TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Vilken söt gosegris :love: Såå fin!

Mirameja: om det luktade vår ute i dag så var du nog i närheten av nån hundskit :D Och så måste jag få träta lite på dej oxå: Att det inte är dagsljus ute är ingen anledning till att ställa in en ridtur!! Du måste prova på mörkerridning en gång i vinter så du får se hur mysigt det är! Hela förra vintern red jag och min kompis på kvällarna och oftast var det i totalt mörker. Där hon bor finns det ingen vägbelysning. Dom få gånger vi red i dagsljus kan man räkna på ena handens fingrar.

Du måste iaf prova en kväll när det är månljus för det är absolut alldeles magiskt vackert!

Oj sicken fin grimma. Den gillade jag, röd är en favorit.

Hos mig är städning och dammning lågprioriterat annat kuligare kommer först.
Vilar tex mycket nu när jag är i ett skov.
Man får inte glömma att damm är änglatofflor :D

I dag släppte jag O i ridhuset så han fick rulla sig utan täcke. Sen sprang han runt i 20 minuter och motionerade sig själv. Det gillar han, skönt att kunna röra sig utsn att behöva tänka på isen.
Efter detta myste vi mest.

Finns det dammråttor i hemmet så är det ett bevis på att man haft nåt mycket viktigare för sej :idea:

:bow: de är helt rätt prioritering:)

nyfiken har du din häst barfota eller varför är isen ett problem..:)

japp o så mycket varmare de blir om fötterna :laugh: allra bäst är de med en massa hundhår på sockorna :laugh:

hmm är nog en himla tur man bor själv misstänker jag :angel:

Har du testat och haft Trullan i vagn eller tömkört med selen.... nyfiken ju:laugh:

Nej .. skäms :o

Det har varit så mkt nu med snö och jul och allt. Och sambon har jobbat mkt, så vi har bara provat att sätta på vagnen inne en gång.
Tyvärr fick vi en känsla av att den är liite smal i skaklarna, men vi ska testa i slutet av veckan när vi nu har de större barnen hemma på jullov.
Det behövs nog vara 2 för att få ordning på allt.

Jag tänkte faktiskt tömköra henne med vagnen först för att se vad som händer. Så får sambon gå med grimskaft , ifall hon får för sig att börja springa eller nåt.

Tror du att det kan funka?

Får ju erkänna att det var inte måsten i form av dammtussar jag tänkte på först o främst!I fråga om det brukar jag alltid tänka så här:När jag ligger för döden,kommer jag då att ångra att jag inte städade lite mer?Svaret är varje gång NEJ:laugh:!

Nä,det som gällde var ved o elda bl.a.

inga dammrattor har, men dammbeavers.. och stora sana.. MASTODONT storlek..

tur jag gar till doctor till tuesday, skallinte ens kora till stan, tror jaginte skulle klara det, sa skall ut och aka fryksdalsbanan, en av landets vackraste jarnvagar.. och for att vara lite sentimental, alla ar jag bodde pa annat stalle, det som holl mig gaende var att jag en gang skulle fa komma hit igen och aka fryksdalsbanan, aven om den inte langre stannar vid varenda mjolkpall pa vagen.. i alla fall sa ardet mkt vila just nu.. klarar val 2 hr innan jag kollapsar, det har ar inte skoj.. tur att hastar motionerar sig sjalva i hagen.. ja inte valdemar forstas, han ater... hur en hast kan vara sa matfixerad har jag aldrig forstatt.. tankte han kanske ngn gang i sitt live inte fatt vad han behovde, eller ar det bulle arvet tro.tant fjanta ar ju ocksa ganska fortjust i mat...
och jag fick reda pa, helgdag pa torsdag igen och sen ar det slut, yeeehaw, till slut ar sasonge over med och life kan ga tillbaka till normalt..och tisdag har val bageriet semlor pa salg hahaha...

ha en bra kvall..

Nää,det luktade INTE hundskit:p!

Visst låter det jättemysigt med ridning i månljus men frågan är om jag vågar ensam?Skulle nog gärna vilja ha någon med mig då.Märker ofta på hästarna att det går älgar i närheten särskilt på kvällen.

ähh varför ska du skämmas begriper jag inte , du ska väl inte starta på Solvalla i vår eller :laugh:

För smal ??? kommer hon in mellan skalarna är den inte för smal och någon cm större är ju bara o bryta isär dem lite. Men de ska inte vara för bred heller.

Har du sett en förspänd travare med sulky så vet du.

Låter aldeles utmärkt o tömkööra med medhjälpare de första gångerna så du får in känslan.

Men ett litet tips ... ta inte ett grimskaft utan en longerlina tex .. ifall hon sticker , då har inte gubben din en chans med bara ett grimskaft .

grimskaft leder man med annaras longerlina , di kan annars komma ivägen för rockarden med longerlina kan du hålla dig ur vägen själv ..

går säkert bra de där .... lycka till o ha så kul --- glöm inte de :laugh:

Jag har lite svårt att sätta på och ta av brodden så då blir det halt. Han går dessutom på lösdrift och jag vill inte att han har brodd i hagen om han slår sig eller någon annan häst.
Isen i skåne är stenhård nu när det töar och sen fryser igen.

ahaa ja då förstår jag :) är ju trist men man får räta in sig i ledet o gilla läget vare sig man vill eller inte :laugh:

fast jag undrar jag om isen i skåne är värre än här är nog samma is fast ni är väl inte vana vid vanlig vinter :angel: ( retas bara liiite )

Ok, men då kör vi med longerlina.

Haha, ja hon kommer mellan skaklarna, men de har satt "öglorna" till selet lite skumt, så att de liksom lutar inåt mot hästen. Så man får en känsla av att de kanske kommer att skava. De är inte rundade utan lite fyrkantigt vassa med skruvar.

Jag får väl fota lite medans vi trixar :)

Vi har mycket hårdare is här! Vi hade ju 20 grader här om dagen!
All snön blev till snö blandat vatten, sen blev det -15 grader på natten, så nu har vi 15cm hård is överallt.
Det var mycket bättre innan denna sommar dag! :crazy:
Ni hade ju inte denna värme, så du har väl "normal" snö fortfarande.:p

Det måste ha varit häärligt att ha påhälsning av sommaren - om än endast för en kort stund!

Fiin röd grimma - min kuse får gå med sin gamla invanda grimma. Jag gjode mig löjlig o köpte nåt färgglatt med såna där snören som hänger ner som tar bort flygfän (heter säkert flugpannband e d gubbtjyv alias språkpolisen vet säkert ;):angel:)

Det pannbandet blev inte långlivat å grimman fick jag några dagar senare leta efter i någon dyngpöl... Fick man bli materialist, sakletare ett tag. Tja, en världslig sak!

jag spenderar inte nagra pengar pa grimmor, jo det gor jag men koper inte dyra saker.. gekas/ullared 1990 styck duger gott har hemma.. sen forstas har vi "go to town halters" och tacken ocksa, men det ar for speciella tillfallen...och sen ar det lader grimmorna.. och grodis, de heter flyveil har jag fatt lara mig.. vetinte om de verkligen hjalper, mina pallar star och skavar av eller star och biter och leker med varandras... gick igenom hagen i hostas och hittade flera stycken hahaha..
nu ar det kvall, groten ar i micron och sen blir det sussedags igen.. morgondagen har massor att gora...nattis alla

Välkommen ensammamamman :laugh:Som du nog redan förstått är detta en väldigt trevlig tråd med mycket glada tillrop och uppmuntran;)

Mirameja - ridning i mörker är kanon, och månljus på ett snötäcke är som en saga. Jag använder dock pannlampa ändå:p men prinsessan fokuserar till och med bättre på mig och vad jag säger när hon är ensam och det är mörkt, det är de tillfällen hon är som mest samarbetsvillig:laugh: Inget som stör, hon klara till och med rådjursdoft bättre i mörker:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar