Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Men oj, nu var vi på andra sidan, det går ju inte för sig. Får väl skriva nåt så vi hittar fram en stund igen:)

Idag är det dotterns tur att rida, och eftersom vi har ett trist gråväder här idag bestämde vi att vi ska åka in till ridhuset i stan. Ska se om jag lyckas filma nåt, om hon vill vara med på film;)

I morgon rider jag, och då ska det bli sol! Fast man kan ju inte riktigt lita på de där meteorologerna. Det måste förresten vara världens bästa jobb:crazy: Har de fel, säger de bara att det var bara en prognos, det gick ett annat håll, eller nåt...Enkelt att säga nåt då.

Då hoppas jag på sol för din del i morgon Tajger:).

Själv börjar jag inte förrän 16 i morgon så har tänkt mig en ridtur jag också.Vi har till skillnad mot dig haft soligt och skönt ett par dagar.Härligt men det ställer till en del problem också,hagarna blir geggiga och ensilaget står sig inte så bra.

Så här såg det ut här idag:

32894530.jpg

Vilken underbar dag det varit! Ja i flera dagar faktiskt, stekande sol och runt 8-10 grader varmt, rena aprilvädret :eek: Det är lerigt och geggigt ute på gården så hundarna drar in liiiite skit kan man ju lugnt säga ;) Men snart kommer väl den berömda halvmetersdämpen kan jag tro för det här är för bra för att vara sant....

På jobbet härjar vinterkräksjukan hejvilt och nu är vi som klarat oss hittills glada för varje frisk timme som går. Måtte det vara över snart!

Kan ju säga att i kräksjuketider är jag rätt nöjd över att mitt jobb inte innebär fysisk närkontakt med potentiella smittbärare... Det minskar ju risken för att drabbas i alla fall...

Idag har jag tagit ut unga damen på en tur i skogen. Har varit på ridbanan sista gångerna så det behövdes lite omväxling... Valde att lämna Loppan hemma för att kunna änga mig åt Bäcka helt... Det var tur... för någon har "eldat i järnspisen" i dag.. Hon var het... och taggade på ... Lyckades lägga band på mitt humör som varit lite svajigt idag pågrund av lite sömn... Så turen blev riktigt trevlig trots att det gick undan bitvis..

Damen var rejält svettig när vi kom hem igen... så det blev att ställa in henne i stallet en stund för att torka upp. Skall strax gå ner och släppa ut dem i hagen igen... De har fått börja gå ute på nätterna igen... Båda damerna är mycket nöjda med detta... Blir vädret surt.. med regn och blåst... jag då får de komma in på nätterna.. Men just nu är temperaturen bra och de mår gott av att vara ute...

Jag hakar på här och oj vilken jätterolig tråd!

Jag har precis fyllt 44 år och har varit gift med en bonde i 18 år. Vi odlade spannmål men hade även inackorderingsstall där jag var väldigt aktiv förstås.

Har haft flera egna hästar och tävlat i framförallt fälttävlan. Hela livet förändrades radikalt under 2009 då det framkom att min man hade en affär med en annan kvinna sedan några år tillbaka.
Så det var bara att skippa hästar, separera, flytta från gården och hitta nytt jobb och bostad. Värst av allt har väl varit att större delen av bekantskapskretsen liksom också försvann och jag har fått många tillfällen att fundera över hur 17 man hittar nya vänner?!

Hursomhelst, sedan några månader tillbaka är jag fodervärd åt en liten irish cob-valack som är lat och seg (vi söker medryttare! ;) ) och jag bara älskar honom!

Jag är jättenyfiken på Working Equitation – nån som testat?- och jag avgudar iberiska hästar. Det är förstås önskedrömmen; att någon gång i livet få äga en PRE eller Lusitano! I väntan på det så klurar jag på om jag ska våga gå en kurs i WE och/eller kanske åka på någon ridresa och rida iberiskt…
Ja, vi får se vad det blir!

Om jag fattade hur man lägger in en bild här så skulle ni kunna få se hur "min" ståtliga springare ser ut också!
:)

Hej Mona:)!

Vi vill såklart jättegärna se en bild på din häst,jag vet hur jag lägger in en bild men har svårt att förklara.Jag lägger in på www.pixbox.se och dubbelklickar på bilden så den blir stor,högerklickar,klickar på egenskaper,markerar adressen,ställer mig på den och kopierar.Går till buke,klickar på "infoga bild"tredje symbolen från höger i verktygsfältet,suddar det som står där och klistrar in min bild.

Var detta någon hjälp,har säkert glömt något men du fixar det nog ändå:)

Hej Mona o välkommen! Vilken skit, hoppas gräset vissnade snabbt på andra sidan för exet:devil:

Kul att du kommit tillbaka till hästlivet:)

Har ingen erfarenhet av WE, men har varit på ridresa i Spanien två gånger. Nu ska man ju inte inbilla sig att man får rida på några tjusiga hingstar på just såna resor, men trevligt har det varit iaf:)

Hej och välkommen, Mona! Alltid kul när nya människor hittar hit. WE låter ju så spännande och kul. Vi ska bara jobba ihop oss lite sen tror jag det skulle passa min lille vild perfekt! Du kommer antagligen att vara fullärd vid det laget jag ens är redo att börja, så jag återkommer för att få tips och råd, hihi:p

Visst är det härligt med vår:bump: Så himla skönt. Nu väntar jag bara på att vi ska ställa om till sommartid så det är ljust när jag kommer hem. Är tyvärr lite off såhär års. Bara helgerna jag ser att gå ut, så inte mycket motion för mina små raringar. Försöker dock kompensera det med extra gos och långa borstningar på kvällarna. Det går åt minsann. Varje år glömmer jag hur ofantligt mycket en liten häst kan fälla:eek: Jag tror att skulle man samla ihop det till en hög skulle det fylla en hel box. Skönt för dem dock att bli av med det. Speciellt shettisen som har ca 1 dm päls.

Tänkte glädja er övriga med bilder på de små liven, men tyvärr - vet inte vilken dator de gömt sig på så det får vänta.

I helgen ska jag ha en riktig hästhelg och pyssla i massor. Vad jag läääängtar.

Får väl bjuda på en skön vårbild:) Min pålle efter en timmes runda i skogen med mycket trav och galopp. För er som är nya kan jag berätta att han varit konvalescent efter behandling, operation för brutet griffelben hela hösten, så vi har skrittat och skrittat, och studsat och kivat. Nu är han igång, och han älskar det, ex galoppör som han är:)

Tagerullar.jpg

Välkommen Mona...

Jag har inte provat men skulle gärna göra det... WE alltså... Jag har en svensk PRE.. en kallblodstravare... hon är fem år i år och under inridning...

Jag gillar också de Iberiska raserna... men jag föredrar Lusitanon före PRE´n... Har inbillat mig att Lusitanon är lite mer robust...men jag har egentligen ingen aning om jag skall vara ärlig...

Annars rider jag lite blandat... tar det bästa från western, klassiskt, AR... och kokar en egen soppa på det.... Bäcka är den 4:e hästen de senaste 10 åren som jag skolar med min egen soppa och än så länge har det gått bara bra...

Hej Mona och välkommen :)

Nu vet jag inte vad ni pratar om alls med era förkortningar hit och dit :o
Jag är vanlig ridmänniska, ute och lullar ibland när andan faller på
Varmblod :love:

Inväntar den underbara våren som verkar vara i antågande och med den och dagslängden med mer ljus så återkommer förhoppningsvis min ridlust som legat i malpåse i vinter.:cool:

Denna helgen blandas med jobb och lite sommarstugevistelse.
Ingen ridning nu heller...

Men.. jag kommer igen :)
Ha en skön ledig helg ni som kan!

Jag är ledig idag men ska jobba i morgon och eftersom jag är mycket utomhus i jobbet kan jag njuta av fina vädret då också:).

Idag har jag börjat så smått med en hage jag ska göra i skogen intill min vanliga hage.Det går ju inte att slå ner stolpar än men planera kan man göra.

Det blev en ridtur på em.Lite otur att när vi precis tagit oss förbi en grävmaskin som förflyttades just som vi skulle förbi granngården och hon var lite tveksam så mötte vi traktor med stor gödselkärra:crazy:.Eftersom det antagligen skulle tagit lång tid att komma förbi utan att hon blev skrämd(och utan att brorsonens tålamod tagit slut) vände jag hemåt(förbi grävmaskinen igen!)och sen när hon trodde att vi skulle in på gårdsplanen hemma förvånade jag henne med att vi skulle fortsätta förbi.Hon blev lite snopen men gick ändå med på det utan protest.Ett litet tecken på att det ändå gått något framåt med ledarskapet;).

Weeeee, premiärridtur idag på gamla Yazz!!:banana:

Dammade av både henne och mig, hoppade upp barbacka och så gav vi oss ut i solskenet tillsammans med min kusindotter och Pralina.

Myyyyysigt och härligt i solen, det blev förstås bara skritt för nu är det en lång startsträcka för de gamla damerna, men jag samlade lite och red lite öppna och hoppade också av och gjorde öppna vid hand, bara några steg.

Tjenixen Alla!
Hoppas ni haft en underbar dag i solen :bow:
Själv har jag varit ute på ridtur på Vita Lurvbollen. Dottern följde med på 3 åringen och hennes kompis på Pensionären 26 år. 3 åringen har innan bara ridits lite i ridhus och paddock och på ängen här hemma och aldrig i skogen, så det var premiärtur.
Lite farliga stenar och skuggor ibland, men sen upptäckte hon att det var jättekul att va på en fin grusväg i skogen och man kunde springa oxå :banana: när Lillmatte på ryggen sa det var okej.
Tyvärr ska lilla 3 åringen säljas var det tänkt, hon blir inte så hög som vi hoppats på. Men vi behåller henne liiiiite till, det är ju inte bråttom :crazy: att bli av med henne. Nu håller vi på att utbilda henne, löshoppning och ridning och sen 3 års test i maj. Det ska bli spännande, för det har vi aldrig gjort.

Ha en go kväll alla!

Jaaaaaaaaaaaa. Underbar dag i solen! Vi tog lerig häst på lång skogsprommenad <3 innan vi lekte med honom i ridhuset. Det blir heldag i stallet imorgon igen. Det kvillrar i hela kroppen.

Vad hästkul alla har haft idag:) Jag har faktiskt varit hästledig, ena stallisen tog morgonfodringen och dottern hade hand om pållen:)

Så jag har gjort en massa andra saker som ska göras med jämna mellanrum, städat och tvättat bilen, putsat fönster, iaf utvändigt, sorterat tvätt, tömt en bokhylla...Fy, vad mycket onödiga böcker man har, jag ska försöka rensa lite nu när jag flyttar dem. Nalle Valtiala/Nationens hjälte, någon?

Även vi har njutit av solen. Lilla Pluttran hade medryttare och kompis som red (alldeles för länge med tanke på att hon nyss varit halt. Det blev bassning) och jag tog Lille Vild på en 7-8 km lång tömkörning. Ingen galopp, trav räcker. Han har världens kliv. Sen tog dottern en ridtur på honom på eftermiddagen så ikväll ska de stoppas "i säng" tidigt. Hoppas på en lika härlig dag imorgon:laugh:

Fy jädrikens vad kallt det var idag då:eek: Har varit ute och ridit en timme, tog mig till klubbens paddock, där jag försökte rida lite lösgörande...men där härjade ostanvindarna från Sibirien, så pållen var spänd, och det blev inte mycket nyttigt gjort. Men vi fick oss en tur iaf:)

Blåsten slapp vi här,inte så varmt idag men ändå skönt väder.

Tanken var ridning efter jobbet men orken var sådär så när det tog 20 minuter att få in henne i stallet ändrade jag mig:grin:.Borstade och klippte man och svans på dom istället.

Att det tar ca 20 minuter att få in henne är ändå en förbättring om man ser bakåt i tiden,min förhoppning är att det någon gång släpper så jag slipper dessa tålamodsprövande drabbningar.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama