TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Joo hade en skaplig natt så jag behövde inte se ut som en :devil:
Oj du har det tufft ,helt sant man behöver komma hemifrån och inte alltid behöva vara mamma.
Nu har jag vaknat till liv och ska ut till stallet,får se om jag orkar rida båda.Dottern hann inte ut idag innan jobbet då hon var på återbesök efter olyckan.

kl.
val karindk, du far val flytta mot chos bostad och arbeta dar lol.. kanske rum for asnor och hastar ocksa.. det kan ju kanske diskuteras.. inte for att jag ar saker pa var hon bor med det maste vara battre an laholm, var det nu ar.

lol vi far starta tant och gubbarnas arbets formedling. tyvarr har jag inte rum for mer djur har men annars kunde du fa komma och stanna har nar jag ar i australia...september och october..
det finns en packstation i norra varmland, en dansk kille, peter wester har den och gor langritter och sant.. vet inte om han behover hjalp men kanske kan vara ngt att titta in pa. www.pakhesten.nu tror jag det ar.. hans hastar springer i hage aret om och lever utomhus, men det finns stall dar ocksa.. hur mkt arbete det ar och om det ar ngn inkomst vet jag inte heller..
annars ar ju hastsittning/housesitting ett field som verkligen har potential. problemet ar att man nastan maste vara hastlos/djurlos och kunna flytta runt pa sig dit folk behover en. hade jag varit 20 ar yngre och frisk skulle jag hoppa pa det direkt.. kopa en liten husbil och liten tva hastars trailer och sen kora runt med en palle och kisse.. och bo i husbilen.. har kompisar/kanner folk i usa som gor det..
hoppas du hittar ngt som ar inkomst bringande..

Senast ändrad:

Ja jag är glad för assistenterna,men det kan oxå bli för "bra" ibland!!
De flesta är superbra,men har oxå stött på rena skräckexemplen.....

Dåliga arbetsvillkor vet jag inte om de som arb här har iaf.....

Skriver bara kort.

Jag menade inte att en pers ass skulle ha dåliga arbetsvillkor hemma hos er, jag menade generellt ur arbetsrättslig synvinkel. Men klart att jag inser värdet av att inte ha kvar en pers ass i flera månader ifall det inte funkar med kemin.

Jag sökte jobb som pers ass för ett halvt liv sedan, men jag var tydlig med att jag var gravid eftersom jag ville att de skulle veta det för barnets, brukarens, skull. De suckade lättat över att jag hade sagt det, jag uppfattade inte det som att det var fel på mig utan att jag hade gett dem en anledning att sålla bort mig i god tid även/trots om/att jag var lämplig. De slapp ett ev framtida problem avseende att jag skulle behöva vara gravledig.

Ja, det var det lilla korta som jag tänkte säga... :angel: Typiskt mig...

Vilken fart ni har här!!! Är man borta nåt dygn tar det ju halva dagen att läsa ikapp :o .

Har haft sonen med sambo på besök så det blev käk, god dryck och film. Mycket trevligt! Dom åkte igår eftermiddag och jag donade på med lite annat på kvällen.

Hästarna har fått en extra dags vila. Dom skulle ju ha jobbat den första dagen på året men då dom rejsat på natten i djupsnön fick dom den dagen till vila liksom gårdagen. Idag var det dock dags för jobb igen...

Rocket blev tömkörd med sin egen sadel på. Den är lite stor men det ser ut som om han kommer att växa i den fint. Köpte en fin röd westernfilt att ha under en annan pad men det räcker alltså inte. Han måste ha lite mer där under. Dessutom är han "liten"...suck, jorden är alldeles för lång så jag måste köpa en kortare. Han är kul, den gode Rocket, hans hjärna jobbar för högtryck när jag ber om jobb och helt naturligt söker han sig rätt, skjuter under bakdelen och jobbar hur fint som helst...dock efter att först ha försökt bestämma själv mot bettets signaler o.s.v.:cool: ...snäll kille dock som inser när det inte går att köra ett eget rejs ;)

Lilly fick en genomkörare på lina idag bara. Hon är kul hon med! När hon missuppfattar nåt och jag måste förtydliga vad jag menar blir hon toksur!!! Piper, ruskar på skallen och gör några jämfota hopp med öronen bakåt:D...knashäst!

Nu har Rocket fått täcke på sig igen. F*sen, han blir ju öm i ryggen utan!!! Nu hoppas jag dock att han fattat att tråden leder ström och att han inte "vill" prova igen...:angel:

Snön här är fortfarande av den kalla sorten, lös, porös och svår att gå i. Bra jobb för hästarna men tar ju knäcken på en annan :o . Det hotas med mer av den varan...suck! Inte utan att man kan känna en viss längtan till våren men vill hoppa över klafstiden, helst!

Finns det plats för en hästmormor?
Har hållt på med häst mer eller mindre i 50år:crazy:och som mormor till min äldsta dotters hästar ( 2 och 4 år) hålls intresset vid liv.
Har följt den här tråden ett tag och tycker att ni verkar vara ett glatt gäng.

Absolut finns det plats för en hästmormor :D !!! Välkommen!! Jag är också mormor numer, till en gosse på dryga året. En underbar tid:love:

rocket spjuvern:laugh: hade samma problem som du med sadeln , löste de med ett renskinn , funkade skitabra .... renskinnet fyller ut utan att klämma o sen kan man ju ta bort filten när de är dags tex ... fler alternativ så att säga...

du har väl en hög renskinn liggandes :angel:

numera har jag bara renskinnet under padden ,,,,,

mormödrar finns de alldeles för lite av i hästeriet :laugh: i synnerhet som rider eller kör själva

torkar av näven o hälsar välkommen

gubbtjyv som är farfar ...hur fasen de ni gick till:laugh:

Tackar för välkomnandet.
Jag varken rider eller kör numera (var mest ryttare) men en och annan nordsvensk har jag kört på min morfars gård (innan Sundsvall brann).
Senast jag red för ett år sen gick häst och jag omkull i skritt:o så jag får nog hålla mig till markservicen,lugnast så för alla tror jag:).

rocket spjuvern:laugh: hade samma problem som du med sadeln , löste de med ett renskinn , funkade skitabra .... renskinnet fyller ut utan att klämma o sen kan man ju ta bort filten när de är dags tex ... fler alternativ så att säga...

du har väl en hög renskinn liggandes :angel:

numera har jag bara renskinnet under padden ,,,,,

:o ...Nä, jag har inga renskinn. Har ju bott i Småland några år så det har inte fallit sig så att man letat dylikt där. Det ska jag göra nu, tackar ödmjukast för tipset :bow:

Jo, visst har du en poäng där! Samtidigt är det kanske bra med tanke på brukaren.Tänk om du som brukare skulle sitta fast med en ass som bara inte funkade,du är helt utlämnad till någon som du inte kompar med eller som missköter sitt jobb osv. men du måste vänta tills vederbörande säger upp sej själv..det vore ju en mardröm. Men just den biten ska ju absolut inte missbrukas!! Avskeda en gravid person bara av den anledningen tror inte jag är legitimt,som arb tagare har man ju faktiskt rättigheter oxå,och att bli/vara gravid tillhör väl en av dom! Så det var dålig stil av din arb.givare tycker jag!!

Tant Kat,det vore ju bra om man kunde anställa alla som ville:laugh: men tyvärr är alla tjänster tillsatta här........även om killen som har ett grav.vik hänger lite löst.....jag har pratat o pratat med honom,men det tycks inte hjälpa..:cry:

Lobell,du kan väl pendla......:D

Pinto,glad att du slapp ta på den här:devil: minen i natt!!

Fy f-n vad det är kallt förresten:mad:

Attans vad jag är förvirrad o glömsk:angel:
Välkommen Tigermamma!!:laugh:

Mormor är bra! Välkommen! Är nog fler i den här tråden som är inne på barnbarnsstadiet, även om jag håller på mig lite till;)

hmm kom o tänka på Rocket o täcke o tråden.....går han på med bogen på tråden ... kanske de skulle funka om du liksom vek bort själva täcket bakom remmarna , så de blev öppet fram...större chans att tråden känns då....

vet inte om de går men de bör de väl göra ... sen om de funkar är ju en annan sak:laugh:

fram behöver han ju inte täcket på samma sätt som för ryggen....

såg en bild med bara remmarna fram o täcket borta där ... ja ja vet inte bara en ide :laugh:

Jo, han "bogar" sig fram när han forcerar stängslet. Ska kika på om det går att vika undan framdelen på täcket. Bra idé!:bow:

KL

Oj vad hästig jag varit idag! var i stallet redan klockan 9.10 då jag dumpade sonen på dagis och stannade i stallet tills han skulle lösas ut klockan 14.00.

Vi har haft -12 grader och sol idag. Började stallmorgonen med lite städ och inflyttningsfix med den ena stallisen. Vi försökte oss på att borra hål i tegelväggar för att få upp våra sadelhängare. Det tog oss brudar nästan 20 min att få upp lådan som borrmaskinen låg i. Sen fortsatte det i samma stil. Vi upptäckte att vi glömt ta med bits så vi fick ringa nästa stallis så hon tog med skruvmejslar i stället. Sen fick vi borrat två hål sen tog batteriet slut. Då sket vi i allt i hopa och kokade kaffe och käkade winerbröd i stället för det var kärringgöra som vi klarade av i alla fall :D

Nu ligger borrmaskin mm kvar på min stallåda och väntar på att sambon ska masa sig dit någon dag och lösa problemet åt mig.

Efter fika och mockning så blev det en härlig ridtur på Ödeborgsfjället. Vi träffade på både trevliga människor som rastade hundar och några rådjur. Jättetrevlig tur. Trots att vi mest skrittade blev raggsockan Kelly dysvett så hon fick stå inne resten av dagen. Hon såg jättesöt ut med sin nästan svarta lurvpäls full i rimmfrost:love: Pigg som attan var hon också. Trippade på som en duracelkanin på uppåttjack. Hon har visst missat att hon blir 19 nu ;)

I morgon är det jobb igen så då blir det ingen ridning. Kanske skulle den stallisen som lånade henne sist låna henne i morgon igen. Bra att hon får gå nu så vi kommer i form igen. Skagern väntar ju :banana:

Jag kan inackordera mej varannan vecka när sambon är ledig från ena jobbet, så får jag lite barnledigt härifrån :D

Ser nu att det ska snöa en massa i veckan. Hm, nu tycker jag att det är bra som det är.

kl
Hemkommen från stallet.
Lite sol och -8 grader.jättehärligt.
Har en underbar stallägare,då det blivit en hel del skare så körde han ut med snöslungan på ett fält och fixade en stor bana så båda tanterna fick komma ut på var sitt dressyrpass:D
Nu ska jag bara varva ner lite innan jag fixar nått att äta,hmm glömt bort att göra det idag:o
Tigermamma välkommen hit

och jag glomde ocksa.. valkommen till traden tant mormor.. vi ar lite skeva i bland men vi har skoj och det ar vad det ar fragan om.. synd du inte rider langre, da anvander du val inte pall for situpp heller.. Men kora kan du val gora? Det ar ju nastan lika skoj som att sitta pa hasten.. Och forresten bara for att du gick omkull for ett ar sedan, bara prova igen och hoppas pa battre luck nasta gang..

Pa torpet hander inget mkt. Jo det gor det forresten. I morgon skall jag till stan och doctor, hall tummar for mig. Sen onsdag kommer holeverans med halmpellets och spanpellets.. Petra hasttjej kommer och hjalper stacka.. Torsdag ar hon ledig och kommer och hjalper fa ut shit.Med presenning forstas. Och jag kan lagga in pellets i alla fall tva boxar. Vi skall ocksa satta upp min alg pa sidan av huset. Ja hornen fran min 6 taggare som jag ar valdigt stolt over lol.. Sen ar det fredag och jag skall fa klippa mitt har som inte har blivit klippt pa over ett ar. Sen ar det slut pa veckan och sovdags igen.. eller kanske ridtur pa herr valdemar.. som verkligen behover lite motion. Om vi skall till skagern maste vi ju kunna halla samma takt som froken Kelly och andra. Valdemar ar ju inte ngn kapplopningshast precis tycker en sakta lunk ar fort nog...

Och for de som har tankt besoka torpet i March, det blir tva, kanske 3 saker som MASTE goras.. Isolera vaggar i sadelkammern, byta brada i golvet och saga ner trad i sommarhagen. Och beroende hur manga som kommer skall det ju inte ta alltfor lang tid.. Vissa verktygkommer att behovas, som en staplegun/hammer och vanlig hammer och sa haller jag med spik. En "jigsaw" skulle vara bra ocksa...men mer om det senare..

Jag tvattade och diskade idag. Inte fardig annu men har startat, och kanner det blir kryckor i morgon. Den dar hoften blir varre och varre och far val ga till dr markus (ortopeden) och charma honom till en mri pa ngt satt..
Nej nu skall pallar fa komma in och gora klart det sista for morgon dagen.. Far aka hemifran redan 730 for 8am tag till stan.. toots

Lycka till min vänn hos doktorn i morgon.

Tror du gör klokast i att hålla mig borta från alla elverktyg i Mars. Jag klarar ju knappt av att få upp lådorna som eländerna ligger i :o

Det enda sadelhängaren som kom upp (tillslut) idag fick stallisen i handen när hon skulle kolla om den satt ordentligt :crazy:

Sätt mig i köket eller på mockning eller liknande. Måla kan jag nog också om det behöver göras....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?