni verkar vara ett härligt gäng.

Senast ändrad:

Jodå överlevde ridturen,men hmm vadå stå stilla o vänta på att jag skulle ta mej upp.Började ju mörkna innan vi kom ut så det var ett frustande på glada hästar:)

Ja jag är glad för assistenterna,men det kan oxå bli för "bra" ibland!!
De flesta är superbra,men har oxå stött på rena skräckexemplen.....

Dåliga arbetsvillkor vet jag inte om de som arb här har iaf.....
Vi är egna arb.givare och sätter egna löner,på så sätt undviker vi assistent bolag som kostar skjortan (de ska naturligtvis gå med vinst) och kan istället lägga mer pengar på löner.Jag anser att folk ska klara sej på sin lön!
Nackdelen är att det blir en jäkla massa merjobb för mej som sköter allt själv,och jag som mamma får inte ta ut någon ersättning för det....Det blir många timmars "gratisjobb"
De som arbetar här lägger sina egna scheman o de har valt att arb dygn,totalt arb de ca 7 dygn/mån(119dag tim+49 natt tim) och får ut en lön på ca 17-21 tusen/mån beroende på hur ob ligger(storhelg osv). De gör inget annat än tar hand om sonen,som då iof sitter i rullstol,behöver matas,kläs,hjälp på toa mm men som fö är fullt frisk. Mat lagar de ibland,men ofta gör jag det.
De som är fast anställda här just nu har som kortast arb 1,5 år,den som arb längst har varit här i 5 år.
Det är när de "gamla" ska föda barn osv som det blir problem......bra vikarier är faktiskt en bristvara!

Äsch,glömde hälsa dej välkommen..... VÄLKOMMEN!

Aaaahhh!! Du har förstått vad som är viktigt i livet.... KAFFE!!!!:banana:

Dammbeavers har jag oxå,tycker bättre om såna än råttor,:eek:

Cho, dina pers.ass far ja*rigt bra betalt jamfort med vad man skulle fa om man far genom bemannings foretag eller arbetar for kommunen.. I Karlskoga vet jag att man far 78 per timme plus OB som utbildad USKA inom kommunen.. OK detta var for nagra ar sedan men kan nog inte ha hojts sa mkt..
Undrar dock, vad jag har forstatt ar du sjalv anstalld ngn stans. Far du ut Vard av sjukt barn fran ditt jobb om det vore sa? Sedan du sa att du inte far betalt som mamma till barnet .. Och jag beundrar dig for att kunna ha frammande manniskor i ditt hus som du har, visst det ar nodvandigt men i alla fall.
Dock maste du vara bra arbetsgivare nar folk stannar. 5 ar idag pa en arbetsplats ar en lang tid. Speciellt inom vardsektorn dar arbetet manga ganger ar valdigt slitsamt, bade pysiskt och fysiskt..

Uret ar 445am. forsta gangen jag ar uppe inatt, och har faktiskt sovit nastan hela natten.. Verkar som min kropp har borjat stalla sig tillbaka till sommartid, men jag tror nog att jag kan ga tillbaka till slafen en stund till. Jag menar, varfor vara uppe sa har tidigt.. det ar ju inte som om jag skulle borja med storstadning idag..

alla ha en underbar monday och njut av nastan myggfritt vader..

Va skönt för dej att du fått sova bra.
Gäsp sitter här och ser i kors nu,vill bara hem och få hoppa i säng,sen ska det sovas för min del:)
Hmm får väl dra på musiken i bilen så att man håller sej vaken.

Godmorgon!

Skönt att du fått sova! Det gör mkt för både kropp o knopp!!

Dert där med lön,minns inte vad minimi lön ligger på,men de som kommit från ass bolag o hit har iaf blivit positivt överraskade! Men kommunal har ju förhandlat till sej skapligt bra avtal de senaste åren. Vi är anslutna till kommunal men har högre löner än vad de flesta får.
Det är ju så att de som är bra är man rädd om o de andra vill man av med direkt.....

Pinto,hoppas du haft en bra natt!

O jag glömde,jo jag har ett annat jobb. Dels för att komma hemifrån o träffa annat folk o dels för att eftersom vi är egna arb.givare så får jag inte jobba o få betalt hos oss själva... Hade vi haft ett ass.bolag hade jag fått det!

Nä,jag får inte ut en krona om jag måste vara hemma av ngn anledning:(

Tyvärr är det så att somliga ass inte förstår det utan tycker att jag ska ställa upp om de behöver gå tidigare eller vara lediga nån dag eller om de är sjuka osv.
Klart att jag försöker ställa upp så mkt det går,men det finns ju gränser! Jag måste oxå betala räkningar.....:crazy:

Det är när de "gamla" ska föda barn osv som det blir problem......bra vikarier är faktiskt en bristvara!
Jag är ju 50 år och har sökt hur många jobb som helst. Vad är anledningen till att ingen vill anställa dom som är över "Barnåldern"?
Kan det vara dags att ge upp?:cry:

hmm du bor pa fel stalle?? jag har varit lycklig att fa vik bade har och i Norge, I sverige galler inte min license for ngn anledning,men den for i norge sa nar det blev tomt i pungen akte jag dit. Sen anvande jag mig av min LVN/USKA utbildning och fick jobba pa ER i Karlstad.. Hade aldrig nagra problem att hitta arbete eller tillfallen till arbete.. Men sedan jag blev sjukare (ingen meds pga utredning i sverige) och inte klarade att jobba har jag blivit tillsagd av AF och Social att INTE arbeta, vilket ar pain men just nu skulle jag inte kunna i alla fall..

Kanske soka mer utbildning karindk? eller se om AF kan ge dig ngn typ av verksamhetsstod och praktik? Helt beroende pa personen dar kan de vara jattetrevliga.. Och sen beror det ocksa pa demografin i omradet, hur manga unga finns det just dar? kan du tanka dig att flytta ngn annansans?? resa ngra timmar per dag till arbete etc.. Ibland far man ocksa knacka dorr sjalv och ringa olika stallen aven deinte soker ngn.. det ar tufft men det gar..
Jaha jag ar uppe nu for dagen tror jag, pallar ater och jag skall satta fart sa lange som jag ar able to. maste hamta foder ocksa.. tycker inte om att kora i snooch is... alla ha enbra dag.

God morgon!
Här är det -5 och sol.
Ska inte göra något speciellt idag förutom stallet och pålle. Ska ta och tömköra gammelman lite i skogen, så han blir av med lite överskottsenergi:laugh:
Har ändrat hans foderstat så han får mera hösilage nu. Så kanske han rundar på sig, är lite smal nu, tappat överlinjen:(

Kl

Men i dag var det då myggfritt här, -17 grader och solen håller på att stånka sej upp på himlen och jag ser ut som en nykokt kräfta om kinderna efter att ha varit ut och fixat hos hästarna :eek: Men träden är så där frostigt vackra igen.

Jag kollade på tv4 vädret och på yr.no och vi ska få snö med början i kväll och ända tills på tisdag nästa vecka. Inga mängder men iaf snö vareviga dag! Ja ja, det är ju trots allt vinter och hellre kallt och snö än blidväder och snorhalt överallt.

Ja, myggfritt var ordet! Här hade vi -19 grader när jag gick ut till pållarna idag. Nu är jag på jobbet och har fått ringa vaktmästarna det första, för det var 16 grader på kontoren. Nu har det stigit till 18, så nåt har de lyckats göra;)

Pållen blir riden av äldsta dottern idag också, så jag behöver bara ut snabbt och mocka när jag kommer hem.

På onsdag ska mellandottern som är hemma från Lund hoppträna honom, och då har jag lyckats dubbelboka mig, så jag kan inte titta på:( Hon har ridit honom 3-4 gånger, så det hade ju varit kul, men jag kan inte ändra igen...Skit också...

Jaja, hon klarar sig säkert utmärkt utan mig:crazy:

Ha det gott där ute i kylan:)

Karin! Jag anställer mer än gärna tanter o farbröder:laugh: men ingen i vår ålder söker,ju:confused:
Ser gärna en blandad "kompott" av människor i olika åldrar,här! Dels för sonens skull,dels för att det tillför så mkt mer i fråga om erfarenheter osv!
Det är ju en bit från Laholm o hit förstås.......

Jag har heller aldrig haft problem att få jobb måste jag säga.
Varje gång jag "sett fram emot" att gå arb lös ett tag,så har jobben ramlat in,och jag har jobbat mer än någonsin!!

Nej,nej,nej inte mer snö:cry: Hoppas vi slipper här:mad:

Jag har inte varit arbetslös innan jag kom hit. Jag har ju haft några jobb här, men det har bara varit kortare jobb för säsongen
Självklart har jag varit på AF, knackat dör och letat på jobbsidor på nättet.
Självklart skulle jag flytta om jag fick jobb annanstans! Jag har ändå inte möjlighet att stanna kvar här för evigt.
Jag är så less på detta.

Jag har ju lite jobb vanligtvis, tyvärr inte tillräckligt till att skaffa en bostad.
Nu när allt är till isat, har jag inget jobb alls. :cry:

Synd att du bor så långt bort! Jag hade gärna sökt jobb hos er :)
jag jobbade på sommaren när jag läste Vård och Omsorg hos en rullstolsburen kvinna. jag tyckte att det var kanon, förutom att hon inte var riktigt klar i skallen varje dag, så man fick hålla god min när hon blev lite elak och bitter.
men annars passade det mej perfekt.

Jag fick 116 kr i timmen plus OB, vilket jag jag tyckte var bra med tanke på att jag aldrig jobbat med sånt innan.

Här här -7 och vindstilla med sol. Blir lite ridsugen....
Tyvärr är ju Trullan mindre rolig att ge sig ut med ensam, men kanske jag försöker ändå när jag ätit min sena frukost.
Har mockat och gjort klart allt, och då känns det ju lättare att ge sig ut sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar